سلام به دوستان و هکاران
امروز میخوام آموزش شطرنج رو شروع کنیم
حالا بعضیا میگن شطرنج سخته
که سخته اره
بیام بزنمتون
شطرنج به این آسونی مثل آب خوردن باور نداری با ما همراه باشید! بعدن نظر بدین !
جلسه اول
«قدوم اول» چینش مهرهها در صفحه شطرنج
برای شروع بازی صفحه شطرنج باید طوری جلوی هر بازیکن قرار گیرد که اولین مربع از سمت راست سفید باشد، چرا که چینش مهرهها باید از این طرف آغاز شود. ردیف دوم با ۸ مهره سرباز پر میشود. در ردیف اول، دو مهره رخ در دو گوشه، سپس اسب در کنار آن ها، سپس دو مهره فیل، بعد از آنها وزیر است که همیشه رنگ مهره با رنگ مربع زیر آن مطابقت دارد (وزیر سفید بر روی مربع سفید، وزیر سیاه بر روی مربع سیاه)، آخرین مربع نیز جایگاه مهره شاه است.
«قدم دوم» چگونگی حرکت مهرههای شطرنج
هر کدام از ۶ نوع مهره متفاوت از سایر مهرهها حرکت میکنند. مهرهها نمیتواتند از روی سایرین رد شوند (به استثنا اسب که میتواند از روی سایر مهرهها بپرد). دو مهره شطرنج در یک مربع قرار نمیگیرند، اما با حرکت دادن آنها میتوانید مهره حریف را بزنید و مهره خود را به جای آن در مربع قرار دهید. اصلیترین اهداف شطرنج زدن مهرههای حریف و گرفتن جایگاه او، دفاع از مهرهها در برابر حملات حریف و در دست داشتن مربعهای مهم در صفحه شطرنج است.
روش بازی شاه - king
شاه یکی از مهمترین و البته ضعیفترین مهرههای شطرنج است. شاه در هر جهت تنها میتواند یک خانه جا به جا شود – پایین، بالا، کنار، یا اریب. وقتی یکی از مهرههای حریف به شاه حمله میکند، اصطلاح "کیش" استفاده میشود. شاه هرگز نمیتواند به سمت مربعی حرکت کند که کیش شود.
روش بازی وزیر – Queen
وزیر قدرتمندترین مهره شطرنج است. وزیر در هر جهت مستقیم میتواند حرکت کند – جلو، عقب، کنارهها و حتی اریب – این حرکت تا جایی امکان پذیر است که به یکی از مهرههای خودی برخورد نکند. مانند همه مهرهها، زمانی که وزیر یکی از مهرههای حریف را میزند، حرکت او تمام میشود. در تصویر زیر دقت کنید که وزیر سفید چگونه وزیر سیاه را میزند و شاه را به حرکت وادار میکند:
روش بازی رخ یا قلعه – Rook
رخ تا جایی که میخواهد حرکت میکند، اما فقط در یک مسیر مستقیم به سمت جلو، عقب یا کنارهها. رخها زمانی قدرت خود را به رخ میکشند که همزمان با یکدیگر کار کنند و حرکات هماهنگی داشته باشند!
روش بازی فیل - Bishop
فیل میتواند به صورت اریب هر چقدر که میخواهد حرکت کند. هر مهره فیل بر روی یک رنگ مخصوص (سفید یا مشکی) کار خود را آغاز میکند و همیشه باید در مربعهای همان رنگ بماند. فیلها با یکدیگر کار میکنند و بدین طریق ضعفهای یکدیگر را پوشش میدهند.
روش بازی اسب – Knight
حرکت اسبها در مقایسه با سایر مهرهها بسیار متفاوت است – حرکت دو خانهای در یک جهت و سپس حرکت یک خانهای قائم – به صورت ساده حرکت L. مانند. اسبها تنها مهرههایی هستند که میتواند از روی سایر مهرهها حرکت کنند.
روش بازی سرباز - Pawn
سربازها غیرمعمولی هستند، چراکه حرکات و روش حمله آنها متفاوت است: به سمت جلو حرکت میکنند، اما به صورت اریب حمله میکنند. سربازها تنها میتوانند یک خانه به سمت جلو حرکت کنند، اما در اولین حرکت میتوانند دو خانه به جلو حرکت کنند. سرباز برای زدن مهره حریف تنها میتوانند یک خانه به صورت اریب حرکت کنند. آنها هیچ وقت نمیتوانند به سمت عقب حرکت کنند. اگر یک مهره رو به روی سرباز قرار بگیرد، مسیر حرکت او مسدود میشود.
این آموزش ها مختص انجمن رمان 98 است و هر گونه کپی پیگرد دارد!
•°•°• آموزش شطرنج •°•°•
بهترین انجمن رمان نویسی ایران | رمان ۹۸
forum.roman98.com
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com