خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است. هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
تئوری آزمایش

در پستانداران ، انرژی درون سلولهای بدن ، توسط فرآیند تنفس سلولی که در میتوکندری انجام می‌شود، تولید می‌شود. اکسیژن توسط گویچه‌های قرمز خون از ریه‌ها گرفته می‌شود و دی‌اکسید کربن دفعی تنفس سلولی ، از خون به درون ریه‌ها آزاد می‌شود. از سرعت تبادل دی‌اکسید کربن و اکسیژن ، می‌توان برای تعیین سرعت تنفس در بدن استفاده کرد. در این آزمایش ، شما از معرفهایی برای تشخیص حضور دی‌اکسید کربن در هوای بازدمی استفاده خواهید کرد.

هدف آزمایش
تشخیص عمل تنفس با استفاده از معرف رنگی

مواد لازم
  1. آب مقطر
  2. ماژیک
  3. نوار چسب کاغذی
  4. معرف رنگی برم تیمول آبی
  5. دو عدد بطری کوچک نوشابه
  6. دوعدد نی نوشابه خوری
  7. کرنومتر
روش کار

  1. یک بطری را تا نیمه از آب مقطر پر کنید، آنگاه روی نوار چسب کاغذی بنویسید "شاهد" و آن را روی بطری بچسبانید.
  2. بطری دوم را تا نیمه از معرف برم تیمول آبی پر کنید و روی آن بنویسید "برم تیمول آبی".
  3. از یک نی ، برای دمیدن به درون محلول برم تیمول آبی ، استفاده کنید.
  4. هنگامی که دمیدن به درون تیمول آبی را شروع می‌کنید، کرنومتر را بکار اندازید و وقتی رنگ محلول زرد شد، کرنومتر را متوقف ساخته و طول زمان دم را گزارش دهید.
  5. از نی دیگر برای دمیدن به درون آب مقطر استفاده کنید.
  6. هنگامی که دمیدن به درون آب مقطر را شروع می‌کنید، کرنومتر را بکار اندازید، زمان دمیدن به درون آب مقطر بایستی برابر با زمان دمیدن به درون برم تیمول آبی باشد.
نتیجه آزمایش

زمان مورد نیاز برای تغییر رنگ محلول برم تیمول آبی ، از آبی به زرد ، در هر فرد متفاوت است و هیچ تغییر رنگی در آب مقطر دیده نمی‌شود. برم تیمول آبی ، برای تشخیص حضور دی‌اکسید کربن بکار می‌رود. رنگ این معرف در حضور مقادیر مختلف دی‌اکسیدکربن از آبی به سبز و سرانجام به زرد تبدیل می‌شود. واکنش در دو مرحله اتفاق می‌افتد. ابتدا دی‌اکسید کربن با آب واکنش می‌کند و اسید کربنیک تولید می‌شود. سپس این اسید با برم تیمول آبی ، ترکیب شده و سبب تغییر رنگ آن از آبی به زرد می‌شود. واکنش تشکیل اسید کربنیک به صورت زیر است:

CO2 + H2O → H2CO3

درجه تغییر رنگ معرفهای ویژه و همچنین سرعت تغییر رنگها دلیل بر مقدار دی‌اکسید کربن در هوای بازدمی و در نتیجه سرعت تنفس می‌باشد.
آزمایش طراحی کنید

  1. آیا در جانوران آبزی هم تنفس سلولی ، انجام می‌شود؟
  2. چگونه افزایش فعالیت ، روی نتایج آزمایش در جانوران آبزی ، تاثیر می‌گذارد؟


آزمایش عمل تنفس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا