خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
یساقی روستایی در دهستان سدن رستاق شرقی بخش مرکزی شهرستان کردکوی استان گلستان ایران است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴٬۰۹۳ نفر (۱٬۳۷۸خانوار) بوده‌است.[۱]این قسمت به عهده کلانتری مرجوع می‌شود: سدن، انجیل آب، اوجابن، زنگی محله، سعدآباد قلندرمحله، آزادمحله، حشام آباد، لمسک، ورسن علیا، ورسن سفلی، للدوین، حیدرآباد سیدمیران، حاجی‌آباد، اسبومحله، کفشگیری، سرکلای جلو، شموشک، یساقی، پیشینکلاته، اسلام‌آباد شاهده، دنگلان، شوریان، نامن، قاسم‌آباد، مفیدآباد، گرجی محله، الوار، چارده، النگ، مهترکلاته، کردمحله (کردکوی)، بالاجاده، کلامو، چغر، میاندره، قلعه محمود، سرکلاخراب شهر.جمع خالصه دیوانی استرآباد بیشترش از جمع سدن رستاق به عمل می‌آیند. هوایش در بعضی جاها از شهر استرآباد گرم تر است. کلیه اراضی سدن رستاق از جمله اراضی یساقی و پیشنکلاته و حومه بسیار قابل و حاصلخیز است و زراعتش شلتوک و پنبه و جو و گندم و ماش و غیره است. اغلب بنایش با چوب و بیشتر رعایا در کمه زندگی می‌کنند. کمه بنایی است که از چوب برپا می‌کنند و دور او را از چوب و ترکه با شاخ‌های مو پیچیده و روی آن گل مالیده و پوشش آن‌ها از گالی که چکن باشد پوشانده و ابداً آب ریزش ندارد. هر مردی از دهات یساقی و پیشینکلا یک یابو بارکش دارد و اغلب خانه‌ها اسلحه دارند و مردم سدن رستاق در مجموع از استرآباد رستاق معمول ترند.برداشت از کتاب استرآباد (جرجان)(گرگان)
یساقی رعیتی است. آب شرب از قنات است. مالک آنجا سادات شهری و تعداد نفوس آن ۲۲۴ نفر است. خانه‌دار ۲۰ باب انفاس ۸۰ نفر مرد زن دار ۲۰ نفر زن شوهر دار ۲۱ نفر مرد بی زن ۹ نفر زن بی شوهر ۳ نفر پسر صغیر ۱۴ نفر دختر کبیر ۵ نفر دختر صغیر ۱۷ نفر پیشنکلاته رعیتی است. ازمال وارثه محمدخان کردمحله‌ای، آب شرب از یک رشته قنات است. دهی است مخروبه که سرحد یساقی واقع شده‌است. تعداد نفوس آن ۴۹ نفر است.
برداشت:گرگان زمین (گرگان نامه)مؤلف :مسیح ذبیحی
منبع: ویکی‌پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای یساقی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آثار بدست آمده از غار «هوتو» و «کمربند» در شاه تپه یساقی حکایت از زندگی ماقبل تاریخ دارد. در تاریخ طبرستان از ورود آریایی‌ها و وجود تمدن پیشرفته غار هوتو و کمربند سخن رفت در همین دوران تمدن شاه تپه یساقی (۱۶ کیلومتری غرب گرگان) نیز شکوفا بوده که عده‌ای از مورخین و باستان شناسان آن را متعلق به عصر نوسنگی می‌دانند. در گرگان حدود ۳۱۰ منطقه و تپه باستانی به ثبت رسیده‌است که شاه تپه یساقی یکی از مهم‌ترین آنهاست. آثار بدست آمده از آن‌ها حکایت از تمدن ماقبل تاریخ دارد. یعنی حدود ۵۰۰۰ سال پیش این آثار توسط هیئت مختلف خارجی (فرانسوی، سوئدی و آمریکایی) کندوکاو و کشف شده‌است. عده‌ای هم معتقدا شباهت‌های زیادی بین آثار تورنگ تپه و شاه تپه یساقی و گنج تپه خردین قزوین وجود دارد. به سال ۱۳۱۱ شمسی یک هیئت باستان‌شناس سوئدی که به سرپرستی پروفسور «ج. آرن» رئیس مدرسه «آن توروپولوژی» سوئد در شاه تپه یساقی آثاری بدست آورد از جمله ۱۱ جمجمه از شاه تپه یساقی متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش با مشخصات لیکسفال به اندیس ۷۲ تا ۷۹ بود.این آب بندان که از دو قسمت تشکیل و در کنار شاه تپه یساقی قرار دارد، وسعت آن ۳۵ هکتار می‌باشد. در تمام ایام سال در کنار طبیعت زیبای شاه تپه و درختان انار وحشی، جلوه خاصی به یساقی بخشیده‌است. همه روزه پذیرای اهالی و دیگر قشرها از جاهای دیگر می‌باشد.یساقی مرکز دهستان سدن رستاق شرقی می باشد تعداد ۱۳ روستای اقماری را تحت پوشش دارد که از جمله این روستاها عباتند از:مهترکلاته ، غلام آباد ، درود محله ، اسلام آباد ، محمدآباد ، دنگلان ، نامن ، گرجی محله ، مفید آباد ، میاندره ، خرم آباد ، چقر ، زراع محله از لحاظ جمعیتی مرکز دهستان یساقی دارای ۷۰۰۰ نفر جمعیت وبا مجموعه روستاهای دهستان سدن رستاق شرقی بیش از ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


روستای یساقی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
یساقی از لحاظ جغرافیایی در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان گرگان مرکز استان گلستان و ۱۵ کیلومتری شهرستان کرکوی و ۱۸ کیلومتری شهرستان بندترکمن واقع می باشد.حدود اربعه این مرکز از شمال به فاصله ۷ کیلومتر به رودخانه قره سو،از جنوب به فاصله ۴-۵ کیلومتر به روستای درود محله و اسلام آباد از شرق به فاصله ۵ کیلومتر به روستای نودیجه و از غرب به فاصله ۳-۴ کیلومتر به روستای مهترکلاته محدود می شود.نقطه قابل ذکر و بسیار حایز اهمیت این است که یساقی در صفر کیلومتری جاده ترانزیتی و بین المللی تهران-گرگان قرار دارد.آب وهوای یساقی معتدل و میزان بارندگی آن در سال ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلی متر است.کل مساحت مسکونی یساقی در محدوده بافت روستا به سطح ۵۰۰ هکتار است.یساقی از نظر کشاورزی دارای ۲۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی که محصولات عمده تولیدی روستا گندم حدود ۳۵۰۰تن،شالی ۲۵۰۰ تن،پنبه حدود ۱۵۰۰تن،سویا ۴۰۰۰تن و دارای سه جاده بین مزارع به طول ۸-۴-۶ جمعا به طول ۱۸ کیلومتر می باشد.این مرکز دارای یک رشته قنات و حدود ۳۵۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و پروژه آب بندان به سطح ۳۵ هکتار می باشد.وسعت دهستان سدن رستاق شرقی (یساقی)۱۰۰ کیلومتر مربع،طول جغرافیایی آن ۶۰ درجه و ۱۹ دقیقه و عرض جغرافیایی آن ۴۰ درجه و ۴۲ دقیقه ،که وسعت آن۵/۸۲۰ متر مربع میباشد.کهن‌ترین سند پیرامون روستای یساقی متعلق به دوران شاه عباس صفوی و پیرامون بخشیدن مالیات این مردم این روستاست. این سند در موزه گرگان نگهداری می‌شود. متن آن چنین است.
هوالرحیم شاه عباس الحسینی
مقصود از تحریر این تقریر آنکه مبلغ چهار تومان که مقرری جماعت یساقی ولایت استراباد داده می‌شد و داخل جمع ولایت مذکوره بود به طریق سرشمار و خانه شمار از جماعت مذکوره می‌گرفته‌اند و مراعی و مواشی ایشان منظور نمی‌شد… آن دو معنی موجب تفرقه ایشان گردیده از وطن جدا شده بودند بنای به ترفیه حال ایشان و تصدق فرق همایون <مبلغ مذکور بدیشان بخشیده شد که من بعد از ایشان نستانند و آنجه مراعی و مواشی ایشان شود بطریق شمار مال ستانند توقع از حکام گرام آنکه بر این موجب عمل نمایند و تغییر دهنده به لعنت خدا گرفتار باد.
منبع: تاریخچه
#تالار_گردشگری_ایران


روستای یساقی

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اطلاعات آماری قدیم یساقی و پیشینکلاته
این قسمت به عهده کلانتری مرجوع می‌شود: سدن، انجیل آب، اوجابن، زنگی محله، سعدآباد قلندرمحله، آزادمحله، حشام آباد، لمسک، ورسن علیا، ورسن سفلی، للدوین، حیدرآباد سیدمیران، حاجی‌آباد، اسبومحله، کفشگیری، سرکلای جلو، شموشک، یساقی، پیشینکلاته، اسلام‌آباد شاهده، دنگلان، شوریان، نامن، قاسم‌آباد، مفیدآباد، گرجی محله، الوار، چارده، النگ، مهترکلاته، کردمحله (کردکوی)، بالاجاده، کلامو، چغر، میاندره، قلعه محمود، سرکلاخراب شهر.
جمع خالصه دیوانی استرآباد بیشترش از جمع سدن رستاق به عمل می‌آیند. هوایش در بعضی جاها از شهر استرآباد گرم تر است. کلیه اراضی سدن رستاق از جمله اراضی یساقی و پیشنکلاته و حومه بسیار قابل و حاصلخیز است و زراعتش شلتوک و پنبه و جو و گندم و ماش و غیره است. اغلب بنایش با چوب و بیشتر رعایا در کمه زندگی می‌کنند. کمه بنایی است که از چوب برپا می‌کنند و دور او را از چوب و ترکه با شاخ‌های مو پیچیده و روی آن گل مالیده و پوشش آن‌ها از گالی که چکن باشد پوشانده و ابداً آب ریزش ندارد. هر مردی از دهات یساقی و پیشینکلا یک یابو بارکش دارد و اغلب خانه‌ها اسلحه دارند و مردم سدن رستاق در مجموع از استرآباد رستاق معمول ترند.
برداشت از کتاب استرآباد (جرجان)(گرگان)
یساقی رعیتی است. آب شرب از قنات است. مالک آنجا سادات شهری و تعداد نفوس آن ۲۲۴ نفر است. خانه‌دار ۲۰ باب انفاس ۸۰ نفر مرد زن دار ۲۰ نفر زن شوهر دار ۲۱ نفر مرد بی زن ۹ نفر زن بی شوهر ۳ نفر پسر صغیر ۱۴ نفر دختر کبیر ۵ نفر دختر صغیر ۱۷ نفر
پیشنکلاته رعیتی است. ازمال وارثه محمدخان کردمحله‌ای، آب شرب از یک رشته قنات است. دهی است مخروبه که سرحد یساقی واقع شده‌است. تعداد نفوس آن ۴۹ نفر است.
برداشت:گرگان زمین (گرگان نامه)
مؤلف :مسیح ذبیحی
قابلیت ارتقاء یساقی از روستا به شهر
فرماندار کردکوی به همراه معاون خود، بخشدار مرکزی و رئیس شورای شهرستان وبخش و هیئت همراه در بازدید از روستای یساقی که مرکز دهستان سدن‌ رستاق شرقی می‌باشد از سالن ورزشی و طرح هادی اجراشده و قابل اجرا و آببندان و منطقه گردشگری شاه تپه بازدید کرد و از روند اجرایی و اعتبارات این پروژه‌ها مطلع شد.فرماندار کردکوی اولین اولویت این روستا را تبدیل به شهر دانست و افزود: این روستا باتوجه به وسعت و جمعیت پتانسیل و نیروی انسانی منابع مالی و سبقه و زیرساخت‌ها ی موجود ویکی از روستاهایی که نقش زیادی را در اوایل انقلاب برای جوانان مذهبی داشته و پایگاه امنی بوده و می‌باشد و با توجه به بخشنامه جدید دولت ومجلس از روستا تبدیل به شهر شود.
منبع: تاریخچه
#تالار_گردشگری_ایران


روستای یساقی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا