خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
دانش آموزان و فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای ، کاردانش وهنرستان برای انتخاب مقطع تحصیلی و رشته دانشگاهی با چالش ها و محدودیت هایی رو به رو هستند . با توجه به تغییر نظام آموزشی مدارس شرایط انتخاب رشته ها و مقاطع تحصیلی داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید با هم متفاوت می باشد .


داوطلبان علاقه مند به رشته های هنری ، کاربردی ، خدماتی و فنی با ورود به مدارس فنی حرفه ای ، کاردانش و گاهی هنرستان در رشته مورد علاقه خود تحصیل کرده و دیپلم خود را اخذ می کنند . یکی از دغدغه های فارغ التحصیلان و دانش آموزان گروه های تحصیلی فنی انتخاب رشته دانشگاهی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می باشد .

برخی از داوطلبان این رشته ها انتخاب رشته های با آزمون و شرکت در کنکور کاردانی و یا کنکور سراسری و رشته های زیر مجموع نظری را در نظر دارند . دسته ای دیگر از داوطلبان نیز خواستار انتخاب رشته های بدون آزمون کاردانی و یا کارشناسی هستند .

داوطلبان دیپلمه فنی گاهی بنا به شرایط و سایر عوامل ترجیح می دهند که در رشته ای متجانش با دیپلم خود تحصیل کنند ، این در حالی است که برخی دیگر تغییر رشته تحصیلی را در اولویت داشته و به سایر رشته های دانشگاهی علاقه دارند .

دانش آموزان و فارغ التحصیلان نظام قدیم و نظام جدید رشته های فنی ، شرایط متفاوتی را برای انتخاب رشته و مقطع تحصیلی خود داشته و به دلیل تفاوت سنوات تحصیلی از تسهیلات متفاوتی برخوردار هستند . با استناد به این موارد قصد داریم در ادامه این مقاله در پاسخ به سوال " با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند ؟ " رشته هایتحصیلی و مقاطع تحصیلی مجاز برای دیپلمه های فنی حرفه ای و کاردانش نظام قدیم و نظام جدید را ارائه دهیم .


معرفی نظام های تحصیلی رشته های فنی حرفه ای و مقاطع تحصیلی

فارغ التحصیلان و دانش آموزان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش به لحاظ نوع مدارک تحصیلی و زمان فارغ التحصیلی در حال حاضر به 33 دسته تقسیم می شوند :

1 - فارغ التحصیلان نظام قدیم ( با دیپلم 4 ساله ) : این دسته از داوطلبان دوره تحصیلی 12 ساله را به تریتب با 5 سال دبستان ، 3 سال راهنمایی و 4 سال دبیرستان گذرانده اند و فارغ التحصیل سال 1370 به قبل هستند .

2 - فارع التحصیلان نظام سالی واحدی / ترمی واحدی ( با دیپلم 3 ساله ) : این دسته از داوطلبان دوره تحصیلی 11 ساله را به ترتیب با 5 سال دبستان ، 3 سال راهنمایی و 3 سال دبیرستان گذرانده اند و فارغ التحصیل سال 1398 به قبل هستند .

3 - فارع التحصیلان نظام جدید ( نظام 3 - 3 - 6 ) : این دسته از داوطلبان دوره تحصیلی 12 ساله را به تریتب با 6 سال دبستان ، 3 سال دبیرستان دوره اول و 3 سال دبیرستان دور دوم گذرانده اند و فارغ التحصیل سال 1398 به بعد هستند .

منبع: هیوا


با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
همانطور که قابل مشاهده است فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای نظام قدیم و نظام جدید دوره تحصیلی 12 ساله و فارغ التحصیلان نظام سالی واحدی / ترمی واحدی رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش دوره تحصیلی 11 ساله داشته اند . مقطع پیش دانشگاه نظام سالی واحدی / ترمی واحدی برای رشته های فنی حرفه ای وکار و دانش تعریف نشده است .

حال می رسیم به مقاطع تحصیلی دانشگاهی و شرایط انتخاب هر یک از این مقاطع . رشته های دانشگاهی در 22 مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ارائه می شوند . ورود به هریک از این مقاطع و پذیرش نهایی تابع شرایط خاص و مستلزم ارائه مدارک تحصیلی تعریف شده می باشد .



مقطع کارشناسی پیوسته :

طول دوره و رشته های ارائه شده : دوره پیوسته 4 ساله لیسانس با ارائه رشته های گروه نظری شامل رشته ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان های خارجه .

مدارک لازم برای پذیرش کارشناسی پیوسته : دیپلم نظام قدیم چهارساله ، پیش دانشگاهی نظام سالی / ترمی واحدی ( و یا کاردانی ) ، دیپلم نظام جدید ( 3 - 3- 6 )



مقطع کاردانی ناپیوسته :

طول دوره و رشته های ارائه شده : دوره 2 ساله کاردانی با ارائه رشته های گروه نظری شامل رشته ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان های خارجه .

مدارک لازم برای پذیرش کاردانی ناپیوسته : دیپلم نظام قدیم چهارساله ، پیش دانشگاهی نظام سالی / ترمی واحدی ( و یا کاردانی ) ، دیپلم نظام جدید ( 3 - 3- 6 ) .



مقطع کاردانی پیوسته :

طول دوره و رشته های ارائه شده : دوره 2 ساله کاردانی با ارائه رشته های گروه فنی حرفه ای ، کاردانش و هنری .

مدارک لازم برای پذیرش کاردانی ناپیوسته : دیپلم نظام قدیم چهارساله ، دیپلم نظام سالی / ترمی واحدی ، دیپلمنظام جدید ( 3 - 3- 6 ) رشته های کاردانش و فنی حرفه ای


با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقطع کارشناسی ناپیوسته :

طول دوره و رشته های ارائه شده : دوره 2 ساله کارشناسی با ارائه رشته های گروه نظری شامل رشته ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان های خارجه .

مدارک لازم برای پذیرش کارشناسی ناپیوسته : مدرک کاردانی پیوسته و یا ناپیوسته .


با مطالعه مقاطع تحصیلی دانشگاهی ، مشاهده می شود که دانش آموزان و فارغ التحصیلان با مدارک دیپلممی توانند برای مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته ثبت نام کنند . داوطلبان فارع التحصیل رشته های فنی می توانند برای ورود به رشته های نظری یکی از مقاطع کارشناسی پیوسته و یا کاردانی ناپیوسته را انتخاب کنند . این در حالی است که برای ورود به رشته های فنی حرفه ای می توانند صرفا مقطع کاردانی پیوسته ( فنی حرفه ای ) را انتخاب کنند .


رشته های نظری که با دیپلم فنی می شه خوند

پذیرش مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته برخی از رشته های نظری از طریق کنکور سراسری و قبولی برخی از طریق پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود . طبق آخرین آمار های اعلام شده بیش از 855 % ازرشته محل های دانشگاه های سراسری به صورت بدون آزمون بوده و مابقی با آزمون هستند .

فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای به شرط ارائه مدرک تحصیلی لازم می توانند تمامی رشته های نظری بدون آزمون و با آزمون را انتخاب کنند یعنی هم می توانند در پذیرش بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند و هم می توانند با ثبت نام کنکور سراسری برای انتخاب رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار اقدام کنند .


شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته های نظری با آزمون :

داوطلبان فارغ التحصیل رشته های فنی حرفه ای می توانند با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری لیست رشته های کنکور ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان های خارجه را مشاهده کرده و پس از یافتن رشته مورد نظر ، منابع لازم برای شرکت در کنکور رشته مورد نظر را تهیه کنند .

با توجه به اینکه غالب دروس رشته های فنی و نظری با هم متفاوت اند ، شرکت در کنکور سراسری و مطالعه دروس 3 ساله رشته های نظری کمی برای داوطلبان فنی حرفه ای مشکل خواهد بود . این دسته از داوطلبان به نسبت فارغ التحصیلان رشته های نظری راه سخت تری را در پیش دارند چرا که علاوه بر تفاوت منابع درسی ، شامل تاثیر مثبت سوابق تحصیلی نیز نمی شوند .


با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
داوطلبان دیپلمه فنی می توانند پس از ثبت نام کنکور سراسری و شرکت در آزمون ، رشته های با آزمون مقاطع کارشناسی پیوسته و کاردانی ناپیوسته دانشگاه های سراسری ( روزانه ، شبانه ) ، دانشگاه های فرهنگیان ، پردیس های خودگرادان ، غیرانتفاعی ، پیام نور و دانشگاه های آزاد را انتخاب کنند . داوطلبان به منظور مشاهده لیست رشته های کنکور سراسری می توانند دفترچه انتخاب رشته کنکور را مطالعه کنند .


شرکت در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و انتخاب رشته های نظری بدون آزمون :

مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته 85 % از رشته محل های گروه رشته های نظری ، به صورت بدون آزمون ارائه می شود . ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری مجزای از هم انجام شده و پذیرشرشته های بدون آزمون در تمامی دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان انجام می شود . علیرغم اینکه رشته های ارائه شده این مقاطع برای داوطلبان نظری هستند اما فارغ التحصیلان رشته های فنی هم می توانند در پذیرش بدون آزمون این دانشگاه ها ثبت نام کنند .

نکته حائز اهمیت ثبت نام بدون آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد این است که تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان با توجه به رشته فارغ التحصیلی و رشته انتخابی متفاوت می شود . به زبانی ساده تر شانس داوطلبان برای پذیرش رشتهمتجانس با دیپلم بیشتر از رشته های غیر مرتبط است .

منظور از سوابق تحصیلی داوطلبان فنی حرفه ای معدل کل دیپلم این داوطلبان می باشد و سنجش این دسته از داوطلبان در مقایسه با سایر داوطلبان متقاضی یک رشته محل انجام می شود . با استناد به این موضوع هر چه معدل کل دیپلم فارغ التحصیلان رشته های فنی بالاتر باشد به همان اندازه شانس قبولی نیز بیشتر خواهد بود .



رشته های فنی حرفه ای که با دیپلم فنی می شه خوند

داوطلبان متقاضی تحصیل در رشته های دانشگاهی فنی حرفه ای و کاردانش صرفا از طریق پذیرش در رشته های بدون آزمون و با آزمون مقطع کاردانی پیوسته می توانند وارد این رشته های تحصیلی شوند . داوطلبان می توانند با شرکت در پذیرش کاردانی فنی حرفه ای از بین رشته های بدون کنکور کاردانی و با آزمون دانشگاه های فنی حرفه ای و غیر انتفاعی اولویت های مورد نظر خود را انتخاب کنند .

داوطلبانی که قصد شرکت در پذیرش کاردانی پیوسته فنی حرفه ای را دارند باید تجانس رشته تحصیلی و رشته انتخابی را مطابق دفترچه ثبت نام کنکور کاردانی رعایت کنند . در واقع به زبانی ساده تر امکان تغییر رشته در این مقطع وجود ندارد و داوطلبان موظف اند در گرایش هایی رشته قبلی خود تحصیل کنند .


با دیپلم فنی چه رشته هایی می شه خوند؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا