خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
قلعه سانتیاگو در فیلیپین

در قسمت غرب مانیل یک ناحیه تاریخی به اسم اینتراموروس (Intramuros) هست که در اواخر قرن شانزدهم ساخته شده تا شهر را از حملات خارجی ها نجات دهد. اینتراموروس یعنی شهری که محصور در دیوار است و در زمانی که استعمارگران اسپانیا در مانیل بودند این ناحیه هم معنی شهر مانیل بود. امروز در این ناحیه آثار تاریخی زیادی هست که یکی از آن ها قلعه سانتیاگو ست، قلعه ای تاریخی که بخشی از تاریخ فیلیپین را در خود جای داده است. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا از قلعه سانتیاگو بیشتر بدانید.

در ناحیه اینتراموروس قلعه ای معروف به اسم قلعه سانتیاگو (fort santiago) وجود دارد که قدیمی ترین قلعه اسپانیایی فیلیپین است. این قلعه در کنار دهانه رود «پاسیگ» در آن سوی خلیج مانیل قرار دارد و دقیقا در ورودی رودخانه مثل یک نگهبان از شهر مراقبت می کند. در داخل قلعه باغ های سرسبز، فواره ها، استخرها و دروازه ها محوطه ای جذاب را به وجود آورده که با دیدن آن ها باور نمی کنید که روزگاری در این قلعه چه جنگ هایی در گرفته و چه زندانیانی شکنجه شده اند.

در ابتدا اینجا محل حکومت پادشاه مسلمان فیلیپین بود اما اسپانیایی بعد از شکست این پادشاه بنای قبلی را خراب کردند و به جایش قلعه سانتیاگو را ساختند قلعه ای که خیلی زود در زمان تجارت ادویه با آمریکایی ها به قلعه دفاعی اصلی شهر تبدیل شد. اسپانیایی ها بنای اولیه قلعه را در سال ۱۵۷۱ از چوب و خاک درست کردند اما سه سال بعد، دزدان دریایی چینی در حمله ای غافلگیرانه قلعه را با خاک یکسان کردند. بازسازی قلعه در سال های ۱۵۸۹ تا ۱۵۹۲ انجام شد و اسپانیایی ها تصمیم گرفتند این بار از سنگ های آتشفشانی و سیمان های گلی استفاده کنند تا قلعه مقاوم تر باشد و به این راحتی ها خراب نشود. در زلزله سال ۱۶۴۵، زلزله ای بزرگ بخش های از قلعه را نابود کرد اما دوباره اسپانیایی ها آن را بازسازی کردند. سال ها بعد دوره استعماری اسپانیا بر مانیل تمام شد و در زمان تصرف بریتانیا در سال های ۱۷۶۲ تا ۱۷۶۴ قلعه سانتیاگو مدتی مقر حکومت آن ها بود تا اینکه آمریکایی ها توانستند مانیل را در سال ۱۷۷۸ تصرف و این قلعه را مال خود کنند. این قلعه اسپانیایی در مدت جنگ جهانی دوم مقر نیروهای آمریکایی بود و در همان زمان جنگ توسط نیروهای ژاپنی اشغال و تبدیل به زندان شد.

نیروهای ژاپنی بعد از اشغال مانیل زندانی های فیلیینی و آمریکایی را در سیاهچال های این قلعه شکنجه و اعدام می کردند. بعضی از گزارشات تخمین زده اند که حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار فیلیپینی در آخرین روزهای اشغال ژاپنی ها در قلعه سانتیاگو اعدام شدند. در کنار این قلعه مقبره ۶۰۰ زندانی فیلیپینی و آمریکایی که نحوه مرگ آن ها بر روی لوحی آمده است. خوزه ریزال قهرمان ملی فیلیپین هم زندانی قلعه سانتیاگو بود و قبل از اینکه در سال ۱۸۹۶ اعدام شود آخرین روزهای عمرش را در این قلعه گذراند. در مدت پیروزی اسپانیا بر پادشاهی مسلمان فیلیپین، حکومت اسپانیا بر فیلیپینی ها، دوره استعماری آمریکا و جنگ جهانی دوم این قلعه جنگ ها و زندانیان زیادی را به خود دید. خیلی از آن زندانیان هیچ وقت از سیاهچال های این قلعه بیرون نیامدند و در نهایت اعدام شدند، با این حال امروز کسی نمی تواند از سیاهچال های مخوف و اتاقک های زیرزمینی قلعه بازدید کند.

بعد از مدتی نیروهای آزادی خواه آمریکایی در سال ۱۹۴۵ به مانیل رفتند، با ژاپنی ها جنگیدند و در این جنگ بیشتر قسمت های قلعه را نابود کردند. یک سال بعد که فیلیپین به استقلال رسید نیروهای آمریکایی این قلعه را به دولت فیلیپین دادند و دولت هم ناحیه این تراموروس و به ویژه قلعه سانتیاگو در سال ۱۹۵۱ در لیست آثار تاریخی و ملی فیلیپین قرار گرفت.

قلعه سانتیاگو میراثی ارزشمند از گذشته فیلیپین و ویترینی از کشمکش های تاریخی کشور قبل از رسیدن به استقلال در سال ۱۹۴۶ است. امروز توریست های خارجی و فیلیپینی زیادی از از این قلعه دیدن می کنند، با اینکه مانیل شهری بزرگ و پر از شلوغی و هیاهوست اما اینجا ساکت و آرام است. همین که از دروازه ها پا به این قلعه می گذارید سکوت و آرامش محض آن را حس می کنید. امروز دقیقا در همان ساختمانی که خوزه ریزال زندانی شده بود موزه خوزه ریزال برپا شده که بازدید از آن جالب توجه است. در این موزه می توانید مجموعه ای از نقاشی هایی که از خوزه ریزال و هم سلولی هایش کشیده شده، لباس ها و وسایلی که در زندان از آن ها استفاده می کردند، استخوان ها و جای زخم گلوله او را ببینید.

گردشگران به قلعه سانتیاگو می روند و از محوطه و بناهای جذابش دیدن می کنند می توانید در کنار برج و باروهای این قلعه قدم بزنید و از روی بلندی نگاهی به رودخانه پاسیگ بیندازید و تصور کنید که این قلعه در دوره استعماری اسپانیا و همنیطور در روزهای تاریک جنگ جهانی دوم چه حال و روزی داشته و چه شکلی بوده است. قلعه سانتیاگو هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر باز است و به راحتی می توانید با تاکسی خودتان را به آن برسانید. گشت و گذار در این قلعه تجربه ای جالب و جذاب از تماشای یک قلعه قرون وسطایی است.

منبع: الی گشت


سانتیاگو، قلعه ای اسپانیایی در فیلیپین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا