خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر شما هم جزو افراد علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، بایستی ابتدا مدارک و اسنادی که قرار است به دانشگاه مقصد ارسال شود را تهیه نمایید. یکی از مدارکی که برای پذیرش در کشور های دیگر به آن نیاز خواهید داشت؛ SOP یا همان انگیزه نامه است.

انگیزه نامه (SOP) مقاله ای است که هدف و انگیزه شما از ورود به یک دوره خاص در دانشگاه مورد نظر را بیان می کند. داوطلب باید در این مقاله به ذکر انگیزه های مسیر تحصیلی و شغلی خود در آینده و همچنین شرح اهداف انتخابی بپردازد. نگارش انگیزه نامه مستلزم رعایت یک سری از نکات می باشد که در ادامه این مقاله، موارد لازم برای شما متقاضیان گرامی ذکر شده است.

انگیزه نامه یا SOP علاوه بر این که تقاضای شما را برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه خاص منعکس می کند؛ توانایی های نوشتاری شما را نیز به نمایش می گذارد.


انگیزه نامه یا SOP چیست؟

انگیزه نامه یا SOP، مخفف عبارت “Statement of Purpose” می باشد که به آن “بیانیه اهداف” نیز می گویند. کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارج از ایران به خصوص آمریکا یا کشورهای اروپایی را دارند، یکی از مدارکی که به آن نیاز خواهند داشت SOP می باشد. در واقع شما باید در این مقاله انگیزه خود از ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه انتخابی یا حتی کشوری که برای تحصیل گزینش نموده اید را بیان کنید.

در انگیزه نامه ای که می نویسید، باید به طور دقیق به اهداف، مسیر شغلی که تا کنون پیش برده اید و همچنین پیشرفت های تحصیلی خود اشاره نمایید. همچنین بیانیه هدف علاوه بر این که تقاضای شما را برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه خاص منعکس می کند؛ توانایی های نوشتاری شما را نیز به نمایش می گذارد.

از آن جایی که شما در هنگام تحصیل در دانشگاه با حجم زیادی از نوشتن روبرو خواهید شد، به همین دلیل لازم است تا با یک سری از نکات نگارش آشنا شوید و نشان دهید که شما واقعا یک نویسنده شایسته هستید. برخی نکاتی که باید در هنگام نگارش انگیزه نامه رعایت کنید، عبارت اند از:

  • بیانیه هدف شما باید فاقد خطاهای املایی یا دستوری باشد.
  • واضح، روشن و مختصر بنویسید.
  • از کلیشه ای و تکراری نوشتن بپرهیزید.
  • از غیر رسمی نوشتن خودداری کنید.
  • لحنی مثبت و مطمئن داشته باشید.
منبع: ایران مشاوره


انگیزه نامه یا SOP چیست؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرم کلی نوشتن انگیزه نامه (SOP) چیست؟

همان طور که می دانید، به تحریر در آوردن هر مقاله مطابق با چارچوب خاصی صورت می پذیرد. قالب کلی نوشتن انگیزه نامه نیز مانند سایر مقاله های علمی می باشد که برای نوشتن آن باید موارد زیر را رعایت نمایید:

  • اندازه قلم 12 و فونت Times New Roman
  • در نظر گرفتن حاشیه های یک اینچی از همه اطراف.
  • فاصله بین خطوط نیز باید 1.5 باشد.
استفاده از این قالب باعث می شود که خوانایی مقاله شما بهتر شود اما متاسفانه امتیاز ویژه ای به سبب استفاده از این فرم به داوطلب تعلق نخواهد گرفت. نکته مثبت رعایت نکات مذکور این است که تمرکز خواننده بر محتوای مقاله بیشتر می شود، در نتیجه وجود نظم و چارچوبی مشخص در نگارش به سود شما خواهد بود.


8 گام مهم برای تهیه یک انگیزه نامه (SOP) صحیح و اصولی

برای این که بتوانید انگیزه نامه خود را به درستی به تحریر در بیاورید، می توانید چندین نمونه از انگیزه نامه هایی را که مورد قبول واقع شده اند، مطالعه و بررسی کنید تا با قالب کلی آن آشنا شوید. در این قسمت نیز به تمامی مواردی که باید در بیانیه هدف خود به آن اشاره نمایید، ذکر شده است.


مقدمه (Introduction)

بهتر است SOP خود را با یک حکایت شروع کنید که الهام بخش شما برای ورود به این دوره خاص شده است. توصیه می کنیم در این قسمت راجع به هر آن چه که باعث افزایش انگیزه شما جهت تحصیل در دانشگاه مورد نظر شده است را بیان نمایید. البته بهتر است سعی کنید راجع به چیزهایی که اخیرا به وجود آمده اند، صحبت نمایید چرا که دانشگاه مشتاق است با دستاوردها یا تحقیقات اخیر شما بیشتر آشنا شود.


سوابق تحصیلی (Academic Background)

این پاراگراف را با نام دانشکده / مدرسه، محل، سال ثبت نام، سال فارغ التحصیلی، نام دوره، موضوعات مورد مطالعه شروع نمایید. همچنین شرح مختصری از پروژه های خود یا از مواردی که احساس می کنید تجربه یا دانش در آن دارید، در این قسمت درج نمایید.


انگیزه نامه یا SOP چیست؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تجربه حرفه ای (در صورت وجود) (Professional Experience)

این پاراگراف را با نام سازمان فعلی و با جزئیات تاریخ عضویت، مکان، تعیین نام و شرح مختصری از مشخصات / مسئولیت های شغلی خود شروع کنید. در صورت امکان با تمرکز روی نقش خاص خود به پروژه اصلی که در آن شرکت کرده اید، اشاره نمایید. در مرحله بعد نیز می توانید در خصوص شغل قبلی خود به همان روشی که در بالا ذکر شد، بنویسید.


چرا این دوره تحصیلی و چرا الان؟ (Why this course and why now)

این پاراگراف شامل اطلاعاتی در رابـ*ـطه با دلیل شما برای دنبال کردن مقطع مورد نظر و همچنین در خصوص کسب و تقویت مهارت های خاص می باشد. مهم است که دلایل خود را با مثال های معتبر یا اطلاعات اساسی ذکر نمایید و شرح دهید که چرا این زمان برای دنبال کردن مقطع مورد نظر مناسب است؟ در واقع پاسخ سوال های زیر را می توانید در این بخش از انگیزه نامه خود بگنجانید.

  • قصد دارید از طریق این دوره چه مهارت یا دانشی را ارتقا دهید؟
  • این دوره چگونه می تواند در رسیدن به اهداف شما تاثیرگذار باشد؟
  • اهداف کوتاه مدت: شما بعد از اتمام دوره تحصیلی قصد دارید چه کاری انجام دهید؟
  • اهداف بلند مدت: شما در آینده، خودتان را در چه جایگاهی می بینید؟

اهداف جمله Career Goals

این مهم ترین قسمت SOP شماست چرا که دانشگاه توجه زیادی به این بند دارد زیرا این قسمت نشان می دهد که شما در حرفه خود متمرکز هستید و هر مرحله را به طور کامل برنامه ریزی کرده اید. لطفاً توجه داشته باشید که این بند باید به دو بخش اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم شود که در ادامه جزئیات آن بیان شده است.


انگیزه نامه یا SOP چیست؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهداف کوتاه مدت (از 0-5 سال پس از اتمام دوره)

در این قسمت شما باید جزئیات مربوطه به برنامه های خود را که بلافاصله بعد از اتمام مقطع مورد نظر آغاز می کنید، شرح دهید. شما باید مشخصات شغلی که به آن علاقه دارید، همراه با شرکت ها و دپارتمانی که می خواهید در آن کار کنید را توصیف نمایید.


اهداف بلند مدت (10-15 سال بعد از اتمام دوره)

این بند باید برنامه های شما را پس از اتمام دوره در مدت زمان 10 تا 15 ساله مشخص کند. لطفاً ذکر نمایید که چگونه هدف کوتاه مدت در چند سال آینده منجر به هدف بلند مدت شما خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت نداشتن برنامه تحقیقاتی، به جزئیات به انجام رساندن آن مانند مکان اجرای پروژه و تحقیقات پیشین که در رابـ*ـطه با این موضوع انجام گرفته شده، اشاره کنید.


دلیل انتخاب این دانشگاه چیست؟

برای پاسخ به این سوال می توانید برخی از ویژگی های خاص دانشگاه را که متناسب با شرایط شما است، نام ببرید. به برخی از امکانات دانشگاه اشاره کنید که می تواند در نتیجه درخواست شما اثر بخش باشد. همچنین می توانید اسامی دانشکده ها و حوزه های تحقیقاتی آن ها، آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و یا اسامی 1 یا 2 استاد که مورد علاقه شماست را ذکر نمایید.


فعالیت های فوق برنامه

در هر رویدادی شرکت کرده اید، هر ورزشی که انجام داده اید، هر همکاری که با سازمان های غیر دولتی داشته اید و یا هر پروژه مستقلی که انجام داده اید (به جز مواردی که در دانشگاه به آن پرداخته اید) باید در این قسمت به آن اشاره کنید و بگویید که چگونه این فعالیت ها به پیشرفت شما کمک می کند؟


نتیجه گیزی

در نهایت شما باید به طور کاملا واضح و در قالب چند خط نتیجه گیزی ذکر کنید که چقدر برای ورود به این دوره خاص آمادگی دارید و چرا آن ها باید شما را مورد پذیرش قرار دهند.


انگیزه نامه یا SOP چیست؟

 

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکات نوشتن انگیزه نامه

علاوه بر موارد مذکور، برای نگارش و ارائه یک انگیزه نامه بی نقص بهتر است نکاتی را که در ادامه شرح داده ایم نیز مورد بررسی قرار دهید.

  • یک sop (انگیزه نامه) استاندارد باید در حد امکان کوتاه باشد. یعنی نهایتا از 1000 واژه بی احترامی نکند.
  • دقت کنید که متن انگیزه نامه باید به زبان انگلیسی نوشته شود. برخی از افراد انگیزه نامه را به زبان دیگر می نویسند و سپس آن را به زبان انگلیسی ترجمه می کنند که باید در نظر داشته باشند این کار موجب دریافت نمره منفی از سوی اساتید، در زمان بررسی مدارک می گردد. چرا که ارزیابی میزان تسلط شما به زبان انگلیسی و یا توانایی نامه نگاری از مهم ترین گزینه های پذیرش محسوب می شوند.
  • حتما متن انگیزه نامه خود را تایپ نموده و در نگارش آن، فرم ها و علائم به طور استاندارد مورد استفاده قرار دهید.
اگر فکر می کنید تسلط شما به زبان انگلیسی خیلی راضی کننده نیست، حتما در هنگام نگارش انگیزه نامه از یک مترجم زبان انگلیسی کمک بگیرید. از آن جایی که یک انگیزه نامه خوب به طور قطع شانش شما را برای اخذ پذیرش دانشگاه موردنظرتان افزایش می دهد، لذا کلیه نکات و موارد ذکر شده را در هنگام نوشتن انگیزه نامه به کار بگیرید و برای آشنایی بیشتر نمونه هایی از انگیزه نامه های موفق را مورد بررسی قرار دهید.



سوالات متداول

1- انگیزه نامه (SOP) به چه منظور مورد نگارش قرار می گیرد؟

یکی از مدارک مورد نیاز برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، انگیزه نامه یا SOP می باشد.


2- تعداد واژگان انگیزه نامه (SOP) به چه صورت باید باشد؟

یک انگیزه نامه استاندارد باید در حد امکان کوتاه باشد و نهایتا از 1000 واژه بی احترامی نکند.


3- SOP یا همان انگیزه نامه مخفف چه عبارتی است؟

SOP مخفف عبارت Statement of Purpose می باشد که به آن بیانیه اهداف نیز می گویند.


انگیزه نامه یا SOP چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا