خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
#معماری

تادائو آندو معمار ژاپنی می‌گوید: «ما فضایی را که روی آن بنایی را خلق می‌کنیم، از طبیعت قرض می‌گیریم.»
انسان هرچقدر هم که مدرن و امروزی باشد، با طبیعت گره خورده است. حتی در ساختمان‌های مدرن و مبتنی بر فناوری، به نوعی در فضای اطراف خود با طبیعت درگیر هستند. اما در دنیای امروزی ساختمان‌ها فاصله‌ای فیزیکی میان انسان و طبیعت به وجود آورده اند. نقش طبیعت در زندگی افراد و استفاده از طبیعت در معماری، مزایای فراوانی را با خود به همراه دارد. در ادامه به شما 10 روش برای عمیق‌تر و پررنگ‌تر کردن ارتباط میان طبیعت، معماری و انسان خواهیم گفت.

1. معماری بیومتریک:
معماری بیومتریک در واقع نوعی تقلید از طبیعت است. عناصر موجود در طبیعت مانند حیوانات و گیاهان، همواره راهی برای سازگاری با طبیعت پیدا می‌کنند، در برابر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی منعطف هستند و راه‌حلی برای زنده ماندن پیدا می‌کنند. معماران و طراحان می‌توانند از این سازوکار در طراحی‌های خود الهام بگیرند. در واقع استفاده از این سازوکار، به نوعی استفاده از طبیعت در معماری و شکل‌دهی ارتباط میان این دو تلقی می‌شود.

2. معماری بیومورفیک:
الهام گرفتن از طرح‌ها و اشکال موجود در طبیعت، به عنوان معماری بی‌شکل شناخته می‌شود. این اشکال به طور مستقیم از درختان، برگ‌ها، حیوانات، پرندگان و... الهام گرفته می‌شوند یا به صورت انتزاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرم‌های الهام‌گرفته از طبیعت در معماری، کاربران آن فضا را به دنیای طبیعی نزدیک‌تر می‌کند و موجب شکل‌گیری ارتباط میان انسان و طبیعت می‌شود.

3. فضاهای باز و طراحی منظره:
وجود فضاهای باز و منظره‌های طبیعی در کنار فضاهای ساخته‌شده، به کاربران آن فضا این امکان را می‌دهد تا در یک ارتباط ثابت با طبیعت زندگی کنند. همزیستی معماری و طبیعت موجب بروز حس مثبت و خلق‌وخوی خوب در افراد می‌شود و بروز آسیب‌های زیست‌محیطی را در مقیاس‌ بزرگتر به حداقل می‌رساند.

4. استفاده از متریال‌ها و عناصر طبیعی:
استفاده از مواد به دست آمده از طبیعت به صورت خام یا تا مقدار کمی پرداخت‌شده، یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از طبیعت در معماری است. ما به طور روزانه با متریال‌ها و عناصر مختلفی در ارتباط هستیم. بنابراین استفاده از مواد طبیعی مثل خاک رس، چوب، گِل، سنگ، بامبو و... به فضای شما جوهر جنگل می‌بخشد و فضایی طبیعی ایجاد می‌کند. همچنین انتخاب یک پالت رنگی که متشکل از رنگ‌های موجود در طبیعت مانند خاکی، سایه‌های خاکستری، آبی، قهوه‌ای، سبز خاکی و... باشد، فضای هماهنگی بین معماری و طبیعت ایجاد می‌کند.

5. استفاده از 5 عنصر طبیعت:
هنگامی که 5 عنصر طبیعت نظیر باد، آب، خاک، آتش و فضا در اطراف ما وجود داشته باشند، ما قادر به حس کردن ارتباط قوی‌تری با طبیعت خواهیم بود و هنگامی که از این عناصر در فضای اطراف ما استفاده می‌شود، عناصر بدن و عناصر طبیعت باهم هماهنگ می‌شوند.
در یک فضای معماری، عناصر تشکیل‌دهنده ساختار یک بنا که از خاک گرفته شده اند، به مثابه خاک، نور طبیعی به مثابه آتش، آب موجود در فضای اطراف بنا، به مثابه آب، هوای جریان‌یافته در فضا به مثابه باد و ارتباط میان فضای داخل ساختمان و فضاهای باز اطراف، به مثابه فضا ایفای نقش می‌کنند. با استفاده از درختان و گیاهان می‌توان به این ارتباط عمق بیشتری بخشید.

منبع: چیدانه


معماری در طبیعت

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا