نویسنده این موضوع
ریشه لغوی
ترکیب اشتعال جرقهای ترجمه واژه انگلیسی «Spark Ignition» است. و به معنای شعلهور ساختن یک ماده سوختنی به کمک یک جرقه است.
دید کلی
شاید تا به حال فندکهایی دیده باشید که از آنها برای روشن کردن سیگار و یا آبگرمکن و یا … استفاده میکنند. در این فندکها ابتدا مقداری گاز در هوا پراکنده و با اکسیژن هوا مخلوط میشود سپس بلافاصله یک جرقه که معمولا الکتریکی و یا اصطکاکی است ایجاد میشود. دمای بسیار بالایی که در جرقه وجود دارد باعث می شود که مخلوط گاز و اکسیژن شعلهور شود. در واقع این اشتعال گاز یک اشتعال جرقه ای است.
موتورهای اشتعال جرقهای نیز بر اساس همین کلیات کار میکنند در این موتورها یک سیستم تغذیه و تنظیم سوخت مخلوط هوا و ماده سوختنی را فراهم میکند و به داخل محفظه سیلندر می فرستد. (اینکار بر اثر ایجاد خلا در سیلندر بواسطه پایین رفتن پیستون انجام می شود)، پس از ورود مخلوط مذکور ، پیستون آنرا فشرده میکند و در یک لحظه مناسب این مخلوط به وسیله یک جرقه الکتریکی مشتعل میگردد. که باعث آزاد شدن انرژی و راندن پیستون به سمت پایین میشود.
تاریخچه
استفاده از یک جرقه الکتریکی برای شعلهور ساختن سوخت موتور اولین بار در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط بنز در آلمان انجام پذیرفت. وی با کمک دیملر ، اتومبیلی ساخت که به یک آتش زنه برقی مجهز بود. البته قبل از اینها هم در سال ۱۸۸۳ میلادی خود دیملر نیز در این زمینه موتوری ساخته بود که نمونه کامل شده آن در سال ۱۸۸۶ ارائه شد. در سالهای بعد انواع نوآوریها و تغییرات در ساختار مدارهای اشتعال و ایجاد کننده جرقه الکتریکی ایجاد شد که در نتیجه آن استفاده از مدارهای اشتعال فعالی است. به علت گستردگی این مدارات میتوان آنها را به چهار گروه تقسیمبندی نمود.
انواع سیستمهای اشتعال
• سیستم اشتعال کترنیگ : که شامل باتری – کویل – پلاتین و خازن است.
• سیستم اشتعال الکترونیکی : که برای قطع و وصل از نیم رساناها استفاه میکنند.
• سیستم اشتعال القایی : که انرژی اولیه را در یک سیم پیچ ذخیره میکند.
• سیستم اشتعال تخلیه خازنی : که انرژی اولیه را در یک خازن ذخیره میکند.
ترکیب اشتعال جرقهای ترجمه واژه انگلیسی «Spark Ignition» است. و به معنای شعلهور ساختن یک ماده سوختنی به کمک یک جرقه است.
دید کلی
شاید تا به حال فندکهایی دیده باشید که از آنها برای روشن کردن سیگار و یا آبگرمکن و یا … استفاده میکنند. در این فندکها ابتدا مقداری گاز در هوا پراکنده و با اکسیژن هوا مخلوط میشود سپس بلافاصله یک جرقه که معمولا الکتریکی و یا اصطکاکی است ایجاد میشود. دمای بسیار بالایی که در جرقه وجود دارد باعث می شود که مخلوط گاز و اکسیژن شعلهور شود. در واقع این اشتعال گاز یک اشتعال جرقه ای است.
موتورهای اشتعال جرقهای نیز بر اساس همین کلیات کار میکنند در این موتورها یک سیستم تغذیه و تنظیم سوخت مخلوط هوا و ماده سوختنی را فراهم میکند و به داخل محفظه سیلندر می فرستد. (اینکار بر اثر ایجاد خلا در سیلندر بواسطه پایین رفتن پیستون انجام می شود)، پس از ورود مخلوط مذکور ، پیستون آنرا فشرده میکند و در یک لحظه مناسب این مخلوط به وسیله یک جرقه الکتریکی مشتعل میگردد. که باعث آزاد شدن انرژی و راندن پیستون به سمت پایین میشود.
تاریخچه
استفاده از یک جرقه الکتریکی برای شعلهور ساختن سوخت موتور اولین بار در سال ۱۸۸۶ میلادی توسط بنز در آلمان انجام پذیرفت. وی با کمک دیملر ، اتومبیلی ساخت که به یک آتش زنه برقی مجهز بود. البته قبل از اینها هم در سال ۱۸۸۳ میلادی خود دیملر نیز در این زمینه موتوری ساخته بود که نمونه کامل شده آن در سال ۱۸۸۶ ارائه شد. در سالهای بعد انواع نوآوریها و تغییرات در ساختار مدارهای اشتعال و ایجاد کننده جرقه الکتریکی ایجاد شد که در نتیجه آن استفاده از مدارهای اشتعال فعالی است. به علت گستردگی این مدارات میتوان آنها را به چهار گروه تقسیمبندی نمود.
انواع سیستمهای اشتعال
• سیستم اشتعال کترنیگ : که شامل باتری – کویل – پلاتین و خازن است.
• سیستم اشتعال الکترونیکی : که برای قطع و وصل از نیم رساناها استفاه میکنند.
• سیستم اشتعال القایی : که انرژی اولیه را در یک سیم پیچ ذخیره میکند.
• سیستم اشتعال تخلیه خازنی : که انرژی اولیه را در یک خازن ذخیره میکند.
موتور اشتعال جرقهای
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com