نویسنده این موضوع
یـک موتور جــت موتوری است که با فوران (تخلیه سریع) سیال بر طبق قانون سوم نیوتن می تواند نیروی زیادی ایجاد کند که به آن تراست می گویند. این تعریف از جت انواع : توربوجت ها ، توربوفن ها ، توربوپراپ ها رم جتها ، جتهای ضربهای و موشکها وانواع دیگر را در بر می گیرد .
اما استفاده از این مکانیزم درنقاط دیگری از صنعت نظیر توربین های گاز در نیروگاههای گازی نیز معمول است .
توربینهای گازوموتورهای جت ، پدیده نام آشنایی که سالهای پایانی قرن گذشته به تکامل نسبی رسیدند امروزه یکی از اصلی منابع تولید انرژی محسوب می شوند.
تفکربهره برداری از نیروی رانش گازها هنگام فواران بسیار قدیم است ، اولین کسی که به این فکرافتاد هروالکساندریا(Hero Alesoandria) دانشمند قرن اوّل میلادی دریونان بود.
دستگاه ساده او Aeoliple نام داشت . طرز کارماشین چنین بود:
«درکاسهای سربسته آب وجود داشت که بـ*ـو*سیله حرارت زیر آن بخار می شد. بخار بخار یه وسیله دو لوله که نقش ستون را هم بازی می کردند به سر دو نازل انرژی حاصل ازخروج بخارآب ازدونازل روبهروی هم باعث چرخش کرهای حول محورافقی می شد. » البته بسیاربعید بود که این مکانیزم ساده بتواند ماشین مولد نیرو باشد.
واقعاً امروزبعد از۲۰۰۰ سال بسیارسخت است که باورکنیم دستگاههای پیچیده و اتوماتیک امروزی نوادگان همین ابتکارات ابتدایی است. درحالیکه از اجداد این نسل نمی توان انتظارکاربری قابل قبولی برای خلق صنایع امروزی ازجمله موتورجت را داشت . دستگاههای آن روزگار تنها نتایج آزمایشگاهی کنجکاویهای ساده فنی و علمی بود.
در ابتدا نیروی فواران گاز(جت) فقط برای پرتاب موشکهای آتشبازی استفاده می شد. چینیها دربرگزاری جشنها و مراسم آتشبازی ، تا قرن یازدهم میلادی ازانرژی حاصل ازرانش گازها بهره می بردند.
از قرن یازدهم، بعد ازکمی پیشرفت ، باعث ساخت جنگ افزارهای وحشتناکی شد و دراین نقطه درحدود ۱۰۰ سال توقف کرد. در ترکیه عثمانی به سال ۱۶۳۳ حسن چلبی توانست یک موشک مخروطی شکل را توصیف کند که می توانست پس از پرواز به کمک بالهای متقارن با موفقیت به زمین بنشیند این یک پیروزی برای ارتش عثمانی و یک شاهکار علمی واقعی بود.
یک مساله مهم در کاربردی نبودن این کشف بزرگ سرعت کم پرتابه بود. البته حقیقت این بود که ساختارهای جت و مکانیزم آنها برای برطرف کردن نیازهای عمومی هوانوردی کامل نبود. بازده کم ،آنهارا برای برآوردن آرزوی پرواز، دورازکانون توجه اندیشمندان و دانشمندان قرارداده بود. البته خلق موتورهای درونسوز خطی، و اینکه بسیاری ازنیازها را پاسخ می دادند نیز به بی بها بودن موتورهای جت دامن می زد .
اما استفاده از این مکانیزم درنقاط دیگری از صنعت نظیر توربین های گاز در نیروگاههای گازی نیز معمول است .
توربینهای گازوموتورهای جت ، پدیده نام آشنایی که سالهای پایانی قرن گذشته به تکامل نسبی رسیدند امروزه یکی از اصلی منابع تولید انرژی محسوب می شوند.
تفکربهره برداری از نیروی رانش گازها هنگام فواران بسیار قدیم است ، اولین کسی که به این فکرافتاد هروالکساندریا(Hero Alesoandria) دانشمند قرن اوّل میلادی دریونان بود.
دستگاه ساده او Aeoliple نام داشت . طرز کارماشین چنین بود:
«درکاسهای سربسته آب وجود داشت که بـ*ـو*سیله حرارت زیر آن بخار می شد. بخار بخار یه وسیله دو لوله که نقش ستون را هم بازی می کردند به سر دو نازل انرژی حاصل ازخروج بخارآب ازدونازل روبهروی هم باعث چرخش کرهای حول محورافقی می شد. » البته بسیاربعید بود که این مکانیزم ساده بتواند ماشین مولد نیرو باشد.
واقعاً امروزبعد از۲۰۰۰ سال بسیارسخت است که باورکنیم دستگاههای پیچیده و اتوماتیک امروزی نوادگان همین ابتکارات ابتدایی است. درحالیکه از اجداد این نسل نمی توان انتظارکاربری قابل قبولی برای خلق صنایع امروزی ازجمله موتورجت را داشت . دستگاههای آن روزگار تنها نتایج آزمایشگاهی کنجکاویهای ساده فنی و علمی بود.
در ابتدا نیروی فواران گاز(جت) فقط برای پرتاب موشکهای آتشبازی استفاده می شد. چینیها دربرگزاری جشنها و مراسم آتشبازی ، تا قرن یازدهم میلادی ازانرژی حاصل ازرانش گازها بهره می بردند.
از قرن یازدهم، بعد ازکمی پیشرفت ، باعث ساخت جنگ افزارهای وحشتناکی شد و دراین نقطه درحدود ۱۰۰ سال توقف کرد. در ترکیه عثمانی به سال ۱۶۳۳ حسن چلبی توانست یک موشک مخروطی شکل را توصیف کند که می توانست پس از پرواز به کمک بالهای متقارن با موفقیت به زمین بنشیند این یک پیروزی برای ارتش عثمانی و یک شاهکار علمی واقعی بود.
یک مساله مهم در کاربردی نبودن این کشف بزرگ سرعت کم پرتابه بود. البته حقیقت این بود که ساختارهای جت و مکانیزم آنها برای برطرف کردن نیازهای عمومی هوانوردی کامل نبود. بازده کم ،آنهارا برای برآوردن آرزوی پرواز، دورازکانون توجه اندیشمندان و دانشمندان قرارداده بود. البته خلق موتورهای درونسوز خطی، و اینکه بسیاری ازنیازها را پاسخ می دادند نیز به بی بها بودن موتورهای جت دامن می زد .
موتور جت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com