نویسنده این موضوع
بعد از موفقیتهای بسیار موتور TF39 جنرال الکتریک که موتوری با کنارگذر بالا بود، این شرکت دست به طراحی یک موتور دیگر با نسبت کنارگذر بالا برای هواپیماهای تجاری زد و آن را CF6 نام نهاد.
هسته اصلی موتور جدید با موتورهای توربوشفت LM2500 که در زیر دریاییها مورد استفاده قرار میگرفتند یکسان بود.
بازدهی بالای CF6 استفاده از آن را در هواپیماهای دو موتوره رواج داد چرا که بالا بودن ضریب کنار گذر باعث میشود موتور در عین کاهش مصرف سوخت قدرت زیادی را تولید کند به همین دلیل این موتور قابلیت نصب روی بسیاری از هواپیمای تجاری وحتی نظامی را داراست بطور مثال از موتور جنرال الکتریک CF6 بر روی هواپیماهای ایرباس A300 و A330، بویینگ ۷۴۷ در بخش تجاری و لاکهید مارتین گلکسیC5 استفاده شده است.
جنرال الکتریک در برنامههای خود عنوان کرده است که تولید این موتور را تا سال ۲۰45 یا 2050 ادامه خواهد داد و این به معنای آن است که مدلهای مختلف این موتور ۷۵ سال پس از استارت اولین CF6 به قدرت بخشی خود به هواپیماهای مختلف ادامه خواهند داد، دست یافتن به چنین رکوردی قطعا CF6 را در تاریخ صنعت هوانوردی جهان جاودانه خواهد کرد اگرچه در حال حاضر هم سپردن این موتور به دست فراموشی توسط تاریخ کاری بس دشوار خواهد بود.
انواع
CF6-6
نسخه اولیه موتور جدید جنرال الکتریک که در سال 1971 بر روی مکدانل داگلاس DC10 استفاده شد، دارای یک فن، کمپرسور محوری (یک استیج کم فشار و 16 استیج پر فشار)، محفظه احتراق از نوع annular و توربین (دو استیج پرفشار و 5 استیج کم فشار) بود.
قطر فن این مدل 219 سانتی متر و نسبت کنارگذر آن 72/5 بود که میتوانست 41500 پوند تراست تولید کند.
CF6-50
این مدل با راندمان بالا از 51000 تا 54000 پوند تراست تولید میکرد.
پس از آن که سری 6 وارد سرویس شد نیاز به موتوری با نیروی رانش بالاتر احساس شد، جنرال الکتریک که قادر به افزایش دمای ورودی روتور توربین پرفشار نبود، راه گران قیمت تنظیم مجدد هسته موتور را انتخاب کرد. آنها دو استیج از عقب کمپرسور پرفشار را برداشته و یک محل عبور هوا را خالی کردند که در قبل از آن تیغهها قرار میگرفتند. دو مرحله تقویت کننده به کمپرسور کم فشار اضافه شد که باعث افزایش نسبت فشار کلی به 29.3 شد. اگرچه قطر فن حفظ شد اما افزایش ورود جریان هوا باعث تولید 51000 پوند تراست شد.
هسته اصلی موتور جدید با موتورهای توربوشفت LM2500 که در زیر دریاییها مورد استفاده قرار میگرفتند یکسان بود.
بازدهی بالای CF6 استفاده از آن را در هواپیماهای دو موتوره رواج داد چرا که بالا بودن ضریب کنار گذر باعث میشود موتور در عین کاهش مصرف سوخت قدرت زیادی را تولید کند به همین دلیل این موتور قابلیت نصب روی بسیاری از هواپیمای تجاری وحتی نظامی را داراست بطور مثال از موتور جنرال الکتریک CF6 بر روی هواپیماهای ایرباس A300 و A330، بویینگ ۷۴۷ در بخش تجاری و لاکهید مارتین گلکسیC5 استفاده شده است.
جنرال الکتریک در برنامههای خود عنوان کرده است که تولید این موتور را تا سال ۲۰45 یا 2050 ادامه خواهد داد و این به معنای آن است که مدلهای مختلف این موتور ۷۵ سال پس از استارت اولین CF6 به قدرت بخشی خود به هواپیماهای مختلف ادامه خواهند داد، دست یافتن به چنین رکوردی قطعا CF6 را در تاریخ صنعت هوانوردی جهان جاودانه خواهد کرد اگرچه در حال حاضر هم سپردن این موتور به دست فراموشی توسط تاریخ کاری بس دشوار خواهد بود.
انواع
CF6-6
نسخه اولیه موتور جدید جنرال الکتریک که در سال 1971 بر روی مکدانل داگلاس DC10 استفاده شد، دارای یک فن، کمپرسور محوری (یک استیج کم فشار و 16 استیج پر فشار)، محفظه احتراق از نوع annular و توربین (دو استیج پرفشار و 5 استیج کم فشار) بود.
قطر فن این مدل 219 سانتی متر و نسبت کنارگذر آن 72/5 بود که میتوانست 41500 پوند تراست تولید کند.
CF6-50
این مدل با راندمان بالا از 51000 تا 54000 پوند تراست تولید میکرد.
پس از آن که سری 6 وارد سرویس شد نیاز به موتوری با نیروی رانش بالاتر احساس شد، جنرال الکتریک که قادر به افزایش دمای ورودی روتور توربین پرفشار نبود، راه گران قیمت تنظیم مجدد هسته موتور را انتخاب کرد. آنها دو استیج از عقب کمپرسور پرفشار را برداشته و یک محل عبور هوا را خالی کردند که در قبل از آن تیغهها قرار میگرفتند. دو مرحله تقویت کننده به کمپرسور کم فشار اضافه شد که باعث افزایش نسبت فشار کلی به 29.3 شد. اگرچه قطر فن حفظ شد اما افزایش ورود جریان هوا باعث تولید 51000 پوند تراست شد.
CF6 آشنایی با موتور
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com