خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سریال زخم کاری اقتباسی از رمان بیست زخم کاری محمود حسینی زاد به کارگردانی محمد حسین مهدویان است. فیلیمو پخش‌کننده‌ی این سریال بوده و انتظار می‌رود زخم کاری یکی از متفاوت‌ترین آثار شبکه نمایش خانگی در ایران باشد.
پایلوت سریال زخم کاری کم جان است. همزمان خواندن بخش‌هایی از رمان محمود حسینی زاد را شروع کرده‌ام. البته بحث مقایسه‌ی سریال و کتاب نیست اما فصل ابتدایی داستان در کتاب آن سیلی که باید به گوش خواننده بزند را محکم می‌زند و نگه‌ش می‌دارد. سریال مهدویان اما در افتتاحیه‌ی خود کم می‌آورد. خبری از یک غافلگیری بزرگ نیست. یک قسمت کم است اگر بخواهیم درباره‌ی ریتم کلی کار و روند قصه رای صادر کنیم اما به نظر می‌رسد مهدویان بیشتر شیوه‌ای کلاسیک برای قصه‌گویی را در نظر گرفته تا روشی نوآر. او یکدفعه تماشاگر را به درون قصه هل نمی‌دهد و خون و خونریزی خاصی را به پا نمی‌کند. مهدویان به جایش تصمیم گرفته تا کم کم با شخصیت‌هایش جلو برود و موقعیت اولیه را برای ما ترسیم کند. بدون ریسک و اجراهای دشوار.

قسمت اول سریال زخم کاری البته خالی از اشاراتی که ما را به ادامه تماشا وادار کند نیست. حضور دخترک جادوگر (با بازی نیوشا علیپور) در کنار ماشین مالک مالکی (با بازی جواد عزتی) از نقاط عطف قصه در قسمت اول است. البته قلاب اصلی این قسمت در سکانس نهایی است. جایی که لیدی مکبث ماجرا، سمیرا ریزآبادی همسر مالک (با بازی رعنا آزادی‌ور) خشم و جنون خود را عیان می‌کند. بهترین بازی قسمت اول هم متعلق به اوست. آزادی‌ور بیشتر از همه مناسبات نقش و شخصیتش را شناخته و با کنترل روی اکت‌هایش سعی در آفرینش کاراکتری سیاه و چند بعدی دارد.

دوربین مهدویان در زخم کاری بالاخره آرام می‌گیرد. دوربین او هر چند ناظر اتفاقات مختلف داستان است اما با دوربین مستند‌گونه‌ی او از چند کار ابتدایی و درخت گردو فاصله گرفته. دوربینش حالا بیشتر در خدمت دکوپاژ و میزانسن و البته قصه است. تا اینجا که استانداردهای سینمایی تا حد قابل قبولی رعایت شده اما دست خط نامتوازن مهدویان را هنوز هم می‌توان در اجرا دید.
سریال زخم کاری با یک افتتاحیه‌ی کم سر و صدا صرفا شروع قابل قبولی داشت که البته جلوتر از سایر سریال هم ترازش است. اولین تلاش غیر سینمایی محمد حسین مهدویان به هر حال ارزش پیگیری کردن را دارد با توجه به اینکه می‌دانیم قصه از رمانی اقتباس شده که خود وامدار مکبث شکسپیر است و ساختاری قدرتمند دارد.


نقدو بررسی سریال زخم کاری

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سه قسمت بعدی نموداری سینوس گونه دارند. قسمت دوم و چهارم بهتر از قسمت اول و سوم است. قسمت دوم روایت یک صبح تا شب است. حرکت از سمت نور به طرف تاریکی. هرچه به شب نزدیکتر می‌شویم خطر بیشتر احساس می‌شود و این توانایی مهدویان در کنترل صحنه و القای فضای داستان را می‌رساند. سیاوش طهمورث و رعنا آزادی‌ور و در راس‌شان جواد عزتی بهترین بازیگران سریال تا اینجا هستند. در قسمت سوم با وارد شدن هانیه توسلی به قصه، فیلمنامه، بازی‌ها و به تبع آن ریتم سریال تغییر می‌کند. صحنه‌ی جلوی در مسجد وقتی دوربین ما را در زاویه دید مالک قرار می‌دهد. ما هم با ورود سمیرا به کادر شوکه می‌شویم و جا می‌خوریم و از اینجا داستان روایت مثلث عاشقانه‌ی خودش را هم شروع می‌کند.

سکانس تولد هم از تبحر و تسلط سازندگان روی ژانر خبر می‌دهد. ترس اولیه مالک که ختم به گذاشتن تاج پادشاهی بر سرش می‌شود. البته ایراداتی هم تا این اینجا وجود دارد که نمی‌شود نادیده‌شان گرفت. اسلوموشن‌ها، الکی و بی مورد است. رابـ*ـطه‌ی پسر مالک و دختر ناصر ریزآبادی اصلا شکل نمی‌گیرد. سکانس‌های عاشقانه‌ی آن‌ها تا اینجا بدترین قسمت‌های سریال هستند و تنها کارکردشان از بین بردن ریتم داستان است.

قسمت چهارم باز هم با یک غافلگیری به پایان می‌رسد اما نقطه‌ی عطف این قسمت دیالوگ‌ها و میزانسن صحنه‌های گفت‌وگوی سمیرا و مالک است. تغییر سکانس به سکانس پوزیشن مالک نسبت سیمرا نوید این را می‌دهد که بازی قدرت به زودی مهره‌های اصلی خودش را پیدا می‌کند.

کاشت و برداشت بذرهای درام از قسمت چهار تا هشت بیشتر خودشان را بروز می‌دهند. رابـ*ـطه‌ی منصوره و مالک با برنامه‌ی از پیش تنظیم شده‌ی مرد داستان، آنقدر بالا می‌رود تا سقوطی تماشایی را در پی داشته باشد. بقیه چیزها تقریبا مطابق و وابسته با همان داستان مرجع اولیه شکل می‌گیرد. قدرت مکبث/ مالک لحظه به لحظه بیشتر می‌شود و نابودی احتمالی سهمگین‌تر. آنچه در این قسمت‌های چهار تا هشت بیش از هر چیز مورد توجه بود؛ رابـ*ـطه‌ی مالک و سمیرا و حمایت قوت‌دار این دو شخصیت از هم بود. نگاه کنید به قسمتی که ناصر برای خراب کردن مالک از سفر او به همراه منصوره خبر می‌آورد و همچنین به قسمتی که پسر مالک پدر را تعقیب می‌کند و آمارش را به مادر می‌دهد. لیدی مکبث در داستان جاودان شکسپیر کمتر از سمیرا در داستان نقش داشت و با ترفند‌های نرم‌تری شوهرش را به سمت اهداف شوم سوق می‌داد اما در اینجا سمیرا، چون یک ستون محکم پشت مالک را گرفته و بیشتر با خشونت بسـ*ـتری برای تحقق آرمان‌ها را مهیا می‌کند که این خود برگ برنده‌‌ای برای فیلمنامه‌ی مهدویان است.
پست نقد و بررسی سریال زخم کاری با انتشار قسمت‌های جدید از این سریال در آینده به‌روزرسانی خواهد شد و این نقد کامل از سریال نیست. بنابراین نمره‌ی این سریال در هر به روز رسانی امکان دارد تغییر کند.
منبع: سرگرمی


نقدو بررسی سریال زخم کاری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا