خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*~sarina~*

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,130
امتیاز واکنش
21,579
امتیاز
418
سن
19
محل سکونت
~شهر فراموشی~
زمان حضور
55 روز 20 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
منبع: خبرگذاری مهر
دنیای دختران امروزی مملو از انتظارات و نیازهایی هست که تحقق بخشی از آنها بر عهده دولت و جامعه است، هر چند که تاکنون جای مسائل دختران در برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری خالی بوده است.
خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: از همان زمان که خداوند کوثر و حضرت فاطمه (س) را به پیامبر اکرم اعطا کرد و پیامبر ایشان را هدیه پروردگار و گل نامیدند، تا سال‌های طولانی پس از آنکه نام دختران و زنان برجسته‌ای در تاریخ کشورمان حک شده و حال در دوران معاصر که دختران متولد هر دهه فصل متفاوتی از روزگار را در تاریخ بشریت ثبت کرده‌اند، دختران به تعبیر رسول خدا مایه رحمت و برکت در جهان هستی بوده‌اند.
حال در عصر کنونی شاید داستان دختران دنیای مدرن امروزی با همه ادوار گذشته متفاوت است. تقریباً از متولدین دهه شصت به بعد در دایره دختران جوان و نوجوان کشور محسوب می‌شوند. متولدین ۴ دهه که هرکدام دنیایی متفاوت و گاهاً فرسنگ‌ها فاصله با یکدیگر دارند.
جهان نو جوانانه و دخترانه متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ تقریباً با مقنعه‌های چانه دار مدرسه، جنگیدن با غولی به نام کنکور و نوستالژی‌هایی همچون خرید پوستر بازیگران ترسیم می‌شود. جهانی که بر خلاف دختران نوجوان و جوان دهه ۸۰ و ۹۰، در آن خبری از گوشی موبایل، اینترنت هوشمند و فضای مجازی نبود و حتی وجود رایانه نیز حکم پیچیده‌ترین تکنولوژی قرن را داشت.
شناخت نیازهای دختران نسل فعلی کشور قطعاً یکی از الزامات برای خانواده‌ها، جامعه و به طور کلی دولت استحال که در سال پایانی قرن معاصر قرار داریم با جهانی متفاوت از دختران جامعه با تفکرات و انتظاراتی مختلف روبرو هستیم. امروزه اغلب دختران جامعه از تحصیلات عالی برخوردار بوده و دغدغه‌های متعددی ازجمله اشتغال، توانمند شدن، رشد فردی و غیره را دارند. حال که در روز دختر قرار داریم شناخت نیازهای دختران نسل فعلی کشور قطعاً یکی از الزامات برای خانواده‌ها، جامعه و به طور کلی دولت است. نیازهایی که اتفاقاً در آستانه انتخابات بیشتر نمود پیدا می‌کند و دختران جامعه انتظار دارند تا در دولت آینده توجه بیشتری به آن شود.
در همین راستا برای شناخت برخی توقعات و انتظارات دختران به سراغ دخترانی از دهه‌های مختلف رفتیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر با نیازهای آنها، ببینیم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا چه میزان با این نیازها آشنا هستند.
از امنیت شغلی تا تسهیل شرایط ازدواج؛ خواسته‌های دختران جامعه چیست!
فاطمه یکی از دختران دهه ۶۰ است. فردی که دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و علاوه بر فعالیت اجتماعی شاغل است. از او درباره مهم‌ترین انتظاراتش از جامعه سوال می‌کنم. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌اش اشتغال و تأمین نیازهای مالی است. می‌گوید به عنوان یک دختر مجرد نگران آینده است و به دلیل نبود شغل ثابت و مناسب از آینده نامعلوم خود ترس دارد.
درباره اصلی‌ترین انتظار و دغدغه‌اش از جامعه و دولت آینده می‌پرسم. ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای زنان و دختران، تسهیل شرایط کاری دختران و افزایش امنیت شغلی این قشر مهم‌ترین خواسته وی از جامعه و نهادهای مسئول بود.
سحر نیز یکی از دختران متولد دهه هفتاد است. دهه‌ای که متولدین آن مرز میان دوران تجدد و زندگی سنتی محسوب می‌شوند و حال جوان‌ترین قشر جامعه را تشکیل می‌دهند.
در خلال گفتگویمان درباره انتظارات یک دختر جوان از فضای اجتماعی کشور، علاوه بر امنیت شغلی مطالبه دیگری از زندگی و کشور نیز دارد.
مطالبه‌ای که یکی از نیازهای اصلی دختران و پسران جوان کشور محسوب می‌شود. این روزها ازدواج و تسهیل شرایط آن یکی از اولویت‌های مهم قشر جوان به شمار می‌رود. موضوعی که به تبع تغییر سبک زندگی، شرایط فرهنگی و اقتصادی با موانعی روبرو شده اما چیزی از جایگاه آن کم نشده است.
یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های سحر نیز به عنوان یک دختر دهه هفتادی فراهم شدن شرایط ازدواج بود. خواسته‌ای که بخشی از آن وابسته به خانواده‌ها و فراهم شدن بخشی از شرایط آن نیز وابسته به کشور و دولت و کمک به قشر جوان برای تشکیل خانواده است.
حمایت‌های مالی، کاهش قیمت اقلام ضروری، تأمین مسکن مناسب جوانان و غیره یکی از بارزترین مطالبات سحر بود و انتظار داشت تا دولت بعدی در این زمینه قدمی جدی بردارد.
دخترانی با دغدغه فرهنگی و خسته از شدت مد زدگی فضای اجتماعی
تاکنون در میان جستجوهایم برای گفتگو با دختران به این نتیجه رسیده‌ام که اغلب خواسته‌های دختران و نسل جوان کشور به قدری حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی و تغییر برخی کنش‌های فرهنگی خلاصه می‌شود. به سراغ دختر دیگری رفتم تا بیشتر با نیازهای این قشر آشنا شوم.
مریم دختری با حدود ۲۵ سال سن است که خواسته‌هایش کمی متفاوت‌تر است. دغدغه‌ای از نوع فرهنگ که در بهبود آن نقش کم رنگ دولت یا نهادهای مسئول خودنمایی می‌کند. مریم از دشواری‌های امکان داشتن یک پوشش مناسب سخن می‌گوید. از فرهنگی که سطح مدزدگی آن به حدی زیاد است که گاهاً برخی دختران جامعه برای داشتن یک پوشش عادی و پیدا کردن لباس‌های همیشگی دچار مشکل می‌شوند.
نبود نظارت کافی بر پوشش موجود در جامعه و خلاصه شدن البسه دختران به یک سبک و مد خاص، بسیاری از دختران را برای یافتن ابتدایی‌ترین نیاز خود یعنی پوشاک و پوشش سردرگم کرده است
نبود نظارت کافی بر پوشش موجود در جامعه و خلاصه شدن البسه دختران به یک سبک و مد خاص، بسیاری از دختران را برای یافتن ابتدایی‌ترین نیاز خود یعنی پوشاک و پوشش سردرگم کرده است.
مریم نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و طراحی ضعیف بازار مد و لباس برای دختران و قیمت‌های سرسام آور این عرصه گله می‌کند و یکی از اصلی ترین خواسته‌هایش توجه بیشتر دولت آینده به مسائل فرهنگی جامعه و اولویت دادن به دختران است.
خلأ هویتی؛ نیاز پنهان دختران
در همین راستا نیز زهره حسنی سعدی دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص نیازها و توقعات دختران از جامعه گفت: طی سال‌های گذشته در موضوع دختران توجه به هویت این قشر مغفول مانده است. متأسفانه آنچه در فضای فرهنگی و ارزشی کشور ما حاکم است، نبود هویت جداگانه برای دختران است. به طوری که همواره هویت یک دختر تنها در صورت ازدواج مطرح می‌شود و تمامی الگوسازی‌ها نیز بر اساس تولد فرزند یا شاغل بودن یک مادر، ترسیم که نتیجه آن منجر به ایجاد خلاء هویتی برای دختران نوجوان شده است.
دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران تصریح کرد: نتیجه خلاء هویتی برای دختران نیز سوق یافتن آنها به سبک زندگی پسرانه برای اثبات خود است که نهادهای فرهنگی در ایجاد این خلاء نقش اساسی داشته‌اند.
حسنی سعدی تأکید کرد: این موضوع منافاتی با ازدواج و نقش مادری ندارد اما باید هویت، نقش و تأثیر یک دختر نوجوان را در جامعه ترسیم کنیم تا آن فرد بتواند استعدادها و توانمندی‌های خود را بشناسد که با شناسایی این توانمندی‌ها در آینده تبدیل به مادر و همسری موفق شود. متأسفانه در صدا و سیما، آموزش و پرورش و حتی در نحوه تربیت خانواده‌ها نیز این موضوع همواره مورد غفلت قرار گرفته است.
جاده خاکی نامزدهای ریاست جمهوری در شناخت خواسته‌های دختران
وی با اشاره به مطرح شدن شعارهای انتخاباتی از سوی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع زنان گفت: متأسفانه در روزهای اخیر در مناظره‌های انتخاباتی هیچکدام از نامزدها، طرح و برنامه‌ای برای دختران وجود نداشته و بیشتر مباحث نیز موارد انحرافی مانند ورود دختران به ورزشگاه، پیامک حجاب و … است درحالی‌که دختران جامعه نیازها و مطالبات جدی‌تری دارند که نامزدها باید به جای این مسائل حاشیه‌ای، برای آنها برنامه داشته باشند.
این فعال حوزه زنان تأکید کرد: اغلب صحبت‌های نامزدها نیز درباره زنان است و متأسفانه قشر دختر بسیار نادیده گرفته شده است.
ارتقای بهداشت و ورزش دختران؛ وظیفه‌ای بر دوش دولت آینده
حسنی سعدی با اشاره به وظایف دولت‌ها در رسیدگی به مسئله دختران گفت: به طور مثال در موضوع ورزش دختران کم‌کاری‌های بسیاری شده به طوری که مسئله ورزش از سطوح ابتدایی تا تخصصی آن برای پسران بسیار جدی گرفته می‌شود اما هیچ‌گاه برنامه یا بودجه قابل توجهی برای توسعه ورزش دختران دیده نشده است.
ورزش دختران کم‌کاری‌های بسیاری شده به طوری که مسئله ورزش از سطوح ابتدایی تا تخصصی آن برای پسران بسیار جدی گرفته می‌شود اما هیچ‌گاه برنامه یا بودجه قابل توجهی برای توسعه ورزش دختران دیده نشده است
دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران افزود: حتی در مدارس نیز شرایط دنبال کردن رشته ورزشی مورد علاقه برای پسران به صورت تخصصی وجود دارد اما این شرایط در مدارس دخترانه وجود ندارد و زنگ‌های ورزش نیز جدی گرفته نمی‌شود. در واقع در موضوع ورزش تسهیلات موجود برای دختران بسیار کمتر از اقشار دیگر است و این یکی از مواردی است که دولت بعدی باید نسبت به آن توجه داشته باشد.
وی در خصوص چالش‌های موجود در مسائل دختران عنوان کرد: موضوع بهداشت دختران و بانوان جامعه از جمله مسائلی است که تقریباً از سوی دولت‌ها تحت هیچ حمایت خاصی قرار ندارد. این در حالی است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، سلامت دختران نوجوان و جوان به ویژه در اقشار فقیر در شرایط تهدید قرار دارد و این افراد با مشکل مواجه هستند به همین دلیل لازم است تا دولت بعدی نسبت به بهداشت دختران که بهداشت سلامت نسل آینده را می‌سازد، توجه داشته باشد.
حسنی سعدی در خصوص اشتغال دختران نیز گفت: شرایط فرهنگی و عُرفی جامعه ما به گونه‌ای است که امکان شرایط اشتغال برای دختران بسیار کمتر از پسران است به طوری که حتی در خانواده‌ها از دختران حمایت کمتری برای استقلال مالی می‌شود و در بازار کار علاوه بر وجود شرایط نابرابر شغلی برای دختران، فرصت‌های اشتغال نیز برای این قشر کمتر است. ممکن است بسیاری از دختران تحصیل کرده جامعه به سختی موفق به پیدا کردن شغل شوند.
این فعال حوزه زنان با اشاره به وظیفه دولت‌ها در این زمینه عنوان کرد: یکی از اقداماتی که دولت بعدی باید در زمینه اشتغال پایدار دختران انجام دهد، ایجاد ساختارها و فرصت‌های شغلی در جامعه و همچنین فراهم کردن شرایط مهارت‌آموزی و توانمندسازی دختران است.
یکی از اقداماتی که دولت بعدی باید در زمینه اشتغال پایدار دختران انجام دهد، ایجاد ساختارها و فرصت‌های شغلی در جامعه و همچنین فراهم کردن شرایط مهارت‌آموزی و توانمندسازی دختران است
حسنی سعدی افزود: در حال حاضر یکی از نیازهای اصلی دختران کشور، وجود امکانات مهارت‌آموزی برای استقلال مالی و حتی کارآفرینی است. متأسفانه در دوران تحصیل جوانان و نوجوانان مهارت خاصی کسب نمی‌کنند و تنها دروس نظری را سپری می‌کنند درحالی‌که برای حضور در بازار کار نیاز به مهارت دارند و لازم است تا دولت‌های بعدی برای این امر برنامه‌ای داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم تجهیز زیرساخت‌ها برای توسعه فضاهای عمومی برای دختران و بانوان گفت: یکی از مکان‌های عمومی که دختران و زنان کشور می‌توانند با شرایطی مطلوب از آن استفاده کنند، طرح پارک‌های بانوان است اما متأسفانه این پارک‌ها گسترش چندانی نداشته و تعداد بسیار کمی از آنها در سطح کشور، شهرها و شهرستان‌ها وجود دارد. این در حالی است که یکی از مصادیق توسعه فضاهای عمومی برای بانوان و دختران، به افزایش تعداد پارک‌های بانوان بستگی دارد اما دولت‌ها طی سال‌های گذشته اهتمام چندانی نسبت به افزایش آنها نداشتند.
نامزدهای ریاست جمهوری شناختی از مطالبات دختران دارند؟
امروزه دختران کشور جمعیت مؤثر و قابل توجه‌ای از جامعه را تشکیل می‌دهند و توجه به نیازهای آنها از سوی خانواده‌ها و جامعه لازم و ضروری است. حال که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، یکی از خواسته‌های دختران توجه دولت بعدی به مسائل این قشر و داشتن برنامه‌ای جدی برای آنها است. هرچند که تاکنون در میان وعده‌های نامزدها نشانی از توجه به مسائل دختران دیده نمی‌شود و برخی اشارات جزئی مطرح شده نیز فرسنگ‌ها با دغدغه‌ها و انتظارات دختران جامعه فاصله دارد.
خواسته‌های دختران امروزی بسیار جدی تر از مسائل حاشیه‌ای مطرح شده از سوی نامزدها است و ای کاش کسانی که قصد رسیدن به صندلی ریاست جمهوری را دارند، به جای مطرح کردن مسائل نمایشی و فرعی در حوزه دختران، قدری به خواسته‌های آنها توجه کرده و برنامه‌ای در این زمینه داشته باشند.


دنیای فراموش شده دختران در برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا