نویسنده این موضوع
گوینده خبر:
اولین قدم در کار گویندگی خبر، درک و فهم خبر است . گوینده باید فکر خود را خودکار کند. فکر در حالت عادی صحبت کردن، خودکار است ولی موقع اجرای گویندگی اینچنین نیست و گوینده باید برای اینکار، مطلبی را سریع بخواند و یکدفعه توقف کند و درباره آن فکر نماید و ببیند موضوع چه بوده است، بعد دوباره مطلب را بخواند و این بار فکر کند تا چه حد از مطلب را درک کرده است، اینکار را مرتب تکرار کند تا تمام مطلب را بفهمد و با وقت گیری و کم کردن تعداد دفعات سعی کند به نتیجه مطلوب برسد. اینجا سرعت نیز نقش متفاوتی دارد، خبرها از روی متن خوانده می شود و به دلخواه گوینده سرعتش تعیین نمی شود. این یک قانون است. برای سرعت ادای کلمات " بیش از صد کلمه فارسی در یک دقیقه " و گرنه سرعتی مناسب نخواهد داشت.
یک گوینده عادی 80 تا 90 کلمه در دقیقه باید بتواند حرف بزند و گوینده خوب کسی است که بتواند تا دویست کلمه در دقیقه صحبت کند بدون اینکه نقصی درگفتار یا کلمات او پیش بیاید. این میزان سرعت برای خواندن ، هم کشش لازم برای خواندن خبر را ایجاد میکند و هم به نحوی است که مطالب به راحتی شنیده و درک میشود. به هنگام خواندن خبر احتمال غلط خوانی و یا تپق زدن برای گوینده وجود دارد، بنابراین بهترین روش متداول، اعتراف صادقانه به آن است.
گوینــده خبر می بایست در حین گویندگی واژهها و مفاهیمی را که دارای بار خبری بیشتری هستند، " برجسته تر" کند.لحن متناسب با محتوا و فراز و نشیب ها و همچنین مکث و عطف و تاکیدها بیشتر از آنچه که گوینده پخش (تولید) رعایت میکند باید توسط گوینده خبر رعایت شود .
برجسته خوانی در هر متنی (خبری یا غیر خبری ) از شرایط و ویژگی های یک گوینده خوب است . در هر متن خبری حداقل یک مفهوم مهمتر و برجسته تر است. لحن در خبر عامل تعیین کنندهای است. این لحن و آهنگ مناسب گوینده است که مخاطب را به شنیدن خبر ترغیب می کند. لحن یا همان شیوه گفتار باید متناسب با بخش خبری یا مخاطبان و موضوع خبر باشد و گوینده خوب خبر آن است که با حفظ شان خبر بتواند شیوه گفتار مناسبی داشته باشد. گوینده باید صدا و لحن خود را با متن و مفهوم خبر هماهنگ کند.
یکی از اهداف گویندگی در رسانه، ایجاد تغییر است. تغییر در فکر مخاطب و بدون آمادگی نمی توان به چنین هدفی نایل شد. من من کردن، تردید در گفتار ، مکث های نابجا و طولانی، طرح مطالب غلط و گمراه کننده، اشتباه در انتخاب مفاهیم و کلمات، بدنبال کلمه گشتن، از جمله مواردی است که اعتبار گوینده را به سادگی خدشه دار میکند.
معنی در پیام نیست در ذهن مخاطب است و وظیفه گوینده پیوند پیام با ذهن مخاطب است به گونهای که پیام در ذهن او متناسب با نظر فرستنده، معنی شود. شخصیت گوینده هنر او میباشد که از عواطف، احساسات و آموختههای وی سرچشمه میگیرد. شخصیت گوینده عبارت از ترکیب شخصیت غریزی و شخصیت هنری اوست، یعنی آنچه را که فراگرفته با خصوصیات جسمی و غریزی خود تطبیق دهد و با در هم آمیختن آنها شخصیت جدیدی به وجود میآورد که شخصیت گوینده است.
یک گوینده برای ابراز شخصیت خود به 4 نکته اساسی باید توجه کند :
1- طبیعی بودن: اگر شخصی، دیگری را الگوی خود قرار دهد، هنر گویندگی، تقلیدی و بی ارزش میباشد.
2- شادابی و سرزندگی: البته این چیزی نیست که بتوان آن را به گوینده تزریق کرد.
3- صمیمیت : نباید فراموش کرد که صمیمی بودن با خودمانی و مهربان بودن فرق دارد، خودمانی حرف زدن با شنونده و نشان دادن خصوصیات بی جا، شنونده را بیزار میکند.
4- قابلیت انعطاف صدا : گوینده باید صفات و مشخصات را فقط از راه گوش به شنونده القاء کند و این کار سادهای نیست .
ایجاد ارتباط بین مخاطبین و رسانه ها بر عهده گویندگان است و پر واضح است که بدون این ارتباط هیچ هدفی تحقق نمی پذیرد
اولین قدم در کار گویندگی خبر، درک و فهم خبر است . گوینده باید فکر خود را خودکار کند. فکر در حالت عادی صحبت کردن، خودکار است ولی موقع اجرای گویندگی اینچنین نیست و گوینده باید برای اینکار، مطلبی را سریع بخواند و یکدفعه توقف کند و درباره آن فکر نماید و ببیند موضوع چه بوده است، بعد دوباره مطلب را بخواند و این بار فکر کند تا چه حد از مطلب را درک کرده است، اینکار را مرتب تکرار کند تا تمام مطلب را بفهمد و با وقت گیری و کم کردن تعداد دفعات سعی کند به نتیجه مطلوب برسد. اینجا سرعت نیز نقش متفاوتی دارد، خبرها از روی متن خوانده می شود و به دلخواه گوینده سرعتش تعیین نمی شود. این یک قانون است. برای سرعت ادای کلمات " بیش از صد کلمه فارسی در یک دقیقه " و گرنه سرعتی مناسب نخواهد داشت.
یک گوینده عادی 80 تا 90 کلمه در دقیقه باید بتواند حرف بزند و گوینده خوب کسی است که بتواند تا دویست کلمه در دقیقه صحبت کند بدون اینکه نقصی درگفتار یا کلمات او پیش بیاید. این میزان سرعت برای خواندن ، هم کشش لازم برای خواندن خبر را ایجاد میکند و هم به نحوی است که مطالب به راحتی شنیده و درک میشود. به هنگام خواندن خبر احتمال غلط خوانی و یا تپق زدن برای گوینده وجود دارد، بنابراین بهترین روش متداول، اعتراف صادقانه به آن است.
گوینــده خبر می بایست در حین گویندگی واژهها و مفاهیمی را که دارای بار خبری بیشتری هستند، " برجسته تر" کند.لحن متناسب با محتوا و فراز و نشیب ها و همچنین مکث و عطف و تاکیدها بیشتر از آنچه که گوینده پخش (تولید) رعایت میکند باید توسط گوینده خبر رعایت شود .
برجسته خوانی در هر متنی (خبری یا غیر خبری ) از شرایط و ویژگی های یک گوینده خوب است . در هر متن خبری حداقل یک مفهوم مهمتر و برجسته تر است. لحن در خبر عامل تعیین کنندهای است. این لحن و آهنگ مناسب گوینده است که مخاطب را به شنیدن خبر ترغیب می کند. لحن یا همان شیوه گفتار باید متناسب با بخش خبری یا مخاطبان و موضوع خبر باشد و گوینده خوب خبر آن است که با حفظ شان خبر بتواند شیوه گفتار مناسبی داشته باشد. گوینده باید صدا و لحن خود را با متن و مفهوم خبر هماهنگ کند.
یکی از اهداف گویندگی در رسانه، ایجاد تغییر است. تغییر در فکر مخاطب و بدون آمادگی نمی توان به چنین هدفی نایل شد. من من کردن، تردید در گفتار ، مکث های نابجا و طولانی، طرح مطالب غلط و گمراه کننده، اشتباه در انتخاب مفاهیم و کلمات، بدنبال کلمه گشتن، از جمله مواردی است که اعتبار گوینده را به سادگی خدشه دار میکند.
معنی در پیام نیست در ذهن مخاطب است و وظیفه گوینده پیوند پیام با ذهن مخاطب است به گونهای که پیام در ذهن او متناسب با نظر فرستنده، معنی شود. شخصیت گوینده هنر او میباشد که از عواطف، احساسات و آموختههای وی سرچشمه میگیرد. شخصیت گوینده عبارت از ترکیب شخصیت غریزی و شخصیت هنری اوست، یعنی آنچه را که فراگرفته با خصوصیات جسمی و غریزی خود تطبیق دهد و با در هم آمیختن آنها شخصیت جدیدی به وجود میآورد که شخصیت گوینده است.
یک گوینده برای ابراز شخصیت خود به 4 نکته اساسی باید توجه کند :
1- طبیعی بودن: اگر شخصی، دیگری را الگوی خود قرار دهد، هنر گویندگی، تقلیدی و بی ارزش میباشد.
2- شادابی و سرزندگی: البته این چیزی نیست که بتوان آن را به گوینده تزریق کرد.
3- صمیمیت : نباید فراموش کرد که صمیمی بودن با خودمانی و مهربان بودن فرق دارد، خودمانی حرف زدن با شنونده و نشان دادن خصوصیات بی جا، شنونده را بیزار میکند.
4- قابلیت انعطاف صدا : گوینده باید صفات و مشخصات را فقط از راه گوش به شنونده القاء کند و این کار سادهای نیست .
ایجاد ارتباط بین مخاطبین و رسانه ها بر عهده گویندگان است و پر واضح است که بدون این ارتباط هیچ هدفی تحقق نمی پذیرد
گوینده خبر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com