خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
بشر امروزی به خوبی در راه خلق تجربه‌ها از کوه‌ها استفاده می‌کند، کوه‌ها از ویژگی‌های بارزی برخوردارند که امکان انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی تنها یکی از این جذابیت‌هایشان محسوب می‌شود. پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوع، یخچال‌های تامین کننده‌ی آب شرب و کشاورزی و همچنین اکوسیستم خاص جانوری جایگاه بسیار مهمی برای کوه‌ها ایجاد می‌کند. کوه تفتان یکی از کوه‌های زیبا و بلند ایران است که از این قاعده جدا نمی باشد. اما این کوه چه ویژگی منحصر بفردی دارد؟
تفتان تنها کوه آتشفشانی فعال در ایران است که در منطقه‌ی جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که با ارتفاع ۴۰۴۲ متر از سطح دریا در میان بلندترین کوه‌های کشور ایران جای می‌گیرد. رشته کوه تفتان 4 قله و 3 دهانه‌ی آتشفشانی دارد. تفتان تکه‌ای از یک منطقه‌ی آتشفشانی است که تا پاکستان شمالی ادامه دارد و متعلق به گره آتشفشان کوه آتش‌فشانی خاموش سلطان در پاکستان است.
کوه‌ تفتان قله‌های زیادی داردکه «چهل تن» نام قله‌ی آتشفشانی آن است. تقریبا در همه حال از این قله که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده غبارهای آتشفشانی ناشی از گوگرد خارج می‌شود. در زبان بلوچی «تَپت» به معنای گرما است. نام تفتان ریشه در کلمه‌ی تپتان دارد که خود جمع کلمه‌ی تپت است.
طبق باور محلی‌ها، چهل نفر از راشدین مذهبی در قله‌ی اصلی گم شده‌اند بنابراین آن را چهل تن می‌نامند. در مجموع طول رشته کوه تفتان بالغ بر ۱۲ کیلومتر است. در ارتفاعات تفتان ۳ دریاچه مشهور به «دریا سر» قابل مشاهده است که دو دریاچه در بخش شمالی تفتان قرار دارند و آب آن‌ها کم عمق و شیرین است و دریاچه‌ی دیگر نسبتا بزرگ و آب شور است.
استان سیستان و بلوچستان، خاش، نزدیک‌ترین شهر به تفتان است، بنابراین باید ابتدا به این شهر سفر کنید. اگر از جاده‌ی خاش به زاهدان به شمال خاش سفر کنید، پس از طی حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی را مشاهده خواهید کرد که مسیر دسترسی به تفتان را نشان می‌دهد.

در حالت بالعکس یعنی از جاده‌ی زاهدان به سمت خاش، باید حدود ۱۳۰ کیلومتر سفر کنید تا به خروجی روستاهای «تمندان» و کوشه دسترسی پیدا کنید. پس از آن باید حدود ۲۸ کیلومتر دیگر را طی کنید تا به تفتان برسید.

در مجموع چهار راه اصلی برای صعود به تفتان وجود دارد. مسیر پناهگاه در جبهه غربی، روستای ترشاب از سمت شرقی، روستای تمین در شمال و دو راهی سنگان و روستای خنجک در سمت شمال شرقی.

رایج‌ترین این مسیرها، مسیر پناهگاه در جبهه‌ی غربی است که اغلب کوه‌نوردان آن را برمی‌گزینند. برای استفاده از این مسیر باید با هیئت کوهنوردی استان سیستان و بلوچستان هماهنگی کنید.

برای صعود به قله‌های تفتان در همه‌ی ماه‌های سال می‌توان اقدام کرد که البته فصل زمستان با وجود وزش بادهای سنگین و سرد راه دشواری را پیش روی شما قرار می‌دهد.
منبع:کجارو


کوه تفتان

 

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
در رشته كوه "تفتان" كه حدود 12 كیلومتر طول دارد می توان مناطق زیبا و منحصر به فردی را تجربه كرد. در ارتفاعات این رشته كوه دریاچه های زیبا و پر آبی به چشم می خورند. دریاچه هایی با آب شیرین و شور كه برخی از آن ها وسعت بسیاری دارند. دریاچه هایی كه با نام "دریا سر" شناخته می شوند. این كوه سرچشمه رودخانه های پر آبی از جمله "لادیز" و "گزد" می باشد. این رشته كوه در كنار جاذبه اصلی خود كه وجود آتشفشان فعال در دل خود می باشد، یكی از پر گردشگرترین مناطق گردشگری به ویژه برای كوهنوردانی كه در تمام مدت سال این منطقه را برای برف نوردی و سنگ نوردی های خود انتخاب می كنند، می باشد.
كوه تفتان 4 قله معروف دارد كه با نام های "كوه زیارت"، "مادر كوه"، "صبح كوه" و "نر كوه" شناخته می شوند. دیدن هر كدام از قله ها خالی از لطف نخواهد بود. اغلب كوهنوردان برای بازدید از این آتشفشان زیبا با رسیدن به دهستان "كوشه" در نزدیكی شهر "خاش" رفته و از آنجا نیز به روستای "خم چین" كه در نزدیكی این دهستان واقع شده است رفته و خود را آماده شروع كوهنوردی و صعود به این قله كنند. این بهترین مسیر صعود به این قله می باشد كه كوهنوردان حرفه ای و مبتدی آن را انتخاب می كنند.

همان طور كه اشاره شد به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود رودخانه ها و دریاچه هایی در این رشته كوه قرار گرفته است، پوشش گیاهی و وجود گونه های حیوانات وحشی بسیاری در این منطقه دیده می شود. گیاهانی از جمله بنه، بادام كوهی، گز، آویشن و بسیاری دیگر از گونه های گیاهی در كنار حیواناتی از جمله روباه و گرگ و شغال و پرندگان شكاری بسیاری دیده می شود. بهتر است برای صعودی بی خطر و خاطره انگیز با یكی از اهالی بومی این منطقه و یا یكی از اعضای كوهنوردی این استان كه منطقه را به خوبی می شناسد هماهنگ شوید.

WkDfftvfrbDDZzOkTsYWuKL7daMxel5b3v1CfCst


کوه تفتان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا