خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

زینب نامداری

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
22/11/20
ارسال ها
74
امتیاز واکنش
2,691
امتیاز
153
سن
22
محل سکونت
همدان
زمان حضور
10 روز 23 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمرین های گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صوتی


سلام بر شما عزیزانِ جانِ جانِ؛
فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم را به تمام شما عزیزان تسلیت عرض میکنم؛
عالم همه قطره و دریاست حسین، خوبان همه بنده و مولاست حسین، ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش، از بس که كَرَم دارد و آقاست حسین


تمرین های زیر حداقل یک ساعت پیش از سخنرانی زمان می برد. توصیه می کنیم یک ساعت پیش از شروع سخنرانی یا گفتگو، در مکان حضور داشته و این تمرینات را به آرامی و با حوصله انجام دهید:

1- تنفس صحیح و اصولی پیش از سخنرانی
حداقل ده بار دم و به دنبال آن بازدهم عمیقی داشته باشید. تنفس صحیح باید با صدای ممتد “هییییییس” همراه باشد. هنگام نفس کشیدن احساس ضعف می کنید؟ سریع با یک ماده مغذی شیرین این حس را برطرف کنید.

2- تست صدا با کلمات پر کننده
کلمات پرکننده را قبلا در بحث اِ گفتن و تکه کلام در سخنرانی بررسی کرده ایم. یکی از ترفندهای مفید برای گرم کردن صدا و باز کردن قفل تارهای صوتی شما، تست “امممم” یا “اهممممم” را برای 5 بار تکرار کنید. هر نوع آوایی که احساس می کنید باعث گرم شدن صدایتان می شود را به کار ببرید و این کار را حتما چند بار تکرار کنید.
با این کار یک صدای تمیز و پرجنب و جوش خواهید داشت. ضمنا تارهای صوتی با حداکثر رزونانس به ارتعاش در می آیند و مطمئن هستید چیزی از توانایی صوتی شما از گوش شنونده پنهان نمانده است.

3- تست بالا و پایین صدا با کلمات پرکننده
از کلمات پرکننده مثل “امممم” یا ” اومممم” استفاده کنید؛ با این تفاوت که باید این بار برای گرم تر شدن صدا، این آواها را بالا و پایین زمزمه کنید. طوری که خودتان صعود صدا و سپس نزول آن را به میانه و به پایین ترین بخش، احساس کنید.

4- ولوم صدای خود را بالا ببرید
کمی ولوم یا درجه بلندی صدایتان را بالا ببرید و مثلا بگویید: مممممممن یک سخنران هستم! این جمله را ده بار تکرار کنید و به تُن صدا خود همزمان توجه کنید. این تمرین همزمان انعطاف پذیری و هماهنگی تارهای صوتی را به دنبال دارد.

5-بدون فریاد، قدرت صدای خود را افزایش دهید
خیلی بلند و برای ده مرتبه، بگویید : نی، نیی، نییی، نییییی. این کار را بدون فریاد زدن انجام دهید.

6- محدوده میانی را تست کنید
در گرم کردن صدا، در مرحله ششم باید به سراغ محدوده میانی یعنی همان منطقه ای که قرار است به واسطه آن سخن بگویید بروید. تکرار کنید: اووووووووو، اایییییی. صدایی شبیه به آژیر آمبولانس را برای راحتی کار می توانید امتحان کنید.


7- رزونانس تارهای صوتی را پوشش دهید

برای ده بار، مجددا تکرار کنید: اِمممممممممممممم. این کار را تا زمانی انجام دهید که در بخش جلو صورت خود احساس درد کنید. با این کار رزونانس یا تشدید صدا را پوشش داده اید.

8_ زبان را بچرخانید و قدرت واقعی صدایتان را آشکار نمایید

برای حفاظت از عضله ها و مفصل های متحرکی که در سیستم یا دستگاه صورتی دخالت دارند چرخاندن زبان، اولین گزینه پیش روی ما است. حالا چند جمله ساده را به زبان بیاورید. این کار را در همان حالت غیرعادی تکرار کنید و از حالت پیچش زبان خارج نشوید. مثلا می توانید بخشی از اشعار مورد علاقه خود را بخوانید.

9- از مایعات گرم استفاده کنید

مایعات سرد پیش از سخنرانی باعث گرفتگی صدا می شوند. گرم کردن صدا را با مایعات گرم امتحان کنید. شیر یا چای داغ به میزام متعادل انتخاب خوبی است. از آن بهتر یک لیوان آب گرم است که مشکلات شیر یا کافئین چای را برای سخنرانی نخواهد داشت.


منبع با احترام: سایت دانشگاه زندگی


گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا

 
  • تشکر
Reactions: Elaheh_A
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا