خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
۸ کار جذاب برای سیر و سفر در آنکارا

بسیاری از کسانی که از ترکیه دیدن می‌کنند، به ‌اشتباه شهر استانبول را پایتخت این کشور به‌حساب می‌آورند ولی در حقیقت پایتخت ترکیه شهر آنکارا است.

آیا می‌دانستید که آنکارا به ‌غیر از نیویورک، لوس‌ آنجلس و شیکاگو از تمامی شهرهای ایالات ‌متحده آمریکا بزرگ ‌تر است؟ دیگر نکته جالب این است که آنکارا از ۱۹۹۰ تا به امروز تقریبا دو برابر بزرگ‌ تر شده است. این نوع از توسعه و رشد که با تاریخی شگفت‌انگیز و متنوع به گستره هزاران سال تلفیق‌شده است، یک ترکیب معجون عجیب از دوران قدیم و جدید و یک جامعه سنتی و مدرن را به وجود آورده است.

با وجوداینکه این شهر دارای چشم ‌اندازهای طبیعی زیبایی مانند کاپادوکیه نیست و شور و هیاهوی شهری استانبول را ندارد ولی باز هم موارد بسیاری در آنکارا وجود دارند که می ‌توانند به میهمانان این شهر عرضه شوند. با الی گشت همراه باشید تا از جاذبه های آنکارا بیشتر بدانید:

آنیت کبیر (Anıtkabir)- مقبره آتاتورک
درک بزرگی میراث آتاتورک در زمان مشاهده یادواره لوکس به‌جای مانده برای او، غیرقابل‌انکار است. این‌که تحت تأثیر ابعاد بزرگ و عظمت ساده ولی نیرومند این محیط قرار نگیرید، امری بسیار دشوار به ‌حساب می‌آید. این بنا من را به یاد مقبره هوچی مین (Ho Chi Minh) در هانوی (Hanoi) ویتنام انداخت که آن بنا نیز پیامی مشابه را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کرد.
این مقبره و یادواره عجیب‌ وغریب به‌طور ویژه‌ای برای شهر آنکارا اهمیت دارد زیرا آتاتورک به‌عنوان رهبر انقلابی، موسس و نخستین رییس ‌جمهور جمهوری نوین ترکیه بود که آنکارا را به‌ عنوان پایتخت جدید ترکیه انتخاب کرد. در شصت و نهمین سالگرد مرگ او بیش از ۵۵۰ هزار نفر از این مقبره بازدید کرده و به پدر ترکیه مدرن ادای احترام نمودند. کافی است به این موضوع برای چند دقیقه فکر کنید!

معاشرت با مردم منطقه کیزیل ‌آی (Kızılay)
کیزیل ‌آی، کانون تجارت و عرصه اجتماعی اصلی آنکارا است که در آن تعداد زیادی از فروشگاه ‌های خرده ‌فروشی، فروشگاه ‌های بزرگ، بازارهای فضای باز، رستوران‌ های شیک و سایر تفرجگاه‌های جذاب وجود دارند. این منطقه در جنوب شهر آنکارا قرار دارد و راه‌ های حمل ‌ونقل به آن همگی شلوغ هستند. این منطقه یکی از مناطق جذاب اصلی برای جوانان آنکارا به‌حساب می‌آید.
کیزیل ‌آی، خانه تعدادی از بناها و یادواره‌های بسیار مهم نیز هست که ارزش بازدید کردن دارند. پس از گذراندن زمانی طولانی در فضای باز می‌توانید با گشت ‌وگذار در اطراف میدان آتاتورک و پارک گوون (Güven یا پارک اعتماد) و یا محل مجلس ملی ترکیه، ناهار خود را هضم کنید.

گشت‌ وگذار در دژ آنکارا
برای این‌که بتوانید منظره ‌ای زیبا از آنکارا را مشاهده کنید، به‌سوی دژ آنکارا بروید. این مکان در منطقه اولوس بنت درسی (Ulus Bentderesi) واقع در قسمت قدیمی شهر قرار دارد. آنکارا مناطق باستانی و تاریخی جذاب فراوانی را دارد که در تمام شهر پراکنده هستند. ولی تنها برخی از بناهای اطراف دژ آنکارا توانسته‌اند تا از حس و حال مدرن شدن و توسعه در امان بمانند.
ورود به این دژ که زمانی شهر آنکارا را محصور ساخته بود رایگان است. با این ‌وجود باید از ابتدا به کسانی که از ارتفاع می ‌ترسند، هشدار بدهیم که این بنا دارای میله‌ های دستگیره در کنار مسیر یا حصارهای موجود در لبه مکان‌های بلند نیست و دیواره‌های آن ارتفاع زیادی دارند.

گردش در خیابان ‌های محله‌ های قدیمی شهر
بازدید خود از دژ آنکارا را با پیاده‌روی در منطقه قدیمی و تاریخی شهر ترکیب کنید. خیابان‌های این منطقه بسیار تنگ و باریک بوده و کف ‌پوشی سنگی دارند. این خیابان‌ها پیچ‌ وخم‌های فراوانی دارند و در آن می‌توان خانه‌ های عثمانی با سقف ‌های قرمزرنگ و دیواره ‌های ضخیم و فروشگاه‌ های کسبه سنتی را مشاهده کرد که انواع اجناس، از جواهرآلات تا شلنگ آب و منسوجات را به مشتریان عرضه می‌کنند.
این شهر بر اساس استانداردهای آنکارا، یک منطقه گردشگری مناسب به ‌حساب می‌آید (البته در مقایسه با منطقه قدیمی استانبول، به ‌مراتب شلوغی کمتری دارد) و این امر به این معنی است که رستوران‌ هایی با قیمت ‌هایی بسیار بالا و دست ‌فروش‌های پرسر صدای خیابانی که سوغات و خرده ‌ریزهای خود را با قیمتی ارزان می ‌فروشند، به ‌وفور در این منطقه یافت می ‌شوند. کاسبان این منطقه معمولا به‌شدت اهل چانه‌ زنی هستند و اگر آماده چانه زدن با آن‌ها هستید و از این کار لـ*ـذت می ‌برید، بازدید از این منطقه شهر برای شما فرح ‌بخش خواهد بود.

تماشای زیبایی تحسین ‌برانگیز مسجد کوجاتپه (Kocatepe)
خیره‌ کننده، باشکوه، قدرتمند، اغواکننده، مجلل و درخشان. مهم نیست که چه صفتی را انتخاب کنید، درهرحال این صفت نمی تواند تا زیبایی و ظرافت بزرگ ‌ترین عبادتگاه شهر آنکارا را به‌ صورت دقیق تفسیر کند. بازدید از مسجد قوجاتپه در سفر به آنکارا یکی از واجب ‌ترین موارد دیدنی برای گردشگران به ‌حساب می‌آید.

چشم‌ انداز وسیع از فراز برج آتاکوله (Atakule Tower)
این برج در منطقه مدرن و تجاری چانکایا (Çankaya) واقع شده است، بلندترین چشم‌ انداز موجود در آنکارا را به گردشگران ارائه می ‌نماید.
بدون شک و همان‌طور که تصویر بالا نشان می‌دهد، منظره وسیع از فراز این برج، بهترین منظره موجود از شهر است. دیدن نحوه پراکندگی زمین از دید یک پرنده، بسیار جالب خواهد بود، به‌خصوص این‌که به یاد داشته باشید که تمدن ‌های رومی، بیزانس و عثمانی زمانی این سرزمین را خانه خود می ‌دانستند.

موزه تمدن آناتولی
این موزه مسلما مهم ‌ترین موزه موجود در منطقه مرکزی آناتولی است و در خود آثار باستانی ویژه‌ای از دوران پارینه‌سنگی و نوسنگی را در کنار بقایایی از تمدن‌های هاتی (Hatti)، هیتی (Hittite)، فریگیه (Phrygian)، اورارتو (Urartu) و رومی به نمایش می‌گذارد. برخی از افراد تنها برای دیدن این موزه و مجموعه آثار با ارزش آن به آنکارا سفر می‌کنند.
این موزه در دو بنای زیبا و بازسازی‌شده دوره عثمانی در جنوب قلعه آنکارا واقع شده است و به همین دلیل نیز گردشگران می ‌توانند به‌راحتی در یک نوبت به بازدید از دژ آنکارا، منطقه قدیمی شهر و موزه تمدن آناتولی بپردازند.

خوردن غذاهای گوشتی در خیابان
غذاهای ترکیه‌ای بسیار متنوع است و با فرهنگ غذایی خاورمیانه، آسیای مرکزی و بالکان نیز پیوند خورده و تلفیقی خوش‌ طعم را ارائه می‌کند. در ابتدای امر بهتر است به گیاهخواران هشدار بدهیم، غذاهای ترکیه‌ای همگی در خود گوشت دارند. برای درک بهتر این امر فقط کافی است که به عکس بالا نگاه کنید.
در این عکس می‌توانید سیخ ‌های بسیار بزرگی از کباب ‌های گردان را مشاهده کنید، فروشگاه این دونرکباب محلی که در نزدیکی ایستگاه اتوبوس (Otogar) در منطقه کیزیل ‌آی واقع شده است، دونر کباب‌ های بسیار مشهوری دارد. دونر کباب که در کشور ما با نام کباب ‌ترکی شناخته می‌شود، یک غذای بسیار خوشمزه است که شهر آنکارا به ‌واسطه آن شهرت بسیار ویژه ای دارد.

منبع: الی گشت


خوشی های سفر به آنکارا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا