خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
هواپیمای عمود پرواز بل طرح جدیدی با موتور جت از این کمپانی با قدمت است که به عنوان جایگزینی برای V-22 ساخته می‌شود.

بل – Bell یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های هوافضا در دنیا است که ۸۶ سال پیش توسط یک صنعت‌گر آمریکایی به نام لارنس دیل بل در نییورک تاسیس و افتخارات زیادی در کارنامه خود دارد.

مثلا با سابقه‌ترین و پرتیراژ ترین هلیکوپتر دنیا UH-1 ایروکوای ملقب به هیوئی است که از سال ۱۹۵۶ وارد خط تولید شد و نمونه‌های جدید و مشتقات آن همچنان ساخته می‌شوند. از دیگر افتخارات بل می‌توان به ساخت نخستین هواپیمای فراصوت دنیا موسوم به X-1 اشاره کرد که در سال ۱۹۴۷ تبدیل به نخستین هواگرد ساخت دست بشر شد که توانست از سرعت صوت گذر کند. این کمپانی همچنین یکی از نخستین هواپیماهای جت تاریخ و اولین هلیکوپتر تهاجمی دنیا را ساخت.

این کمپانی بزرگ از سال ۱۹۶۰ به مالکیت کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی صد ساله آمریکایی تکستران – Textron در آمده و از آن موقع تا به امروز بل تکستران نام دارد.

یکی از معروف‌ترین و پیشرفته‌ترین محصولات بل هواپیمای V-22 آسپری – Osprey است که در دسته هواگردهای موتور چرخان جای گرفته و تنها مدل از نوع خود در دنیاست. در حال حاضر فقط بل چنین هواگردهایی تولید و عملیاتی کرده و نسل دوم آن به نام V-280 Valor را نیز در آینده‌ای نزدیک وارد خدمت خواهد کرد که نسبت به جد خود پیشرفت بسیاری داشته و به جای چرخاندن کل موتور، فقط پخش پروانه را می‌چرخاند.

هواپیماهای موتور چرخان برای نشست و برخاست پروانه‌های خود را در حالت عمودی قرار داده و مانند یک هلیکوپتر پرواز می‌کنند. پس از رسیدن به ارتفاع مناسب مجددا پروانه‌های خود را به سمت جلو چرخانده و مانند هواپیما با سرعت بالا مسیر خود را می‌پیمایند. به عبارتی V-22 خصوصیات هلیکوپتر و هوایپما را با هم دارد و ضمن نسشت و برخاست عمودی و توان معلق ماندن در هوا و پرواز با سرعت بسیار کم، می‌تواند همچون یک هواپیما بار زیادی حمل کرده و با سرعت زیادی حرکت کند.

و اما دو هواپیمای V-22 و V-280 دارای موتور توربوشفت و پروانه‌های بزرگی هستند. حال بل در طرح مفهومی جدید خود که به سفارش نیروی هوایی آمریکا آغاز شده، دو موتور جت جدید و منحصر به فرد را جایگزین نمونه‌های قبلی کرده و هواگردی مانند آن چه در فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری یافت می‌شد را به تصویر کشیده است. بل برای ساخت این سه هواپیمای جدید از روش مهندسی دیجیتال بهره برد و محصولات را پیش از ساخت نمونه واقعی به طور کامل شبیه‌سازی کامپیوتری می‌کند.

در این طرح که HSVTOL نام دارد، هواپیما به موتورهای جدیدی مجهز است که برای نشست و برخاست پروانه‌های هواپیما را چرخانده تا همانند یک هلیکوپتر بلند شود. پس از رسیدن به ارتفاع مناسب پروانه‌ها جمع شده و موتورها رانش مورد نیاز را برای پرواز همچون یک هواپیما تامین می‌کنند. در واقع این موتورها قابلیت تغییر از نوع توربوشفت به توربوجت و برعکس را دارند؛ این دو نمونه موتور هر دو از خانواده موتورهای توربینی هستند و از اصول اولیه و ساختار کلی مشابهی بهره می‌برند.

در حالی که بیشینه سرعت V-22 برابر با ۵۱۰ کیلومتر بر ساعت است، هواپیمای عمود پرواز بل می‌تواند با سرعت ۷۵۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این هواپیما در ۳ مدل سنگین، متوسط و سبک طراحی شده که بیشینه وزن هنگام برخاست برای مدل سنگین ۴۵ تن و برای مدل سبک ۲ تن است. هر سه مدل می‌توانند یکی از سه تیغه پروانه‌های خود را که در امتداد بال قرار دارد باز کرده تا بدین‌ترتیب سطح بال افزایش یافته و نیروی برا بیشتری تولید شود.


بزرگ‌ترین مدل که یک کابین برای خلبان،‌ درب پشتی و درب کناری دارد احتمالا جایگزین V-22 خواهد شد. مدل متوسط دماغه‌ای تیز همچون هواگردهای رزمی دارد و احتمالا قادر به حمل موشک‌های هوا به هوا و هوا به سطح در دهلیز داحلی حمل مهمات باشد. یک برجک الکترواپتیکال که میزبان دوربین‌های دید در شب و دید در روز و احتمالا فاصله‌یاب و نشانه‌گذار لیزری است نیز زیر بدنه مشهود است که رزمی بودن این هواگرد را تایید می‌کند. همچنین یک درب کناری برای ورود و خروج سربازان دارد.

نمونه کوچکتر نیز فاقد اتاقک خلبان بوده و همچون پهپادهاست. این هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌تواند نقش‌های مختلفی پذیرفته و انواع بار، مجموعه تجهیزات و تسلیحات ضد زیردریایی، سیستم‌های اخلالگر و جنگ الکترونیک و… را با خود حمل کند.

منبع: گجت نیوز


هواپیمای عمود پرواز بل با موتور جت جایگزین V-22 آسپری می‌شود

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا