خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
پل تاریخی لوشان
اگر از سمت آزاد راه قزوین - رشت به سمت گیلان می آیید، جنوب ترین بخش‌های استان گیلان، هوایش خشک است و آسمانش کم باران. البته در سال‌های اخیر، توسعه کاشت نهال‌های زیتون در تپه‌های اطراف لوشان و ترویج آبیاری قطره‌ای موجب شده است اندکی از فضای خشک لوشان کاسته شود. یکی از بناهای تاریخی بخش مرکزی شهرستان رودبار، بزرگترین پل آجری گیلان است که در بافت قدیمی شهر لوشان قرار دارد. این پل زیبا و مرتفع بخصوص بعد از احداث آزاد راه قزوین – رشت، از تیررس مسافران خارج شده است. اکنون نیز تردد روزانه بسیاری از شهروندان لوشانی از این پل دوره قاجار است. پلی که بعد از زلزله خرداد ماه سال ۱۳۶۹ منجیل به شدت آسیب دید، ولی به همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان مجدد مرمت و بهسازی شد.
این پل عریض بوده و سطح آن با سنگ‌های صیقلی رودخانه‌ای پوشیده شده است. پیاده روی بر قلوه سنگ‌های گرد و صیقلی این پل که با گچ و گل بهم متصل شده بسیار لـ*ـذت بخش است. به ویژه زمانی که بالای پل قرار دارید، صدای امواج رودخانه شاهرود، اصوات ناخوشایند محیط‌های شهری را محو می‌کند. از بالای این پل مرتفع، می‌توان آب خروشان و گل آلود شاهرود را تماشا کرد، بخصوص در فصل بهار وقتی در ارتفاعات بارندگی‌ها شدید می‌شود، جریان آب بقدری تند است که می‌توان برخورد موج‌ها را به پایه‌های پل حس کرد.
پل قدیمی لوشان ۱۰۲ متر طول، ۷.۲۰ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع دارد. آجرهای آن از نوع خطایی به ابعاد ۲۰ در ۲۰ و ۲۵ در ۲۵ و به قطر ۴ یا ۵ سانتی متر و ملاط آن از گچ و گل است. سنگ لاشه نیز در آن به کار رفته است. طاق‌ها از نوع جناقی و بین آنها را با آجر و ملاط پر کرده‌اند.
برخی تاریخ ساخت پل را ۱۲۳۰ ه. ق نوشته‌اند و عده‌ای دیگر نیز آن را به قرن نهم هجری نسبت می‌دهند. اما بیشتر مورخان به استناد سفرنامه‌های دوره قاجار، آن را به دوره فتحعلی شاه قاجار نسبت داده و گفته شده پل را «خسروخان گرجی»، حاکم گرجی تبار گیلان ساخته است.
پل دارای ۴ چشمه است که دو چشمه آن بزرگ و دو چشمه کوچک است. در پایه پل حدفاصل دو دهانه، اتاق بسیار بزرگی وجود دارد که توسط طاق‌های جناقی، شکل گرفته است. اتاق مزبور به ایستایی پل کمک می‌کند و ضمناً برای اقامت و اتراق کاروانیان در زمان بارندگی و فصل سرما مورد استفاده بود. پل تاریخی لوشان به شماره ۱۱۷۴۶ و در تاریخ ۲۴ بهمن سال ۸۳ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است.
منبع: بیتوته


پل تاریخی لوشان

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا