خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
اسپانیا بیشتر به عنوان مقصدی برای گردشگری شناخته شده تا تحصیل؛ البته این کشور دومین مقصد گردشگری جهان محسوب می‌شود اما بد نیست بدانید که اسپانیا همزمان یکی از ۱۰ کشوری است که بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی در آن تحصیل می‌کنند. همچنین در سال‌های گذشته این کشور بیش از پیش مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته که از دلایل آن می‌توان به هزینه نسبتاً پایین زندگی و تحصیل در اسپانیا و نیز امکان تحصیل در اسپانیا بدون نیاز به مدرک زبان اشاره کرد. در این مقاله سعی شده اطلاعات مفیدی درباره اسپانیا، مزایای تحصیل در اسپانیا، آموزش عالی، دانشگاه‌ها، هزینه تحصیل (شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی دانشجویی)، کار دانشجویی، شرایط تحصیل در اسپانیا در مقاطع مختلف، بورسیه‌های تحصیلی، ویزای تحصیلی، شرایط زندگی دانشجویی، اقامت پس از تحصیل، اقامت دائم و شرایط و هزینه‌های زندگی در اسپانیا ارائه شود.

درباره اسپانیا
اسپانیا که به‌طور رسمی پادشاهی اسپانیا نامیده می‌شود، در شبه‌جزیره ایبری واقع شده و با کشورهای فرانسه و پرتغال مرز مشترک دارد. کشور اسپانیا با تاریخ و فرهنگی بسیار غنی، بیشتر به معماری، غذاهای خوشمزه، مناظر زیبا، تفریحات متنوع و آب‌وهوای عالی مشهور است. این کشور بیش از ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و از این نظر در رتبه چهارم کشورهای اروپایی است. کشور اسپانیا از ۱۷ منطقه خودمختار تشکیل شده که هریک فرهنگ و گاهی زبان محلی متفاوتی دارند. مناظر طبیعی اسپانیا بسیار متنوع هستند، از سواحل زیبای دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس تا رشته‌کوه‌های مرتفع. اسپانیا پس از فرانسه محبوب‌ترین مقصد گردشگری در جهان است. در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۸۳ میلیون گردشگر وارد این کشور شدند. زبان اسپانیایی زبان مادری بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در اسپانیا و قاره آمریکا است و از این نظر رتبه دوم را در میان تمام زبان‌های جهان دارد. در سراسر اسپانیا دانشگاه‌های با قدمت بالا و نیز دانشگاه‌های جدیدی هستند که رشته‌های تحصیلی مختلف را به دانشجویان ارائه می‌دهند.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مزایای تحصیل در اسپانیا

فارغ از رشته و دانشگاه یا کالجی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید، اسپانیا یک فرصت عالی برای تحصیل است. سیستم آموزش عالی در اسپانیا سازمان‌یافته است و به درستی مدیریت می‌شود. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که برای متقاضیان در تمام سطوح، فرصت استفاده از آموزش عالی را فراهم می‌کند. طبق آخرین آمار، نزدیک به ۱۱۰,۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ در اسپانیا مشغول به تحصیل بوده‌اند. اکثر دانشجویان بین‌المللی در اسپانیا اهل آمریکا، ایتالیا و فرانسه هستند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل انتخاب اسپانیا برای تحصیل توسط دانشجویان بین‌المللی می‌پردازیم.

مردم خون‌گرم اسپانیا

مردم اسپانیا در هر جایگاه و شغلی که باشند، افرادی خون‌گرم، صمیمی و اجتماعی هستند. نژادپرستی در بین مردم اسپانیا به‌ندرت دیده می‌شود؛ بنابراین اگر شما این توانایی را داشته باشید که خودتان را با فرهنگ آنها وفق دهید، بسیاری از مردم با آ*غو*ش باز از شما استقبال می‌کنند.

پایین بودن شهریه دانشگاه‌ها

با توجه به سطح آموزش و امکانات دانشگاه‌ها، می‌توان گفت شهریه دانشگاه‌ها در اسپانیا پایین است. همچنین دانشجویانی که رزومه تحصیلی خوبی دارند، می‌توانند از بورسیه های تحصیلی اسپانیا استفاده کنند.

پایین بودن هزینه زندگی

هزینه‌های زندگی از جمله هزینه خدمات عمومی، اجاره مسکن، مراقبت‌های پزشکی و حمل و نقل، در بیشتر شهرهای اسپانیا نسبت به دیگر کشورهای مطرح اروپایی کمتر است. برای مثال حتی در شهر بزرگی مانند بارسلونا، هزینه اجاره یک اتاق همراه با هزینه آب، برق و گاز، به طور متوسط حدود ۳۰۰-۲۵۰ یورو در ماه است.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
کیفیت بالای زندگی دانشجویی

زندگی دانشجویی در اسپانیا تجربه‌ای شیرین و لـ*ـذت‌بخش است. اساتید دانشگاه در اسپانیا رابـ*ـطه بسیار خوبی با دانشجویان خود دارند و کلاس‌ها همواره با بحث و تبادل نظر دانشجویان همراه است. در هر جای اسپانیا گزینه‌های خوبی برای تفریح وجود دارد. در شهرهای بزرگی مانند مادرید و بارسلونا در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید به تفریح بپردازید. در هر شهری که باشید، رستوران‌های خوبی در اطراف شما خواهند بود و می‌توانید از طعم غذاهای خوشمزه اسپانیایی لـ*ـذت ببرید. همچنین جشن‌های بسیاری در اسپانیا برگزار می‌شوند که همه می‌توانند اوج شادی و هیجان را در آنها تجربه کنند. موسیقی و هنرهای نمایشی اسپانیا شهرت جهانی دارد. علاوه بر این با وجود تیم‌های ورزشی بزرگی مانند تیم‌های فوتبال رئال مادرید و بارسلونا تجربه حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای بازی‌ها فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود. البته دانشجویان در حین تحصیل در اسپانیا، اجازه انجام کار نیز دارند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند.

آب و هوای خوب مدیترانه‌ای

اسپانیا کشوری چهارفصل و به داشتن آب و هوای عالی معروف است. آب و هوا در شهرهای مختلف اسپانیا مشابه و در اکثر روزهای سال هوا آفتابی است. در فصل زمستان در اکثر نقاط اسپانیا به ندرت شاهد سرما هستیم، هرچند که در بعضی شهرها نیز بارش برف دیده می‌شود. در تابستان‌ها، هوا معمولاً گرم و همراه با مقدار کمی بارش باران است. میانگین دمای هوا در زمستان ۱۵ درجه و در تابستان ۲۱ درجه سانتیگراد است


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ غنی اسپانیا

از دوران تفتیش عقاید تا دوره طلایی اسپانیا تا جنگ استقلال اسپانیا (جنگ شبه‌جزیره)، اسپانیا در برخی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ بشریت نقش داشته است. آثار باستانی بسیاری از این ادوار در سراسر اسپانیا به جا مانده که تحصیل در اسپانیا فرصتی مناسب برای بازدید از آنها فراهم می‌کند.

با قدم زدن در خیابان‌های هریک از شهرهای اسپانیا می‌توانید آثار تاریخ و تمدن این کشور را مشاهده کنید. برای مثال کلیسای جامع سویا که بزرگ‌ترین کلیسای گوتیک در جهان است و فرناندو سوم، پادشاه اسپانیا پس از بازپسگیری شهر، آن را بنا نهاد، یا موزه پرادو در مادرید که پیش‌تر به عنوان محل اجتماع اندیشمندان، پادگان ارتش ناپلئون و قلعه استفاده می‌شده است.

آموزش عالی در اسپانیا

آموزش عالی در اسپانیا به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • آموزش حرفه‌ای: ادامه تحصیل در این حوزه که یک تا دو سال زمان می‌برد، سطح مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان را بالا می‌برد.
  • تحصیلات دانشگاهی که ۳ سطح دارد: دوره کارشناسی به طور متوسط ۴ سال زمان می‌برد. برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی باید در آزمون سلکتیویداد که هر سال در ماه ژوئن برگزار می‌شود، شرکت کرد. دوره کارشناسی ارشد به طور متوسط ۲-۱ سال به طول می‌انجامد و دوره دکتری عموماً ۳ سال زمان می‌برد و تا ۵ سال قابل تمدید است.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
دانشگاه‌های اسپانیا

در فهرست زیر می‌توانید لیست برترین دانشگاه‌های اسپانیا را طبق رتبه‌بندی مؤسسه QS برای سال ۲۰۲۰ (همراه با رتبه جهانی آنها و سطح‌بندی وزارت علوم) مشاهده کنید:

  1. Universitat de Barcelona (165 | گروه الف)
  2. Universitat Autònoma de Barcelona (188 | گروه الف)
  3. Universidad Autónoma de Madrid (192 | گروه الف)
  4. Complutense University of Madrid (212 | گروه الف)
  5. University of Navarra (245 | گروه الف)
  6. Universitat Pompeu Fabra (285 | گروه الف)
  7. Universidad Carlos III de Madrid (298 | گروه الف)
  8. Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (300 | گروه الف)
  9. IE University (335)
  10. Universitat Politècnica de València (336 | گروه الف)
هزینه تحصیل در اسپانیا
هزینه تحصیل در اسپانیا شامل شهریه دانشگاه‌ها و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور است.

شهریه دانشگاه‌های اسپانیا
شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا توسط دولت این کشور تعیین می‌گردد و جزء پایین‌ترین شهریه‌ها در بین دانشگاه‌های کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

در واقع محاسبه شهریه دانشگاه‌های اسپانیا به این صورت است که مبلغی برای هر واحد درسی تعیین می‌شود و شهریه هر ترم بر مبنای تعداد واحدهای درسی اخذ شده، مشخص می‌گردد. البته اگر درسی را حذف کنید و برای بار دوم یا سوم بردارید، هزینه آن می‌تواند متفاوت باشد.

شهریه دانشگاه‌های اسپانیا به شهر و دانشگاه محل تحصیل و نیز مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد، اما می‌توانید از جدول زیر برای داشتن تخمینی از شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا استفاده کنید.


مقطع تحصیلی. شهریه دانشگاه (یورو در سال)
کارشناسیبالای ۲۰۰۰
کارشناسی ارشد۴۰۰۰-۶۰۰۰
دکتری۴۰۰-۶۰۰


شهریه دانشگاه‌های خصوصی متغیر است و ممکن است به ۲۰۰۰۰ یورو در سال نیز برسد.

هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا
هزینه زندگی دانشجویی به شهر محل زندگی و سبک زندگی شما بستگی دارد اما در اکثر شهرها می‌توان با ۶۰۰-۷۰۰ یورو در ماه از پس هزینه زندگی در اسپانیا برآمد. در شهرهای بزرگ مانند مادرید و بارسلونا هزینه‌ها بیشتر و در شهرهای کوچک‌تر هزینه‌ها پایین‌تر است.

هزینه مسکن دانشجویی
هزینه خوابگاه‌ها در اسپانیا ۶۵۰-۳۶۰ یورو در ماه است.

متوسط هزینه اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در اسپانیا ۶۰۰-۵۰۰ یورو در ماه است. البته اجاره‌ها در دو کلان‌شهر بارسلونا و مادرید، بسیار بیشتر (۱۲۰۰-۹۰۰ یورو در ماه) و در شهرهای کوچک‌تر، پایین‌تر است. کسانی که اجاره آپارتمان را برای زندگی انتخاب می‌کنند، باید هزینه‌های قبوض آب، برق، گرمایش و عوارض شهرداری را نیز در نظر بگیرند که در اسپانیا چیزی حدود ۱۱۵ یورو در ماه خواهد بود. همچنین مبلغی حدود ۲۰ یورو در ماه را باید برای اینترنت در نظر گرفت. البته اجاره آپارتمان به‌صورت اشتراکی می‌تواند هزینه‌ها را برای هر نفر بسیار کاهش دهد.

زندگی همراه با یک خانواده میزبان (Host Family) در اسپانیا، همراه با وعده‌های غذایی، ۸۰۰-۷۰۰ یورو در ماه هزینه دارد.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
هزینه خوراک
هزینه خوراک هم در اسپانیا نسبت به اکثر کشورهای مطرح اروپایی پایین‌تر است. متوسط هزینه خوراک دانشجویی برای یک نفر در اسپانیا حدود ۳۰۰-۲۵۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. رستوران‌های بسیار خوبی در این کشور وجود دارند و هزینه صرف یک وعده غذایی کامل در یک رستوران معمولی حدود ۱۲-۸ یورو است. اگر خودتان غذای روزانه را تهیه کنید نیز هزینه مواد غذایی نسبتاً پایین است.

هزینه رفت‌وآمد
هزینه بلیط تک‌سفره وسایل حمل و نقل عمومی در اسپانیا حدود ۱/۵ یورو است. بلیط یک‌ماهه نیز در اسپانیا در حدود ۴۲ یورو هزینه دارد؛ البته هزینه این بلیط‌های یک‌ماهه در شهرهای بزرگ می‌تواند به ۵۵ یورو برسد.

دیگر هزینه‌ها
هزینه‌های جانبی تحصیل مانند خرید کتاب‌ها و دیگر وسایل آموزشی می‌تواند تا حدود ۹۰۰ یورو در سال برسد. بیمه درمانی در اسپانیا نیز ۱۸۰-۷۰ یورو در سال برای دانشجویان هزینه دارد.

کار دانشجویی در اسپانیا

طبق قوانین اسپانیا، تمام دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی اجازه دارند تا ۲۰ ساعت در هفته در زمان ترم‌های تحصیلی کار کنند که در این صورت، حدود ۲۰۰-۱۶۰ یورو در هفته درآمد خواهند داشت. همچنین دانشجویان اجازه دارند در دیگر اوقات سال، به‌طور تمام‌وقت کار کنند و به این ترتیب می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ یورو در ماه درآمد داشته باشند.

پیدا کردن کار دانشجویی نیمه‌وقت در اسپانیا چندان آسان نیست. دانستن زبان اسپانیایی برای اکثر مشاغل به‌ویژه آنهایی که نیاز به ارتباط مستقیم با مردم دارند، لازم است. همچنین پیدا کردن کار برای دانشجویان بین‌المللی، سخت‌تر از مردم عادی است زیرا کارفرماها ترجیح می‌دهند افراد بومی را استخدام کنند. این مسأله در مقاطع تحصیلی پایین بیشتر به چشم می‌خورد زیرا اکثر دانشجویان کالج و مقطع کارشناسی، متقاضی کار در صنایعی هستند که به تجربه یا تخصص بالایی نیاز ندارد. البته دانشجویان دانشگاه‌ها، امکان انجام کارآموزی را نیز دارند.

نکته دیگر آنکه بسیاری از کارهای موجود برای دانشجویان کالج و کارشناسی در اسپانیا، فصلی (محدود به ماه‌های خاصی از سال) هستند. از سوی دیگر بیشتر موقعیت‌های شغلی تمام‌وقت هستند و پیدا کردن کار نیمه‌وقت کمی دشوار است. بنابراین اگر قصد انجام کار دانشجویی را دارید، بهتر است هرچه زودتر برای پیدا کردن آن اقدام کنید.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع کار دانشجویی در اسپانیا

موقعیت‌های کاری متنوعی برای دانشجویان وجود دارد، از جمله کار در شرکت‌های بزرگی مانند Telfonica de Espana (ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی اسپانیا)، Grupo Santander (گروه بزرگی از چندین بانک)، El Corte Ingles (بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در اسپانیا) و دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، Kimberly Clark (تولیدکننده لوازم خانگی) و نیز سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و… . گزینه دیگر کار در خانه (یا خوابگاه) است که شامل کارهای کامپیوتری، بازاریابی شبکه‌ای، صنایع دستی، مقاله‌نویسی، ترجمه و… است.

کارهای نیمه‌وقت در کلوپ‌ها، تفریحگاه‌ها و… دستمزد بالایی ندارند اما در اسپانیا هزینه زندگی نیز پایین است. البته پس از دریافت مدرک و اشتغال در اسپانیا، شرایط کاملاً تغییر خواهد کرد و با ارتقاء موقعیت کاری، حقوق دریافتی نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شرایط تحصیل در اسپانیا

در ادامه شرایط تحصیل در هریک از مقاطع تحصیلی در اسپانیا را ارائه می‌دهیم.

تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا معمولاً ۴ سال زمان می‌برد. اکثر دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند. برای تحصیل در مقطع کارشناسی در اسپانیا باید مدرک دیپلم داشته باشید. متقاضیان باید نخست از یک کالج اسپانیایی پذیرش گرفته و پس از دریافت ویزای تحصیلی، دوره یک‌ساله کالج را در اسپانیا بگذرانند. کالج‌ها دانشجویان را برای شرکت در آزمون سلکتیویداد (Selectividad) آماده و نیز دوره‌های آموزش زبان اسپانیایی را برای متقاضیان برگزار می‌کنند. پس از شرکت در آزمون سلکتیویداد می‌توانید در دانشگاهی که پذیرفته شده‌اید، تحصیل کنید. متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا برای مقطع کارشناسی حدود ۲۰۰۰ یورو در سال است.

البته امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا بدون گذراندن دوره کالج و آزمون سلکتیویداد وجود دارد اما باید در نظر داشته باشید که شهریه دانشگاه‌های خصوصی بیشتر است. دانشگاه‌های خصوصی برای مقطع کارشناسی، معمولاً ۱۸۰۰۰-۵۵۰۰ یورو در سال از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند. همچنین به‌طور کلی در اسپانیا، دانشگاه‌های دولتی از دانشگاه‌های خصوصی معتبرتر هستند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از کالج‌های اسپانیا (جهت آمادگی شرکت در آزمون سلکتیویداد و تحصیل در مقطع کارشناسی) عبارتند از:

  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)
  • رزومه تحصیلی (CV)


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره کارشناسی ارشد در اسپانیا ۲ سال است. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا، باید از یک دانشگاه پذیرش بگیرید سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. بسیاری از دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های اسپانیا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • نامه اجازه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (Recommendation Letter)
شهریه دانشگاه‌های دولتی اسپانیا برای مقطع کارشناسی ارشد معمولاً ۶۰۰۰-۴۰۰۰ یورو در سال است.

تحصیل در اسپانیا در مقطع دکتری

تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا معمولاً ۵-۳ سال به طول می‌انجامد. البته دوره‌های دکتری تمام‌وقت معمولاً برای ۳ سال تحصیلی تعریف می‌شوند اما تا ۵ سال قابل تمدید هستند. بسیاری از دوره‌های دکتری در اسپانیا پژوهش‌محور هستند و نیازی به شرکت در کلاس (گذراندن واحدهای درسی) ندارند. شهریه این دوره‌ها معمولاً ۶۰۰-۴۰۰ یورو در سال است. در دوره‌هایی که به گذراندن واحدهای درسی نیاز هست تدریس به زبان انگلیسی انجام می‌شود. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیا در مقطع دکتری عبارتند از:

  • گذرنامه
  • عکس پرسنلی
  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی)، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • نامه اجازه تحصیل در مقطع دکتری
  • ارائه مقاله یا تألیف کتاب در زمینه رشته مورد نظر (در صورت وجود)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (Recommendation Letter)
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی (در صورت وجود)
  • پروپوزال (در صورت لزوم)
تحصیل در اسپانیا بدون مدرک زبان

دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های اسپانیا در مقاطع تحصیلی مختلف بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است و در حال حاضر ارائه مدرک زبان به سفارت اسپانیا برای اخذ ویزای تحصیلی الزامی نیست. البته دانش زبان انگلیسی برای شرکت در دوره‌های انگلیسی‌زبان لازم است و داشتن مدرک زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و ویزای تحصیلی به متقاضیان کمک خواهد کرد.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا

سه نوع اصلی از کمک‌هزینه تحصیلی در اسپانیا به دانشجویان ارائه می‌شود که در ادامه هریک را معرفی می‌کنیم.

وام دانشجویی (Loan)

وام دانشجویی از یک نهاد برای پوشش شهریه دانشگاه و دیگر هزینه‌های تحصیل به دانشجویان اعطا می‌شود. دانشجو باید پس از پایان تحصیل مبلغ وام را همراه با سود آن بازگرداند. دانشجویان ایرانی امکان استفاده از این وام‌ها را ندارند.

بورسیه (Scholarship)

بورسیه مبلغی است که بر مبنای نیاز مالی یا شایستگی به دانشجو تعلق می‌گیرد. شایستگی (merit) به سوابق تحصیلی دانشجو بستگی دارد. مبالغ بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا متفاوت است و نهادهای مختلفی از جمله دولت اسپانیا آنها را تأمین می‌کنند. بورسیه تحصیلی نیازی به بازپرداخت توسط دانشجو ندارد.

گرنت (Grant)

گرنت‌ها معمولاً بر مبنای نیاز مالی دانشجویان برای تأمین هزینه تحصیل و توسط دولت به آنها پرداخت می‌شود. گرنت نیز مانند بورسیه نیازی به بازپرداخت توسط دانشجو ندارد.

شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی در اسپانیا

عموماً دریافت بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا رقابتی است اما به‌طور کلی موارد زیر را می‌توان جزء شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در اسپانیا دانست:

  • رزومه تحصیلی قوی
    • تحصیل در دانشگاه‌های معتبر در مقطع تحصیلی پیشین
    • معدل بالا در مقاطع تحصیلی پیشین
    • داشتن مقالات ISI و شرکت در کنفرانس‌های علمی
    • سطح بالای دانش زبان انگلیسی و یا اسپانیایی (نمره بالای مدرک زبان)
  • انگیزه نامه تحصیلی مناسب
  • توصیه نامه تحصیلی از اساتید معتبر
البته همیشه داشتن همه موارد الزامی نیست اما هریک از این موارد، شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا افزایش می‌دهد.

ممکن است بورسیه یا گرنت دریافتی، کل هزینه تحصیل را در اسپانیا پوشش ندهد و دانشجو نیازمند یک حامی مالی یا انجام کار دانشجویی باشد.

ویزای تحصیلی اسپانیا

پس از اخذ پذیرش از یک کالج یا دانشگاه باید برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا اقدام کرد. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اسپانیا عبارتند از:

  • پرینت وقت ارائه مدارک
  • نامه تأیید پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر
  • فرم درخواست ویزا (امضا شده)
  • نامه کمک هزینه از نهاد آموزشی (در صورت داشتن)
  • کپی و اصل ترجمه عدم سوء پیشینه و گواهی سلامت پزشکی
  • کپی بلیط هواپیما
  • مدرکی از رزرو هتل یا محل اقامت در اسپانیا (سند خانه یا اجاره‌نامه)
  • اصل و کپی ترجمه مدارک تحصیلی همراه با ترجمه ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP) و مدارک اضافه۱
  • مدارک بانکی: نامه تمکن مالی۲ و گردش حساب متقاضی یا والدین (به همراه اظهارنامه والدین)
  • ترجمه سند ملک
  • کپی و اصل ترجمه شناسنامه
  • اصل و کپی گذرنامه فعلی و قبلی (فقط صفحه اول و صفحات استفاده شده اعم از ویزا و مهر روی کاغذ A4 بدون منگنه)
  • بیمه‌نامه (از یک شرکت بیمه اسپانیایی)
  • چند قطعه عکس ۳/۵ × ۴/۵ رنگی
هزینه درخواست ویزا ۶۰ یورو است که باید به سفارت پرداخت شود.

۱ گواهی سوابق کاری و… می‌تواند به شما برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا کمک کند.

۲ تمکن مالی مورد نیاز، به مقطع تحصیلی مد نظر بستگی دارد. به طور کلی موجودی حساب باید هزینه یک سال تحصیل شما را پوشش دهد.


تحصیل در اسپانیا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
زندگی دانشجویی در اسپانیا

یکی از مواردی که برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور اهمیت دارد، شرایط تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور مقصد است. زندگی دانشجویی در اسپانیا قطعاً با سفرهای توریستی به این کشور تفاوت‌های زیادی دارد و به هر حال این تجربه جدید، هزاران کیلومتر دورتر از شهر محل زندگی دانشجو و در کنار مردمانی است که برای وی غریبه هستند. اما تجربه دانشجویان در این کشور نشان می‌دهد که این دوره تحصیلى بسیار لـ*ـذت‌بخش خواهد بود. طبیعت این کشور بسیار زیبا و محیط زندگی پر از تفریح و سرگرمی است. همچنین همه کالج‌ها و دانشگاه‌ها، برنامه‌هایی برای تشویق دانشجویان به مشارکت و برقراری ارتباط با دیگران ارائه می‌دهند.

کارت اقامت و شماره شناسایی

تا یک ماه پس از ورود به اسپانیا، دانشجویان باید برای دریافت کارت اقامت (Tarjeta de Residencia) درخواست دهند. این کارت که بیشتر به TIE (Tarjeta de Identidad de Extranjero) معروف است، در واقع کارت شناسایی افراد غیراسپانیایی محسوب می‌شود، نشان‌دهنده اجازه اقامت موقت (۹۰ روز تا ۵ سال) و قابل تمدید است.

ثبت درخواست برای دریافت کارت اقامت باید در اداره امور خارجیان (Oficina de Extranjeros) یا اداره پلیس استان محل اقامت انجام شود. مدارک لازم برای ثبت درخواست کارت اقامت عبارتند از: گذرنامه، چند قطعه عکس رنگی پاسپورتی، فرم درخواست تکمیل‌شده، تأیید آدرس محل سکونت، صورت حساب بانکی، بیمه درمانی، ثبت نام دانشگاه و… .

روی این کارت، یک شماره شناسایی معروف به NIE که مخفف Número de Identificación de Extranjero و به معنی شماره شناسایی افراد خارجی است، وجود دارد. داشتن این شماره برای انجام هرنوع عملیات مالی در اسپانیا، از جمله باز کردن حساب بانکی، دریافت حقوق، پرداخت مالیات، ثبت نام برای دریافت خدمات اجتماعی و گواهینامه رانندگی ضروری است.


تحصیل در اسپانیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا