خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه

کره زمین از چهار بخش تشکیل شده است: اتمسفر یا هوا کره ، هیدروسفر یا آب کره ، بیوسفر یا زیست کره و لیتوسفر یک سنگ کره. ذخایر معدنی بخشی از لیتوسفر است که بیشتر از سنگها و کانیها ساخته شده است. کانیها که کنترل کننده توزیع عناصر در زمین هستند، مواد جامد طبیعی با ساختمان بلوری مشخص و ترکیب شیمیایی معین می‌باشند. کانیها بر اساس ترکیب شیمیایی به گروههایی تقسیم می‌شوند.

گرچه تا کنون حدود 2000 کانی شناخته شده است، اما حدود 30 کانی تمام سنگهای راج را تشکیل داده و حدود 50 کانی دیگر نیز بیشتر کانسنکهای فلزی را تشکیل می‌دهد. حدود 100 کانی هم کانیهای صنعتی را بوجود آورده است. ترکیب شیمیایی جزئی بنیادی و مهم از زمین شناسی منابع معدنی را تشکیل می‌دهد.
سنگ دانه‌های کانی بهم پیوسته تشکیل شده‌اند. سنگها بر اساس و ترکیب شیمیایی به گروههایی تقسیم می‌شوند.


منشا عمده‌ترین ذخایر معدنی

سنگهای آذرین

سنگهای آذرین از تبلور و انجماد سنگ مذاب که ماگما نامیده می‌شود بوجود می‌آید. ماگما بطور معمول از لیتوسفر چگالی کمتری داشته و در آن صعود می‌کند. هنگامی که ماگما به سطح زمین می‌رسد روانه نامیده شد. و سنگهای خروجی شامل آتشفشانها را بوجود می‌آرود. در صورت انجماد ماگما در درون زمین ، سنگهای نفوذی شامل توده‌های بزرگ موسوم به استوک و باتولیت و پیکره‌های تـ*ـخت موسوم به سیل و دایک را بوجود می‌آورند. سنگهای آذرین بر اساس ترکیب کانیایی و شیمیایی به گروههای فلسیک ، متوسط و اولترامافیک تقسیم می‌شوند.
سنگهای رسوبی

سنگهای رسوبی از موادی تشکیل شده است که بـ*ـو*سیله آب ، باد و یخسار رسوب کرده است. این سنگها ممکن است حاوی ذرات آواری یا مواد خرد شده ، ترکیبات ته نشین شده از آب ، یا محصولات فعالیت آلی باشد.

سنگهای دگرگونی

سنگهای دگرگونی هنگامی بوجود می‌آید که سنگهای دیگر در پوسته زمین مدفون می‌شوند، جایی که فشار و حرارت زیاد تبلور مجدد کانیهای اولیه شده و کانیهای و بافتهای جدیدی بوجود می‌آورد.
استخراج ذخایر معدنی از زمین

بخش جامد زمین به سه بخش پوسته ، گوشته و هسته تقسیم شده است. هسته که بیشتر از آهن و عناصر وابسته به آن تشکیل شده ، همانگونه که پیش از این اشاره شده یک ذخیره معدنی بزرگ به شمار می‌آید. هر چند محدودیت مالی مهندسی ، مانع از استخراج آن می‌شود. جبه که قشر ضخیمی را که گرداگرد هسته را تشکیل می‌دهد از سنگهای اولترامافیک که بطور موضعی غلظتهای قابل توجهی از کروم ، کبالت و نیکل دارد، تشکیل شده است. حتی جبه هم برای فعالیتهای معدن کاری خیلی عمیق است.

بیشتر ذخایر معدنی در پوسته زمین قرار دارد که جبه را پوشانیده و بیشترین گوناگونی سنگهای زمین را از خود بروز می‌دهد. پوسته زمین به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارت است از پوسته اقیانوسی با ضخامت بین 5 تا 10 کیلومتر و متشکل از سنگهای آذرین مافیک (عمدتا بازالت) و پوسته قاره‌ای با ضخامت بین 20 تا 70 کیلومتر متشکل از سنگهای فلسیک و دگرگونی که بـ*ـو*سیله سنگهای رسوبی پوشیده شده است.

منبع: سیم آخر


جایگاه زمین شناسی ذخایر معدنی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا