خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آداب و رسوم مردم افغانستان در عید قربان
عید سعید قربان که در کشورهای اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، در افغانستان به صورت باشکوه و دیدنی طی 3 روز به صورت جالب و دیدنی از آن تجلیل می‌شود.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، عید واژه تاریخی اسلامی است که بیشتر به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، طواف کعبه توسط حجاج و آغاز سال نو استفاده می‌شود.
ایام عید در کشورهای مختلف جهان با شکوه تمام برگزار می‌شود و مردم افغانستان نیز به عنوان ساکنان کشور اسلامی این ایام را به نیکی یاد کرده و آئین ویژه‌ای برای برزگداشت آنها انجام می‌دهند.
اینک که در آستانه فرا رسیدن روزهای عید سعید قربان قرار داریم، در ذیل تلاش داریم به مهم‌ترین آداب و رسوم مردم افغانستان در جریان روزهای پیش از عید، عید و پس از عید بپردازیم.
زمزمه‌های عید قربان با اعزام حجاج به عربستان سعودی آغاز می‌شود و افغانستانی‌ها با گذشت هر روز و نزدیک شدن به ایام عید، آمادگی‌های بیشتری برای تجلیل از این روزها اتخاذ می‌کنند.
حدود 10 روز پیش از عید خانه‌روبی در تمام شهرها و روستاها آغاز شده و افغانستانی‌ها تا 2 روز پیش از عید با شور و شوق فرا رسیدن عید منازل خود را پاک می‌کنند.
با نزدیک‌تر شدن به عید اعضای خانواده‌ها به سمت بازارها رفته و لباس‌های جدیدی عیدی خریداری کرده و میوه‌های خشک و تازه برای سفره عیدی از بازار با خود به خانه می‌آورند.
جالب‌تر اینکه خانواده‌های که پسر آنها نامزد دارند، بیشتر و زودتر از همه به بازارها رفته و برای عروس عیدانه خریداری کرده و آن را 5 تا 2 روز پیش از عید با چند زن که همه نزدیکان داماد هستند، به خانه عروس می‌برند.
ساز و موسیقی کسانی که به عروسان عیدی می‌برند، خود پیامی مبنی بر نزدیک شدن ایام عید است، ضمن اینکه واقعاً رسم جالب و دیدنی نیز است.
پس از خریداری لباس، میوه و عیدی، بزرگان خانواده به سمت مراکز فروش حیوانات رفته و حیوانان حلال‌گوشت مانند گاو و گوسفند را برای ذبح خریداری می‌کنند.
همزمان با پایان مقدمات آمادگی‌ها، شب عید همه خوش و خرسند از کار و وظایف خود در هر جا و هر ولایتی که باشند به منازل خود آمده و با سایر اعضای خانواده خود منتظر فرا رسیدن عید می‌باشند.
در این شب، کودکان از همه خرسندتر به نظر می‌رسند، زیرا بزرگان آنها برای‌شان حنا تهیه کرده و آنها در این شب دستان کودکانه خود را حنابندان می‌کنند.
در نخستین ساعات نخستین روز عید، همه و همه به سمت مساجد رفته و با ادای نماز عید، برای سلامتی خود، خانواده و مسلمانان، آرزوی پیروزی اسلام بر کفار را می‌کنند.
پس از نماز عید، معمولاً کوچک‌ترها به خانه بزرگ‌ترها رفته و فرا رسیدن عید را به آنها مبارک می‌گویند و پس از آن، برادران و پسران عموها با هم یکجا شده و به منازل کسانی می‌روند که یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.
عید قربان به مدت 3 روز در افغانستان از آن تجلیل می‌شود که هر روز آن دیدنی‌تر و مردم مصمم تر از هر روزی برای تقویت دوستی و زدودن کدورت‌ها به نظر می‌رسد.
در این روزها ساکنان افغانستان اسلامی برای تقویت دوستی و نزدیکی بیشتر به منازل دوستان و خانواده‌های خود رفته و عید را برای آنها مبارک گفته و از میوه‌های خشک و تازه که روی یک سفره کنارهم چیده شده استفاده می‌کنند، ضمن اینکه در کنار میوه‌ها، اکثر خانواده‌ها با چای و شربت نیز از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.
پس از پایان دید و بازدیدها اکثر خانواده‌ها به تفریح‌گاه‌ها رفته و با خانواده و یا دوستان خود از روز عید و فرا رسیدن این روزهای اسلامی تجلیل می‌کنند.
با آنکه عید قربان به صورت رسمی 3 روز است، اما دید و بازدیدها از همدیگر تا یک هفته هم ادامه می‌یابد که اکثراً در فضای صمیمی و امنیت کامل است.
در این روزها نیروهای امنیتی بیشتر از هر زمانی فعال‌تر شده و امنیت مسلمانان را تأمین کرده و زمینه بازدید آنها بدون دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را فراهم می‌کنند.
شادی عید قربان زمانی پایان می‌یابد که حجاج از عربستان بازگشته و خانواده‌های آنها مراسم‌های ختم قرآن شریف را برگزار می‌کنند.
منبع: نمناک


آداب و رسوم مردم افغانستان در عید قربان

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا