خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
گیاه آناناسی
اگر به دنبال اضافه کردن کمی رنگ هیجان انگیز به محیط هستید، آناناسی گیاه مورد نظر
شماست! این گیاه زیبا متعلق به جنگلهای پرباران برزیلی است و بیشتر در مناطق گرمسیری یافت می‌شود. اما فرقی نمی‌کند کجا، اگر نور کافی را برای آن مهیا کنید حتی در یک آپارتمان کوچک در یزد هم رشد می‌کند!
آناناسی یک بروملیاد بوده و متعلق به خانواده بزرگ Bromeliaceae است. این خانواده شامل 120 گونه مختلف است، اما در بازار گل‌های رایج و محلی فقط تعداد محدودی از آنها عرضه می‌شود. این گیاهان زیبا و مقاوم، آسان و بدون دردسر رشد می‌کنند و جلوه‌ای رنگارنگ به محیط می‌بخشند. فقط کافی است با هوشمندی از آنها نگهداری کنید
شرایط و شیوه نگهداری گیاه آناناسی
نور
اگر آناناسی را به عنوان گیاه آپارتمانی در محیط بسته نگه داری می‌کنید، آن را در مکانی پرنور قرار دهید. برای نگهداری از این گیاه باید آن‌را از آفتاب مستقیم در امان نگه دارید. آفتاب مستقیم و شدید می‌تواند باعث آسیب و سوختگی برگ‌های گیاه شود همچنین می‌تواند جلوی گل‌دهی گیاه را بگیرد. نوری اخطار شد که به صورت غیر مستقیم به گازمانیا بتابد بهترین نور برای نگهداری از آن است.
مثلا یک پنجره نورگیر جنوبی برای آناناسی بیش از حد نورانی است، چون تابش مستقیم و شدید نورخورشید باعث سوختن برگ‌ها و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود.
اگر رنگ برگ‌ها با مرور زمان روشن‌تر شد و یا به رنگ زرد تغییر کرد، یعنی آناناسی بیش از حد نیاز در حال دریافت نور خورشید است.
از طرف دیگر، اگر برگ‌ها به سمت تیره شدن رفتند، نرم شده و دچار ریزش شدند یعنی نور دریافتی کافی نیست. البته آناناسی در نور کم هم دوام می‌آورد، اما همین کم بودن نور خورشید باعث کاهش رشد و ثابت ماندن اندازه آن خواهد شد.
ولی اگر نور کافی در منزل ندارید می توانید برای خانه خود به سراغ خرید گیاهان سایه دوست بروید.
اگر با گرم‌تر شدن هوا قصد داشتید که آناناسی را به محیط خارج از منزل منتقل کنید، آن را در سایه نسبی قرار دهید، به طوری که میزانی کافی از نور خورشید را دریافت کند اما تحت اشعه‌های مستقیم قرار نگیرد. آن را هرگز در مکانی پرنور قرار ندهید.
آبیاری
گازمانیا گیاه خاصی است و در وسط آن یک مخزن وجود دارد که به آن فنجان هم می‌گویند. آناناسی آب را از طریق برگ‌ها و بخش مرکزی برگچه‌های خود جذب می‌کند.بهتر است همیشه یک چهارم فنجان این گیاه را با آبی سبک پر نگه دارید. منظور از آب سبک آبی است که املاح شیمیایی نداشته باشد و تا جای ممکن عاری از کلر یا موارد دیگر باشد. هر یک الی دو ماه این آب را تعویض کنید تا از تشکیل باکتری یا بیماری در آن جلوگیری کنید. این گیاه عمده نیاز خود به آب را از این طریق تامین می‌کند. برای آبیاری به خاک نیز باید توجه کنید که خاک گیاه گازمانیا باید مرطوب بماند و هیچ‌گاه نباید بیش از حد خیس یا خشک شود. در فصل‌های سرد هر چهار الی پنج هفته یک بار و در فصل‌های گرم هر سه الی چهار هفته یک بار خاک گیاه را آبیاری کنید.
اما در فصل خفتگی، فقط هر دو هفته یک بار گیاه را آبیاری کنید. مثل همیشه، بهترین راه برای تشخیص زمان صحیح آبیاری گیاه، چک کردن میزان خشکی سطح خاک است.
آناناسی به خوبی می‌تواند کم‌آبی را تحمل کند. در واقع بهتر است آناناسی بیشتر دچار کم‌آبی شود، تا غرقابی! چون خیس بودن زیاد خاک به سرعت باعث بروز مشکلاتی جدی برای ریشه این گیاه شود.
آب‌های لوله کشی دارای مقدار متغیری از املاح و نمک‌ها هستند. این نمک‌ها در صورت تجمع می‌توانند مانع از جذب صحیح آب توسط گیاه شده و در دراز مدت باعث کاهش کیفیت رشد گیاه شوند.
به همین دلیل بهتر است از آب باران، آب تصفیه شده و یا جوشانده شده برای آبیاری آناناسی استفاده کنید. فراموش نکنید که آب باید در دمای محیط باشد.
هر ماه آناناسی را به سینک آشپزخانه ببرید و داخل جام میانی را به خوبی با آب تمیز کنید. لازم نیست آن را بشویید، فقط با پر و خالی کردن آن کمک کنید تا باکتری‌ها، و یا موادمعدنی جمع شده در آن قسمت خارج شوند.
در هنگام آبیاری دقت داشته باشید که آب را روی بخش‌های دیگر گیاه نریزید؛ وگرنه عمر آن را کوتاه کرده اید.
آناناسی به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد و تابستان ها بهتر است بطور نظم مه پاشی شود و در معرض رطوبت قرار بگیرد. بهتر است برای حفظ رطوبت، در زیر گلدانی این گیاه سنگریزه ریخت و در آن به ارتفاع کمتر از سنگریزه ها آب ریخت.
دما و رطوبت
آناناسی در خواستگاه اصلی خود، در آب و هوایی گرمسیری رشد می‌کند و نمی‌تواند سرمای هوا را تحمل کند. اگر قصد دارید یک آناناسی زیبا تهیه کنید، بهترین حالت این است که آن را در محیط داخلی منزل قرار دهید. چون دمای رفاه ( دمای معمول خانه و ادارات ) برای آن بسیار ایده‌آل است.
سعی کنید دما را بین 15 الی 26 درجه سانتی‌گراد حفظ کنید. اگر در بهار و تابستان آناناسیآنرا در حیاط/پاسیو قرار دادید، فراموش نکنید که با اولین نشانه‌های سرمای هوا او را به داخل منتقل کنید.
آناناسی در محیط‌های مرطوب رشد می‌کند. پس بهتر است سعی کنید تا رطوبت کافی را برای آن فراهم کنید. این کار آسان است و با چند روش امکان پذیر است :

  • یک بطری را با آب ملایم پر کنید و هفته‌ای چندبار برگ‌ها را با آن مرطوب کنید.
  • گلدان آناناسی را روی یک سینی حاوی سنگریزه قرار دهید. این سنگریزه‌ها آب اضافی که از زیر گلدان خارج می‌شوند را جذب کرده و از این طریق مجدد رطوبت را به هوا بر می‌گردانند.
  • اگر شرایط نوری مساعد است، آناناسی را در حمام قرار دهید تا رطوبت ناشی از حمام کردن، نیاز آن را برطرف کند.
کوددهی
اگر آناناسی را در محیطی بسته نگهداری می‌کنید، به کود زیادی نیاز نخواهد داشت.
در طول بهار و تابستان، هر دو ماه یکبار به آن کود بدهید. در زمستان گیاه به حالت خفتگی می‌رود و در نتیجه نیاز به کوددهی هم کاهش پیدا می‌کند.
می‌توانید از کود مایع با پایه آب هم برای آن استفاده کنید. نصف و یا یک سوم میزان توصیه شده روی بسته برای آناناسی کافی است. فراموش نکنید که کود مایع را روی خاک آناناسی ریخته و روی بخش مرکزی آن نریزید.
جزئیات تکمیلی
بهتر است بدانید گیاه آناناسی تنها یک بار گل می‌دهد که عمر آن هم بین 8-6 ماه است. اما قبل از آغاز به گلدهی، جوانه‌هایی بر روی گیاه ظاهر می‌شود که اگر آن‌ها را جداگانه در گلدان بکارید، گیاهی به زیبایی و طراوت آناناسی اولیه خواهید داشت.
و باید بدانید آناناسی برای کودکان و حیوانات خانگی کاملا بی خطر است و سمی نیست.
چطور گازمانیا را وادار به گل‌دهی کنیم؟
اگر می‌خواهید گیاه شما زودتر گل بدهد یا حتی گل‌دهی مجدد داشته باشد می‌توانید این کار را به روش زیر انجام دهید:
فنجان میانی گیاه را از آب خالی کنید و گیاه را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. قبل از اینکه کیسه را گره بزنید چند برش از میوه‌ای مانند سیب، کیوی یا موز را در کنار گیاه قرار دهید. این میوه‌ها از خود گازی به نام اتیلین منتشر می‌کنند که باعث می‌شوند گیاه به راحتی شکوفه بزند. کیسه را گره بزنید و برای ده روز به گیاه استراحت بدهید و بعد از ده روز گیاه را از کیسه خارج کنید و منتظر گل‌دهی مجدد آن باشید.
چرا گازمانیا پژمرده می‌شود؟
یکی از مهم‌ترین دلایل پژمرده شدن گازمانیا پوسیدگی ساقه است. آب‌دهی بیش از حد می‌تواند به سادگی باعث پوسیدن ساقه گازمانیا شود و سیستم آب‌رسانی را مختل کند که در نتیجه گیاه پژمرده می‌شود.
آب‌دهی بیش از حد همچنین می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های قارچی یا پوسیدگی ریشه شود که در نهایت منجر به پژمردن گیاه می‌شود.
آب‌دهی کم نیز می‌تواند باعث خشک شدن و پژمرده شدن گیاه شود. راز جلوگیری از پژمردگی گازمانیا آبیاری به اندازه و مناسب است.
چرا برگ‌های گازمانیا قهوه‌ای می‌شود؟
دریافت نور مستقیم و زیاد می‌تواند باعث سوختن و قهوه‌ای شدن برگ‌های گازمانیا شود. در این حالت لبه برگ‌های گیاه قهوه‌ای می‌شود و گاهی ممکن است لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌ها ظاهر شود. گازمانیا را باید از نور مستقیم و شدید خورشید دور نگه داشت.
چرا گازمانیا گل نمی‌دهد؟
اگر مدت زیادی است که گیاه شما گل نمی‌دهد احتمالا یک دلیل اساسی دارد. نور نامناسب یکی از دلایل مهم عدم گل‌دهی در گازمانیا است. نور کم یا نور زیاد باعث می‌شود گیاه نتواند انرژی لازم برای گل‌دهی را تامین کند. همچنین استفاده از کودها و موادی که نیتروژن زیادی داشته باشد باعث رشد برگ‌ها و پاجوش‌های بیشتری می‌شود اما از سوی دیگر گل‌دهی گیاه را به تاخیر می‌اندازد.
چرا گازمانیا خشک می‌شود؟
گازمانیا گیاهی گرمسیری است و خانه آن در جنگل‌هایی با رطوبت بالا بوده است. اگر متوجه خشک شدن گیاه خود شده‌اید احتمالا رطوبت محیطی کم است و گیاه نمی‌تواند این شرایط را تحمل کند. عواملی مانند نور بیش از حد، گرمای زیاد یا نزدیکی به وسایل گرمایشی در زمستان باعث کم شدن رطوبت محیط و خشک شدن گیاه می‌شود. سعی کنید گازمانیا را در محیطی نگهداری کنید که رطوبت بالاتری دارد و یا این رطوبت را به کمک دستگاه بخور، سینی آب یا اسپری آب برای آن تامین کنید.
آیا گازمانیا یک بار گل می‌دهد؟
این گیاه زیبا به خاطر برگ‌های زیبا و گل‌های چشم‌نوازش مشهور است اما باید بدانید که گازمانیا در طول عمر خود تنها یک‌بار گل می‌دهد. این گل‌ها به مدت سه الی شش ماه بر روی گیاه باقی می‌ماند و بعد از آن شروع به خشک شدن و مردن می‌کند. البته باید بدانید که این گیاه بعد از پایان عمر گل‌های خود کماکان زنده است و می‌تواند به زندگی ادامه دهد اما دیگر ممکن است هیچوقت گل ندهد و انرژی خود را بر روی شاخه‌ها و ریشه‌های متمرکز کند.

منبع:گلستان


شرایط نگهداری ازگیاه آناناسی یا گازمانیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا