خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
نماز تراویح چیست و چگونه خوانه میشود؟
نماز تراویح از نمازهای مستحبی اهل سنت است. که در ماه رمضان خوانده می شود. تعداد رکعت های نماز تراویح متفاوت است از 11 تا 13 و حتی 20 رکعت و یا در بعضی منابع بیش از 20 رکعت گفته شده است. این نماز به صورت 2 رکعتی نماز تراویح و 1 رکعت نماز وتر خوانده می شود.

نماز تراویح چیست؟
تراویح نماز سنتی است که بعد از نماز عشا (شب) در ماه رمضان خوانده می شود. این یک عبادت بسیار با فضیلت است. پیامبر (صلی الله علیه وآله) روایت کرده است که: "کسی که در طول ماه رمضان نماز اختیاری (نماز تراویح) را بخواند ، از روی اخلاص ایمان و به امید کسب پاداش ، گناهان گذشته او مورد بخشش قرار می گیرد." مردان تشویق می شوند در نمازهای تراویح در مساجد محله ی خود شرکت کنند. زنان و همچنین مردانی که قادر به شرکت در جماعت تراویح نیستند، می توانند نماز تراویح را در خانه بخوانند. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه این کار را انجام دهید
نماز تراویح لغتی عربی است و به نمازهایی اطلاق می شود که مسلمانان سنی در شب های ماه رمضان به جماعت می خوانند. این نماز پس از نماز عشاء خوانده می شود. در بین اهل سنت رسم است که هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.
نماز تراویح بیست رکعت است اما پس از هر دو رکعت سلام داده می شود، که پس از هر چهار رکعت استراحت (ترویحه) انجام می شود و از این رو آن را نماز تراویح می نامند. ترویحه، وقفه کوتاهی است که از آن برای خواندن دعا یا اذکار استفاده می شود. نماز تراویح در مساجد اهل سنت در کشورهای مختلف برگزار می شود. هر ساله در ماه رمضان جمعیت بسیاری برای شرکت در نماز تراویح مسجدالحرام در مکه و مسجد نبوی در مدینه جمع می شوند.
اهل سنت عقیده دارند که نماز تراویح، سنت پیامبر اسلام است. از نظر اهل سنت نخستین کسی که نماز تراویح خواند، محمد یا علی بوده است و مسلمانان به او اقتدا می کرده اند. از نظر اهل سنت، نماز تراویح مستحب است و به همین دلیل قطع طواف و سعی برای تراویح جایز نیست. در فقه سنی نماز تراویح را می توان فرادا یا به جماعت خواند و ختم قرآن در آن هم واجب نیست.
نماز تراویح را در شب های ماه رمضان بعد از نماز عشا می خوانند
چگونه نماز تراویح را در خانه بخوانیم ؟
ابتدا برای نماز تراویح آماده شوید، یعنی تصمیم بگیرید که چند رکعت نماز می خوانید. رکعت واحد نماز است. این به شما بستگی دارد که چند رکعت نماز می خواهید بخوانید. بعضی افراد یازده، سیزده یا حتی بیست رکعت. مادامی که شما رکعت خود را دو به دو بخوانید و آن را با نماز وتر خاتمه دهید ، این پیروی از سنت است.


چگونه نماز تراویح را در خانه بخوانید ؟

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
توسط یکی از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه وآله) روایت شده است که "او نماز شب را به صورت دو نفره (یعنی رکعت) به جا آورد و با مشاهده یک رکعت (به عنوان ویتر) آن را به تعداد عجیب تبدیل کرد."

سپس وضو بگیرید و رو به قبله بایستید. اگر به دلایل پزشکی قادر به ایستادن نیستید، اجازه نشستن دارید
نیت نماز تراویح کنید و پس از گفتن "الله اکبر" دعای استفتاح را بخوانید.
ﺳُﺑْﺣاَﻧَﮏَ ﺍﻟﻠﱠﻬُﻡﱠ ﻭَ ﺑِﺣَﻣْﺩِکَ ﻭ َﺗَﺑَاﺭَکَ ﺍﺳْﻣُﮏَ ،ﻭَ ﺗَﻌَﺎﻟَﯽ ﺟَﺩﱡکَ ﻭَﻻَ ﺍِﻟَﻪَ ﻏَﻳﺭُکَ.
سپس سوره فاتحه را بخوانید. این سوره باید در هر یک از دو رکعت نماز تراویح خوانده شود.
پس از حمد می توانید هر سوره ی دیگری را بخوانید. کسی که حافظ قرآن باشد می تواند سوره های طولانی تر را انتخاب کند تا زمان بیشتری در حال نماز خواندن باشد و برای کسی که سوره های بزرگ را حفظ نیست می تواند سوره های کوچک و هر سوره ای که دوست دارد را بخواند. فقط باید به صورت صحیح خوانده شود.
سپس به رکوع بروید و پس از گفتن ذکر رکوع بایستید و هنگام ایستادن بگویید «ربنا وَ الحمدلله» (پروردگار ما، همه ستایش ها برای شماست) و بعد به سجده بروید، پس از ذکر سجده سر از مهر بردارید و ذکر «اللهم اغفر لي، وارحمني، و اجبرني، وعافني، واهدني، وارزقني» (خدایا ، مرا ببخش ، مرا بیامرز ، مرا تقویت کن ، مرا در مقام ارتقا ده ، مرا عفو کن و به من رزق بده.) را بگویید. دعاهای دیگری وجود دارد که می توانید در این موقعیت بخوانید، مانند 2 بار بگویید «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِي» ( اللهم ببخش)
به سجده برگرد و ذکر سجده را بگویید. الله اکبر بگویید و بلند شوید. شما یک رکعت را به اتمام رسانده اید و باید دقیقاً به همین ترتیب یک رکعت دیگر نیز تکمیل کنید.
بعد از پایان رسیدن رکعت دوم، به رکوع و سجود بروید و بعد از آن تشهد و سلام را بخوانید.

نماز تراویح را به همین صورت 2 دکعت 2 رکعت بخوانید. تا هر تعداد رکعتی که دوست داشتید از 11 رکعت و 13 رکعت و حتی بیشتر از آن می توانید بخوانید مثلا 20 رکعت. اما در بیشتر مواقع به صورتی خوانده می شود که رکعت آخری به نماز وتر که 1 رکعتی است به پایان برسد. مثلا 12 رکعت که 6 نماز 2 رکعتی نماز تراویح و 1 رکعت نماز وتر خوانده شود
بعد از سلام هر نماز بین هر دو رکعت این دعا خوانده می شود «سبحانك ربنا وبحمدك اللهم اغفر لنا».
روایت شده است که پیامبر (ص) ذکر «سبحانك اللهم ربنا و بحمدك اللهم اغفر لي» را در رکوع و سجود خود می خواند.
از دیگر بدعت هایی که در نماز تراویح رخ می دهد این است که مردم می گویند: صلاة القیام اثابکم الله! و یا بین دو رکعت با صدای بلند صلوات می فرستند و یا سوره ی اخلاص و معوذتین را می خوانند یا امام سبحان الله می گوید و مردم پشت سرش سبحان الله و بحمده سبحان الله العظیم می گویند و همه ی این ها از پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ وارد نشده برای همین انجمن دائم فتوی بر بدعت بودن این کارها فتوا داده است. (فتاوی اللجنة الدائمة: ۷/ ۲۰۸ ـ ۲۱۵).
منبع: بیتوته


چگونه نماز تراویح را در خانه بخوانید ؟

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا