خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مشخصات باتولیتها

گسترش باتولیت‌ها زیاد و عموما بیش از 100 کیلومتر مربع است. عمق باتولیت‌ها دقیقا مشخص نشده است و بنابر بعضی عقاید، این توده‌های نفوذی با منبع ماگمای اولیه مرتبط می‌باشند. جنس سنگهای مشکله باتولیت معمولا سنگهای اسیدی و به خصوص گرانیت و گرانودیودیت می‌باشد. سطح فوقانی باتولیت ممکمن است کاملا متغیر و نامنظم باشد. اغلب باتولیت‌ها طبقات درون‌گیر خود را در همه جهات قطع می‌کنند و نیز در نتیجه نفوذ مکرر ماگما ، که ممکن است دارای ترکیبهای مختلف بوده باشد، در زمانهای متفاوت تشکیل شده است.

جایگیری باتولیت

مطالعاتی که رامبرگ (Ramberg) و همکاران او در سوئد با استفاده از مدل انجام داده‌اند نشان می‌دهد که ماگما به علت اختلاف وزن مخصوص با طبقات مجاور ابتدا بطور قائم به سمت بالا حرکت می‌کند و وقتی تعادل نسبی در وزن مخصوص پیدا شد بطور افقی حرکت می‌کند. و در حقیقت از نظر فرم ، توده‌های گرانیتی شبیه قارچ یا چتر چتربازان (در هنگام سقوط) است و مکانیسم جایگیری آن مانند توده‌های نمک دیاپیری می‌باشد و نفوذ ماگما را نیز باید یک نوع دیاپیری تلقی کرد.


باتولیت

 
  • تشکر
Reactions: elaheh.1991

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
منشا باتولیت‌ها

اگر چه بعضی از زمین شناسان معتقد بودند که توده‌های نفوذی مهم از ماگما نتیجه می‌شود، ولی بعضی دیگر بر این عقیده بودند که تشکیل توده‌های آذرین گرانیتی بزرگ تنها از طریق فرآیند گرانیتی شدن و تبدیل سنگهای پوسته زمین به سنگهایی که آنها را گرانیتی می‌نامند، امکان پذیر است. موضوع دیگر مسئله جا و فضای لازم برای توده‌های نفوذی بزرگ است. وقتی توده‌های نفوذی بزرگ را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که علاوه بر وسعت زیاد، دیواره‌های آن تقریبا قائم است. چنین حجم عظیمی از سنگهای آذرین اگر قرار بود از انجماد ماگما بوجود آمده باشد باید جای سنگها و موادی را که در آن منطقه پیش از تشکیل باتولیت وجود داشته است، اشغال کند.

مطالعات تجربی انجام شده روی محلولهای سیلیکاته نشان داده که می‌توان از تبلور ماگماها ، همیشه سنگهای آذرینی انتظار داشت که مشابه ترکیب توده‌های بزرگ گرانیتی است که در روی زمین مشاهده می‌کنیم. دلیل دیگری که می‌تواند منشا ماگمایی باتولیت‌ها را تایید کند، قابل مقایسه بودن حجم توده‌های آذر آواری اسیدی با حجم باتولیت‌های گرانیتی است که نشان می‌دهد هرگاه ماگما به سطح زمین راه یافته است این توده‌های آذر آواری بزرگ را تشکیل داده و در مواردی که ماگما در زیر زمین منجمد و متبلور شده است باتولیت‌های گرانیتی را با حجم مشابه بوجود آورده است.

منبع: رشد


باتولیت

 
  • تشکر
Reactions: elaheh.1991
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا