خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع

معرفی اسطوخودس انگلیسی
ابتدا به معرفی گیاه میپردازیم و سپس روش نگهداری گیاه اسطوخودس انگلیسی را شرح میدهیم و باید بگوییم واقعا یک گیاه جادویی است! این گیاه بنفش، قرن‌هاست که به عنوان یک گیاه درمانی استفاده می‌شود.
اسطوخودس از گیاهان گلدار متعلق به خانواده نعناعیان است که برگ های دراز و باریک دارد و گل‌ های آن، کوچک خوشه‌ ای به رنگ های آبی، بنفش و قرمز تیره هستند.
احتمالا اولین استفاده از این گیاه به مصر باستان بر می‌گردد. جایی که مصریان، با استخراج کردن روغن اسطوخودس، از آن برای مومیایی کردن فرعون‌ها کمک می‌گرفتند.
سری هم به روم باستان بزنیم، رومی ها در آیین‌های تشریفاتی خود و برای انجام شستشوهای مقدس، به دلیل خاصیت ضد میکروبی لوندر، از آن بسیار استفاده می‌کردند. در واقع اسم لوندر هم به همان زمان بر می‌گردد. Lavare یک واژه لاتین است که تقریبا به معنی ” برای شستشو” است.
لوندر عطری بی‌نظیر و جلوه‌ی درخشانی به باغچه شما می‌دهد. تقریبا در اواسط تابستان گل می‌دهد که عمر این گلها حدودا یک ماه است. می‌توانید تعدادی از گل‌های آن را جدا کنید و از روغن آنها استفاده کنید و یا حتی آن را در چای خود ریخته و از عطر و خواص زیاد آن بهره مند شوید.
مروری سریع بر اسطوخودس
نام علمی : English Lavender
نام رایج : اسطوخودس انگلیسی،لوندر
نوع گیاه : همیشه سبز چندساله/ مناسب فضای بیرونی
سمی بودن : برای حیوانات سمی است
دشواری نگهداری : آسان و کم دردسر
شیوه نگهداری
اکنون روش نگهداری گیاه اسطوخودس انگلیسی را شرح میدهیم .
نور
بهتر است آن را در یک مکان پر نور بکارید. سایه باعث می‌شود که گل دهی لوندر کمتر شود و از زیبایی گلها کاسته شود.
آبیاری
آبیاری بیش از حد برای اسطوخودس مناسب نیست. بهتر است همیشه چند سانتی متر از سطح خاک آن را مرطوب نگه دارید اما آن را غرقاب نکنید. اگر خاک خیلی خشک شده، می‌توانید با خیال راحت به آن آب بدهید.
خاک
خاک گیاه اسطوخودس باید به خوبی زه کشی شده باشد. توصیه می‌کنیم برای آن از کودهای مناسب استفاده کنید. اگر برگ‌های آن شروع به زرد شدن کرد، یعنی زه کشی خاک آن مناسب نیست.
هرس کردن
اگر اسطوخودس را در باغچه کاشته اید، باید تمامی علف های بد*کاره اطراف آن را از بین ببرید تا لوندر به خوبی رشد کند.
هرس کردن را فراموش نکنید. فرقی نمی‌کند که اسطوخودس را در باغچه کاشته اید و یا در گلدان، در هر دو حالت بلافاصله پس از گلدهی آن را به خوبی هرس کنید تا برای گلدهی بعدی قوی تر عمل کند. با استفاده از یک قیچی مناسب، حدود دو سوم از ساقه گیاه را ببرید، یعنی تقریبا پنج سانت بالاتر از ساقه و خاک را باقی بگذارید.
خواص اسطوخودس
پس از شرح روش نگهداری گیاه اسطوخودس انگلیسی خواص درمانی آن را ذکر میکنیم.
آن طور که در طب سنتی آمده، دم کرده ی اسطوخودس برای لاغری و کاهش وزن،معده و دستگاه گوارش،بی خوابی،استرس و اضطراب،سردرد و میگرن مفید میباشد.
مشکلات احتمالی گیاه و راه حل آنها
علت پوسیدگی ریشه اسطوخودس چیست؟
اسطوخودس در اصل متعلق به مناطق مدیترانه‌ای است و در مناطق پرنور رشد بهتری داشته و آب و هوای خشک را ترجیح می‌دهد. پوسیدگی ریشه بیماری قارچی است که در صورت حضور اسطوخودس در خاک خیس و سنگین رخ می‌دهد. در این شرایط، برگ‌های گیاه بیمار پژمرده شده و در نهایت قهوه‌ای خواهد شد.
راه درمان این است که برگ‌ها و حتی ریشه بیمار را کاملا از گیاه جدا کنید. اسطوخودس را فقط در آغاز صبح آبیاری کنید و مواظب باشید که آبی روی برگ‌ها ریخته نشود. آن را بیش از حد آبیاری نکنید، چون در خاک خشک رشد بسیار بهتری خواهد داشت.
علت زرد شدن برگ‌های اسطوخودس چیست؟
غنی بودن بیش از حد خاک
زرد شدن برگهای اسطوخودس، اغلب نشانه این است که خاک بیش از حد دارای عنصر نیتروژن است. این گیاه در خاکی با مقدار کم یا متوسط کود رشد خوبی خواهد داشت. اما اگر میزان نیتروژن خاک خیلی بالا باشد، به زرد شدن برگها و کاهش میزان گلدهی منجر خواهد شد.
در این شرایط، گیاه را به خاکی تازه منتقل کنید. خاک جدید باید دارای زه کشی مناسب بوده و حاوی شن نیز باشد. ممکن است بهبودی گیاه در خاک جدید چند هفته زمان ببرد، اما بهتر است صبور باشید.


روش نگهداری گیاه اسطوخودس انگلیسی و معرفی آن

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
کوددهی
کوددهی زیاد اشتباهی است که اغلب باغبانان در نگهداری از اسطوخودس مرتکب می‌شوند. هنگامی که آن در خاکی غنی کاشته باشد، به کوددهی اضافه نیازی ندارد. کود دادن به اسطوخودس، مانند کاشتن در خاکی بیش از حد غنی، به زرد شدن برگها منجر خواهد شد. اولین عوارض کوددهی بیش از حد زرد شدن برگها، کاهش تعداد شکوفه‌ها در تابستان، کاهش عطر گیاه و پیدا کردن ظاهری نامتناسب است.
اگر به آن کود داده‌اید، تنها کاری که می‌توانید انجام بدهید این است که خاک گیاه را با خاکی شنی و ماسه‌ای جایگزین کنید و مجدد بکارید.
آبیاری بیش از حد
اسطوخودس مستعد بیماری‌های انگشت شماری است که پوسیدگی ریشه یکی از مهم‌ترین آنهاست. این اتفاق به دلایل زیر رخ می‌دهد :
• آبیاری مکرر
• آرام بودن روند زه کشی خاک
• کاشته شدن در گلدانی بدون حفرات زه کشی
اسطوخودسی که در گلدان کاشته شده است، هر دو یا سه هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد. اگر بیش از این مقدار گیاه را آبیاری کنید، گیاه دچار مشکلات جدی خواهد شد.
این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است و ترجیح می‌دهد بین هر بار آبیاری، خشکی خاک را تجربه کند. پیوسته خیس بودن خاک با ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی، سبب زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود.
اگر بیش از حد گیاه را آبیاری نمی‌کنید، احتمالا مشکل به سنگین بودن خاک مربوط است. خاک سنگین، رطوبت را در خود حفظ کرده و آب را به راحتی عبور نمی‌دهد. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌کنیم قبل از کاشت اسطوخودس، مقداری شن و ماسه را با خاک ترکیب کنید. این کار زه کشی را بهبود می‌بخشد.
راه درمان گیاه، خارج کردن آن از خاک و جدا کردن بخش‌های زرد و بیمار ریشه است. این کار را با قیچی ضدعفونی شده انجام دهید و فقط بخش‌های کاملا سالم ریشه را باقی بگذارید.
حال گیاه را در خاکی جدید با مقدار زیادی ماسه بکارید و تا 2 هفته آبیاری نکنید. پس از دو هفته، آبیاری را هر دو الی سه هفته یکبار انجام دهید. د زمستان گیاه را آبیاری نکنید.
گلدان نامناسب
گاهی زرد شدن برگها، نشانه وارد شدن استرس به این گیاه است. اگر گیاه در گلدانی بسیار کوچک کاشته شده باشد، ریشه فشرده شده و به گیاه استرس وارد می‌شود. اسطوخودس را در گلدانی بکارید که حداقل 40-30 سانتی‌ متر فضای خالی در اطراف آن وجود داشته باشد. حتی اگر گیاه کوچک است، برای داشتن گیاهی سالم این فرمول را رعایت کنید.
PH خاک
اسطخودوس می‌تواند در خاکی کمی اسیدی رشد کند، اما خاک خنثی تا بازی را ترجیح می‌دهد. PH ایده‌آل برای آن ، 6.5 الی 8 است. اسطوخدوس کاشته شده در خاک اسیدی، در دریافت عناصر ضروری از خاک به مشکل بر خواهد خورد؛ که این موضوع سبب زرد شدن برگها می‌شود.
قارج “شب” چگونه به اسطوخودس حمله می‌کند؟
این قارچ اغلب برای اسطوخودس رخ داده و معمولا در گیاهان دیگر دیده نمی‌شود. به همین علت آگاهی کمتری نسبت به آن وجود دارد. پس توصیه می‌کنیم این بخش را با دقت مطالعه کنید :
معمولا ساقه‌های اسطوخودس به این قارچ مبتلا می‌شوند. ساقه بیمار، پیچ خورده و قهوه‌ای رنگ خواهد شد. نشانه‌های اولیه این قارچ، ظاهر شدن نقاط مشکی رنگ بر سطح ساقه است.
در صورت مشاهده این لکه‌ها، راهی برای نجات گیاه وجود ندارد. تنها باید گیاهان بیمار را از بین ببرید. آنها را در پلاستیکی جداگانه گذاشته و در کنار سایر کمپوست‌های خود قرار ندهید. برای پیشگیری از ابتلای اسطوخودس به قارچ‌های مختلف، از مناسب بودن زه کشی خاک آن اطمینان حاصل کنید. آن را در خاکی خیس قرار نداده و نور خورشید را حداقل برای 6 الی 8 ساعت در روز برای آن فراهم کنید.

منبع:گلستان


روش نگهداری گیاه اسطوخودس انگلیسی و معرفی آن

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا