نویسنده این موضوع
روغن موتور چیست؟
هر روغن موتور از دو جزء متمایز تشکیل شده است: جزء اول پایه اصلی روغن و جزء دوم افزودنیهایی است که به ترکیب اصلی اضافه میشود تا محصول نهایی حاصل شود. تفاوت اصلی روغن موتورهای معمولی و سنتتیک در ترکیب پایه آنها است. ترکیب پایه در روغن موتورهای معمولی از نفت خام بهدست میآید؛ درصورتی که ترکیب پایه روغنهای سنتتیک را ترکیبات شیمیایی ساخت بشر تشکیل میدهد. این نحوه ساخت کاملا متفاوت باعث ایجاد خواص برتر در روغنهای سنتتیک شده است.
برای درک خواص برتر روغنهای سنتتیک، ابتدا باید با وظایف اصلی روغن موتورها آشنا شویم. روغنها دو وظیفه اصلی دارند: روانکاری و خنککاری. در بخش روانکاری، لایهای از روغن سطح اجزای مختلف پیشرانه را میپوشاند تا از اصطکاک اجزا با یکدیگر جلوگیری کند. در این بخش، ضخامت لایه روغن بسیار مهم است و این لایه نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. ضخامت این لایه به دمای کاری پیشرانه وابستگی زیادی دارد که این امر ناشی از خواص اجزای تشکیلدهنده روغن است. بهمنظور خنککاری و همینطور روانکاری پیشرانه خودرو، نیاز است روغن درون اجزای مختلف جریان داشته باشد.
جریان مناسب روغن تابع یکی از خواص اصلی روغن یعنی ویسکوزیته (گرانروی) است. هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد، چسبندگی افزایش و جریان روغن کاهش مییابد و با کاهش ویسکوزیته، لغزندگی و جریان روغن هر دو افزایش مییابند. بهخاطر بسپارید که لغزندگی زیاد از تشکیل لایه روغن با ضخامت مناسب روی اجزای موتور مانع میشود. ویسکوزیته نیز خود تابعی از دما است و مقدار آن ممکن است با تغییرات اندک دما به میزان زیادی تغییر کند. هرچه ویسکوزیته روغن موتورها به تغییرات دمایی واکنش کمتری نشان دهند، آن روغن مناسبتر است.
روغن موتور در دو نوع نفتپایه و مصنوعی تولید میشود. روغنها معمولا ترکیبی از فرمولهای شیمیایی مختلف، نظیر هیدروکربنها و پلیاینترنال الفینها و پلیآلفا الفینها هستند. یکی از مشخصههای مهم فیزیکی روغنها ویسکوزیته یا گرانروی آنها است. روغن موتور باید بهاندازهای ضخیم باشد که بتواند بهخوبی سطوح را بپوشاند و باید بهاندازهای سیال باشد که بتواند بهسادگی از شیارها و لولههای باریک عبور کند. ویسکوزیته روغنها تابعی از دما است. در اکثر روغنها، با افزایش دما ویسکوزیته کاهش و با کاهش دما ویسکوزیته افزایش مییابد. بههمیندلیل، روغنی که در پیشرانهها استفاده میشود، در بازه وسیعی از دماها عملکرد مناسبی باید داشته باشد تا در گرمای تابستان و سرمای زمستان خودرو دچار مشکل نشود.
اکثر خودروهای موجود در بازار از روغنهای نفتپایه استفاده میکنند؛ اما روغن مناسب خودروهای بهروزتر، بهویژه خودروهای اسپرت، روغنهای مصنوعی (سینتتیک) است. اگر بدون اطلاع از پیشنهاد شرکت سازنده خودرو و نوع روغن سازگار با آن، روغن موتور را تعویض کنید، بهاحتمال بسیار زیاد پیشرانه خودرو خود را دچار مشکل خواهید کرد. حقیقت این است روغنهای مصنوعی فقط مناسب پیشرانههایی هستند که بهطور خاص برای کارکرد با این نوع روغن طراحی شدهاند. از مشکلات شایعی که ممکن است با این عمل برای پیشرانه بهوجود بیاید، روغنسوزی و مشاهده خروج دود آبی از اگزوز است.
هر روغن موتور از دو جزء متمایز تشکیل شده است: جزء اول پایه اصلی روغن و جزء دوم افزودنیهایی است که به ترکیب اصلی اضافه میشود تا محصول نهایی حاصل شود. تفاوت اصلی روغن موتورهای معمولی و سنتتیک در ترکیب پایه آنها است. ترکیب پایه در روغن موتورهای معمولی از نفت خام بهدست میآید؛ درصورتی که ترکیب پایه روغنهای سنتتیک را ترکیبات شیمیایی ساخت بشر تشکیل میدهد. این نحوه ساخت کاملا متفاوت باعث ایجاد خواص برتر در روغنهای سنتتیک شده است.
برای درک خواص برتر روغنهای سنتتیک، ابتدا باید با وظایف اصلی روغن موتورها آشنا شویم. روغنها دو وظیفه اصلی دارند: روانکاری و خنککاری. در بخش روانکاری، لایهای از روغن سطح اجزای مختلف پیشرانه را میپوشاند تا از اصطکاک اجزا با یکدیگر جلوگیری کند. در این بخش، ضخامت لایه روغن بسیار مهم است و این لایه نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. ضخامت این لایه به دمای کاری پیشرانه وابستگی زیادی دارد که این امر ناشی از خواص اجزای تشکیلدهنده روغن است. بهمنظور خنککاری و همینطور روانکاری پیشرانه خودرو، نیاز است روغن درون اجزای مختلف جریان داشته باشد.
جریان مناسب روغن تابع یکی از خواص اصلی روغن یعنی ویسکوزیته (گرانروی) است. هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد، چسبندگی افزایش و جریان روغن کاهش مییابد و با کاهش ویسکوزیته، لغزندگی و جریان روغن هر دو افزایش مییابند. بهخاطر بسپارید که لغزندگی زیاد از تشکیل لایه روغن با ضخامت مناسب روی اجزای موتور مانع میشود. ویسکوزیته نیز خود تابعی از دما است و مقدار آن ممکن است با تغییرات اندک دما به میزان زیادی تغییر کند. هرچه ویسکوزیته روغن موتورها به تغییرات دمایی واکنش کمتری نشان دهند، آن روغن مناسبتر است.
روغن موتور در دو نوع نفتپایه و مصنوعی تولید میشود. روغنها معمولا ترکیبی از فرمولهای شیمیایی مختلف، نظیر هیدروکربنها و پلیاینترنال الفینها و پلیآلفا الفینها هستند. یکی از مشخصههای مهم فیزیکی روغنها ویسکوزیته یا گرانروی آنها است. روغن موتور باید بهاندازهای ضخیم باشد که بتواند بهخوبی سطوح را بپوشاند و باید بهاندازهای سیال باشد که بتواند بهسادگی از شیارها و لولههای باریک عبور کند. ویسکوزیته روغنها تابعی از دما است. در اکثر روغنها، با افزایش دما ویسکوزیته کاهش و با کاهش دما ویسکوزیته افزایش مییابد. بههمیندلیل، روغنی که در پیشرانهها استفاده میشود، در بازه وسیعی از دماها عملکرد مناسبی باید داشته باشد تا در گرمای تابستان و سرمای زمستان خودرو دچار مشکل نشود.
اکثر خودروهای موجود در بازار از روغنهای نفتپایه استفاده میکنند؛ اما روغن مناسب خودروهای بهروزتر، بهویژه خودروهای اسپرت، روغنهای مصنوعی (سینتتیک) است. اگر بدون اطلاع از پیشنهاد شرکت سازنده خودرو و نوع روغن سازگار با آن، روغن موتور را تعویض کنید، بهاحتمال بسیار زیاد پیشرانه خودرو خود را دچار مشکل خواهید کرد. حقیقت این است روغنهای مصنوعی فقط مناسب پیشرانههایی هستند که بهطور خاص برای کارکرد با این نوع روغن طراحی شدهاند. از مشکلات شایعی که ممکن است با این عمل برای پیشرانه بهوجود بیاید، روغنسوزی و مشاهده خروج دود آبی از اگزوز است.
روغن موتور چیست ؛ وظایف، انواع، زمان تعویض و هر آنچه باید درباره روغن موتور بدانید
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com