خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

• Zahra •

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
27/10/20
ارسال ها
1,197
امتیاز واکنش
11,553
امتیاز
373
زمان حضور
90 روز 21 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
شاه باز
ا امروزه سه نوع عقاب شاه باز وجود دارد. شاه باز شرقی شاه باز اسپانیایی و شاه باز فرانسوی .قابل توجه است که در گذشته از این عقاب به طور گسترده ای به عنوان سمبل و نشان استفاده شده است.
برای نمونه ناپلئون بناپارت ،امپراطوری روم و امپراطوری روسیه این عقاب را به عنوان سمبل معرفی کرده بودند.
شاه باز اسپانیایی در نواحی جنوب غربی اسپانیا و نیز پرتقال زندگی می کند و تا کنون به عنوان زیر گونه شاه باز ها در نظر گرفته می شد. ولی امروزه خود به عنوان یک گونه مستقل در نظر گرفته می شود. این گونه از خویشاوندان شرقی خود کوچک تر است و یک گونه مقیم به شمار می رود و مهاجرت نمی کند. غذای اصلی آن خرگوش است ولی می تواند از انواع دیگر حیوانات مثل اردک ها روباه ها کلاغ ها و … نیز تغذیه کند.این گونه جنه های در معرض خطر انقراض است که عامل اصلی آن از بین رفتن زیست گاه های آنان و نیز مسمومیت می باشد. تخمین زده می شود که در حال حاضر حدود ۴۰۰ عدد از آنها باقی مانده باشد. شاه باز ها عموما از پرندگان مهاجر به شمار می رونهد و تعداد زیادی از آن ها زمستان ها را در خارمیانه می گذرانند. هنگام مهاجرت دسته های کوچکی تشکیل می دهند . این پرنده عموما برای لانه سازی و تولید مثل نواحی مرکزی و شمالی یونان را انتخاب می کند.

شاه باز پرنده ی شکاری از گونه های عقاب
در اوایل قرن بیستم تعداد این گونه از عقاب ها در حد مطلوبی بوده است ولی به تدریج با قطع درختان که برای لانه سازی توسط این پرندگان مورد استفاده قرار می گرفت تعداد آنها کاهش یافته است. از بین رفتن جنگل های مسطح بیشترین تاثیر را در تعداد این گونه داشته است. نکته جالب توجه در مورد شاه باز های اسپانیایی این است که جنس آنها را از روی خصوصیات فیزیکی و ظاهری نمی توان تشخیص داد.

از نظر ظاهری شاه باز بسیار شبیه عقاب طلایی است. ولی اندکی کوچکتر است. طول بدن آن ۸۰ سانتی متر و فاصله دو سر بال حدود دو متر می باشد. ولی به اندازه عقاب طلایی نیرومند نیست . شاه باز ها در اروپای جوب شرقی و نیز آسیای مرکزی دیده می شوند. در زمستان این عقاب ها به آفریقا ،هندو چین مهاجرت می کنند. این نوع عقاب بر خلاف سایر عقاب ها که نواحی کوهستانی جنگل های باز یا نواحی بدون درخت را ترجیح می دهند لانه های خود را بر روی درختانی می سازند که توسط سایر درختان احاطه نشده باشد و از فاصله دور قابل روئیت باشد. برای ساختن لانه از شاخه ه۹ای درخت استفاده می کنند و نیز یک لانه از پر و علف در کف آن قرار می دهند . دراوایل بهار پرنده ماده دو یا سه تخم می گذارد و پس از ۴۵ روز جوجه ها از تخم بیرون می آیند . اغلب اوقات فقط یکی از جوجه ها زنده می ماند .جوجه کشی این پرنده فقط به صورت طبیعی انجام می شود ولی نمونه هایی از جوجه کشی موفق با دستگاه های جوجه کشی حرفه ای به صورت مصنوعی نیز گزارش شده است .
غذای اصلی این پرنده را نوعی سنجاب تشکیل می دهد ولی می تواند از روباه پرندگان کوچک و جوندگان نیز تغذیه کند.
صدا: صدای ای پرنده در هنگام نمایش های **** شبیه کراو-کراو کراو است
پراکندگی جغرافیایی در ایران :زمستان ها فراوان است . ولی به تعداد کم در ایران زاد و ولد می کند.

منبع: اسکندری


شاه باز

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا