خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
تالاب گاوخونی در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر تاریخی ورزنه قرار دارد. این تالاب در جنوب شرقی بخش بن رود و شهر ورزنه، شمال شرقی بخش جرقویه و در جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غرب کویر ابرقو قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا 1470 متر می باشد و به حالت مثلثی شکل دیده می شود. حداکثر عرض آن در حدود 50 کیلومتر و حداکثر طول آن 25 کیلومتر است . عمق آب در اکثر نقاط آن اندک و در حدود یک متر می باشد که بر اساس مقدار آب ورودی به تالاب در طول سال تغییر می کند. گاوخونی در گذشته از لحاظ تنوع پوشش گیاهی و آبزیان و حیات وحش ، گاوخونی به مراتب غنی تر از حال بوده و جانورانی مانند : گورخر ، آهو ، یوزپلنگ ، خوک و پرندگانی شبیه فلامینگو ، مرغابی ، آنقوت ، تنجه ، غاز خاکستری و ... در آن به وفور وجود داشته است . رنگ سرخ و زیبای تالاب به دلیل زندگی یک نوع سخت پوست به نام ارتمیاسالیا است . بیش از سی نوع پوشش گیاهی نیز در تالاب وجود دارد از جمله تاغ ، گز ، اشک ، گون ، شور ، پرند ،قیچ و ... که اکنون تنها درختان گز و نیزارها به چشم می خورد. گاوخونی در حال حاضر به دلیل صید و شکار بی رویه از یک طرف و آلودگی و کاهش شدید آب در نتیجه ورود فاضلاب ها و احداث سد زاینده رود از طرف دیگر روز به روز از تعداد پرندگان وحوش آن کاسته شده و به مرحله نابودی کامل رسیده است . افزون بر آن افزایش بهره برداری از آب زاینده رود جهت مصارف کشاورزی ، صنعت و نوشیدن ، همانند پروژه عظیم آب رسانی به یزد باعث افت شدید آب ورودی به تالاب شده است و اکوسیستم تالاب را در معرض مرگ تدریجی قرار داده است . به دلیل خشکسالی سالهای اخیر ، استفاده بی رویه از آب زاینده رود و به دنبال آن گرمای شدید هوا ، آتش سوزیهایی رخ داده است که عمده پوشش گیاهی منطقه را نابود ساخته است
تالاب بین المللی گاوخونی یکی از تالاب های مهم کشور می باشد که پایاب حوضه آبخیز رودخانه زاینده رود است و به دلیل اهمیت اکولوژیکی آن، در در سال 1349 در کنوانسیون رامسر به ثبت جهانی رسید. این تالاب کارکردهای مختلف زیست محیطی دارد که از جمله آن ها کاهش اثرات تغییر اقلیم ، گردشگری طبیعی، پالایش آب و هوا، تغذیه سفره های آب زیر زمینی، تثبیت شن های روان ، تولید علوفه، تنوع گونه ای و زیستگاه حیات وحش می باشد. این تالاب به عنوان یکی از اکوسیستم های با ارزش طبیعی کشور، ذخیره گاه گونه های گیاهی و جانوری متنوع است. پوشش گیاهی تالاب گاوخونی و مناطق پیرامون آن شامل 24 تیپ گیاهی می باشد که بیشترین مساحت متعلق به تیپ های گیاهی Salsola tomentosa-Artemisia.sieberi و Calligonum commusum - Stipagrostis karelinii می باشد. همچنین این منطقه زیستگاه گونه های مختلف پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهیان بوده است. تغییرات کمی و کیفی آب ورودی به تالاب در سال های اخیر منجر به خشک شدن کامل بخش های وسیعی از آن شده که از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری با ارزش منطقه را به دنبال داشته است که از بین گونه های گیاهی می توان به Aeluropuslittoralis ، Halocnemumstrobilaceum ،PhragmitesaustralisوSalicorniapersica اشاره کرد. تبدیل این اکوسیستم طبیعی منطقه مرکزی کشور به کانون بحران فرسایش بادی و تولید ریزگرد تهدیدی برای مناطق مسکونی و کشاورزی پیرامون آن می باشد.


تالاب گاوخونی

 

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
دلیل اسم تالاب گاوخونی
برای اسم تالاب چند روایت تعریف کرده‌اند:

– گاوخونی واقعا به گاوها ربط دارد: می‌گویند در گذشته محلی‌ها و روستانشین‌ها گاوهای خود را برای چرا به اینجا می آورده‌اند. برای همین نام خانه‌ی گاوها برای این تالاب انتخاب شده که در زبان محلی به آن گاوخونی می‌گویند.

اسم تالاب گاوخونی ریشه فارسی دارد: گاو کلمه‌ای بوده به معنی اصفهان. در طول زمان گاو به جی (نام دیگر اصفهان) تغییر پیدا کرده. خونی هم در زبان پهلوی به معنی چشمه و آبگیر است. پس گاوخونی یعنی آبگیر اصفهان.
اصلی‌ترین رودی که به گاوخونی می‌ریزد، زاینده‌رود اصفهان است. رود ایزدخواست و زرچشمه هم آب وارد این تالاب می‌کنند، اما خیلی کمتر از زاینده‌رود.

طول تالاب گاوخونی 25 کیلومتر است. گاوخونی در بهترین حالت عمقش به یک متر می‌رسد. راستی یک سوال، می‌دانید فرق تالاب و مرداب چیست؟

تالاب به محیطی می‌گویند که مشخصاتش، هم شبیه خشکی باشد هم شبیه به دریا. یک تالاب همیشه آب ندارد و گاهی ممکن است خشک باشد. اما در مرداب‌ها همیشه آب وجود دارد. آب همواره ساکن است و گونه های گیاهی کوتاه در آن رشد می‌کنند.

اصفهان با 91 درصد، بیشترین سهم از تالاب گاوخونی را دارد. مقدار کمی از مساحت تالاب هم در استان‌های یزد، فارس و چهارمحال و بختیاری است.

فلامینگوهای تالاب گاوخونی یکی از جاذبه های دیدنی اینجا هستند. هر سال در فصل بهار، صدها فلامینگوی مهاجر به تالاب می‌آیند و چند وقتی را کنار آب می‌گذرانند


تالاب گاوخونی

 

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
از دو شهر ورزنه و اژیه می‌شود به گاوخونی رفت. فاصله اصفهان تا تالاب گاوخونی ، 136 کیلومتر است.

– رفتن به تالاب از شهر ورزنه: ابتدا باید وارد بلوار روشن‌دشت شوید. به راه خود ادامه بدهید تا به جاده زردنجان برسید. به سمت راست بپیچید.

به پل چنار که رسیدید، وارد جاده ورزنه – اصفهان شوید. کمی بعد به شهر ورزنه خواهید رسید. از اینجا 30 کیلومتر دیگر باید بروید تا به گاوخونی برسید.

– مسیر دسترسی از اژیه: از آزادراه دستگردی اصفهان، وارد خیابان فرهنگ و بعد خیابان قلعه شور شوید. مسیر را ادامه دهید تا به بزرگراه 15 خرداد برسید.

پس از رسیدن به نیک آباد، به سمت چپ بپیچید و وارد جاده نیک آباد – اژیه شوید. این جاده مستقیم شما را به اژیه می‌رساند. 55 کیلومتر بعد، به گاوخونی می‌رسید
این تالاب و حوضه پیرامون آن یکی از اولین مناطق سکونت بشری در حوضه داخلی ایران است که به خاطر دوری از شهر اصفهان و پیرامون آن به صورتی بکر و دست نخورده باقی مانده‌ و از تخریب‌های تاریخی که دیگر مناطق حوضه زاینده‌رود را دگرگون ساخته به دور مانده است.

این دور ماندگی موجب شده است که منطقه به صورت گنجینه‌ای حفاظت شده از چشم اندازهای طبیعی و آثار تمدن مردم منطقه در جلوه‌های طبیعت کویری، آب‌نمای تالاب، علفزارها و جنگل‌های کویری، چشم‌انداز بی انتها از افق چشم نواز، تپه‌های شنی به طول بیش از ۷۰ کیلومتر و عرض متفاوت و در مجموع اکوسیستم مناطق کویری تا کنون باقی مانده باشد.

تالاب گاوخونی از جمله اکوسیستم‌های طبیعی استان اصفهان است که به عنوان اکوسیستم آبی طبیعی واقع در یک منطقه خشک می‌تواند در توسعة پایدار منطقه نقش مهمی داشته باشد.

تالاب گاوخونی یکی از بکرترین چشم‌اندازهای طبیعی استان اصفهان محسوب می‌شود که به علت موقعیت جغرافیایی و مشکلات دسترسی به آن چهره طبیعی‌اش کمتر دستخوش تغییر شده است، از این رو جلوه‌های بی‌نظیر و چشم‌اندازهای زیبایی را برای اهل ذوق و دوستداران طبیعت در دامان خود به وجود آورده است.

این تالاب در آستانه ورود به کویر (مرز میان اکوسیستم‌ آبی با خشکی) واقع شده و انعکاسی از شرایط حاکم بر این دو بوم‌سازگان است.

برخی گاخونی را به گاوخانه معنی کرده و همچنین گور خونی نیز می‌نامند. ظاهرا به علت وجود تعداد زیادی گورخر در گذشته به این نام معروف شده است.

اما وجه تسمیه این تالاب با مراجعه به منابع، بسیار متنوع است، از جمله: گاو به معنی بزرگ بوده و خونی در اصل خوان و خوانی بوده به مفهوم سفره گسترده که اشاره به اکوسیستم حیات موجود منطقه دارد. در زبان پهلوی نیز «خانیک» به معنی حوز آبگیر است که می‌توان آنرا حوزه آبگیر گسترده معنی کرد.

مساحت تالاب گاوخونی در حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع است و حداکثر عمق آن ۸۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر است و در ارتفاع ۱۴۷۰ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.

گاوخونی با آغاز فصل سرما پذیرای هزاران پرنده مهاجر است که از شمال به آن ناحیه مهاجرت می‌کنند.

اهم این پرندگان مهاجر عبارتند از: انواع کاکایی، فلامیگو، انواع سلیم، آب چلیکها، خروس کولی، انواع شیم، بالکان، پلیکان، حواصیل خاکستری، بوتیمار، انواع کله سبز، اردک، لک لک از فیلوش اردکنوک پهن، ... همچنین پرندگان عموما با شروع فصل پاییز به طرف گاوخونی سرازیر شده و تمام زمستان را در این منطقه بسر می برند.
علاوه بر پرندگانی دیگر مانند: چنگر، طاووسک، خروس کولی، سلیم کوچک، سلیم طوقی، سلیم تالابی، آب چیلک پا سرخ، پاشلک، چویا، چاخلق، کاکائی، کاکائی کوچک، کاکایی سر سیاه، پرستوی دریایی، جغد تالابیو شاه بوف می باشد.
به دلیل شوری خاک در محدوده اطراف تالاب تا شعاع چند کیلومتری از تالاب لایه‌ای از نمک سطح خاک را فرا گرفته و امکان هر نوع رویش‌های گیاهی را از میان برده است.

پوشش گیاهی تالاب شامل گونه‌های متفاوتی از جمله: لوئی، نی، مرغ، بارهنگ آبی، علف بوریا، جگن و انواع جلبک و برخی از گونه‌های گیاهی دیگر آبزی می‌شود. بعلاوه در سواحل این تالاب درختچه هایی نظیر تاغ، ریش بز، کاروان کش و اشنان نیز یافت می‌گردد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی با وسعت ۴۳ هزار هکتار، در سال ۱۳۵۴ در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین


تالاب گاوخونی

 

~ShaHRiyAr~

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/8/21
ارسال ها
364
امتیاز واکنش
188
امتیاز
178
زمان حضور
20 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا