خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
همه چیز درباره پروانه نگری در طبیعت

راهنمای تماشای پروانه ها

یکی از جذابیت های طبیعت گردی تماشای حیات وحش و پروانه نگری در هر منطقه است و در این میان پروانه ها همیشه کمتر مورد لطف و توجه قرار گرفته اند. در مجموع مجله الی گشت برای آن دسته از طبیعت دوستان، راهنمایان و عکاسانی که علاقه مند به پروانه ها هستند، راهنمای تماشای پروانه ها در طبیعت (پروانه نگری) را آماده نموده تا در هر کجای ایران و جهان که هستید، بتوانید گونه های مختلف پروانه ها را از نزدیک ببینید. در حیات وحش و طبیعت هر کجا که محیطی پاک و سالم داشته باشد، محیط زیست پروانه ها می شود. در ادامه چند نکته را برای تماشای پروانه ها در طبیعت برایتان عنوان می کنیم.

تماشای پرواز پروانه ها و رفتار آن ها در میان مزارع و طبیعت بسیار هیجان انگیز و جذاب است. اگر پروانه ای را در هنگامی که در حال غذا خوردن یا آب خوردن است بیابید می توانید بال های او را باز یافته و نقش و نگارهای زیبای بر روی بال های پروانه را به درستی ببینید. اگر بدانید که چگونه به نزدیکی پروانه بروید، می توانید رنگ ها و نقش های بر روی بال پروانه را از نزدیک تماشا کنید. ابتدا در راهنمای تماشای پروانه ها به شما توصیه می کنیم که به مناطقی در طبیعت بروید که گل ها و گیاهان میوه دار در آن به وفور یافت می شود. منظور مزرعه گل نیست. درون جنگل ها نیز می توانید گل ها را و به طبع آن پروانه ها را بیابید. در دشت های کنار کویرها نیز پر از گیاهان گل دار بیابانی است که به نوبه خود پروانه های بسیاری را به خود جذب می کنند.

بنابراین ابتدا بهتر است که مقصد خود را برای تماشای پروانه ها انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که گاهی به همراه تورهای طبیعت گردی و با اهداف دیگری وارد طبیعت می شوید اما ممکن است که پروانه ها را هم در مسیر خود ببینید. به شما پیشنهاد می کنیم که کمی بیشتر تامل نموده و زمانی را به تماشای این گونه زیبا و پر نقش و نگار بنشینید.

گرفتن پروانه ها

از آنجایی که پروانه ها جزو گونه های خونسرد محسوب می شوند، ترجیح می دهند هنگامی که هوا آفتابی می شود، تحرک خود را بیشتر نمایند. در نتیجه در هنگام ظهر بیشتر پروانه ها را می یابید که به سرعت در حال پرواز کردن هستند و از گلی به گل دیگر می روند. در راهنمای تماشای پروانه ها به شما توصیه می کنیم که به زمان بازدید پروانه ها دقت کنید. اگر اوایل صبح یا در هنگام غروب به محلی که پروانه ها هستند، بروید می توانید ان ها را نشسته بر روی گل ها و میوه ها بیابید که بال هایشان را باز کرده اند تا بیشتر از باقی مانده گرما و نور خورشید استفاده کنند. زمانی که دیگر خورشید در آسمان بالا آمد و بدن پروانه ها گرم شد، به پرواز در می آیند و مشغول تغذیه می شوند. در بعضی مناطق در اوایل صبح می توانید شاهد پرواز دسته جمعی پروانه ها باشید.

در نتیجه اوایل صبح یا نزدیکی غروب آفتاب بهترین زمان برای گرفتن پروانه ها و تحقیق بر روی آن هاست. اگر به دنبال پروانه های خاصی همانند پروانه های امپراتور هستید که خود را در میان تنه های درختان استتار می کنند، بهتر است که ذره بین و چشمان تیز بینی داشته باشید.

پروانه ها کجا تجمع دارند؟

بیشتر پروانه ها علاقه مند به شهد گل ها و میوه ها هستند. اگر وارد مزارع می شوید، می توانید بر روی میوه های کاملا رسیده و له شده یا میوه های فاسد در میان درختان مرکبات و سیب پروانه ها را بیابید. همچنین بسیاری از درختانی که شیره تولید می کنند، بر روی تنه درختان پذیرای پروانه ها هستند. برای تماشای پروانه ها خود را به چنین مناطقی برسانید. جدای از مزارع مرکبات در شمال کشورمان، می توانید در جنگل ها نیز و البته در سر شاخه های بوته های تمشک پروانه ها را بیابید. در مناطق بیابانی و در فصل رویش گل های بیابانی یعنی اواخر اسفند و اوایل بهار می توانید گونه های مختلفی از پروانه ها را پیدا کنید.

در میان بعضی از گونه های پروانه مشاهده شده است که غذای خود را از کودهای حیوانی و گل ها به دست می آورند. این گونه های نادر برای پروانه نگارها و کسانی که کلکسیون پروانه دارند، بسیار ارزشمند است. در مجموع می توان مکان های زیر را برای تماشای پروانه ها نام برد:

باغ های خصوصی یا باغ های گیاه شناسی

پارک هایی که در آن، گل کاشته اند

زمین های باز، دشت ها و مراتع با گل های وحشی

مزارع پروانه ها یا مناطق حفاظت شده طبیعی

شاید تاکنون از خود پرسیده باشید که چگونه پروانه ها بر روی دست ها و انگشتان فردی می نشینند. این موضوع نکته ای بسیار جالب دارد. در راهنمای تماشای پروانه ها آن را به شما می آموزیم:

کمی از دست ها یا نوک بینی یا کلا و در مجموع هر جایی که می خواهید پروانه بر روی آن بنشیند مربا یا شهدی شیرین بمالید. سپس در منطقه ای که پروانه ها در آن پرواز می کنند، بی حرکت بنشینید. کم کم پروانه ها به سمت شما آمده و بر روی دستان شما می نشینند. مربای مرکبات و سیب بهترین نتیجه را به شما می دهد.

معرفی کشورها برای تماشای بهتر پروانه ها

در راهنمای تماشای پروانه ها از جمله کشورهایی که در قاره آسیا برای این کار معروفند، پارک های ملی هند، چین، تایلند، بالی و تایوان و گونه ای از پروانه ها در سری لانکا هستند. در قاره اروپا نیز بیشتر تمرکز پروانه نگاران در صربستان و اروپای شرقی، بخش هایی از فرانسه و قسمت هایی از هلند است. در مجموع حدود ۲۰ هزار گونه پروانه که در دنیا کشف شده است، بسیاری از آن ها را در مناطق بومی خود می توانید پیدا کنید. تنها کافی است که با دقت بیشتری پا به درون طبیعت بگذارید.

وسایل و تجهیزات برای تماشای پروانه ها

برای آن دسته از طبیعت دوستان و گروه های طبیعت گردی که مختص تماشای پروانه ها وارد طبیعتی می شوند، وسایل و تجهیزاتی لازم است که باید به همراه داشته باشند. در راهنمای تماشای پروانه ها این وسایل را به شما معرفی می نماییم.

مناسب لباس

بهتر است که لباس های رنگارنگ و طرح داری همانند محیط اطراف آن طبیعت بپوشید تا شما را با محیط اطرافتان همرنگ نگه دارد. اگر بتوانید خود را با محیط اطراف استتار نمایید، عالی است. همچنین پوشیدن یک کلاه لبه دار و آفتاب گیر نیز لازمتان می شود.

دوربین عکاسی

شما می توانید یک عکس سریع از پروانه، گیاهی آن پروانه بر رو ی آن نشسته است و محیط زندگی آن گونه از پروانه بگیرید. این عکس نه تنها می تواند یکی از عکس های زیبای شما باشد بلکه از آن می توانید برای شناسایی گونه، ثبت جدید یک گونه از پروانه ها و ثبت اطلاعات زیست محیطی از آن استفاده شود.

دوربین دوچشمی

اگر علاقه مند به تماشای پروانه از دور هستید و یا نمی توانید زیاد به آنها نزدیک شوید، در راهنمای تماشای پروانه ها توصیه می کنیم که دوربین دوچشمی به همراه داشته باشید. با این ابزار بدون اینکه باعث ترسیدن آن ها شوید، می توانید به نظاره آن ها بنشینید.

قفس پروانه

از آنجایی که پروانه ها را می توانید به طور موقت بگیرید و از نزدیک از آن ها دیدن کنید، قفس پروانه نیازتان می شود. دقت داشته باشید که پس از تماشای پروانه او را آزاد کنید و به درون طبیعت بازگردانید. درون قفس و توری می توانید به راحتی بال های باز شده پروانه را از نزدیک ببینید.

دستکش های مناسب

شاید بخواهید به کرم های شب تاب یا کرم های پروانه ها دست بزنید. آن ها را بلند کنید و حتی به بعضی از پروانه ها دست بزنید. از آنجایی که بعضی از گونه های پروانه ها، کرم هایی تیغ دار و خطرناک برای پوست دارند، بهتر است که دستکش های پلاستیکی مناسبی بپوشید. در غیر این صورت ترجیحا به آن ها دست نزنید و تنها از دور به تماشای آن ها بپردازید.

قلم، مداد و دفتر

بسیاری از افرادی که علاقه مند به تماشای پروانه های هستند، تنها به دیدن آن ها و یا عکاسی از آن ها اکتفا نمی کنند. به همراه داشتن یک دفترچه راهنمای تماشای پروانه ها و نقش و نگار بال های آن ها نه تنها برای خودتان بلکه برای شناسایی گونه های پروانه و دیگر تحقیقات بسیار نیاز می شود.

کوله پشتی سبک

همیشه یک کوله پشتی سبک با خود بردارید. وسایل مورد نیازتان را از قبیل بطری آب، یک لباس گرم، چتر یا بارانی و پانچو، چراغ قوه و باقی وسایل مورد نیاز برای طبیعت گردی را درون کوله بگذارید.

نکاتی در راهنمای تماشای پروانه ها: از آنجایی که پروانه های سریع بال می زنند و البته عمر کوتاهی دارند، هر زمان که آن ها را درون طبیعتی یافتید، سعی کنید ابتدا از آن ها عکاسی کرده و پس از آن به تماشای رقص پروانه ها و زیبایی آن ها در طبیعت مشغول شوید.

اگر می خواهید که به یک پروانه نگر حرفه ای درون طبیعت تبدیل شوید، بهتر است که نموداری از رنگ پروانه ها، نوع نقش و نگار بر روی بال پروانه ها و مکان یافت شده آن ها تهیه کنید. این نمودارها به شما امکان جانمایی گونه یافت شده و البته پیدا کردن نام آن را به شما می دهد.

منبع: الی گشت


همه چیز درباره پروانه نگری در طبیعت

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا