خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی گل اسپاتی فیلوم
اسپاتی فیلوم با نام رایج و برازنده ” peace lily” ، گیاهی چند ساله از خانواده شیپوریان است و بومی جنگلهای مرکزی و جنوب آمریکا هستند و در آمریکا خارج از منزل رشد میکند و در بقیه مکان ها گیاه آپارتمانی محسوب میشوند. گل اسپاتی فیلوم برگهای سبز و نوک تیز دارد و وظیفه تصفیه آلودگی هوا را دارند و سموم موجود در منازل شامل فرمالدهید و آمونیاک را از بین میبرد.گیاهی است که مراقبت راحتی دارد ، و با نور کم هم سازگار است.
روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم
دما
دمای رایج در منزل و مقداری گرم تر برای رشد بهتر این گیاه مناسب است. مکان هایی که ناگهان گرم و سرد میشوند دلپذیر این گیاه نیست. در کل دمای بین 12 الی 23 درجه را ترجیح میدهد. و اگر دمای هوا زیاد شود باعت پیچیدگی و سوختگی برگ هایش میشود. و به سرما حساس است و هوای سرد را نمیتواند تحمل کند.
آبیاری
در حالت ایده آل این گیاه خاک مرطوب (نه خیس) را ترجیح میدهد و بهتر است آب دهی را وقتی که خاک خشک شد انجام دهید ولی هرگز اجازه ندهید گیاه در خاک خیس دایمی بماند و اجازه ندهید تا گیاه از کم آبی پژمرده شود ( این گیاه از گیاهانی است که به سرعت خود را ترمیم و از پژمردگی نجات میدهد).
آب اضافی گیاه بعد از آبیاری باید از خاکش خارج شود در غیر این صورت باعث پوسیدگی ریشه های گیاه میشود.
برگهای اسپاتی فیلوم در اثر آبیاری زیاد یا کم قهوه ای رنگ میشود پس بهتر است برنامه آب دهی گیاه را تغییر دهید.

این گیاه کمبود آب دهی را میتواند تحمل کند ولی آب دهی منظم را ترجیح میدهد.
هرچند وقت یکبار گیاه را حمام ببرید و زیر دوش آب برگ هایش را بشورید تا از گرد و غباری که بر روی برگهای آن انباشته شده است پاک شود به این ترتیب روزنه هایی که بر روی برگ هاست نیز پاک میشود و باعث میشود که برگ ها راحتر و بهتر نفس بکشند.

نور
گل اسپاتی فیلوم سفید نور کم را میتواند تحمل کند و خود را با آن وفق دهد اما بدون وجود نور پنجره و یا لامپ، با مشکل کمبود گلدهی و یا عدم وجود گل مواجه خواهد شد.
این گیاهان میتوانند هر کمبودی را تحمل کنند به جز نور مستقیم که برایشان غیرقابل تحمل است و گلدهی بیشتر آنها به نور غیرمستقیمی که به آنها میتابد بستگی دارد.
علت بیش از حد زرد رنگ شدن برگهای این گیاه میتواند به علت کمبود نور باشد.



روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
خاک
اسپاتی فیلوم به خاکی با زه کشی مناسب نیاز دارد و ترکیب پیت ماس و خاک برگ و پرلیت انتخاب خوبی برای آن است. علت پژمرده شدن برگ های این گیاه عدم مواد مغذی خاک است که با کوددهی تامین میشود.
کود دهی
در ادامه روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم به کوددهی آن میپردازیم:
گل اسپاتی فیلوم به کود دهی سنگینی نیاز ندارد .
کود دهی آن باید به صورت نصف دستور العمل، یکبار در ماه و در زمان گلدهی و رشد گیاه (فصل بهار و تابستان) انجام شود و کودی که حاوی منیزیم و آهن باشد برای آن مناسب است.
البته بدانید کوددهی زیاد باعث قهوه ای شدن نوک برگهای گیاه میشود و به خاطر بسپارید گیاه را در زمستان کوددهی نکنید.
تعویض گلدان
اسپاتی فیلوم در گلدان هایی که دقیق اندازه آنهاست و تا حدودی تنگ تر است گلدهی بهتری دارد و زمانی گلدان را تعویض کنید که گیاه را به اندازه کافی آبیاری کرده اید و جای آن بسیار کوچک شده است.
هنگام تعویض گلدان حتما ریشه های سیاه شده و خراب شده را جدا کنید و بعد از تعویض گلدان حتما به آبیاری آن توجه کنید.
هرس کردن
شما می‌توانید با هرس کردن به موقع، ظاهر گیاه را مرتب و زیبا حفظ کنید. کندن گلها، یکی از این روش‌هاست. اسپاتی فیلوم گل‌های خود را بر ساقه‌هایی ایجاد می‌کند که مستقیما از بدنه اصلی گیاه منشاء می‌گیرند. اگر یک ساقه گل داد، دیگر نمی‌تواند گل دیگری ایجاد کند. پس از محو شدن گل، ساقه نیز در نهایت قهوه‌ای شده و از بین خواهد رفت. به همین علت هرس کردن این گیاه باید از پایه صورت بگیرد. ساقه را از پایین‌ترین بخش ممکن جدا کنید. این کار فضای کافی برای ظهور ساقه‌های جدید را فراهم می‌کند.
هرس کردن اسپاتی فیلوم فقط محدود به ساقه‌های گلدار نیست. گاهی اوقات برگ‌ها زرد/ قهوه‌ای می‌شوند. هر زمان که شاهد تغییر رنگ برگها بودید، باید دست به کار شوید و آنها را از پایه جدا کنید.
چگونه از آفات گل اسپاتی فیلوم خلاص شویم
پس از شرح روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم به بررسی آفات احتمالی آن میپردازیم:
خلاص شدن از آفات اسپاتی فیلوم به راحتی صورت میگیرد:
حمله شته و شپشک
شته ی ماده به تنهایی غذا نمیخورد. روزانه حدود 3 تا 6 شته حامله تولید میکند و هرکدام از آنها چند روز آینده به تولید مثل ادامه میدهند. این شته ها در پشت برگ گیاهان کلونی تشکیل میدهند.
شپشک ها پشت برگ ها و در امتداد رگ های برگ هایی که از خاک بیرون آمده اند زندگی میکنند. آنها شبیه پنبه و کرکی هستند، آنها مانند شته ها شیره برگ ها را تخلیه میکنند.
هر دو شپشک ها و شته ها ماده چسبناکی را تولید میکنند که باعث جذب مورچه ها و هاگ ها شده وباعث تولید قارچ سیاه میشوند.
برای ریشه کن کردن شپشک آردی و شته ها ، گلدان را داخل یک کیسه قرار داده و اجازه ورود آب به خاک نداده و گیاه را زیر دوش آب برده و برگ های آن را با فشار آب و یا اسپری بشویید.
و همینطور میتوان با کشیدن پنبه معتاد بر روی برگ های شته زده، این شپشک ها و شته ها را از بین برد.
یکی دیگر از راه های خلاص شدن استفاده از صابون های ارگانیک موجود است، که میتوان این صابون ها را بر روی برگ و پشت برگ های شته زده اسپری کرد. این کار را هفته ای یکبار تکرار کنید و یا تا زمانی که مشکل شته ها از بین بروند.
حتما برای سلامتی خود از ماسک و دستکش استفاده کنید.


روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
کنه تارعنکبوتی
کنه های تار عنکبوتی هشت پا از شیره گیاه تغذیه میکنند.
برگ های حلقوی و پیچ خورده که از یک پوشش پارچه مانند ریز تشکیل شده اند، خبر از کنه تار عنکبوتی میدهند.
کنه تار عنکبوتی شباهت زیادی به گرد و غبار سفید دارد.
اسپری آب و صابون که باعث از بین برفتن شته و شپشک میشود برای از بین بردن این کنه نیز کارساز است.
پشه های سیاه
پشه های سیاهی که بر اطراف اسپاتی فیلوم پرواز میکنند، نوعی قارچ هستند.
تشخیص این نوع پشه ها از روی شاخک ها و پاهای بلندشان است که از تخم هایی که بر روی خاک هستند تولید میشوند. با اینکه در هنگام بلوغ بی خطر هستند ولی از ریشه و برگ های گیاه تغذیه می کنند.
تخم های این نوع پشه ها علاقه زیادی به محیط های مرطوب و خزه ای دارند.
برای جلوگیری از به وجود آمدن این تخم ها و کاهش آن اجازه دهید بین 2 آبیاری خاک گلدان به اندازه 2 سانت خشک شود.
اگر خاک خشک باعث از بین رفتن این حشره ها نشد میتوانید از اسپری آماده برای از بین بردن این حشرات استفاده کرد، که این اسپری را بر روی خاک و برگ های گیاه هر 2 روز یکبار تکرار کنید تا به کلی این حشره های مزاحم از بین بروند.
در هنگام استفاده از این اسپری حتما از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید و بعد از استفاده از اسپری دست های خود را با آب صابون و با دقت بشویید.
این نوع آفات اگر بر روی خاک خشک قرار گیرند بعد از 4 روز از بین میروند و گاهی خاک گلدان را به هم بزنید تا هوا داخل خاک گلدان شده و همینطور لایه های زیری خاک خشک شوند.
علت زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم چیست؟
اسپاتی فیلوم از جمله گیاهانی است که برای افراد کم‌تجربه در زمینه نگهداری از گیاهان توصیه می‌شود. به همین دلیل، مشاهده کردن برگ‌های زرد رنگ در این گیاه اصلا اتفاق خوش آیندی نیست. حال دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم را بررسی کرده و مشکل گیاه خود را برطرف کنید:
1- پیر شدن برگ‌ها- علتی طبیعی برای زرد شدن
اجازه بدهید اولین دلیل را، به علتی نرمال و بدون نگرانی اختصاص دهیم. برگ‌های قدیمی، به طور طبیعی زرد شده و در نهایت خشک می‌شوند و می‌ریزند.
می‌توانید آنها را به محض زرد شدن از گیاه جدا کنید، پس خیالتان راحت باشد که این مورد، مشکلی برای گیاه به حساب نمی‌آید. برگ‌ها را از محل اتصال به ساقه، با یک قیچی تمیز ببرید.
2- آبیاری بیش از حد- رایج‌ترین دلیل برای زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم
آبیاری بیش از حد، محتمل‌ترین علت برای زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم است. به طور کلی این مشکل، از اصلی‌ترین مشکلات در نگهداری از گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود.
اما صرفا آبیاری زیاد گیاه ممکن است دلیل ایجاد این مشکل نباشد، استفاده از گلدانی بدون حفرات زه کشی کافی یا خاکی با زه کشی ضعیف نیز می‌تواند این مسئله را تشدید کند.
در تمام این حالات، ریشه در آب قرار گرفته، اکسیژن کافی به آن نرسیده و در نهایت پوسیده می‌شود.
بهترین راه حل، پیشگیری است. گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که به آن نیاز دارد. بنابراین آبیاری در روزهای از قبل تعیین شده می‌تواند مشکلات بزرگی برای گیاه ایجاد کند.
در صورت نیاز، گیاه را مجدد در خاکی سبک‌تر بکارید، خاکی که رطوبت را حفظ کرده و در عین حال آب را به خوبی عبور می‌دهد. خاک‌های حاوی ترکیبات و الیاف طبیعی، بهترین انتخاب‌ هستند.
از وجود حفرات زه کشی کافی در زیر گلدان اطمینان حاصل کنید تا آب هرگز در آنجا جمع نشود. اگر با این مشکل روبرو شدید، اجازه دهید ریشه قبل از آبیاری مجدد کاملا خشک شود. اینگونه از ابتلای گیاه به قارچ و پوسیدگی جلوگیری می‌کنید.
فراموش نکنید که اسپاتی فیلوم خاک مرطوب را دوست دارد اما تا خشک شدن نیمه بالایی خاک صبر کنید و سپس آن را آبیاری کنید.


روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
3- کم آبی
همانطور که اشاره کردیم، اسپاتی فیلوم از بهترین گیاهان برای افراد مبتدی است، زیرا نیازهای خود را به خوبی نمایان می‌کند و هر زمان که آب نیاز داشته باشد، پژمرده می‌شود!
دیدن این گیاه گرمسیری در حالتی آشفته و خسته، می‌تواند هشدار دهنده باشد. اما خوشبختانه پس از دریافت مقدار کافی آب، سریعا سرحال شده و به گیاهی شاداب تبدیل خواهد شد.
تا زمانی که برای طولانی مدت گل اسپاتی فیلوم را تشنه نگه ندارید، مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. اگرچه کم آبی برای آن خوب نیست، اما به هر حال پژمردگی و زردی ناشی از کم آبی نگران کننده نخواهد بود.
مشکل اینجاست که تشنه نگه داشتن گیاه به طور مرتب، و عدم توجه به آن در این حالت، سبب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد.
درمان، بهبود روند آبیاری است. اگر گیاه نور بیشتری دریافت کرده و یا تابستان را در خارج از خانه سپری می‌کند، به آبیاری بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. اگر نتوانستید به آن کمک کنید، نگران نباشید. گل اسپاتی فیلوم بسیار مهربان است: تنها کافی است برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید و این بار، آبیاری منظم‌تری را پیش بگیرید.
4- کیفیت آب
اگرچه اسپاتی فیلوم گیاه سخت گیری نیست، اما نسبت به کلر حساسیت خاصی دارد. این مشکل می‌تواند سبب زردشدن برگ‌ها شود، به ویژه اگر آب لوله کشی شما دارای مقادیر بالای املاح باشد.
ما این روش را برای آبیاری تمام گیاهان آپارتمانی توصیه می‌کنیم: اجازه دهید آب برای یک شب، در ظرفی رو باز باقی بماند. این کار سبب می‌شود تا گاز کلر خارج شود، بنابراین سبب سوختن ریشه‌ها نخواهد شد. اگر استفاده از آب لوله کشی برای شما نگران کننده است، می‌توانید آب باران، آب تصفیه شده یا آب مقطر را جایگزین کنید.
5- مشکلات نوری
یکی از دلایل محبوبیت اسپاتی فیلوم، تطابق آن با شرایط نوری مختلف است. جایگاه آنها در طبیعت، بخش تاریک‌تر جنگل‌هاست. پس این گیاه سایه دوست است. اسپاتی فیلوم جزو معدود گیاهانی است که در کنج‌های تاریک به خوبی رشد می‌کنند.
اما، قطعا آنها به مقداری نور نیاز دارند. فتوسنتز، فرآیندی است که سبزی برگ‌ها را حفظ می‌کند. اگر نور کافی به برگ‌ها نرسد، این فرآیند متوقف شده و در نهایت برگ‌ها زرد یا رنگ پریده می‌شوند. البته بجز شرایط بسیار حاد، تنها تاثیر واقعی تاریکی بر این گیاه کاهش تعداد گل‌هاست، برگ‌ها همچنان سبز و باطراوت باقی می‌مانند.
مشکل رایج زمانی رخ می‌دهد که نور شدت پیدا کند. برگ‌های اسپاتی فیلوم در صورت دریافت نور بسیار شدید، زرد می‌شوند. نور مستقیم خورشید نیز سبب سوختن آنها شده و لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر سطح برگ ایجاد می‌کند. تمام این مشکلات با اخطار کردن نور یا انتقال گیاه به مکان تاریک‌تر برطرف خواهد شد. (پرده یک اخطار عالی برای نور است)
6- مشکلات دمایی
گل اسپاتی فیلوم تنها در بازه دمایی 18 الی 24 درجه سانتی گراد مقاوم است. بنابراین بهترین شرایط برای رشد آن، بودن در کنار ما و زندگی در محیط داخلی خانه است. اگر برگ‌های گیاه در اثر دمای بسیار پایین/ بالا زرد شود، به احتمال قوی خودتان دلیل را سریعا می‌فهمید.
آنها از دستگاه‌های سرمایشی و جریان قوی باد سرد متنفرند. قرار دادن آنها در راهرو، ایوان یا بالکن سرد سریعا سبب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد و تحمل دمای زیر 7 درجه برای اسپاتی فیلوم ممکن نیست.
راه حل این است که گیاه را به مکانی با دمای متعادل (همان بازه ذکر شده)، و عاری از هرگونه دستگاه سرمایشی منتقل کنید.
7-کمبود منابع مغذی
با اینکه این گیاه به کود زیادی نیاز ندارد، اما برای داشتن رشدی سالم باید مواد مغذی لازم را در اختیار داشته باشد. مانند هر گیاه دیگری، اگر نیتروژن کافی به گیاه نرسد، برگ‌ها زرد خواهند شد.
تشخیص کمبود منیزیم و آهن ساده است، در صورت کمبود هر کدام از اینها، برگ‌ها زرد می‌شوند اما رگه‌ها همچنان سبز باقی خواهند ماند. البته زیاد بودن نور می‌تواند همچنین ترکیبی در سطح برگ ایجاد کند، پس مطمئن شوید که مشکل را به درستی تشخیص داده‌اید.
بهترین و ساده‌ترین روش برای خوشحال نگه داشتن گل اسپاتی فیلوم، کاشتن آن در خاکی غنی است؛ خاکی که هم مواد مغذی و هم زه کشی مناسب را برای گیاه فراهم می‌کند. می‌توانید در طول فصول رشد، ماهی یکبار از کود حلال در آب برای گیاه استفاده کنید.
مواظب باشید که در کوددهی زیاده روی نکنید، زیرا می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به کمبود کود به گیاه وارد کند.
پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از بروز هرگونه عوارض جانبی، از نصف میزان توصیه شده کود استفاده کنید.


روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
8- شوک ناشی از تغییر گلدان/ کاشت مجدد
این گیاه آسان گیر، معمولا مشکلی با تغییر گلدان یا کاشت در تکثیر شدن و … ندارد. اما به هر حال، این اتفاق به گیاه شوک وارد می‌کند، اتفاقی که گاهی سبب زرد شدن برگ‌ها خواهد شد.
تغییر گلدان/ کاشت مجدد را در فصل بهار انجام دهید. بدین شکل گیاه فرصت کافی برای استقرار در گلدان جدید را خواهد داشت.
اسپاتی فیلوم می‌تواند تراکم و فشردگی ریشه را به خوبی تحمل کند، پس نیازی نیست خیلی سریع گلدان آن را عوض کنید.
اگر پس از تغییر گلدان، شاهد برگ‌های زرد رنگ بودید؛ کمی فرصت دهید و از آن مراقبت کنید، خیلی زود برگ‌های سبز و جدید خودش را نمایان می کند.
اگر زرد شدن برگ‌ها ادامه پیدا کرد و یا خبری از برگ‌های سبز نبود، باید مشکل را در جای دیگری پیدا کنید. اسپاتی فیلوم در این موضوع خیلی بد اخلاقی نمی‌کند!
9- آفات
یک نکته عالی دیگر در مورد اسپاتی فیلوم این است که مانند اغلب گیاهان تزئینی، حشرات را به سوی خود جذب نمی‌کند. اگر آن را سالم و سرحال نگه دارید، خودش از پس حشرات و آفات بر می‌آید!
آنها از حشرات مصون نیستند، بدیهی است. اما اگر نشانه‌هایی از حضور این میهمانان ناخوانده مشاهده کردید، راه حل دشوار نخواهد بود. اصلی‌ترین آفات، شته و شپشک آردی هستند. اگر به میزان کافی گیاه را آبیاری نکنید، ممکن است کنه تار عنکبوتی نیز ظاهر شود.
تمیز کردن برگ‌ها، یک درمان پایه‌ای و سریع است که معمولا مشکل را حل می‌کند.
آفات قوی‌تر را می‌توانید با اسپری کردن صابون حشره کش از بین ببرید. مخلوط آب و صابون معمولی نیز کار ساز است. ابتدا با میزان سبک آن شروع کنید. یعنی خیلی صابون به کار نبرید. اگر لازم بود، میزان آن را افزایش دهید.
10- بیماری‌ها
ما بدترین اتفاق را برای آخرین گزینه کنار گذاشتیم! زیرا تقریبا هیچ درمان قابل قبولی برای دو بیماری اصلی اسپاتی فیلوم وجود ندارد:
قارچ سیلیندروکلادیوم اسپاتی فیلی (Cylindrocladium spathyphilli)
قارچ گیاه کش (Phytophthora parasticia)
این قارچ‌ها در خاک زندگی می‌کنند و می‌توانند گیاه را از ریشه بپوسانند.
بهترین درمان، پیشگیری است. زیرا مشاهده کردن برگ‌های زرد شده، تقریبا آخرین مراحل این بیماری است. در واقع، دیگر کار خاصی از دست شما بر نمی‌آید. اگر اجازه دهید خاک بین هر بار آبیاری خشک شود، این بیماری‌ها نمی‌توانند تکثیر یا پراکنده شوند. علاوه بر این، حتما هنگام کار با گیاه از دستکش و قیچی استرلیزه شده و کاملا تمیز استفاده کنید.
تمام دلایل احتمالی را به همراه روش درمان، توضیح دادیم.
دلیل هر چه که بود، این نکات را از یاد نبرید:
• گیاه را دور نریزید! اسپاتی فیلوم جوانه‌های جدید را سریع ایجاد می‌کند. پس برگ‌های زرد می‌توانند پس از درمان گیاه، در مدتی کوتاه با برگ‌های سبز جایگزین شوند.
• برگ‌های زرد شده را از گیاه جدا کنید. آنها مجدد سبز نخواهند شد، بلکه به دلیل ضعف خود ممکن است مشکلات دیگری را برای گیاه ایجاد کنند. پس همین الان آنها را حذف کنید.


روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
علت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های اسپاتی فیلوم چیست؟
اگر شاهد قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه خود بودید، باید در نحوه نگهداری تجدید نظر کنید. به طور کلی، این اتفاق در اثر اشتباهات صاحب گیاه رخ می‌دهد، پس قدم اول، بازنگری در شرایط فراهم شده، است.
1-مشکلات آبیاری
قوی‌ترین علت برای قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های اسپاتی فیلوم، نامناسب بودن آبیاری است، آبیاری زیاد/ کم هر دو به یک میزان در این موضوع دخیل هستند. متخصصین ما پیشنهاد می‌کنند که تا زمان پژمردگی نسبی گیاه صبر کنید و سپس به گیاه آب بدهید.
درصورتی به گیاه، تنها مقدار بسیار کمی آب برسانید، احتمالا نوک برگ‌ها قهوه‌ای خواهد شد.
برای مثال، اگر به جای اینکه در آغاز روند پژمردگی به گیاه آب برسانید، تا زمان پژمردگی کامل گیاه صبر کنید و سپس آن را آبیاری کنید، قهوه‌ای شدن نوک برگها عارضه‌ای اجتناب ناپذیر خواهد بود و همینطور برعکس، آبیاری بیش از حد، بخصوص زمانی که خاک از قبل خیس بوده است، همان اندازه برای گیاه دردسر ساز است و نشانه نیز همان است، نوک برگ قهوه‌ای!
2-رطوبت
این گیاه، از محیط گرم و مرطوب لـ*ـذت می‌برد. در واقع، برای اینکه بتوانید رطوبت مورد نیاز آن را در فضای بسته آپارتمانی فراهم کنید، باید اآنرا در سینی آب و سنگریزه قرار دهید. یک سینی بزرگ انتخاب کرده، آن را با سنگ ریزه بپوشانید. سپس به قدری آب در آن بریزید که تا نیمه سنگ‌ها را در بر بگیرد. سپس گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید، به طوری که هیچ تماس مستقیمی با آب نداشته باشد.
اگر این کار را انجام ندهید، هنوز اسپاتی فیلوم سرحال است اما اگر آن را در کنار دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی قرار دهید، نمی‌تواند از خطرات در امان باشد. در این صورت آسیب وارد شده به گیاه را با ظهور بخش‌های قهوه‌ای در نوک برگ شاهد خواهید بود.
3-کود و یا نمک
تجمع میزان اضافی کود در خاک نیز از سایر دلایل قهوه‌ای شدن برگ‌هاست. تنها در صورت نیاز، و آن هم چند هفته یکبار به گیاه کود بدهید. کود حلال در آب بهترین گزینه است.
نمک موجود در آب هم می‌تواند به قهوه‌ای شدن نوک برگها منجر شود. اگر فکر می‌کنید آب لوله کشی شما سنگین بوده و دارای نمک بالاست، از آب مقطر برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. آب باران یا آب تصفیه شده نیز مناسب هستند.
در مجموع در این مطلب سعی کردیم، از روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم و آفات این گیاه اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ اما چنانچه در حین خواندن، سوالی درباره گل اسپاتی فیلوم به ذهنتان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.


روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
علت زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم چیست؟
مشاهده کردن برگ‌های زرد رنگ در این گیاه اصلا اتفاق خوش آیندی نیست. حال دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های اسپاتی فیلوم را بررسی میکنیم
پیر شدن برگ‌ها
آبیاری بیش از حد
کم آبی
کیفیت آب
مشکلات نوری
مشکلات دمایی
کمبود منابع مغذی
شوک ناشی از تغییر گلدان
آفات
بیماری‌ها
در صورت پوسیدگی ریشه اسپاتی فیلوم، چه اقدامی باید کرد؟
می‌دانید که این اتفاق، در صورت آبیاری بیش از حد گیاه رخ می‌دهد. اغلب اوقات تشخیص آن ساده است.
پژمردگی در عین خیس بودن خاک از بارزترین علائم پوسیدگی ریشه است.
هر زمان که احتمال دادید ریشه در هر حال نابودی است، سریعا اقدام کنید. شاید هم شکی اشتباه باشد، اما بهتر است ریشه را از خاک خارج کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
در قدم نخست، همانطور که گفتیم باید گیاه را از گلدان خارج کنید. خاک‌های چسبیده به توپ ریشه را کنار بزنید و آن را به خوبی چک کنید. هر بخشی از ریشه که لزج، بد رنگ و بدبو شده بود را به کمک یک قیچی تیز ببرید. حال گلدان سفالی جدیدی را انتخاب کرده و آن را با خاک غنی و مرغوب پر کنید. زیر گلدانی را فراموش نکنید، حتما آن را پس از هر بار پر شدن، خالی کنید.
بعد از کاشت مجدد، دیگر باید روند آبیاری را اصلاح کنید. اگر مانند قبل به آبیاری ادامه دهید، مجدد پوسیدگی در انتظار ریشه خواهد بود.
بهترین راه برای تشخیص زمان آبیاری هر گیاهی، لمس کردن خاک است. انگشت خود را در عمق چند سانتی متری خاک فرو برده و میزان رطوبت آن را بسنجید. اگر خیس بود، باز هم صبر کنید. اگر نمی‌خواهید از این روش استفاده کنید، به حرف اسپاتی فیلوم گوش دهید! با پژمرده و نرم کردن برگ‌هایش، به شما خواهد گفت که زمان آبیاری فرا رسیده است.
آیا اسپاتی فیلوم گل می‌دهد؟
بله. گل اسپاتی فیلوم، قسمتی جذاب از رشد آن به شمار می‌رود. بخصوص که در میان برگ‌های سبز و بلند، جلوه‌ای متفاوت به گیاه می‌بخشد. این گلها نهایتا برای مدت یک ماه بر روی گیاه هستند و سپس خود به خود از بین خواهند رفت.
اسپاتی فیلوم تا زمان رسیدن به بلوغ کامل، شکوفه نخواهد داد. در نتیجه اگر گیاه شما در حال سپری کردن نخستین سال زندگی است، نباید انتظار گل از آن داشته باشید. البته بعید نیست اگر چنین گیاهی گل تولید نکند، حتی اگر در سلامت کامل باشد.
بهترین روش برای ترقیب گیاه به گلدهی، فراهم کردن شرایط محیطی مناسب است. ااسپاتی فیلوم به خاک غنی با زه کشی عالی نیاز دارد. بر حسب نیاز، هر هفته گیاه را آبیاری کنید. بهتر است گیاه را با آب مقطر سیراب کنید، زیرا به املاح موجود در آب لوله کشی حساس است. کود مناسب را فراموش نکنید.
در این شرایط، بهتر است گیاه را در مکانی با نور کم و دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید؛ میزان نور خورشید ورودی باید به اندازه‌ای باشد که بتوانید در آن کتاب بخوانید. اگر اتاق خیلی تاریک است، به مرور آن را به مکانی روشن‌تر ببرید. این افزایش تدریجی میزان نور، می‌تواند اسپاتی فیلوم‌های فاقد گل را نیز به سمت گلدهی سوق دهد. گلدهی این گیاه در بهار یا اوایل تابستان رخ می‌دهد.
آیا هرس کردن اسپاتی فیلوم ضروری است؟
اسپاتی فیلوم به داشتن برگچه‌های بزرگ و سفید رنگ خود معروف است. قسمتی از گیاه که گاهی به غلط فکر می‌کنیم گل است، اما در حقیقت یک برگ تغییر شکل یافته سفید است که با تجمع گل‌های ریز گیاه احاطه می‌شود. پس از پایان گلدهی، این بخش نیز شروع به سبز شدن کرده و پژمرده می‌شود. این کاملا طبیعی است، و فقط به معنی تمام شدن بازه گلدهی گیاه است.
شما می‌توانید با هرس کردن به موقع، ظاهر گیاه را مرتب و زیبا حفظ کنید. کندن گلها، یکی از این روش‌هاست. اسپاتی فیلوم گل‌های خود را بر ساقه‌هایی ایجاد می‌کند که مستقیما از بدنه اصلی گیاه منشاء می‌گیرند. اگر یک ساقه گل داد، دیگر نمی‌تواند گل دیگری ایجاد کند. پس از محو شدن گل، ساقه نیز در نهایت قهوه‌ای شده و از بین خواهد رفت. به همین علت هرس کردن این گیاه باید از پایه صورت بگیرد. ساقه را از پایین‌ترین بخش ممکن جدا کنید. این کار فضای کافی برای ظهور ساقه‌های جدید را فراهم می‌کند.
هرس کردن اسپاتی فیلوم فقط محدود به ساقه‌های گلدار نیست. گاهی اوقات برگ‌ها زرد/ قهوه‌ای می‌شوند. هر زمان که شاهد تغییر رنگ برگها بودید، باید دست به کار شوید و آنها را از پایه جدا کنید.
همیشه قبل از آغاز، قیچی خود را به خوبی بشویید. اگر می‌توانید آن را ضدعفونی کنید و سپس به سراغ گیاهان بروید.
مواردی که گفتیم، تمام امر هرس کردن اسپاتی فیلوم بود. می‌بینید که اصلا پیچیده نیست و راهی آسان برای شاداب نگه داشتن گیاه است.

منبع:گلستان


روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا