خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
در عصری که همه چیز به سمت اینترنتی شدن و تجارت آنلاین پیش می‌رود، تحول دیجیتال کسب و کار اهمیت زیادی دارد. یک بیزنس برای موفق شدن و باقی ماندن در میان رقبا، باید بعد آنلاین کسب و کارش را هم راه اندازی کند و استراتژی خود را تا حد امکان با این روند هماهنگ کند. یکی از برندهایی که در این رابـ*ـطه سرنوشت جالبی دارد و توانسته است کسب و کار خود را با پیاده سازی تحول دیجیتال نجات دهد، فروشگاه لوازم خانگی و برند دکوراسیون سوئدی ایکیا است. در این مقاله به بررسی تحول دیجیتال IKEA و موفقیت‌هایی پس از این توسعه میپردازیم. با من در عظیم مدیا و روند رشد این کسب و کار آنلاین همراه باشید.

در ادامه این مقاله می‌خوانید:

اهمیت تحول دیجیتال در کسب و کار
مزایای تحول دیجیتال
تاریخچه برند ایکیا و شروع تغییر و تحول آن
طرح‌های مختلف برای توسعه دیجیتال IKEA
پروژه‌های آینده و space10
جمع‌بندی


تحول دیجیتال IKEA

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهمیت تحول دیجیتال در کسب و کار
توسعه دیجیتال کسب و کار موضوعی نیست که در سال‌های اخیر مطرح شده باشد. واقعیت این است که اکثر شرکت‌ها باید همواره به تحول دیجیتال در فرآیندهای کسب و کار خود توجه کنند و برای پیروز شدن در میدان رقابتی، با مدیریت صحیح سازمان و رشد دیجیتالی آشنا باشند.

تحول دیجیتال (Digital transformation) به زبان ساده:

ادغامِ فناوری دیجیتال در تمام زمینه‌های فعالیت یک شرکت است.

این موضوع تغییرات گسترده‌ای در عملکرد سازمان ایجاد می‌کند و باعث رضایت بیشتر مشتری و افزایش کیفیت می‌شود.

از طرف دیگر تحول دیجیتال سازمانی در سطوح مختلف عملکردی مانند موارد زیر مشاهده می‌شود:

روش کار کارمندان
فرایندهای تجاری
و جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده‌ها
تحول دیجیتال صرفا به معنی دیجیتالی کردن اطلاعات نیست. البته دیجیتال‌سازی اطلاعات یک عنصر ضروری برای هر تحول دیجیتالی است؛ اما بیشتر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است. علاوه بر این هر تحولی شکست هم به همراه دارد؛ اما در آخر به موفقیت ختم می‌شود.

برخی از افراد کنار گذاشتن روش‌های سنتی و شناخته شده در یک کسب و کار را دیوانگی می‌دانند، اما زمان این موضوع را حل می‌کند. شاید زمانی برسد که دیگر هیچ کدام از روش‌های معمول قدیم پاسخگوی نیازهای یک بیزنس نباشد. مهم این است که در حال حاضر همه افراد، چه صاحبان کسب و کار و چه مشتریان، می‌دانند که تحول دیجیتال چقدر اهمیت دارد. چون همه روزانه با تکنولوژی در ارتباط هستند.

به هر حال فناوری‌های پیشرفته با سرعت بالا در حال پیشرفت هستند و در بازار ظاهر می‌شوند. رباتیک، هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و بیگ دیتا هر روز بیشتر از قبل رشد می‌کنند و رایج‌تر می‌شوند. درصد بالایی از شرکت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و هر سال درصد پیاده‌سازی این تکنولوژی در بیزنس‌های مختلف بیشتر می‌شود.

این موضوع در مورد رباتیک هم صدق می‌کند. پیش‌بینی می‌شود طی دهه آینده این بازار ۱۷۵% رشد کند.


تحول دیجیتال IKEA

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مزایای تحول دیجیتال

توسعه دیجیتال کسب و کارها باعث می‌شود هزینه‌های عملیاتی بهینه شوند و کارایی فرآیند افزایش پیدا کند. همچنین خدمت‌رسانی به مشتری بهتر می‌شود و برنامه‌ریزی تولید و مدیریت زنجیره تأمین هم بهبود پیدا می‌کند.

