خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

حنانه سادات میرباقری

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/11/19
ارسال ها
1,194
امتیاز واکنش
8,273
امتیاز
283
زمان حضور
40 روز 9 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
اپل می‌گوید به‌لطف تراشه‌ی M1، آیپد پرو ۲۰۲۱ درمقایسه‌با نسل گذشته در پردازش‌های CPU و GPU-محور، بالغ‌بر ۵۰ درصد بهتر عمل می‌کند. بررسی آیپد پرو از سوی زومیت نیز تا حدود زیادی درستی ادعای اپل را نشان می‌دهد. براساس بررسی‌های ما، آیپد پرو بیش از ۵۰ درصد در پردازش‌های تک‌هسته و چندهسته‌ای CPU-محور و بالغ‌بر ۵۵ درصد در پردازش‌های گرافیکی، بهتر از آیپد پرو ۲۰۲۰ ظاهر می‌شود.

مقایسه‌ی عملکرد آیپد پرو ۲۰۲۱ با آیپد پرو ۲۰۲۰ در کاربری‌های حرفه‌ایبنچمارک / آیپدآیپد پرو ۲۰۲۱آیپد پرو ۲۰۲۰
تعداد لایه‌های مجاز در نرم‌افزار Procreate با ابعاد A2 و دقت 300DPI۲۰۱۵
خروجی ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای 4K HVEC 60FPS 150Mbps در نرم‌افزار Luma Fusion۱۰۰ ثانیه۱۰۷ ثانیه

صرف‌نظر از اعداد و ارقام شگفت‌انگیزی که در بنچمارک‌ها به‌دست آوردیم، در شرایط کنونی، تفاوت فاحشی بین عملکرد آیپد پرو ۲۰۲۱ و مدل ۲۰۲۰ در کاربری‌های دنیای واقعی وجود ندارد. ما برای بررسی عملکرد تبلت جدید اپل، دو اپلیکیشن Luma Fusion و Procreate را به‌همراه بازی‌های PUBG Mobile و Genshin Impact مدنظر قرار دادیم.

تراشه M1، قدرت پردازشی آیپد پرو را از زمین به آسمان می‌رساند!

اپلیکیشن طراحی Procreate در ابعاد A2 با DPI‌ برابر با ۳۰۰، روی آیپد پرو ۲۰۲۱ اجازه‌ی ایجاد ۲۰ لایه را می‌دهد؛ اما با همین تنظیمات، روی آیپد پرو ۲۰۲۰ امکان ایجاد ۱۵ لایه را خواهید داشت. اپلیکیشن تدوین Luma Fusion از ویدئوی معیار ۹۰ ثانیه‌ای زومیت با وضوح 4K، بیت‌ریت ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه، نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و کدک HVEC روی آیپد پرو ۲۰۲۱ ظرف یک دقیقه و ۴۰ ثانیه خروجی گرفت؛ درحالی‌که آیپد پرو ۲۰۲۰ این کار را ۷ ثانیه دیرتر و ظرف یک دقیقه و ۴۷ ثانیه انجام داد.

عملکرد آپید پرو ۲۰۲۱ در بازی‌هابازی و تنظیمات گرافیکیمدل آیپدنرخ فریم میانگین
PUBG Mobile
Ultra HD Graphics - Ultra FPS
آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲۰۲۱۴۰ فریم‌برثانیه
آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰۴۳ فریم‌برثانیه
PUBG Mobile
Smooth Graphics - 90FPS
آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲۰۲۱۶۰ فریم‌برثانیه
آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰۶۰ فریم‌برثانیه
Genshin Impact
Highest Graphics - 60FPS
آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲۰۲۱۵۶ فریم‌برثانیه
آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰۶۰ فریم‌برثانیه
زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

متأسفانه ما در جریان بررسی آیپد پرو 2021، مدل ۱۱ اینچی نسل قبل را برای مقایسه در اختیار داشتیم؛ بنابراین تفاوت وضوح نمایشگر دو دستگاه (تعداد پیکسل‌های نمایشگر آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۴۰ درصد بیشتر است) باعث می‌شود تا مقایسه‌ی مستقیم عملکرد آن‌ها در اجرای بازی‌ها چندان منطقی نباشد؛ اما در هر صورت عملکرد هر دو دستگاه را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

آیپد پرو ۱۲ اینچی ۲۰۲۱ و آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰ در اجرای بازی‌ها عملکرد کم‌وبیش یکسانی را به‌نمایش گذاشتند. هر دو دستگاه بازی PUBG را در تنظیمات Ultra HD با نرخ حدودی ۴۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کنند؛ اما در تنظیمات گرافیکی Smooth با وجود پشتیبانی بازی از نرخ ۹۰ فریم‌برثانیه، هیچ‌یک از دو تبلت اپل از نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه فراتر نمی‌روند؛ بنابراین احتمالا اپل، در بازی‌ها نرخ نوسازی صفحه‌نمایش آیپد پرو را روی ۶۰ هرتز قفل می‌کند.

آیپد پرو ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ در بازی سنگین Genshin Impact بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی را با نرخ حدودی ۶۰ فریم‌برثانیه دراختیارتان قرار می‌دهند؛ اما در طول بازی‌ها به‌خصوص در لحظات پرتحرک‌تر مثل مبارزه‌ها یا Cut-Scene-ها، نرخ فریم بازی به‌خصوص در دستگاه جدیدتر، افت‌های نسبتا شدیدی را تجربه می‌کند.

پیش‌تر در بررسی مک بوک پرو M1 شاهد پایداری عملکرد کم‌نظیر تراشه‌ی اختصاصی اپل بودیم؛ اما از آنجا که در بدنه‌ی باریک و ۶٫۲ میلی‌متری آیپد پرو، از سیستم خنک‌کننده‌ی فعال (فن) خبری نیست، مشاهده‌ی وضعیت عملکردی این دستگاه در بارهای پردازشی مداوم جالب‌توجه خواهد بود. از آنجا که در اکوسیستم iPadOS نمی‌توان نرم‌افزارهای CPU-محوری همچون CineBench را یافت، به‌سراغ بنچمارک GPU-محور 3DMark Wild Life رفتیم و آن را ۲۰ دقیقه به‌صورت مداوم روی تبلت قدرتمند اپل اجرا کردیم.

مطابق‌انتظار، آیپد پرو ۲۰۲۱ پس‌از حدود ۳ یا ۴ دقیقه، برای حفظ تعادل دمای بدنه، سطح عملکرد تراشه‌ی M1 را کاهش می‌دهد. نمودار بالا نشان می‌دهد که آیپد پرو ۲۰۲۱ در نهایت پس از افتی ۲۵ درصدی در عملکرد، آزمون استرس را به پایان می‌رساند؛ اما توجه داشته باشید که قدرت پردازشی آیپد پرو M1 پس از افت ۲۵ درصدی، به‌سطح ابتدایی آیپد پرو ۲۰۲۰ با تراشه‌ی A12Z می‌رسد. در این آزمون عملکرد آیپد پرو نسل قبل، بیش از ۵۰ درصد افت می‌کند.

ما دمای بدنه‌ی آیپد پرو ۲۰۲۱ را در جریان آزمون استرس، ۴۰ درجه‌ی سلسیوس اندازه‌گیری کردیم که به‌نسبتِ سطح عملکرد این دستگاه دمای چندان بالایی به‌نظر نمی‌رسد.

توان مصرفی ۱۰ هزار Mini-LED به‌کاررفته در نمایشگر آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی، تراشه‌ی بسیار قدرتمند M1 و مودم 5G، نگرانی‌ها درباره‌ی شارژدهی نسل ۲۰۲۱ آیپد پرو را افزایش می‌دهد؛ اما اپل ظرفیت باتری مدل ۱۲٫۹ اینچی را از ۳۶٫۵۹ به ۴۰٫۸۸ وات‌ساعت افزایش داده است و می‌گوید کلیه‌ی مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۱ شامل نسخه‌های ۱۲٫۹ و ۱۱ اینچی، می‌توانند برای ۱۰ ساعت وب‌گردی با اتصال Wi-Fi یا استریم ویدئو کاربر را همراهی کنند.


بررسی تبلت جدید آیپد پرو۲۰۲۱

 

حنانه سادات میرباقری

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/11/19
ارسال ها
1,194
امتیاز واکنش
8,273
امتیاز
283
زمان حضور
40 روز 9 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع


*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
به‌کمک آزمون باتری ۳۰ مرحله‌ای Manhattan 3.1 در بنچمارک GFXBench می‌توانیم پایداری نرخ فریم و عمر تخمینی باتری در اجرای بازی روی دستگاه‌های موبایل را بسنجیم. آیپد پرو ۲۰۲۰ در بدترین حالت، تست GFXBench‌ را با نرخ ۶۲٫۸ فریم‌برثانیه را به‌اتمام می‌رساند و شارژدهی ۲۶۳ دقیقه‌ای را ثبت می‌کند.

جمع‌بندی و مقایسه آیپد پرو 2021 با نسل‌های قبلی
۵۰ درصد عملکرد بهتر پردازنده، ۵۵ درصد عملکرد سریع‌تر در پردازش‌های گرافیکی، ۳۰ درصد رم بیشتر در مدل پایه، بیش‌از ۵۰ درصد روشنایی بیشتر نمایشگر با کنتراست عالی، مشکی عمیق و رنگ‌های بسیار دقیق؛ آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی پیشرفت سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای را درمقایسه‌با نسل گذشته تجربه می‌کند و با اختلافی فاحش تمام رقبا را از پیش‌رو برمی‌دارد؛ اما واقعیت آن است که حتی به کاربران آیپد پرو ۲۰۱۸ نیز نمی‌توان با قاطعیت، ارتقا به نسل جدید را پیشنهاد کرد؛ چراکه بین آیپد پرو ۲۰۲۱ و ۲۰۱۸ نمی‌توان تفاوت محسوسی را در کاربری‌های کنونی آیپد متوجه شد، هر دو دستگاه بسیار سریع و روان هستند.

بی‌شک آیپد پرو ۲۰۲۱ ضعف‌هایی نیز دارد؛ نمایشگر Liquid Retina XDR در مدل ۲۰۲۱ مشکلاتی در زمینه‌ی کنترل نوردهی دارد و حین نمایش تصاویر روشن با پس‌زمینه‌ی تیره، هاله‌ای را اطراف تصویر ایجاد می‌کند، این مشکل در محیط‌های تاریک و در مواردی همچون مطالعه‌ی کتاب‌های الکترونیکی با متن سفید و پس‌زمینه‌ی مشکی، بیشتر به‌چشم می‌آید. از سوی دیگر نمایشگر مدل ۱۱ اینچی تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ بنابراین چنانچه یکی از دو نسل ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ را دراختیار دارید، ارتقاء به مدل‌های جدید را چندان توصیه نمی‌کنیم؛ اما ارتقاء مدل‌های قدیمی‌تر به آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۱ منطقی به‌نظر می‌رسد.

برخلاف پیش‌بینی‌ها، متأسفانه اپل در رویداد WWDC 2021، اپل در مورد انتشار نرم‌افزارهای حرفه‌ای XCode (محیط برنامه‌نویسی)، Final Cut Pro (تدوین ویدئو) و Logic Pro‌ (تدوین موسیقی) برای آیپد صحبتی به‌میان نیاورد؛ درحالی‌که انتشار این نرم‌افزارها خرید آیپد پرو ۲۰۲۱ یا ارتقاء به آن را بیش‌از پیش برای کاربران حرفه‌ای‌تر توجیه کند؛ به‌ویژه که اکنون با آمدن تراشه‌ی M1، هسته‌ی مک‌بوک و آیپد پرو بیش‌از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

کیوان هندی، سرپرست بخش تصویربرداری و تدوین در زومیت، درباره‌ی آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی ۲۰۲۱ چنین می‌گوید:
افزایش وزن ۵۰ گرمی آیپد پرو ۱۲٫۹ خیلی حس می‌شه و تو استفاده‌های طولانی، مثلا موقع طراحی دست رو اذیت می‌کنه؛ برای همین هم من ترجیح دادم سال گذشته آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰ رو بخرم. صفحه‌نمایش Liquid Retina XDR با وجود اینکه خیلی پرنوره و کنتراست زیادی داره؛ اما مشکل Blooming Effect و ایجاد هاله‌ی نور آزاردهنده‌اس، به‌خصوص مثلا برای یه طراح که ممکنه افکتی رو توی طرحش ببینه که اصلا وجود نداره!
با اینکه قبل از اومدن آیپد پرو ۲۰۲۱ به دفتر، خیلی درباره‌ی M1 هیجان‌زده بودم؛ اما وقتی عملکردش رو با آیپد خودم مقایسه کردیم، فهمیدم که حداقل الان، تفاوت زیادی توی عملکردشون وجود نداره. حالا که آیپد پرو درگاه تاندربولت داره، خیلی برام جالبه که بدونم اپل از پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ایش می‌خواد چه استفاده‌ای کن و چه لوازم جانبی براش قراره بیاد.
در هر صورت اگر آیپد نداشتم، مدل ۱۱ اینچی رو می‌گرفتم تا با مشکل Blooming مواجه نشم؛ اما به‌نظرم کسانی که آیپد پرو ۲۰۱۸ یا ۲۰۲۰ دارند، فعلا نیازی نیست ارتقا بدن؛ البته کسانی که مدل‌‌های قدیمی‌تر رو دارند، فکر می‌کنم الان بهتره که ارتقا بدن.


بررسی تبلت جدید آیپد پرو۲۰۲۱

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا