خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
راهنمای سفر با هواپیما

افراد زیادی که برای اولین بار قصد سفر با هواپیما را دارند، معمولا لیست بلندی از سوالاتی از قبیل اینکه چه زمانی باید در فرودگاه باشند، کارت شناسایی خود را به چه کسی نشان دهند، چه مدارکی برای پرواز نیاز دارند و … را دارند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، با مقاله راهنمای سفر با هواپیما به تمامی سوالات خود خواهید رسید.

راهنمای اولین کسانی که میخواهند سفر با هواپیما داشته باشند:

بدون شک یکی از بهترین وسایل نقلیه برای سفر هواپیماست. این روزها می توانیم مسافت های طولانی را تنها در عرض چند ساعت به وسیله هواپیما به راحتی پشت سر بگذاریم. همه ما با خوبی های این وسیله نقلیه آشنا هستیم؛ سرعت بالا، آسایش مسافران، امکانات خوب و... اما با همه این تفاصیل نمی توان بدی های هواپیما را هم در نظر نگرفت.
ولی برای افرادی که برای اولین بار سفر با هواپیما را میخواهند تجربه کنند کمی دلهره آور و استرس زا می باشد برای اینکه استرس کمتری داشته باشید بهتر است از قبل بدانید که چه کارهایی را باید انجام دهید . زیرا خیلی از افراد به خاطر اینکه نمیدانند باید چه مراحلی را برای سوار شدن به هواپیما طی کنند قید مسافرت با هواپیما را میزنند

ساعت ورود به فرودگاه برای سفر با هواپیما:
اگر پروازتان داخلی است باید حدود یک ساعت پیش از زمان مندرج روی بلیت به فرودگاه بروید و اگر قصد خارج شدن از کشور را دارید باید دو تا سه ساعت قبل از ساعت پرواز، به فرودگاه مراجعه کنید. روی بلیت شما نوشته شده که باید به چه فرودگاه و چه گیتی (دروازه) بروید. پس بدون استرس و در کمال آرامش گیت مورد نظر را به خاطر بسپارید و در زمان مناسب به فرودگاه بروید.
ساعتی که در بلیط تعیین شده است را به خاطر نگه دارید و زمان رسیدن به فرودگاه را محاسبه نمایید تا از پرواز جا نمانید. هیچ پروازی به دلیل عدم حضور مسافر به تأخیر نمی افتد. دقت نمایید مسافرینی که نتوانند در ساعت تعیین شده در فرودگاه حاضر شوند، جای ایشان به دیگری واگذار می شود و بلیط آنها مشمول مقررات مربوط به تأخیر مسافران می گردد.
ارائه بلیط های مخدوش و یا اشتباه در فرودگاه مشکلاتی را برای آنان به همراه می آورد، لذا توصیه می شود پس از دریافت بلیط کلیه مندرجات آن اعم از نام، تاریخ و ساعت حرکت، مبدأ و مقصد و ... راکنترل نمایند.

انصراف از پرواز:
در صورتی که مسافرین درخواست لغو پرواز و انصراف از مسافرت را داشته باشند، با رعایت مقررات مندرج در بلیط می توانند در ساعت مقرر به دفاتر شرکت مربوطه مراجعه و نسبت به این موضوع اقدام نمایند.


مراحل سفر با هواپیما:
1- پیش از حضور در فرودگاه
بی تردید برای سوار شدن به هواپیما به بلیت نیاز دارید. بلیت ها را باید از آژانس های هواپیمایی خریداری کنید یا به صورت آنلاین مراجعه از وبسایت های فروشنده بخرید. پیش از فرار سیدن روز سفر باید مطمئن شوید که بلیت، شناسنامه و پاسپورت (برای سفرهای خارجی) خود را فراموش نمی کنید. حتا اگر بلیت تان را به صورت آنلاین خریداری کرده اید باید آن را پرینت کرده و همراه داشته باشید. همراه داشتن همه مدارک بسیار حایز اهمیت است زیرا نبود هر یک از آن ها بسیار دردسر ساز خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که یک کیف مدارک کوچک برای مدارک خود اختصاص دهید که دسترسی آسانی به آن ها داشته باشید و با یک نگاه از وجودشان اطمینان پیدا کنید.

2- مرحله چک-این (Check-in) و دریافت کارت پرواز
اولین مرحله ای که برای سوار شدن به هواپیما لازم است انجام دهید مرحله دریافت کارت پرواز است. امروزه بسیاری از شرکت های هواپیمایی امکان چک-این (check-in) را به صورت آنلاین ارائه می کنند. بنابراین اگر این امکان وجود داشت که می توانید با مراجعه به باجه های مخصوص در فرودگاه، خودتان این مرحله را انجام دهید و یک مرحله از مراحل وقت گیر سوار شدن به هواپیما را کم کنید. در غیراینصورت باید به بخش Chek-in مراجعه کنید و احیانا در صفی دور و دراز منتظر بمانید تا پس از بررسی و Check-in بتوانید کارت پروازتان را بگیرید. برای اینکه در این مرحله زیاد معطل نشوید قبل از آنکه نوبتتان برسد تمام پاسپورت و بلیط هواپیمای خود را آماده کنید.

3- تحویل بار
در صورتی که بار زیادی ندارید و تنها کیف دستی همراهتان است می توانید مستقیما به گیت پرواز مراجعه کنید. اما اگر چمدان دارید باید آن را به قسمت بار تحویل دهید. مسئول دریافت بار پس از بررسی پاسپورت و کارت پرواز، برچسبی را روی چمدانتان می چسباند که حاوی اطلاعات شخصی شماست و برای حفظ و نگهداری چمدانتان در طول پرواز ضروری است. پس به هیچ وجه این برچسب را تا پایان سفر نکنید.

اگر قرار است یکی از کیف های دستی خود را که حاوی لوازم ضروری شماست به داخل هواپیما ببرید سعی کنید تا حد ممکن این کیف کوچکترین کیف شما باشد . در قسمت بالای صندلی محلی برای قرار گرفتن این وسایل وجود دارد که به عنوان آداب و اصول پرواز هوایی پرکردن تمام فضای ان قسمت انهم به سختی اصلا خوشایند نیست.

4- پیدا کردن گیت پرواز
پس از دریافت کارت پرواز و تحویل بار مهمترین کاری که باید انجام دهید پیدا کردن گیت یا ترمینال پرواز است. گیت مربوط به پرواز شما که معمولا با یک شماره مشخص می شود، روی کارت پرواز شما نوشته شده و می توانید با استفاده از تابلوهای نصب شده در فرودگاه گیت مورد نظر خود را پیدا کنید. بهتر است بدون فوت وقت و قبل از هر چیز گیت پروازتان را پیدا کنید تا خدای ناکرده پروازتان را از دست ندهید. اگر با استفاده از تابلوها نتوانستید گیت را پیدا کنید می توانید از کارمندان داخل فرودگاه کمک بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

5- انتظار!
اگر این مراحل را با موفقیت و به موقع انجام دادید بخش اصلی و سخت کار را انجام داده اید. از این جا به بعد باید در سالن انتظار گیت یا ترمینال منتظر بمانید تا زمان سوار شدن به هواپیما برسد. در این فاصله می توانید به سرویس بهداشتی بروید، چیزی برای خوردن بخرید یا از آخرین لحظات اتصال به اینترنت فرودگاه استفاده کنید. حتی اگر زمان زیادی به پروازتان مانده می توانید چرت کوتاهی بزنید، اما مراقب باشید از پرواز جا نمانید!

6- سوار هواپیما شدن
وقتی شماره پرواز یا نام مقصدتان را شنیدید باید به گیت مورد نظر مراجعه کنید. نگران نباشید با بلندگو اعلام می کنند که مسافران باید به باجه شماره چند مراجعه کنند.

در این مرحله توجه داشته باشید که افرادی که بلیت فِرست کِلَس دارند دارای ارجحیت هستند و لازم نیست صف بایستند. همچنین بهتر است اجازه دهید که مسافران کهنسال، معلولان یا افرادی که کودک همراه دارند زودتر عبور کنند.

پس از عبور از صف گیت پرواز، برای آخرین بار مدارک شما کنترل می شود در برخی از فرودگاه ها فقط بلیت را می بینند و در برخی دیگر پاسپورت و شناسنامه را نیز چک می کنند. ماموران مدارک مسافران را می بینند و در صورت تطابق اجازه می دهند که سوار هواپیما شوند. وقتی از این باجه عبور کردید دیگر می توانید هواپیمای تان را ببینید، تنها کافیست مسیر مشخص شده ای را طی کنید تا به آن برسید، این مسیر شبیه به یک راهرو است که گاهی پیچ و خم هایی هم دارد. در نظر داشته باشید که اگر هواپیما با گیت فاصله زیادی داشته باشد، در انتهای راهرو، مجبور خواهید بود که سوار اتوبوس شوید. این اتوبوس ها رایگان هستند و رانندگان شان می دانند باید شما را به سوی کدام هواپیمایی برند.

پس از ورود به داخل هواپیما با توجه به شماره صندلی خود، آن را پیدا کرده و مینشینید. شما حق نشستن بر روی صندلی دیگری را ندارید و اگر احساس ناراحتی می‌کنید، می‌توانید پس از سوار شدن همه، این مشکل را به مهماندار هواپیما اطلاع دهید تا در صورت امکان جای شما را با شخص دیگری عوض کند. همچنین بار و کیف‌های همراهتان را می‌توانید در محفظه بالای سر خود قرار دهید.

اصول و قوانین داخل هواپیما:
- با مهمانداران در مورد قوانین بحث نکنید
- حواستان به نشستن و لم دادن روی صندلی هواپیما باشد
- از ضربه زدن به صندلی و اطراف محل نشستن خودداری کنید
- رعایت بهداشت و آراستگی در سفر با هواپیما
- برای دریافت سرویس منتظر بمانید
- بیش از حد راحت نخوابید
- زمان استفاده از دستشویی هواپیما را کوتاه کنید
- در طول مدت پرواز به نکات و تذکرات ایمنی که توسط میهمانداران هواپیما بیان می گردد دقت نمایید
-زمان ترک هواپیما هم آداب و معاشرت را رعایت کنید

فرود آمدن هواپیما:


پس از فرود آمدن هواپیما فراموش نکنید که بار و چمدان‌های خود را از قسمت تحویل بار، تحویل بگیرید. برای این کار با توجه به راهنماهای روی تابلو عمل کنید و پس از رسیدن به دستگاه، منتظر بمانید تا چمدان‌تان برسد و آن را تحویل بگیرید. حواستان باشد که دقیقا چمدان خود را بردارید چون در هنگام خارج شدن از فرودگاه کدهای مربوط به هر چمدان چک میشوند.



سوالات رایج قبل از سفر با هواپیما:

امن‌ترین جای هواپیما؟
پاسخ ساده است: دم هواپیما. دلیلش نیز این است که کابین خلبان ضرب سقوط را می‌گیرد و آسیب کمتری به قسمت انتهایی هواپیما وارد می‌شود. بنابراین آنهایی که از پرواز ترس بیشتری دارند، به یاد داشته باشند که باید همیشه دم هواپیما را رزرو کنند.

علائم هشداری هواپیما:
تمام هشدارهای حین پرواز را باید اینگونه تفسیر کرد: اگر یکبار صدای دینگ شنیده شود، خدمه باید به تلفن داخل هواپیما پاسخ دهند. هنگام فرود، بلند شدن و نشستن مسافرین بر روی صندلی خود، دو یا سه بار صدای دینگ شنیده می‌شود. هر زمان که ارتفاع از ۱۰۰۰۰ پا بیشتر می‌شود که ممکن است این صدا شنیده شود. اگر پنج یا شش بار صدای دینگ شنیده شود، وضعیت فوری اعلام شده است. در این زمان البته خدمه دستورات لازم را به مسافرین می‌دهند.

چه کسانی نمیتوانند از هواپیما استفاده کنند؟
- مسافرانی که به دلیل وخامت بیماری احتمال فوت آنها وجود دارد
- مسافرانی که به دلیل بیماری وضعیت ناخوشایندی را برای سایر مسافران ایجاد می کنند
- مسافرانی که در هواپیما و فرود اضطراری احتمال وخامت حالشان وجود دارد
- حاملگی بعد از هفته 34 بارداری
- نوزادان زیر یک هفته از زمان تولد
- مسافرانی که قادر به استفاده از صندلی هواپیما در هیچ حالتی نیستند
- بیماران عفونی که خطر سرایت بیماری آنها به سایر مسافران وجود دارد
- بیماران روانی غیر قابل کنترل که امنیت هواپیما و سایر مسافران را به خطر می اندازند

منبع: بیتوته


راهنمای سفر با هواپیما

 
  • تشکر
Reactions: NAZI_KH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا