نویسنده این موضوع
تعریف راه و خیابان در آئین نامه راههای شهری ـ بخش مبانی (وزارت مسکن وشهرسازی، 1374) چنین آمده است: « مجموعهای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه و پیاده ساخته میشود. به راه در داخل آبادانیها، خیابان نیز اطلاق میشود، مگر در مورد راههایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق میگذرند (راههای شریانی درجه 1) که اطلاق خیابان به آنها معمول نیست.»
از نظر نحوه تعیین مشخصات هندسی، راههای شهری به سه گروه کلی متمایز از یکدیگر طبقهبندی میشوند که عمدتاً با توجه به نقش آنها تعریف میشوند :
1.راههای شریانی درجه 1.
2.شریانی درجه 2.
3.خیابانهای محلی.
راههای شهری شش نقش اصلی برعهده دارند که عبارتند از :
1.فراهم آوردن امکان جابجایی برای وسایل نقلیه موتوری (نقش جابجایی).
2.فراهم آوردن امکان دسترسی وسایل نقلیه موتوری به بناها و تأسیسات (نقش دسترسی).
3.ایجاد بسـ*ـتری برای ارتباطات اجتماعی نظیر کار، گردش، بازی و ملاقات (نقش اجتماعی).
4.شکل دادن به ساختار معماری (نقش معماری شهری).
5.تأثیر در آب و هوای محیط اطراف راه (نقش تأثیرات آب و هوایی).
6.تأثیر در اقتصاد شهر (نقش اقتصادی).
از شش نقش فوق الذکر، سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی، معیارهای اصلی طبقهبندی راههای شهریاند به طوری که :
در راههای شریانی درجه 1، جابجایی تنها نقش اصلی است و نقشهای دسترسی و اجتماعی به نفع آنها تنظیم میشوند.
در راههای شریانی درجه 2، نقشهای جابجایی و دسترسی هر دو اصلی است و نقش اجتماعی راه به نفع این دو نقش تنظیم میشود.
در خیابانهای محلی، هر سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی اصلیاند و به آنها توجه یکسان میشود. از آنجا که بطور طبیعی غلبه با وسایل نقلیه موتوری است، رعایت نقش اجتماعی ایجاد میکند که سرعت و حجم ترافیک موتوری به شدت تحت نظر گرفته شود.
از نظر نحوه تعیین مشخصات هندسی، راههای شهری به سه گروه کلی متمایز از یکدیگر طبقهبندی میشوند که عمدتاً با توجه به نقش آنها تعریف میشوند :
1.راههای شریانی درجه 1.
2.شریانی درجه 2.
3.خیابانهای محلی.
راههای شهری شش نقش اصلی برعهده دارند که عبارتند از :
1.فراهم آوردن امکان جابجایی برای وسایل نقلیه موتوری (نقش جابجایی).
2.فراهم آوردن امکان دسترسی وسایل نقلیه موتوری به بناها و تأسیسات (نقش دسترسی).
3.ایجاد بسـ*ـتری برای ارتباطات اجتماعی نظیر کار، گردش، بازی و ملاقات (نقش اجتماعی).
4.شکل دادن به ساختار معماری (نقش معماری شهری).
5.تأثیر در آب و هوای محیط اطراف راه (نقش تأثیرات آب و هوایی).
6.تأثیر در اقتصاد شهر (نقش اقتصادی).
از شش نقش فوق الذکر، سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی، معیارهای اصلی طبقهبندی راههای شهریاند به طوری که :
در راههای شریانی درجه 1، جابجایی تنها نقش اصلی است و نقشهای دسترسی و اجتماعی به نفع آنها تنظیم میشوند.
در راههای شریانی درجه 2، نقشهای جابجایی و دسترسی هر دو اصلی است و نقش اجتماعی راه به نفع این دو نقش تنظیم میشود.
در خیابانهای محلی، هر سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی اصلیاند و به آنها توجه یکسان میشود. از آنجا که بطور طبیعی غلبه با وسایل نقلیه موتوری است، رعایت نقش اجتماعی ایجاد میکند که سرعت و حجم ترافیک موتوری به شدت تحت نظر گرفته شود.
شبکه معابر شهر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com