علاوه بر این بیگ دیتا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به اطلاعات عظیمی از منابع مختلف دسترسی پیدا کنند. این موضوع توانایی آنها را در پیش‌بینی وضعیت بازار افزایش می‌دهد. به این صورت به نیازهای مشتری بهتر پاسخ می‌دهند.

برای اینکه با این واقعیت بیشتر آشنا شوید، شما را با سرگذشت و تحول دیجیتال IKEA آشنا می‌کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تاریخچه برند ایکیا و شروع تغییر و تحول آن

ایکیا یا ایکه‌آ (IKEA) یک شرکت سازنده مبلمان، تـ*ـخت خواب و لوازم مختلف اصلی و فرعی برای دکوراسیون داخلی منزل است که در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار کمپراد بنیان‌گذاری شده است. در حال حاضر ایکیا در هلند و نروژ و دانمارک شعبه‌ دارد و بیش از ۱۲ هزار کالای مصرفی خانگی مانند مبلمان، کمد، کابینت، تـ*ـخت خواب، لوازم سرویس بهداشتی، لوازم نوزاد، ظروف سرامیکی، چینی و پلاستیکی، فرش و کفپوش، ملزومات سفر، تزیینات منزل و بسیاری از محصولات کاربردی دیگر منزل را تولید می‌کند.

این کمپانی سوئدی تجربه موفقی در طراحی، بازاریابی و فروش محصولاتش داشته است. اما با تحول دیجیتال توانست این بیزنس سنتی را زیر و رو کند. توسعه دیجیتال باعث بهبود تجربه خرید و بهینه‌سازی هزینه‌های این شرکت شد. استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ایکیا مزایای بسیاری داشت و این کمپانی سه طرح موفق را به طور موازی پیش برد.


تحول دیجیتال IKEA

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
طرح‌های مختلف برای توسعه دیجیتال IKEA
استراتژی شرکت ایکیا برای تحول دیجیتال بسیار عالی بود. این شرکت سه طرح را به صورت موازی پیش برد و در ارائه آن‌ها هم موفق عمل کرد. در ادامه این سه طرح را بررسی می‌کنیم.

۱.راه اندازی وبسایت TaskRabbit، مرحله اول تحول دیجیتال IKEA
راه اندازی وبسایت TaskRabbit، مرحله اول تحول دیجیتال IKEA | تحول دیجیتال کسب و کار

شرکت ایکیا در سال ۲۰۱۷ وب‌سایت TaskRabbit را خریداری کرد. البته این سایت در سال ۲۰۰۸ ساخته شده بود و فعالیت مستقلی داشت؛ اما ایکیا در سال ۲۰۱۷ حق مالکیت آن را خرید. سایت ایکیا سوئد شرایطی فراهم کرد که دسترسی به افراد برای کمک‌های فیزیکی و آنلاین خیلی راحت‌تر شود؛ مثلا درخواست کمک برای مونتاژ یا تحویل مبلمان یا لوازم منزل.

اما ایکیا از خریدن این سایت چه سودی می‌برد؟ دلیل اصلی خریداری سایت TaskRabbit این بود که مونتاژ وسایل ایکیا معمولا در منزل و پس از خرید انجام می‌شود. این سایت هم دسترسی به افراد برای کمک را خیلی ساده‌تر کرده بود. به همین دلیل خریدن این سایت به نفع مشتریان IKEA بود، باعث جلب رضایت آن‌ها شد و در نهایت موفقیت این برند را تضمین کرد.

در حال حاضر حدودا ۶۰ هزار کارگر مستقل از پلتفرم TaskRabbit استفاده می کنند و از این طریق درآمد دارند. این خدمات حتی در کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس هم ارائه می‌شود.

۲. هوشمندسازی لوازم خانه، یکی از مراحل مهم تحول دیجیتال IKEA
مورد دیگری که IKEA را تبدیل به یک برند پیشرو در زمینه توسعه دیجیتال کرده است، پروژه خانه هوشمند بوده است. این موضوع همه تجهیزات کاربردی در منزل، لوازم آشپزخانه و روشنایی را در بر می‌گیرد. طی این پروژه محصولات شرکت ایکیا وارد بازار شده است و فروش زیادی هم داشته است.

برای آشنایی با تکنولوژی جالب هوشمندسازی منزل، مقاله بهترین دستگاه‌های خانه هوشمند را بخوانید.

۳. واقعیت افزوده (Augmented Reality) در توسعه دیجیتال IKEA
واقعیت افزوده در توسعه دیجیتال IKEA

آیتم جذاب دیگری که تحول اساسی در مراحل خرید یک محصول ایجاد کرد، استفاده از واقعیت افزوده بود. ایکیا با انجام این کار، انتخاب مبلمان و وسایل منزل را خیلی راحت‌تر و لـ*ـذت‌بخش‌تر کرد. ایکیا با تجربه TaskRabbit متوجه شده بود که با بهبود تجربه خرید و ساده‌سازی آن، می‌تواند مشتری بیشتری جذب کند. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد یک اپلیکیشن طراحی کند و کار خریدار را در انتخاب و خرید وسایل خانه راحت‌تر کند.

ایکیا در پی این تصمیم اپلیکیشن Augmented Reality را طراحی و به مشتریان خود ارائه می‌دهد تا بتوانند به راحتی محصولات مختلف این برند را در منزل خودشان امتحان کنند و لوازمی که بیشترین هماهنگی را با محیط خانه دارند، انتخاب کنند. بله! تکنولوژی واقعیت افزوده، مبلمان مورد نظر را به صورت مجازی در محیط خانه نشان می‌دهد.

این فناوری تاثیر زیادی در موفقیت برندها دارد.


تحول دیجیتال IKEA

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
پروژه‌های آینده و space10


تحول دیجیتال IKEA به این ۳ مورد خلاصه نمی‌شود و این برند برای آینده خود برنامه‌های دیگری هم دارد. پروژه Space10، نمونه دیگری از توسعه دیجیتال IKEA است. این پروژه یک مرکز تحقیقاتی و نمایشگاهی است که مفهوم اتومبیل‌های خودمختار را به عنوان یک فضای مسکونی و تفریحی ارائه داده است.

همچنین آزمایشگاه Space10 به دنبال تولید اتومبیل‌های مستقل و خودران است. یعنی وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند بدون نیاز به دخالت انسان حرکت کنند و تغییر اساسی در آینده حمل و نقل ایجاد کنند. این ماشین‌ها برقی هستند و شیشه‌های کف تا سقف که در هر طرف خودرو وجود دارد، به سرنشینان اجازه می‌دهد منظره شهر را مشاهده کنند.

این خودروها شامل ۷ مورد هستند:

  1. دفتر کار سیار با فضایی انعطاف‌پذیر
  2. کافه سیار و تهیه و نوشیدن قهوه در حین حرکت
  3. مراقبت‌‌های بهداشتی و درمان‌ سیار
  4. مزرعه متحرک و ارائه محصولات تازه
  5. ماشین متحرک برای بازی کردن
  6. هتل سیار
  7. و فروشگاه سیار
SPACE10 برنامه‌ای ایجاد کرده است که به افراد امکان می‌دهد این اتومبیل‌ها را از طریق گوشی هوشمند خود سفارش دهند و آنها را به صورت واقعیت افزوده تجربه کنند.

در ادامه این ۷ موضوع جالب پروژه SPACE10 را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

۱.دفتر کار سیار، یکی از نمونه های تحول دیجیتال IKEA

این کانسپت شرایطی را فراهم کرده است که افراد بتوانند در مسیر به کارهای مهم خود هم برسند. زیرا مردم معمولا وقت زیادی را در ترافیک می‌گذرانند و این خودرو برای مقابله با مشکل اتلاف وقت طراحی شده است. این دفتر شامل دو محفظه و یک منطقه جلسه یا اتاق کنفرانس است که کارمندان می‌توانند در آن گرد هم جمع شوند.

۲.کافه متحرک (cafe on wheels)، یک تحول دیجیتال در کسب و کار ایکیا


کافه متحرک طرحی دوست‌داشتنی و رنگارنگ است که دو سطح دارد. سرنشینان در سطح بالاتر می‌توانند قهوه خودشان را درست کنند و کنار پنجره بنشینند. اما سطح پایین محلی برای نشستن و صحبت کردن دارد. هدف از ساخت این فضا، گذراندن وقت با دوستان به همراه نوشیدن یک فنجان قهوه و در عین حال حرکت به سمت مقصد موردنظر است. این کانسپت برای بهینه‌سازی وقت و در عین حال لـ*ـذت بردن – حتی در موقعیت‌های اضطراری – فوق‌العاده است.

۳.بهداشت و درمان متحرک (healthcare on wheels)


این طرح ابتکاری شامل یک پهپاد است که به عنوان آمبولانس عمل می‌کند. هدف از ساخت این شبه کلینیک، رساندن افراد به بیمارستان‌ها و خدمات بهداشتی – درمانی بسیار دور است. همچنین روش خوبی برای رساندن پزشکان به بالین بیمارانی است که در بسـ*ـتر بیماری هستند و خودشان نمی‌توانند به کلینیک یا مطب دکتر مراجعه کنند.


تحول دیجیتال IKEA

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
۴.خرید در اتومبیل سیار، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تحول دیجیتال IKEA
ایکیا با ایجاد shop on wheels، از این موقعیت برای فروش محصولاتش استفاده کرده است. این فروشگاه به مشتریان کمک می‌کند محصولات IKEA را خریداری کنند یا بدون نیاز به رانندگی، به فروشگاه‌های این کمپانی بروند. رفت، برگشت و خرید، بدون دردسر و در کسری از زمان انجام می‌شود.

۵.بازی در ماشین خودران
Play on Wheels | توسعه دیجیتال IKEA

این وسیله نقلیه کوچک‌تر از ماشین‌های دیگر است و پنجره‌هایی با دامنه وسیع دارد. Play on Wheels یک فضای متحرک ایجاد می‌کند که سرنشین آن می‌تواند از بازی‌های واقعیت افزوده لـ*ـذت ببرد.

۶.هتل متحرک، یکی از اختراعات جالب در توسعه دیجیتال IKEA
چه کسی باور می‌کند که یک هتل سیار وجود داشته باشد و انسان بتواند به راحتی در آن بخوابد! خب ایکیا این رویا را برآورده کرده است. مسافران می‌توانند به راحتی در این اتومبیل‌های مستقل که پر از امکانات رفاهی (مانند هتل‌های سنتی است) وقت بگذرانند و بخوابند.

۷.مزرعه و فروشگاه مواد غذایی متحرک
مزرعه چرخ‌دار برای کسانی که دسترسی کمی به محصولات تازه و سالم دارند، یک ناجی محسوب می‌شود. این فروشگاه مواد غذایی سالم و عالی را حمل می‌کند و هدف آن تأمین مواد غذایی برای افرادی است که نمی‌توانند از محل زندگی خود دور شوند ولی به چنین مواد غذایی نیاز دارند.


ماشین‌های هوشمند و خودران در سال‌های اخیر توسعه و رشد زیادی داشته‌اند. می‌توانید در مقاله تاریخچه ماشین‌های هوشمند، روند توسعه آن‌ها را مطالعه کنید. علاوه بر این از هوش مصنوعی در ساخت این خودروها هم استفاده می‌شود. در مقاله هوش مصنوعی در صنعت خودرو، این فناوری بررسی شده است.

ایکیا پیشرفت فوق‌العاده‌ای در سال‌های اخیر تجربه کرده است و توانسته است رشد ۴۳ درصدی فروش آنلاین تنها در یک سال را داشته باشد.


تحول دیجیتال IKEA

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکات کلیدی

  • تحول دیجیتال کسب و کار در عصری که همه چیز به سمت اینترنتی شدن و فروش و بازاریابی آنلاین می‌رود، اهمیت زیادی دارد.
  • مزایای توسعه دیجیتال کسب و کارها:
  • بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی
  • افزایش کارایی فرآیند افزایش
  • بهبود خدمت‌رسانی به مشتری
  • بهبود برنامه‌ریزی تولید و مدیریت زنجیره تأمین
  • دسترسی به اطلاعات عظیمی از منابع مختلف با استفاده از بیگ دیتا
  • افزایش توانایی در پیش‌بینی وضعیت بازار
  • پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتری
  • فرآیندهای تحول دیجیتال ایکیا شامل:
  • خرید وب‌سایت TaskRabbit
  • هوشمندسازی لوازم منزل
  • استفاده از واقعیت افزوده (AR) برای خرید محصولات IKEA
  • ۷ موضوع خودران پروژه Space10:
  1. دفتر کار سیار
  2. کافه سیار
  3. مراقبت‌های بهداشتی درمان‌های سیار
  4. مزرعه متحرک
  5. ماشینی برای بازی کردن
  6. هتل سیار
  7. فر.شگاه سیار
منبع: عظیم مدیا


تحول دیجیتال IKEA

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا