خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا
برای معرفی گیاه هوازی تیلاندسیا باید بگوییم این نوع از گیاه هوازی، به ملکه گیاهان هوازی معروف است. این گیاه اسطوره‌ی گیاهان هوازی است و دوست دارد زیر نور دلپذیر آفتاب آویزان باشد. این گیاه متعلق به مناطق نیمه مرطوب مرکز آمریکاست، جایی که آن روی شاخه درختان در جنگل رشد می‌کند. ما عاشق برگهای سبز-نقره ای آن گیاه هستیم.
با اینکه تیلاندسیای مقاوم به آب و هوای گرم مرکز و جنوب آمریکا و مکزیک عادت کرده است، اما می‌تواند به خوبی در شرایط محیطی مختلف خانه هم رشد کند.
تیلاندسیا دارای 450 گونه مختلف است. از نظر اکوسیستم، یک اپی‌فیت است که بر خلاف سایر اپی‌فیت‌ها بر روی زمین رشد نکرده و در سنگها، صخره‌ها و شاخه‌ درختان زندگی می‌کند.
در طبیعت، اپی‌فیت‌ها از میزبان خود صرفا به عنوان راهی برای دریافت نور استفاده می‌کنند. آنها توسط باران تقویت شده، از رطوبت هوا استفاده کرده و در نهایت از بقایای گیاهان مرده تغذیه می‌کنند.
پس زندگی انگلی و وابسته به میزبان ندارند. تیلادنسیا نیازی به خاک ندارد، در نتیجه می‌توانید از شن، سنگ و شیشه به جای خاک برای آن استفاده کنید.
شیوه نگهداری
آبیاری
برای بیان روش نگهداری گیاه هوازی تیلاندسیا از آبیاری آن آغاز میکنیم:
هر یکی دو هفته در میان، تیلاندسیا را در یک ظرف پر از آب غوطه ور کنید. با آمدن زمستان، آبیاری را به هر سه هفته یکبار کاهش دهید. گیاه را به خوبی تکان دهید تا آب‌های اضافی از آن خارج شوند، سپس آن را به صورت برعکس بر روی یک حوله جاذب قرار دهید تا زمانی که برگها به خوبی خشک شوند.
هرگز از آب سرد برای خیس کردن تیلاندسیا استفاده نکنید. گیاه باید حدودا 30 دقیقه به صورت برعکس در ظرف پر از آب باقی بماند. مواظب باشید در حین خشک شدن، نور خورشید به صورت مستقیم به گیاه نتابد.
پروسه خشک شدن تیلاندسیا پس از آبیاری نباید خیلی سریع اتفاق بیفتد، در واقع گیاه برای خشک شدن به طور کامل حدودا به 3 ساعت زمان احتیاج دارد. قبل از قرار دادن گیاه در محل اصلی خود، مطمئن شوید که آّبی در بین برگها نمانده باشد. این آبهای باقی مانده در بین بخش‌های گیاه، می‌توانند سبب فاسد و پژمرده شدن گیاه بشوند.
جریان باد ناشی از دستگاه‌های سرمایشی/گرمایشی می‌توانند سبب تسریع خشک شدن آب گیاه شوند.
اگر برگها دچار پژمردگی و یا چروک شدند، یعنی گیاه کمی بیشتر به آب نیاز دارد.
آبیاری تیلاندسیا را در صبح یا در ساعات اولیه بعدازظهر انجام دهید تا گیاه زمان کافی برای خشک شدن داشته باشد. هرگز گیاه را در شب آبیاری نکنید. هر یک یا دو هفته در میان، آب ولرم را به گیاه اسپری کنید. اگر هوای منزل شما خیلی خشک است، دفعات اسپری کردن را افزایش دهید.
باران تابستانی برای آن بسیار دلپذیر است، پس فراموش نکنید در این موقعیت آن را از خانه بیرون ببرید!
بهترین آب برای آبیاری تیلاندسیا، آب لوله کشی است که یک شب در ظرف رو باز مانده باشد.
دما و رطوبت
اکثر انواع گیاه هوازی تیلاندسیا به محیط‌های مرطوب عادت کرده اند. اما نوع خاص (xerographica) ژروگرافیکا می‌تواند تاحدودی هوای خشک را نیز تحمل کند.
البته نیازی نیست خیلی هم سخت بگیرید، فقط کافی است در نظر بگیرید که آن هم مانند اغلب گیاهان به میزان مشخصی از رطوبت احتیاج دارد.
بازه دمایی ایده‌آل برای تیلاندسیا، دمایی بین 16 الی 27 درجه سانتی‌ گراد است. سرمای زمستان سبب مرگ اغلب گیاهان هوازی خواهد شد، بنابراین مواظب باشید تیلاندسیا سرمای هوا را تجربه نکند.
نور
تیلاندسیا ژروگرافیکا xerographica، می‌تواند میزان نور بیشتری را نسبت به انواع گرمسیری و سایه دوست خود دریافت کند؛ و همینطور می‌تواند با کمبود نور بهتر کنار بیاید.
فراموش نکنید که تابش مستقیم نور خورشید به این گیاه، سبب سوختن برگهای آن خواهد شد.
بهتر است در این ایام در نور غیر مستقیم (سایه آفتاب) قرار بگیرند و همچنین بهتر است از پنجره های جنوبی فاصله مناسبی داشته باشند. در گلخانه نیز باید از سایبان توری استفاده شود.
بهتر است گیاه نور طبیعی (نور خورشید) را دریافت کند، اما استفاده از لامپهای کمکی نیز منعی برای آن ندارد. در صورت استفاده از این لامپها، حتما آنها را روزانه برای 12 ساعت روشن بگذارید.
کوددهی
کوددهی به تیلاندسیا واقعا ضروری نیست، اما اگر دوست دارید شاهد رشد بیشتر و سریعتر گیاه خود باشید، می‌توانید مقدار خیلی کمی کود مایع به آب آن اضافه کنید. از یک کود چند منظوره استفاده کرده و آن را تا یک چهارم قدرت خود رقیق کنید. می‌توانید از کود مخصوص بروملیاد (17-8-22) نیز برای این گیاه استفاده کنید
مروری سریع بر تیلاندسیا
نام علمی : Tillandsia Xerographica
نام رایج : هوازی تیلادنسیا ژروگرافیکا
نوع گیاه : علفی چندساله / آپارتمانی
سمی بودن : سمی نیست
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر
خاک : گیاه هوازی خاک ندارد!

منبع:گلستان


روش نگهداری گیاه هوازی تیلاندسیا ژروگرافیکا

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا