خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
رقم‌های اعشار پی کاملا رندوم هستند

یکی از «معجزات» عدد پی این است که ارقام اعشاری آن تا بی‌نهایت به‌صورت الگوهایی کاملا تصادفی ادامه پیدا می‌کنند. ریاضی‌دانان قرن‌ها به‌دنبال مشاهده الگویی در این ارقام بوده‌اند تا اینکه سال ۱۷۶۸، یوهان لمبرت، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس سوئیسی‌آلمانی، اثبات کرد پی عددی گنگ است و زنجیره اعداد آن هیچ الگوی مشخصی ندارند.

در پی می‌توان هر رشته عددی مثل شماره‌تلفن خود را پیدا کرد

ازآنجاکه عدد پی بی‌انتها است و چرخه تکراری ندارد، باور بر این است که از صفر تا نُه در هر ترکیب و رشته عدد تصورپذیری در آن یافت می‌شود. مجموعه اعدادی مثل شماره‌تلفن‌، کد ملی، رمز کارت بانکی و هر رشته عددی دیگری که در هر موقعیتی بتوانید آن را تصور کنید، جایی در دنباله اعشار بی‌انتهای پی وجود دارد. اگر حروف الفبا را به عدد تبدیل کنید (مثلا براساس شماره جایگاهشان)، آن وقت هر متنی که تابه‌حال نوشته‌اید و هر کتابی که تابه‌حال خوانداه‌اید، در پی وجود خواهد داشت.

پاتریک اینگرم، ریاضی‌دان دانشگاه یورک در تورنتو، دراین‌باره می‌گوید: «این موضوع هنوز اثبات نشده است؛ اما در حد نظریه، اگر رشته‌ای از میلیون‌ها عدد داشته باشید، [سری اعداد موردنظر شما] بالاخره جایی در آن پیدا می‌شود و دوباره هم پیدا می‌شود تا بی‌نهایت.»

برای امتحان درستی این موضوع می‌توانید رشته عددی مدنظرتان را در موتور جست‌وجوی عدد پی تایپ کنید و ببینید آیا این اعداد با این چینش در پی آمده‌اند یا خیر. البته به‌یاد بسپارید که این موتور جست‌وجو فقط تا ۲۰۰ میلیون رقم پی را بررسی می‌کند و اگر رشته عددی شما در آن یافت نشد، احتمالا در رقم‌های بیشتر وجود دارد.


عدد پی؛ مهم‌ترین و مرموزترین عدد جهان

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاکنون بیش از ۵۰ تریلیون اعشار پی محاسبه شده و داستان هنوز ادامه دارد

درست است که برای پی هیچ انتهایی تعریف نشده است؛ اما ما انسان‌ها هیچ‌گاه از تلاش برای محاسبه ارقام آن دست برنداشته‌ایم. زمانی ریاضی‌دانان فقط می‌توانستند تا ۱۰ رقم اعشار پی را محاسبه کنند؛ اما اکنون به‌کمک الگوریتم‌های کامپیوتری توانسته‌ایم تا ۵۰ تریلیون رقم اعشار پی را به‌دست آوریم. سال ۲۰۲۰، تیموتی مولیکان بعد از دَه ماه رایانش طاقت‌فرسا در کامپیوتر شخصی قدیمی، اما قدرتمندش توانست رکورد پی محاسبه‌شده را بشکند. تیموتی برای محاسبه ۵۰ تریلیون رقم اعشار پی از کامپیوتر Ivy Bridge ساخت و سال ۲۰۱۲ از آن به‌همراه ۴۸ هارددرایو ییشرفته استفاده کرد.

برای اینکه درک کنید محاسبه ۵۰ تریلیون عدد چقدر شگفت‌انگیز است، به این فکر کنید که اگر در هر ثانیه یک رقم بخوانید، بیش از ۱٫۵ میلیارد سال طول خواهد کشید تا خواندن تمام این ۵۰ تریلیون رقم را تمام کنید.

انسان‌ها می‌توانند هزاران رقم اعشار پی را از حفظ بخوانند

درحال‌حاضر، رکورد حفظ بیشترین رقم اعشار پی متعلق به مردی هندی به نام سروش کومار شارما است که سال ۲۰۱۵ توانست ۷۰،۰۳۰ رقم پی را در ۱۷ ساعت و ۱۴ دقیقه از حفظ بخواند و به صدر فهرست رده‌بندی جهانی پی راه پیدا کند. پیش از او، مرد هندی دیگری به نام راجویر مینا تا دَه سال این رکورد را برای ۷۰ هزار رقم اعشار حفظ کرده بود. فردی از ژاپن به نام آکیرا هاراگوچی مدعی است ۱۰۰ هزار رقم پی را در رویدادی در توکیو در سال ۲۰۰۶ از بَر خوانده؛ اما تابه‌حال در هیچ فهرست رسمی نامشد را ثبت نکرده است.


عدد پی؛ مهم‌ترین و مرموزترین عدد جهان

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
خوشبختانه برای حفظ‌کردن ارقام پی به استعداد خاصی در ریاضی نیازی نیست. شارما قبلا سبزی‌فروش بود و امتحان ورودی مهندسی دانشگاه را هم رد شد. بااین‌حال، او توانست تمام این ۷۰ هزار رقم را با ربط‌دادن هر رقم به تصویری خاص حفظ کند. شارما حالا دیگران را برای تقویت حافظه آموزش می‌دهد.

مردی در آمریکا به نام مارک اومیل سال ۲۰۰۷ موفق شد ۱۵ هزار رقم پی را از حفظ بخواند. وی گفت روشش برای حفظ این ارقام بدین‌صورت بود که آن‌ها را از روی کاغذ بلند می‌خواند و صدای خود را ضبط می‌کرد. بعد بارهاوبارها به صدای ضبط‌شده‌اش گوش می‌کرد تا آن‌ها را به‌خاطر بسپارد. او گفت سندروم آسپرگر هم در این زمینه به او کمک کرد.

حتی مهندسان موشکی نیز فقط به کمی بیش از دَه رقم اعشار پی نیاز دارند

اگرچه کامپیوترهای قدرتمند توانسته‌اند تریلیون‌ها رقم اعشار پی را محاسبه کنند، ما انسان‌ها واقعا به تمام آن‌ها نیازی نداریم. حتی مهندسان ناسا هم برای محاسبه مدارهای سیاره‌ها تا پانزده رقم اعشار پی را در نظر می‌گیرند.

درواقع، اگر می‌خواستید اندازه جهان مشاهده‌شدنی را محاسبه کنید، استفاده از تنها ۳۹ رقم پی در معادلات جوابی به شما می‌داد که فقط به‌اندازه اتم هیدروژن با اندازه واقعی جهان اختلاف داشت. به‌عبارت‌دیگر، هیچ محاسبه واقعی در دنیای فیزیکی وجود ندارد که دانشمندان برای انجامش بخواهند به تعداد بیشتری از این ارقام پی احتیاج داشته باشند.

پی زبان مخصوص خود را دارد: پایلیش

برای عدد پی زبان مخصوصی به نام «پایلیش» (Pilish) ابداع شده که در آن، تعداد حروف هر کلمه متناسب با ترتیب ارقام پی است. نوشتن به زبان پایلیش بسیار سخت است؛ بااین‌حال، ریاضی‌دانی به نام مایکل کیث توانسته رمان کوتاهی را تا دَه‌هزار رقم اعشار پی بنویسد. برای مثال، در فارسی جمله خرد | و | دانش | و | آگاهی | دانشمندان | ره | سرمنزل | مقصود | بما | آموزد به زبان پایلیش نوشته شده و از الگوی ۵-۳-۵-۶-۲-۹-۵-۱-۴-۱-۳ پیروی می‌کند.

منبع: زومیت


عدد پی؛ مهم‌ترین و مرموزترین عدد جهان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا