خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه


خوشبختانه شناخت دانش‌آموزان ایران از دریا یک شناخت تئوری نیست کمتر دانش آموزی را می‌توان پیدا کرد که دریا را ندیده باشد، شمال و جنوب کشور ما یا به عبارتی مرزهای آبی طولانی کشور ما را به این ذخیره بی‌انتها و ارزشمند متصل کرده اکتشاف، ماجراجویی، تغذیه از دریا، تجارت، اسرار دریا، جاذبه‌های این بخش عظیم از کره خاکی ماست. از قرن نوزدهم به بعد، روش‌های نوین علمی باعث رشد سریعی در صنعت کشتی‌سازی شد و اصول فیزیکی برای حل اغلب مشکلات اساسی به کار امد.

کشتیها با فلز ساخته شدند و نیروی مکانیکی، جایگزین نیزوی باد گشت و در نهایت شناورهای بزرگتر، سریعتر و مطمئن‌تری ساخته شد. گرچه مانند بسیاری از زمینه‌ها ایرانیان در این صنعت پیشرو بوده‌اند و بسیاری از محققان اختراع سکان و بادبان مثلثی شکل را که هر کدام در زمان خود انقلابی در دریا نوردی ایجاد کرده‌اند به دریانوردان ایرانی نسبت می‌دهند.

ایران در این بخش از کشروهای در حال توسعه است، اما در پنج سال اخیر با تشکیل شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های کلان بازار کار این رشته صنعتی و مادر بسیار قدرتمند گشته و در راستای این گسترش بنادر به نحو مطلوبی تجهیز شده‌اند کشتی سازی در گذشته علم یا هنر بوده اما امروزه به شاخه‌ای از مهندسی گفته می‌شود که در زمینه‌ای بسیار وسیعتر کار می‌کند.

زمینه‌ای شامل تحقیق، طراحی، ساخت و تعمیر هر سیستم مهندسی‌ای که در سطح دریا حرکت می‌کنند، مانند کشتی‌های تجاری، خدماتی، ماهیگیری، جنگی، تفریحی یا کشتی‌هایی که به منظور اهداف خاص (سرعت بیشتر) طراحی می‌شوند مانند هاورکرافت، هیدورفویل یا کشتی‌های دارای چند بدنه مانند زیردریایی‌ها یا سیستم‌های کنترل از راه دور مانند اژدر و در نهایت سازه‌های دریایی از قبیل سکوهای متحرک اکتشاف و استخراج نفت و اسکله‌ها.

رشته کشتی‌سازی، یک رشته بین رشته‌ای است زیرا در ساخت یک کشتی، تخصص‌های متعددی مورد نیاز است مانند برق، مکانیک، عمران و متالوژی یک دانشجوی رشته کشتی‌سازی باید در درس‌های ریاضی و فیزیک بسیار قوی باشد همچنین دانش برنامه‌نویسی کامپیوتر بسیار راهگشاست. طول دوره تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال است.

منبع: رشد


رشته مهندسی دریا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
سطوح رشته

ردیفنام دانشگاهکاردانیکارشناسیارشددکترا
1آزاد- خارک*
2بوشهر*
3صنعتی امیرکبیر*
4علوم دریاِ یی امام خمینی*
5نیروی دریا یی نوشهر*

درسهای رشته

ردیفنام درسردیفنام درس
1آزمایشگاه2آزمایشگاه، طراحی اجزای ماشین
3ارتعاشات مکانیکی4استاتیک
5انتقال حرارت6برنامه نویسی کامپیوتر
7تئوری جوشکاری8تحلیل سازه
9ترمودینامیک 1 و 2 و آزمایشگاه10تکنولوژی کشتی
11دینامیک12ریاضیات عمومی 1
13ریاضیات عمومی 214زبان تخصصی دریا
15ساختمان کشتی16شیمی عمومی
17فیزیک عمومی 118فیزیک عمومی 2
19ماشین های محرکه 1 و 220مبانی مهندسی برق 1 و 2
21معادلات دیفرانسیل22مقاومت مصالح 1
23مقاومت مصالح 224مهندسی اقیانوس
25مهندسی دریا 1 و 226مکانیک سیالات 1 و 2 و آزمایشگاه
27نقشه کشی صنعتی 1 و 228هیدرواستاتیک
29هیدرودینامیک


رشته مهندسی دریا

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,078
امتیاز واکنش
10,094
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهندس کشتی‌سازی، در دو زمینه مطرح است:

اول، امور مربوط به طرح کلی و همیاری کشتی که باید برآورنده خواسته‌های صاحب طرح از نقطه نظر کارایی، قابلیت اعتماد و مسایل اقتصادی باشد، البته با در نظر گرفتن محدودیتهای مربوط به امنیت و سلامت کشتی، قوانین و مقررات و استانداردهای مربوط و برنامه زمان بندی تحویل کشتی یا سازه دریایی.

وظیفه دوم، امور ویژه در مهندسی کشتی، شامل طراحی بدنه و سازه است، به گونه‌ای که بر‌آورنده نیازهای شناوری، معادل، هیدرودینامیک، حرکت در امواج دریا و استحکام کشتی، و همچنین سیستم‌هایی نظیر تخلیه بار، لوله کشی، محل اسکان خدمه، طراحی پروانه، سکان و. . . باشد.

موضوع اصلی فراروی یک کشتی‌ساز، طراحی یک کشتی به نحوی است که توانائی حمل مقدار معینی بار و مقاومت و حرکت در دریای متلاطم را داشته باشد و با سرعت معینی حرکت کند.

به میدان آمدن کشتیهای تندرو و با بدنه‌های جدید و روشهای جذب انرژی حاصل از جزر و مد امواج آب، افقهای جدیدی را در این زمینه گشوده است.

« رشته کشتی‌سازی، یک رشته بین رشته‌ای است.» این جمله‌ای است که بسیاری از متخصصان این صنعت به آن اعتقاد دارند، زیرا در ساختن یک کشتی، تخصصهای متعددی مورد نیاز است، تخصصهایی مانند مکانیک، عمران، برق، متالوژی و. . . . اینک وظیفه مهندس کشتی‌ساز این است که ضمن طراحی و محاسبات مربوط به بدنه کشتی، ارتباط دهندة تخصصهای ذکر شده باشد.

کشتی، یک سیستم پیچیده مهندسی است که از سیستم‌های کوچکتری که آنها نیز تا حد زیادی پیچیده‌اند، تشکیل شده است. طراحی یک کشتی از نظر فنی، روشهای مختلفی دارد و نرم افزارهای فراوان و در عین حال گرانقیمتی نیز در این زمینه وجود دارد. به‌طور کلی در تمام زمینه‌های مهندسی دریا و کشتی‌سازی، به‌ دلیل پیچیده و طولانی بودن محاسبات و حساسیت نتایج به دست آمده، از امکانات کامپیوتری در سطح وسیعی استفاده می‌شود.

یک مهندس کشتی‌سازی می‌تواند به عنوان کارشناس در دفاتر و شرکتهای طراحی و مشاوره و در کارگاهها و کارخانه‌های ساخت و تعمیر شناورها و سازه‌های دریایی مشغول بکار شود. کارگاهها و کارخانه‌های کشتی‌سازی کشورمان بیشتر در جنوب و در بندرعباس و بوشهر مستقر هستند. البته در کنار دریای خزر و در شهر نکا نیز یک کارخانه کشتی‌سازی وجود دارد. علاوه بر اینها، در دیگر شهرهای ساحلی شمالی و جنوبی ایران نیز کارگاههای کوچکتری مستقرند. بازار کار این رشته متنوع است.

منبع: رشد


رشته مهندسی دریا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا