نویسنده این موضوع
نگرش کلی
برای فهم و ارزیابی نقشهای مختلف آموزش و پرورش چه به عنوان یک نهاد و چه به عنوان یک فراگرد ، در نظام سـ*ـیاسی جامعه ، و روابط میان آموزش و پرورش و نظم سـ*ـیاسی ، استفاده از مفهوم نظام سـ*ـیاسی بسیار مددکار است.
تعریف نظام سـ*ـیاسی
آلموند (Almond) ، نظام سـ*ـیاسی را به عنوان نظام کنشهای متقابلی تعریف میکند که در همه جامعههای مستقل یافت میشود و هر جامعهای از طریق آن ، کارکردهای یگانگی و سازگاری را با به کارگیری ، یا تهدید به استعمال کمتر یا بیشتر زور و اجبار مشروع انجام میدهد. این نظام شامل نه فقط مقننه و مجریه ، دستگاههای اداری ، احزاب و گروههای ذی نفع ، بلکه گروههای منزلت طبقاتی و دودمانی ، و پدیدههایی نظیر شورشها و تظاهرات است.
کارکردهای سـ*ـیاسی آموزش و پرورش
در حالی که تعریف روشن و دقیق محتوا یا نتایج آموزش و پرورش خیلی دشوار است، اما بطور نظری میتوان در این زمینه سخن گفت ، مثلا ، در نظر بگیرید که خط مشی معینی درباره محتوای برنامه درسی بـ*ـو*سیله مراجع قانونی نظام سـ*ـیاسی طی این خط مشی ، تصمیم گرفته باشند که تاکید آموزش و پرورش بر علم و تکنولوژی استوار باشد، بازتاب آن را در برنامه درسی ، احتمالا به صورت بکارگیری روشهای جدید تدریس علوم ، معلمان تعلیم دیده جدید و مواد و کتابهای آموزشی تازه خواهد بود. مهمتر از آن ، نگرش دانش آموزان نسبت به دانش و معرفت (یعنی ، آیا دانش مطلق است یا نه ، دانش حقیقی از مشاهده و تجربه حاصل میشود یا نه و …) تغییر پیدا خواهد کرد.
روی هم رفته ، در نتیجه مستقیم یک تصمیم سـ*ـیاسی که خارج از نظام آموزشی اتخاذ شده ، تصویر ذهنی دانش آموزان و مردم از ویژگیهای افرادی که از مدارس فارغ التحصیل خواهندشد نیز تغییر خواهدکرد: یعنی ، جهت گیریهای شناختی و عاطفی نسبت به آموزش و پرورش (مفهوم انسان تربیت شده ، نقش آموزش و پرورش در توسعه اجتماعی و اقتصادی ، باورهای راجع به ماهیت دانش و …) ، کاملا تحت تاثیر کیفیت نظام سـ*ـیاسی موجود و نوع تصمیمات سـ*ـیاسی مربوط به آموزش و پرورش قرار میگیرند.
با وجود این ، آموزش و پرورش به عنوان یک نظام فرعی نیز ، میتواند نظام سـ*ـیاسی را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی آموزش و پرورش به عنوان نظام فرعی نظام سـ*ـیاسی عمل میکند، ساخت و کاری شبیه با نظام سـ*ـیاسی دارد، یعنی از سویی باید بتواند خواستها و تقاضاهای آموزش و پرورشی مردم را رسیدگی کرده ، در مورد آنها تصمیمات مقتضی نافذ اتخاذ کند، و از سوی دیگر ، باید به منظور حفظ و تداوم خود حمایت و پشتیبانی فراهم سازد. بنابراین ، ملاحظه میشود که آموزش و پرورش به دو طریق ، بالقوه ، توانای تاثیر بر نظام سـ*ـیاسی را دارد.
برای فهم و ارزیابی نقشهای مختلف آموزش و پرورش چه به عنوان یک نهاد و چه به عنوان یک فراگرد ، در نظام سـ*ـیاسی جامعه ، و روابط میان آموزش و پرورش و نظم سـ*ـیاسی ، استفاده از مفهوم نظام سـ*ـیاسی بسیار مددکار است.
تعریف نظام سـ*ـیاسی
آلموند (Almond) ، نظام سـ*ـیاسی را به عنوان نظام کنشهای متقابلی تعریف میکند که در همه جامعههای مستقل یافت میشود و هر جامعهای از طریق آن ، کارکردهای یگانگی و سازگاری را با به کارگیری ، یا تهدید به استعمال کمتر یا بیشتر زور و اجبار مشروع انجام میدهد. این نظام شامل نه فقط مقننه و مجریه ، دستگاههای اداری ، احزاب و گروههای ذی نفع ، بلکه گروههای منزلت طبقاتی و دودمانی ، و پدیدههایی نظیر شورشها و تظاهرات است.
کارکردهای سـ*ـیاسی آموزش و پرورش
- جامعه پذیری سـ*ـیاسی جوانان و آشناسازی آنان بافرهنگ سـ*ـیاسی.
- گزینش ، جذب و آموزش رهبران و کارگزاران سـ*ـیاسی.
- ایجاد یگانگی سـ*ـیاسی در جامعه.
- ایجاد زمینه برای تشکیل سازمانهایی که در جامعه نقشهای سـ*ـیاسی ایفا میکنند (انجمنهای حرفهای ، اتحادیههای معلمان ، دانشجویان …)
در حالی که تعریف روشن و دقیق محتوا یا نتایج آموزش و پرورش خیلی دشوار است، اما بطور نظری میتوان در این زمینه سخن گفت ، مثلا ، در نظر بگیرید که خط مشی معینی درباره محتوای برنامه درسی بـ*ـو*سیله مراجع قانونی نظام سـ*ـیاسی طی این خط مشی ، تصمیم گرفته باشند که تاکید آموزش و پرورش بر علم و تکنولوژی استوار باشد، بازتاب آن را در برنامه درسی ، احتمالا به صورت بکارگیری روشهای جدید تدریس علوم ، معلمان تعلیم دیده جدید و مواد و کتابهای آموزشی تازه خواهد بود. مهمتر از آن ، نگرش دانش آموزان نسبت به دانش و معرفت (یعنی ، آیا دانش مطلق است یا نه ، دانش حقیقی از مشاهده و تجربه حاصل میشود یا نه و …) تغییر پیدا خواهد کرد.
روی هم رفته ، در نتیجه مستقیم یک تصمیم سـ*ـیاسی که خارج از نظام آموزشی اتخاذ شده ، تصویر ذهنی دانش آموزان و مردم از ویژگیهای افرادی که از مدارس فارغ التحصیل خواهندشد نیز تغییر خواهدکرد: یعنی ، جهت گیریهای شناختی و عاطفی نسبت به آموزش و پرورش (مفهوم انسان تربیت شده ، نقش آموزش و پرورش در توسعه اجتماعی و اقتصادی ، باورهای راجع به ماهیت دانش و …) ، کاملا تحت تاثیر کیفیت نظام سـ*ـیاسی موجود و نوع تصمیمات سـ*ـیاسی مربوط به آموزش و پرورش قرار میگیرند.
با وجود این ، آموزش و پرورش به عنوان یک نظام فرعی نیز ، میتواند نظام سـ*ـیاسی را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی آموزش و پرورش به عنوان نظام فرعی نظام سـ*ـیاسی عمل میکند، ساخت و کاری شبیه با نظام سـ*ـیاسی دارد، یعنی از سویی باید بتواند خواستها و تقاضاهای آموزش و پرورشی مردم را رسیدگی کرده ، در مورد آنها تصمیمات مقتضی نافذ اتخاذ کند، و از سوی دیگر ، باید به منظور حفظ و تداوم خود حمایت و پشتیبانی فراهم سازد. بنابراین ، ملاحظه میشود که آموزش و پرورش به دو طریق ، بالقوه ، توانای تاثیر بر نظام سـ*ـیاسی را دارد.
- از خارج نظام: بـ*ـو*سیله ایجاد خواستها و تقاضاها و حمایت و پشتیبانی.
- از داخل نظام: به عنوان یک نظام فرعی که برون دادها یا نتایج آن ممکن است برطرز کار خود نظام سـ*ـیاسی موثر واقع شوند.
- ساختار سـ*ـیاسی تفکیک شده و بسیار متمایز است (یعنی ، نقشها و نهادهای سـ*ـیاسی تخصصی میشوند، امور سـ*ـیاسی تمرکز می یابند، و اهداف سـ*ـیاسی دقیقتر میشوند).
- دامنه فعالیتهای اداری ، قانونی و سـ*ـیاسی به تمام قلمروهای جامعه گسترش پیدا میکنند.
- گروههای بیشتری در جامعه عهده دار قدرت سـ*ـیاسی میشوند.
- نخبگان سنتی و حق حکمرانی آنها تضعیف میشود.
نظام سـ*ـیاسی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com