خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلام به اعضای انجمن رمان 98
خوبین خوشین سلامتین:l3b:
منم عالیممم
از امروز تو ورزشگاه انجمن رمان 98 قراره کلی آموزش خوب خوب ببینیم :blissb:
پس خیلی خوش اومدین به ورزشگاهمون صفا آوردین قدم رنجه فرمودین :flowerb:
خب حالا با آموزش شطرنج شروع میکنیم
اخجوووونن شطرنج :blissb:
میخوام بگم مدرسش خودمم
امیدوارم لحظات خوبی رو در کنار هم داشته باشیم:day_dreaming:
ساعات تدریس به وقت بیکاری هست :blissb:


Nahve shoro bazi1


این آموزش ها مختص انجمن رمان 98 است و هر گونه کپی پیگرد دارد!


•°•°• آموزش شطرنج •°•°•

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: ΛŔΛƊ، Tavan و *~sarina~*

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلام به دوستان و هکاران
امروز میخوام آموزش شطرنج رو شروع کنیم
حالا بعضیا میگن شطرنج سخته :w1b:
که سخته اره :angryb:
بیام بزنمتون :sissyb:
شطرنج به این آسونی مثل آب خوردن باور نداری با ما همراه باشید!
بعدن نظر بدین !


جلسه اول

«قدوم اول» چینش مهره‌ها در صفحه شطرنج

برای شروع بازی صفحه شطرنج باید طوری جلوی هر بازیکن قرار گیرد که اولین مربع از سمت راست سفید باشد، چرا که چینش مهره‌ها باید از این طرف آغاز شود. ردیف دوم با ۸ مهره سرباز پر می‌شود. در ردیف اول، دو مهره رخ در دو گوشه، سپس اسب در کنار آن ها، سپس دو مهره فیل، بعد از آن‌ها وزیر است که همیشه رنگ مهره با رنگ مربع زیر آن مطابقت دارد (وزیر سفید بر روی مربع سفید، وزیر سیاه بر روی مربع سیاه)، آخرین مربع نیز جایگاه مهره شاه است.




«قدم دوم» چگونگی حرکت مهره‌های شطرنج

هر کدام از ۶ نوع مهره متفاوت از سایر مهره‌ها حرکت می‌کنند. مهره‌ها نمی‌تواتند از روی سایرین رد شوند (به استثنا اسب که می‌تواند از روی سایر مهره‌ها بپرد). دو مهره شطرنج در یک مربع قرار نمی‌گیرند، اما با حرکت دادن آن‌ها می‌توانید مهره حریف را بزنید و مهره خود را به جای آن در مربع قرار دهید. اصلی‌ترین اهداف شطرنج زدن مهره‌های حریف و گرفتن جایگاه او، دفاع از مهره‌ها در برابر حملات حریف و در دست داشتن مربع‌های مهم در صفحه شطرنج است.

روش بازی شاه - king

شاه یکی از مهم‌ترین و البته ضعیف‌ترین مهره‌های شطرنج است. شاه در هر جهت تنها می‌تواند یک خانه جا به جا شود – پایین، بالا، کنار، یا اریب. وقتی یکی از مهره‌های حریف به شاه حمله می‌کند، اصطلاح "کیش" استفاده می‌شود. شاه هرگز نمی‌تواند به سمت مربعی حرکت کند که کیش شود.




روش بازی وزیر – Queen

وزیر قدرتمند‌ترین مهره شطرنج است. وزیر در هر جهت مستقیم می‌تواند حرکت کند – جلو، عقب، کناره‌ها و حتی اریب – این حرکت تا جایی امکان پذیر است که به یکی از مهره‌های خودی برخورد نکند. مانند همه مهره‌ها، زمانی که وزیر یکی از مهره‌های حریف را می‌زند، حرکت او تمام می‌شود. در تصویر زیر دقت کنید که وزیر سفید چگونه وزیر سیاه را می‌زند و شاه را به حرکت وادار می‌کند:



روش بازی رخ یا قلعه – Rook

رخ تا جایی که می‌خواهد حرکت می‌کند، اما فقط در یک مسیر مستقیم به سمت جلو، عقب یا کناره‌ها. رخ‌ها زمانی قدرت خود را به رخ می‌کشند که همزمان با یکدیگر کار کنند و حرکات هماهنگی داشته باشند!



روش بازی فیل - Bishop

فیل می‌تواند به صورت اریب هر چقدر که می‌خواهد حرکت کند. هر مهره فیل بر روی یک رنگ مخصوص (سفید یا مشکی) کار خود را آغاز می‌کند و همیشه باید در مربع‌های همان رنگ بماند. فیل‌ها با یکدیگر کار می‌کنند و بدین طریق ضعف‌های یکدیگر را پوشش می‌دهند.



روش بازی اسب – Knight

حرکت اسب‌ها در مقایسه با سایر مهره‌ها بسیار متفاوت است – حرکت دو خانه‌ای در یک جهت و سپس حرکت یک خانه‌ای قائم – به صورت ساده حرکت L. مانند. اسب‌ها تنها مهره‌هایی هستند که می‌تواند از روی سایر مهره‌ها حرکت کنند.



روش بازی سرباز - Pawn

سرباز‌ها غیرمعمولی هستند، چراکه حرکات و روش حمله آن‌ها متفاوت است: به سمت جلو حرکت می‌کنند، اما به صورت اریب حمله می‌کنند. سرباز‌ها تنها می‌توانند یک خانه به سمت جلو حرکت کنند، اما در اولین حرکت می‌توانند دو خانه به جلو حرکت کنند. سرباز برای زدن مهره حریف تنها می‌توانند یک خانه به صورت اریب حرکت کنند. آن‌ها هیچ وقت نمی‌توانند به سمت عقب حرکت کنند. اگر یک مهره رو به روی سرباز قرار بگیرد، مسیر حرکت او مسدود می‌شود.


این آموزش ها مختص انجمن رمان 98 است و هر گونه کپی پیگرد دارد!


•°•°• آموزش شطرنج •°•°•

 
آخرین ویرایش:
  • عالی
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: M O B I N A، *~sarina~* و ΛŔΛƊ

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
«جلسه دوم»

قدم سوم) قوانین خاص شطرنج را بیشتر بشناسید

قوانین خاصی در شطرنج وجود دارند که در ابتدا منطقی به نظر نمی‌رسند. این قوانین برای افزایش جذابیت بازی طراحی شده‌اند.

ارتقاء درجه سرباز در شطرنج

سرباز‌ها دارای یک مهارت خاص و منحصر به فرد هستند. اگر یک سرباز به اولین ردیف مهره‌های حریف برسد و در یکی از مربع‌ها قرار گیرد، سرباز می‌تواند به یکی از مهره‌های دیگر تبدیل شود. در اینباره یک تعریف نادرست وجود دارد که سرباز تنها می‌تواند به مهره‌ای که خودش زده است، تبدیل شود. این تعریف کاملا نادرست است. سرباز معمولا به وزیر تبدیل می‌شود، چراکه قدرت در دستان وزیر است.



آن‌ پاسان - En passant

آخرین قانون موجود درباره سرباز‌ها روش آن پاسان است. اگر یک سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به سمت جلو حرکت کند و با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف قرار گیرد (یعنی به نوعی از زده شدن توسط او فرار کند)، مهره حریف می‌تواند او را از بازی بیرون بیاندازد. سرباز شما باید در مربع پشت مهره‌ای قرار بگیرد که دو خانه به جلو آمده است، سپس آن مهره حذف می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که حرکت آن پاسان باید بلافاصله بعد از کنار هم قرار گرفتن سرباز شما و حریف انجام شود و اگر مهره‌ی دیگری را حرکت دهید، آن پاسان دیگر مجاز نیست. آن پاسان یک حرکت اختیاری است، اما اگر آخرین گزینه ممکن یک بازیکن باشد باید آن را اجرا کند.



تکنیک قلعه در شطرنج

یکی دیگر از قوانین خاص شطرنج تکنیک قلعه است. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد تا با یک حرکت به دو چیز مهم دست پیدا کنید: شاه را از خطر دور کنید، همچنین مهره رخ خود را از گوشه صفحه شطرنج در بیاورید. در نوبت بازی یک بازیکن، او می‌تواند شاه را دو خانه به سمت رخ بیاورد و سپس رخ را در کنار خود یا سمت مخالف حرکت خود داشته باشد.



برای اجرای تکنیک قلعه، شرایط زیر باید حاکم باشد:

  • در اولین حرکت شاه باشد (قبل از اجرای این تکنیک، شاه نباید جا به جا شده باشد)
  • در اولین حرکت رخ باشد (قبل از اجرای این تکنیک، رخ نباید جا به جا شده باشد.)
  • مهره‌ای بین شاه و رخ وجود نداشته باشد.
  • شاه یا خانه‌های حرکت شاه در حالت کیش نباشد.

قدم چهارم) کدام بازیکن حرکت اول را دارد؟

اصولا، بازیکنی که دارای مهره‌های سفید شطرنج است، بازی را شروع می‌کند. از این رو، بازیکنان به صورت شانسی با استفاده از یک سکه یا انتخاب رنگ یک مهره سرباز در دست بازیکن دیگر، مهره‌های سفید را انتخاب می‌کنند. با انجام اولین حرکت، بازیکن می‌تواند شانس حمله بیشتری نیز داشته باشد.


قدم پنجم) بررسی قوانین شطرنج برای بردن بازی

دو راه برای پایان دادن به یک بازی شطرنج وجود دارد: کیش‌مات، و تساوی.



این آموزش ها مختص انجمن رمان 98 است و هر گونه کپی پیگرد دارد!



•°•°• آموزش شطرنج •°•°•

 

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
سلام به کاربرای گل انجمن رمان 98
خب آماده اید برای یادگیری شطرنج؟:consolingb:
اماده هم نباشید ما میریم برای اموزش شطرنج:l3b:

«جلسه سوم» رو آغاز میکنیم:morningb:

روش انجام کیش مات در شطرنج

هدف این بازی کیش مات کردن مهره شاه حریف است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شاه مورد حمله قرار می‌گیرد، یا در اصطلاح بهتر کیش می‌شود و نمی‌تواند از حالت کیش فرار کند. به صورت کلی سه راه برای خارج شدن از حالت کیش وجود دارد: زدن مهره‌ای که شاه را تهدید می‌کند، مسدود کردن مسیر کیش با یک مهره دیگر، و حرکت به مربعی که کیش در آن اتفاق نمی‌افتد. اگر شاه با یکی از روش‌های گفته شده قادر به فرار نباشد، کیش مات رخ داده و بازی به اتمام می‌رسد. همانطور که می‌دانید شاه از بازی حذف نشده و تا انتهای بازی باقی می‌ماند.




شرایط منتهی به تساوی در بازی شطرنج


در برخی از موارد یک بازی شطرنج با معرفی برنده به اتمام نمی‌رسد، بلکه نتیجه تساوی است. ۵ دلیل برای مساوی شدن بازی وجود دارد:


  • موقعیت مهره‌ها به شرایطی وارد شود که نوبت بازی یک بازیکن فرارسد، اما شاه او در حالت کیش نیست و هیچ حرکت دیگری برای سایر مهره‌های او قابل انجام نباشد.
  • بازیکن‌ها به صورت توافقی به تساوی رضایت دهند.
  • در صفحه شطرنج مهره‌های کافی برای انجام کیش مات وجود نداشته باشد (برای مثال: یک شاهد و یک فیل در برابر یک شاه).
  • زمانی که یک موقعیت خاص برای مهره‌ها ۳ بار تکرار شود (متوالی بودن آن‌ها الزامی نیست).
  • حدود ۵۰ حرکت متوالی انجام شود و هیچ بازیکنی سرباز‌های خود را حرکت ندهد و یا مهره‌های حریف را از بازی حذف نکند.

قدم ششم) استراتژی‌های پایه شطرنج


چهار مورد ساده وجود دارد که هر شطرنج باز باید از آن آگاه باشد:


مراقبت از شاه


مهره شاه خود را به گوشه صفحه شطرنج حرکت دهید، جایی که امن‌تر است. از تکنیک قلعه استفاده کرده و هر جا که لازم است شاه را به گوشه برده و رخ خود را آزاد کنید. بیاد داشته باشید، مهم نیست که چقدر به کیش مات کردن حریف خود نزدیک شده‌اید، تا وقتی که شاه شما در خطر کیش باشد، نمی‌توان گفت که برنده بازی قطعا شما خواهید بود، بنابراین مراقبت از شاه بر کیش مات کردن حریف اولویت دارد.


این آموزش ها مختص انجمن رمان 98 است و هر گونه کپی پیگرد دارد!






•°•°• آموزش شطرنج •°•°•

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا