خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
ستان پهناور خراسانه جنوبی به پشتوانه فرهنگ غنی و کهنی که دارد، تبدیل به یکی از پررفت و امد ترین استان های ایران شده است. هرکدام از شهرستان های این استان به تنهایی دنیایی از تمدن و جاذبه گردشگری را در خود جای داده اند. یکی از شهرستان های خراسان جنوبی تربت جام می باشد که با مکان های دیدنی فوق العاده و مردمانی مهمان دوست، جایگاه ویژه ای را در قلب گردشگران ایرانی و خارجی باز کرده اند. در این مقاله به سراغ جاذبه های متعدد این شهر با اصالت رفته ایم.
دیدنی های تربت جام:
از گذشته تا به امروز این شهر اصیل با نام های متعددی از جمله: بوزگان، بوزیگان، بوزجان، پوچکان، زام، سام، جام، تربت شیخ جام و تربت جام معروف گشته که دارای جاذبه و مکان های پرشماری است که یکی یکی به معرفی ان ها خواهیم پرداخت.

آرامگاه شیخ احمد جامی:
این بقعه و آرامگاه دیدنی که در شمال شرقی شهرستان تربت جام واقع شده است، از مجموعه بی نظیری مانند: ایوان بسیار مجلل، گنبد خانه، مسجد عتیق، گنبد سفید، مسجد کرمانی، مدرسه امیر جلا الدین فیروزشاهی و مسجد جامع نو تشکیل شده است که هر کدام به بهترین نوع معماری بنا شده است.


آرامگاه شاه قاسم انوار:
این مقبره دیدنی که با خشت، گل و اجر ساخته و تزیین شده است متعلق به یکی از بزرگترین صوفیان قرن هشتم و نهم یعنی: سید معین الدین علی بن نصیر هارون ابوالقاسم حسینی سرابی تبریزی می باشد که چهره زیباتری به شهرستان تربت جام داده است.



معرفی شهرستان تربت جام

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
مسجد زیر زمینی:

بنای این مسجد که با معماری خاصش بر سرزبان ها افتاده است، شامل دو بخش جداگانه زمستانی و تابستانی می باشد و به طورشگفت انگیز و چشم نوازی بنا شده است. قسمت زمستانی مسجد شامل بخش زیرزمینی و پایین تر ازسطح معابر می شود که با شکل های هندسی و معماری ایرانی بنا شده است.

سنگ قبر صندوقی:
یک سنگ قبر در قسمت شمال غربی مرقد شیخ الاسلام احمد جام به چند دلیل تبدل به جاذبه ای دیدنی برای شهرستان تربت جام شده است. این سنگ قبر صندوقی شکل که با دیگر سنگ قبرها تفاوت بسیاری دارد، از جنس سنگ خارا ساخته شده و با تزیینات مقرنس های ظریف و انواع نقوش گیاهی و با خط های بسیار زیبا مزین شده است.

مدرسه امیر شاه ملک:

مدرسه ای برای تحصیل و تربیت علوم های مختلف به دست امیر شاه ملک که از امرای تیمور گورکان بوده، بنا شده است که بخش اعظمی از این بنای ارزشمند تخریب شده است. اما بازمانده همین بنا نیز از زیبایی و اهمیت فروانی برخوردار می باشد.


معرفی شهرستان تربت جام

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع

گنبد فیروزشاهی:
این گنبد که مانند اسمش با رنگ فیروزه ای جلا یافته، در کنار صحن شیخ جام با نقشه ای چلیپایی و با چهار ایوان بنا شده است و ماننده فیرروزه ای خوش رنگ و لعاب در تربت جام می درخشد.

بنای آب انبار:
این آب انبار نیز در کنار مزار شیخ جام بنا شده و با دیوار های اجریش چهره زیبا را به ورودی مزار شیخ جام داده است. بنا که متعلق به سال 1010 هجری قمری می باشد، در دوره صفوی و به فرمان " فیروز جنگ ابن حسین" بنا شده است. نوشته های کتیبه ای که در این اب انبار وجود دارد، نشان می دهد که بنا در دوره ناصر الدین شاه قاجار مرمت و بازسازی شده است.

گنبد خانه:
گنبد خانه که با اشکال و تزیینات متنوع و جالبی و با گچ بری های شکیل در دوره سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده است، نماینده شایسته ای از معماری پر نقش و نگار دوره سلجوقی می باشد.

مسجد جامع نو:
مسجد جامع نو هم در ضلع غربی مزار شیخ جام واقع شده است که با شبستان های ستون دار، فضای دلنشینی را به وجود اورده است. نقشه چلیپایی در این بنا نیز خود نمایی می کند و تزیینات اجری و مقرنس های هنرمندانه به زیبایی هرچه تمام تر بنا کمک شایانی کرده اند.

مسجد خانه نور:
این مسجد کوچک و نقلی که با سنگ و خشت بنا شده و در کنار مسجد جامع نور به سقا خانه این مسجد معروف بوده است و ان هم به این دلیل که حوضچه ای در این بنای کوچک وجود داشته که مقادیر زیادی اب در آن جمع می شده و امروزه به عنوان یک بنای قدیمی به یادگار مانده است.

رباط سمنگان:
کاروانسرای سرپوشیده با معماری متعلق به دوره تیموری و صفوی که تا به امروز پابرجا مانده است به خوبی تاریخ گذشته را برایمان یاداور می شود.

دربند(دروازه ارغون شاه):
این بنا دروازه یکی از قلعه های معروف دوره ایلخانی می باشد، که از نظر استحکام و نفوذ ناپذیری مورد توجه و اهمیت بوده و توسط نادر شاه افشار مورد بازسازی قرار گرفته است.

باغ کشمیر:
تپه ای پر از گل های رنگی و ماهور های زیبا که در منطقه ای خوش اب و هوا و بکر یعنی 55 کیلومتری شمال شهرستان تربت جام واقع شده است. این جنگل که خاستگاه درختان پسته وحشی می باشد جزء مناطق حفاظت شده ای به شمار می رود که ذخیره گاه ژنتیکی پسته کشور ایران نیز می باشد.
و در اخر اشاره می کنیم که شهرستان تربت جام به دلیل برخورداری از نعمت اب و خاک مناسب از کشاورزی پررونقی پرخوردار است که محصول این کشاورزی صادرات گندم، جو، تره بار، چغندرقند، پنبه، زیره،سیب، گلابی، انگور، انار و انجیر به کشورهای دیگر و نقاط مختلف ایران می باشد. همچنین صنایع دستی و سوغاتی های معروفی مثل: زعفران اعلا، خربزه شیرین، قالی، کرباس، خورجین، پلاس، جوال و چادر شب نیز در این شهر متمدن وجود دارد.

منبع: ایران هتل آنلاین


معرفی شهرستان تربت جام

 
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا