نویسنده این موضوع
آنهایی که فلسفه دوست دارند بخوانند:
گویندگان این سخن:
مسائل ابدی جزئی است. از اینرو برهان و استدلال عقلی در آنها راه پیدا نمی کند. این گفته که عقل بعضی احکام را نمی پذیرد درباره امور جزئی متغیر است که برهان پذیر نیست وگرنه کلیات ثابت در قلمرو برهان عقلی قرار می گیرند و چون چنین است همین عقل حکم می کند که انسان در امور جزئی به وحی نیازمند است و وحی نیز برنامه زندگی انسان را به گونه ای تنظیم می کند که گذشته و آینده او با کل جهان، هماهنگ تنظیم شود. بنابراین، عقل می فهمد که مسائل جزئی را نمی فهمد و در این موارد احتیاج به راهنمای غیبی و معصوم دارد.
یادسپاری:
گویندگان این سخن:
- اولا با قلمرو عقل و محدوده آن آشنایی ندارند.
- ثانیا عقلی که دلیل اثباتی دین است، هر عقلی نیست زیرا عقل می داند که از درک بسیاری از امور عاجز است و می فهمد که نیاز به راهنما دارد.
مسائل ابدی جزئی است. از اینرو برهان و استدلال عقلی در آنها راه پیدا نمی کند. این گفته که عقل بعضی احکام را نمی پذیرد درباره امور جزئی متغیر است که برهان پذیر نیست وگرنه کلیات ثابت در قلمرو برهان عقلی قرار می گیرند و چون چنین است همین عقل حکم می کند که انسان در امور جزئی به وحی نیازمند است و وحی نیز برنامه زندگی انسان را به گونه ای تنظیم می کند که گذشته و آینده او با کل جهان، هماهنگ تنظیم شود. بنابراین، عقل می فهمد که مسائل جزئی را نمی فهمد و در این موارد احتیاج به راهنمای غیبی و معصوم دارد.
یادسپاری:
- اولا گاهی امر بعید، محال تلقی می شود، در حالیکه به فتوای عقل، مستبد غیر از مستحیل است.
- ثانیا گاهی براساس حس و تجربه، هر چیز نامحسوس و غیر تجربی بعید تلقی می شود در حالی که استبعاد ندارد که امری ممکن در موطن خاص خود پدید آید.
عقل و جزئیات دین
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com