خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

✧آیناز عقیلی✧

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/3/21
ارسال ها
164
امتیاز واکنش
2,743
امتیاز
213
زمان حضور
35 روز 18 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱. تنفس از دیافراگم

هنگام تنفس جلوی آینه بایستید و به‌دقت به خود نگاه کنید. اگر هنگام تنفس عمیق، شانه‌هایتان به‌سمت بالا حرکت کند، یعنی به‌جای دیافراگم از سـ*ـینه به کمک ماهیچه‌ای که در قاعده‌ی شش‌ها قرار دارد، نفس می‌کشید. برای کشیدن نفس عمیق باید دم را به داخل بکشید؛ به‌شکلی که قفسه‌ی سـ*ـینه به کمک شانه‌ها و سـ*ـینه به سمت جلو حرکت کند.
چه باور کنید و چه نه، این حرکت باعث می‌شود لرزش صدا به‌شکل محسوسی از بین برود. دیافراگم هم یک ماهیچه است و مانند تمام ماهیچه‌های دیگر نیاز به ورزش دارد. هرقدر ورزیده‌تر باشد، تأثیرات مثبت‌تری روی صدا و تنفس خواهد داشت. کلید اصلی قدرتمندی صدا به‌ شیوه‌ی تنفس بازمی‌گردد.


۲. تقویت دیافراگم برای رفع لرزش صدا

وقتی بدانیم که دیافراگم چیست و کجا قرار دارد، بهتر می‌توانیم آن را تقویت کنیم. مثلا وقتی از حمام خارج می‌شوید و دور خود حوله می‌پیچید، تمرینی نیز برای قوت بخشیدن به دیافراگم انجام بدهید: سعی کنید ضمن اینکه حوله دور کمرتان بسته‌اید، طوری نفس خود را رو به داخل ببرید که حوله باز شود. این کار باید طوری صورت بگیرد که شانه‌ها و سـ*ـینه‌تان ثابت باشد و رو به بالا حرکت نکند.
وقتی از دیافراگم نفس می‌کشید، صدایتان بلندتر و قوی‌تر می‌شود و دیگر خبری از لرزش صدا نخواهد بود.


۳. خروج بازدم به‌تندی برای سرعت بخشیدن به تنفس

به کمک دیافراگم نفس خود را به درون حبس کنید و سپس نفس‌تان را از میان دندان‌ها به بیرون بدهید. البته این کارها را باید در شرایطی انجام بدهید که صاف و مستقیم ایستاده‌اید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید. این کار باعث می‌شود دیافراگم‌تان قوی و لرزش صدا رفع بشود.

۴. تمرینات صدا برای گسترش وسعت آن

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود هنگام صحبت کردن، صدایتان نلرزد، بالا بردن وسعت تُن و لحن صدا است. لرزش صدا در برخی از افراد توأم با شکست کلمات در هنگام ادای آنهاست. با انجام تمرینات زیر تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری خواهید کرد:
• با گفتن این آوا به صدای خود تمرین بدهید: «امم… ممم» این آوا شبیه صوتی است که هنگام ابراز خوشمزه بودن غذا به‌کار می‌برید. «امم… مم» یا «امم… همممم». یادتان باشد در خلال انجام این تمرین، از دیافراگم تنفس کنید و به کمک نفس‌هایتان این اصوات را بلند از دهان خارج کنید. این تمرین را ۵ بار تکرار کنید.
• این حرکت هم بامزه است و هم بسیار مفید. چند بار پشت سر هم بگویید: «نِی نِی نِی نِی…. ». این اصوات را با صدایی پایین از دهان خارج کنید و به مرور صدایتان را بالا ببرید.
• چندین مرتبه با خود بگویید: «اووو….اییییی». سعی کنید بلندی صدایتان را در حین ادای این اصوات کم و زیاد کنید.
• بگویید: «ممممممم…. ». این کار را تا زمانی انجام بدهید که نفس‌تان یاری می‌کند. در طول گفتن این حروف به زنگ صدا در ناحیه دهان و حالت چهره دقت کنید. این حرکت را نیز ۵ بار تکرار بفرمایید.


۵. تمرینات زبانی برای بهبود لحن در کلام

اگر هر یک از آواها و واژه‌هایی که هنگام صحبت کردن به‌وضوح از جانب شنونده دریافت شوند، سوءتفاهم و اشتباه شنیداری پیش نخواهد آمد. برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید بتوانید هر واژه و آوایی را شفاف بیان کنید. این امر نیز مستلزم تمرین است.
• می‌توانید تعدادی واژه را گزینش کنید و در قالب جملاتی خود را تمرین بدهید. به این صورت که عبارات چالش‌برانگیزی را که انتخاب کرده‌اید، به‌سرعت و پشت سرهم ادا کنید و توقفی قائل نشوید. تکرار سریع واژه‌ها و عبارات را تا جایی ادامه بدهید که شفافیت و وضوح آنها مشخص است. اگر در ادای هر عبارت اشتباهی راه بدهد باید کار را قطع کنید و دوباره از نو شروع کنید.
• سعی کنید عباراتی را که ادا کردن آنها دشوار است سریع و واضح تکرار کنید. مثل: قوری گل قرمزی، شش سیخ کباب، سیخی شش هزار و…


۶. خواندن کتاب و مجلات و روزنامه با صدای بلند

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمع است. در موقعیت‌هایی که آرامش بیشتری دارید حرف بزنید و تجربه صحبت کردن در جمع را به کاری عادی و آسان برای خود بدل کنید. چیزی را تعریف کنید و در حین تعریف کردن از احساسات و فراز و فرودها برای جذابیت ماجرا بهره بگیرید. این کار را می‌توانید پیش دوستان و کسانی که با آنها راحت‌تر هستید، تمرین کنید.
• اگر قرار است سخنرانی داشته باشید، متن خود را چندین بار بلند بخوانید و تمرین کنید.
• روش دیگر ضبط کردن صدا و تصویر خود در حین سخنرانی و سپس شنیدن و نگاه کردن دقیق به آن است. با این کار می‌توانید اشتباهات و ضعف‌های خود را بهتر شناسایی کنید.


منبع: چطور


نکاتی برای کنترل لرزش صدا

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Elaheh_A و نازپری احمدی
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا