خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمه بیابانی

ناظر کتاب
ناظر کتاب
  
  
عضویت
6/7/20
ارسال ها
281
امتیاز واکنش
8,698
امتیاز
263
محل سکونت
shiraz
زمان حضور
65 روز 16 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
صدای ما در حین صحبت کردن، زمانی تشکیل می‌شود که هوای خروجی از ریه‌های ما، تارهای صوتی بافت حنجره را به ارتعاش در آورند. کیفیت صدای حاصل را رزونانس می‌نامیم.

صدای تودماغی چیست؟
کیفیت صدای افراد مختلف به میزان کمی با یک دیگر متفاوت است. هنگامی که می‌گوییم صدای یک فرد تو دماغی است یا یک فرد تو دماغی صحبت می‌کند، به این معنی است که صدای او شبیه به حالت آبریزش بینی شنیده می‌شود.

همان‌طور که صحبت می‌کنیم، نرم کام سقف دهان ما تا حدی که خود را در برابر انتهای گلوی ما قرار دارد بالا می‌رود. این عمل مقدار هوای قابل عبور از طریق بینی شما را با توجه به صدا تعیین می‌کند.

دو نوع صدای تودماغی داریم:

Hyponasal: در حالتی رخ می‌دهد که مقدار هوای کمی از بینی شما می‌گذرد که در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود رزونانس صدای فرد کم است.

Hypernasal: در حالتی ایجاد می‌شود که هوای بیشتری نسبت به حالت عادی از بینی فرد عبور می‌کند. در این حالت به‌اصطلاح گفته می‌شود صدای فرد رزونانس بالایی دارد.

صدای تودماغی چگونه است؟
صدای تودماغی Hyponasal شبیه به زمانی است که ما احساس می‌کنیم جسمی در مجاری تنفسی بینی ما گیر کرده است. برای درک این صدا، کافی است بینی خود را مسدود کنید و به صحبت کردن بپردازید. در این نوع صدا ممکن است هر یک از نشانه‌های زیر را مشاهده نماییم:

گرفتگی بینی
مشکل در تنفس از طریق بینی
ترشحات زیاد بینی
گلو درد و سرفه
از دست دادن قدرت بویایی و چشایی
خروپف
سینوزیت
صدای تودماغی Hyponasal نیز به گونه‌ای است که شما احساس می‌کنید مقداری هوا در هنگام صحبت کردن فرد از بینی او خارج می‌شود و محل تشکیل صدا بینی وی است. معمولاً علائم زیر در این‌گونه صداها مشاهده می‌شود:

اخلال در تلفظ حروفی که برای ادا نیاز به هوای با فشار بیشتر دارند از جمله حروف «پ، ک، ت»
خروج هوا از طریق بینی در هنگام تلفظ حروف «س، ش و چ»
عوامل تو دماغی شدن صدا
کیفیت صدای ما را عوامل مختلفی از جمله شکل دهان و گلو، اندازه زبان، شکل نرم کام و مقدار هوای خروجی از بینی یا همان رزونانس تعیین می‌کند.

صدای hyponasal معمولاً در اثر یک انسداد در بینی به وجود می‌آید. این انسداد می‌تواند موقتی مثل سینوزیت و التهاب باشد. در برخی موارد نیز انسداد می‌تواند به دلیل وجود مشکلات ساختاری زیر باشد:

وجود لوزه‌های بزرگ
انحراف تیغه بینی
پلیپ بینی
علت اصلی صدای hypernasal، دریچه velopharyngeal است که عموماً به نام اختلال نقص velopharyngeal و با نام مخفف VPD شناخته می‌شود. اختلال VPD می‌تواند به سه صورت مشاهده شود:

نارسایی velopharyngeal به وجود آمده در اثر کوتاه بودن نرم کام
نا کارآمدی Velopharyngeal در صورتی که نرم کام به دلیل نقص حرکتی نتواند به‌طور کامل مسیر بینی را ببندد.
بد یادگیری کودک به شکلی که کودک در سنین پایین به دلایلی نمی‌تواند به‌خوبی عبور و انسداد هوای بین بینی و دهان را یاد بگیرد.
به مجموع حالات یاد شده اختلالات رزونانس می‌گویند.


چگونه صدای تو دماغی نداشته باشیم؟!

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Elaheh_A و نازپری احمدی
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا