خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,196
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از ترس هایی که امکان دارد بچه ها به دلایل مختلفی درگیر آن شوند ترس از حمام می باشد که والدین را دچار دردسر کرده و با مشکل رو به رو می سازد اما می توان با بکارگیری راهکارهایی این نوع استرس را در کودک به تدریج کاهش داد و واکنش های غیرطبیعی او را نسبت به حمام کردن از بین برد. از این رو در این مطلب تصمیم داریم به جهت آگاهی شما عزیزان دلایل ترس از حمام در کودکان و راه های مقابله با آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مشکل ترس از حمام در کودکان
به طور کلی امکان دارد برخی از کودکان نسبت به مسائل مختلفی تصورات ذهنی ترسناکی داشته و در رابـ*ـطه با یک موضوع خاص هراس داشته باشند که یکی از آن ها ترس از حمام در کودکان می باشد که در مراحل سنی مختلف امکان دارد اتفاق بیفتد. شاید این نوع تنفر و استرس در بچه ها به صورت موقت و گذرا باشد و یا این که از نشانه های مشکلات حسی او باشد.
بنابراین به منظور رفع چنین ترسی بهترین کار این است که در آغاز مقدار کمی آب درون لگن بریزید و در طی دفعات بعدی مقدار آن را افزایش دهید. در حقیقت فرایندی که در طی حضور کودک در لگن می گذرد اهمیت زیادی دارد. این فرآیند بایستی شادی آور و لـ*ـذت بخش باشد پیشنهاد می شود که والدین در طول انجام این کار با بچه ها بازی کنند. در رابـ*ـطه با کودکانی که از پاشیدن آب واهمه دارند والدین بایستی از انجام این عمل خودداری نمایند و در واقع بازی کردن را به خود کودک بسپارند. در مراحل سنی بالاتر می توان با بهره گیری از راهکارهای حساسیت زدایی از آب این نوع ترس را به حداقل رساند.

#متینا_کوثری


راه های غلبه بر ترس از حمام در کودکان

 
آخرین ویرایش:

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,196
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
علل اصلی ترسیدن کودک از استحمام
یکی از دلایل این نوع استرس در کودکان این است که کودک امکان دارد از ورود صابون به داخل چشمانش ترس داشته باشد، یا این که از افتادن دوش بر روی سر خود وحشت داشته باشد و یا از لیز خوردن داخل حمام واهمه داشته باشد.
برخی مواقع ترس کودک از استحمام به خاطر وجود حباب های داخل آب می باشد که موجب می شود او قادر نباشد قسمت ته وان حمام را تماشا کند. این وضعیت در واقع او را از کل موجودات ناشناسی که امکان دارد زیر این حباب ها حرکت نمایند می هراساند.
در حالی که شما امکان دارد از دلیل اصلی ترس کودک از استحمام اطلاعی نداشته باشید ولی این امکان وجود دارد که کودکتان نسبت به پیرامونش کاملا آگاه و مطلع باشد. او فهمیده است که آب از سوراخ فاضلاب به طرف پایین رفته و در نهایت نگران است که خودش نیز همچون آب به داخل مجرای فاضلاب کشیده شود.

قدرت تخیل کودکان خیلی قوی می باشد و این باعث می شود که او چیزهایی در ذهن و خیال خود تصور کند و بشنود و آن ها را به صورت وحشتناکی برای خودش تفسیر نماید. اغلب کودکان چیزهای شگفت انگیزی درباره حالت های عادی از خود تصور می کنند و داستان های وحشتناکی در ذهن خود می سازند.
راهکارهای غلبه بر این نوع ترس
با وجود این که ترس از حمام در بچه ها به صورت یکدفعه رفع نخواهد شد و نیاز به گذشت زمان و استفاده از ترفندهای مختلف دارد در نتیجه موارد موثری از این راهکارها را در ادامه در اختیارتان قرار داده ایم تا با بهره گیری از آن ها به کودکتان کمک نمایید تا بتواند با این ترس خود مقابله نماید.

حمام کردن به صورت دو نفره :
بهتر است در ابتدا خودتان وارد وان شوید و سپس با وسایل بازی کوچک و با مزه او را سرگرم نمایید و با او بازی کنید یا حباب های صابون را بر روی سطح آب فوت نمایید. بدون تماشا کردن کودک به گونه ای وانمود نمایید که انجام این کارها خیلی برای شما لـ*ـذت بخش می باشد در نتیجه کودک با دیدن لـ*ـذت و شادی شما تمایل پیدا می کند که او نیز با شما حمام کند.

#متینا_کوثری


راه های غلبه بر ترس از حمام در کودکان

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,196
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
90 روز 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
آماده کردن وان در حضور کودک :
در صورتی که کودک ببیند که شما مشغول مهیا کردن وان برای استحمام او هستید احتمال دارد کمی درگیر ترس و نگرانی شود. بهتر است دوش را باز کنید و به او بفهمانید که به چه صورت آب از دوش حمام به داخل وان ریخته می شود و آن را پر می کند. در گام اول وان را با کمی آب پر کرده و اگر کودک از حباب های ایجاد شده ترسید از استفاده از آن خودداری نمایید.

عدم تحت فشار قرار دادن کودک :
به هیچ عنوان به کودک برای استحمام فشار نیاورید چرا که امکان دارد نتیجه معکوس بگیرید. به جای آن او را با گفتن کلمه ها و جمله هایی آرامبخش همچون «نگران نباش مامان کنار تو است»، «هرگز اجازه نخواهم داد صدمه ببینی یا لیز بخوری» و … آرام کرده و ترس او را کاهش دهید. سپس او را در بـ*ـغل خود گرفته تا بداند که تمامی گفته هایتان حقیقت دارد.
خارج نکردن تمام لباس های کودک :
اغلب کودکان حتی پیش از این که لباس او را از تنش در آورید از ورود به درون وان یا حمام خودداری می کنند. حتی بیرون آوردن لباس های کودک امکان دارد موجب عصبی و خشمگین شدن هر دوی شما شود. بجای آن تلاش نکنید همه لباس های او را تا وقتی که به داخل وان می رود از تن او خارج نمایید. در گام بعدی هنگامی که کودک حس آزادی زیادتری داشت و کمی از استرس و عصبانیت او کم شد لباس های او را از تنش خارج کنید.

قرار دادن دما در حد مناسب :
تغییر دما از حالت خشک و مناسب با لباس های عادی به دمای مرطوب و خارج کردن لباس ها می تواند تغییر مهمی برای کودک خردسال باشد. از این که درجه حرارت هوا هنوز هم گرمای مناسب را دارد و کودک سرمایی حس نمی کند مطمئن شوید زیرا این عمل موجب ایجاد حس آرامش در کودک می گردد و استرس و نگرانی او را به حداقل می رساند. همینطور در فصل های سرد سال حتما درون حمام شوفاژ را روشن کرده تا حمام فضای گرم و مناسبی برای کودک باشد. همینطور نیز بهتر است که در ماه های گرم سال همچون تابستان به ویژه در روزهای خیلی گرم درب حمام را باز نگه داشته و فضا را بیش از اندازه گرم نکنید تا کودک دچار گرمازدگی نشود.
استفاده از دست به جای لیف و اسفنج حمام :
اغلب کودکان از لیف و اسفنج حمام ترس دارند و امکان دارد به علل مختلفی از آن ها دوری نمایند. احتمال دارد که علت آن این باشد که لیف حمام حالتی دردآور را برای آن ها به همراه دارد و یا این که تماس داشتن و لمس پوست به پوست با دست مادر امکان دارد برای آن ها احساس خوبی داشته باشد و به صورت یک ماساژور به او حس آرامش ببخشد.

منبع: آرگا
#متینا_کوثری


راه های غلبه بر ترس از حمام در کودکان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا