خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ریحانه رادفر~

کپیست انجمن رمان ۹۸
کپیست انجمن
  
عضویت
3/8/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
10,765
امتیاز
303
سن
20
محل سکونت
♥Dream♥
زمان حضور
63 روز 18 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»
سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند.
این تاپیک اختصاصی رمان ۹۸، آموزش مقدماتی «استفاده از نماد‌ها» برای نویسندگان مبتدی است.
هرگونه کپی برداری از متون با ذکر منبع پیگرد قانونی خواهد داشت!
••• تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند. •••
#تیم_آموزش_نویسندگی

#انجمن‌رمان98
#آموزش


آموزش نماد‌ها در نویسندگی | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • جذاب
  • عالی
Reactions: Tiralin، Parmida_viola، mahya_seven و 4 نفر دیگر

~ریحانه رادفر~

کپیست انجمن رمان ۹۸
کپیست انجمن
  
عضویت
3/8/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
10,765
امتیاز
303
سن
20
محل سکونت
♥Dream♥
زمان حضور
63 روز 18 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوستان اگر نکته‌ای رو در تدریس جا انداختم؛ داخل شخصی بگید تا به پست‌ها اضافه کنم. امیدوارم این تاپیک برای شما عزیزان مفید واقع شود. با تشکر!
••• تیم آموزش نویسندگی انجمن رمان۹۸•••
***
یکی از بهترین نوع داستان نویسی استفاده نماد در داستان است. در خیلی از هنرها، از نماد استفاده می‌شود. استفاده از نماد در تمامی هنرها امری معمول؛ اما بسیار دشوار است. به طورخلاصه استفاده از نماد به این معنی است که هنرمند به جای آوردن کلمات صریح و حقیقی از شیوه غیر حقیقی و با رمز و راز استفاده کند.
شیوه ای غیر صریح که نویسنده با استفاده از آن موضوعی را تحت پوشش موضوع دیگر چیزی را بر حسب چیز دیگر عنوان می‌کند وصحنه‌ها و مفاهیمی را با توسل به نماد و نمونه پیش می‌کشد.
نماد چیست؟
نماد مانند بسیاری از مفاهیم و تعاریف واژگانی تعریف کامل و جهان شمولی ندارد؛ اما می‌شود نماد را در یک جمع بندی این گونه تعریف نمود که در حقیقت نماد، چیزی است که به جای چیزی دیگر قرار می‌گیرد و هم معنای خود را در بر داشته و هم جانشین، هم جایگزین و هم القا کننده معنای دیگر را در برداشته باشد.
یکی از نمادهایی که بیشترین استفاده از آن شده و به عنوان یکی از کاربردی ترین نمادها مطرح می گردد و به صورت مثال در تعریف نماد از آن نام برده می شود؛ استفاده از کبوتر است که به نماد صلح شناخته می‌شود. کبوتر هم در قالب پرنده و هم در قالب نماد صلح در نظر گرفته می‌شود.
نماد در ادبیات به خصوص در شعر بیش از سایر انواع ادبی رایج بوده و ادبیات فارسی نیز یکی از کاربردی‌ترین نوع آن را در بر دارد.
استفاده از نماد در داستان، بر زیبایی داستان و همچنین گیرایی و جذب مخاطب بیش از پیش تاثیر دارد. نماد به نویسنده کمک می‌کند تا داستان او چند وجهی شود و مخاطب بنا به سلیقه و تمایل خودش از نمادها و کاربرد آن بیش از پیش لـ*ـذت ببرد. همان گونه که اشاره شد نماد و یا راز و یا سمبل‌ها وسعت معنایی گسترده‌ای را شامل می‌شوند.
یکی از نمادهایی که برای همه ما رایج بوده و زیاد مورد استفاده قرار گیرد، گل لاله است. لاله به عنوان یک گل یک وجه دارد؛ اما گل لاله نمادی از جوانی و شهید است. استفاده از لاله در ادبیات و به خصوص داستان این دوگانگی را در بر دارد. نمونه دیگر آن، باران و طوفان می‌باشد. باران به معنی یک امر طبیعی است؛ اما باران در داستان علاوه بر تاکید بر یک رخداد طبیعی، حکایت از دنیای آشفته و سردرگمی شخصیت داستان نیز تاکید دارد.
هر کدام از نمادهای به کار رفته در داستان؛ دارای دو سطح و یا حتی بنا به تبحر نویسنده چند ساحت و وجه را در خود مسطور دارد.
گل سرخ را در نظر بگیرید. گل سرخ می‌تواند تنها یک گل باشد؛ اما در دستان عاشق و یا قرار گرفتن در ابیات یک شاعر و در سطور یک داستان نماد جوانی، عشق و زیبایی را نیز در بر می‌گیرد.
مثال‌های زیادی دراین خصوص می‌توان برشمرد پس نماد و نمادگرایی ذهن مخاطب را از امری معمولی، عینی و محسوس به امری نامحسوس، غیر ظاهری و ذهنی هدایت می‌کند.
مجموعه زیادی از این نوع کلمات و واژه‌هایی که تداعی کننده نوعی نماد هستند را می‌توان برشمرد:
شب: تاریکی، خفقان
قفس: زندان
آب: پاکی و شفافیت
تاج: قدرت و استیلا
روباه: حیله گری و مکاری
و.....
سعی نکنید در هنگام نوشتن داستان نمادها را به زور وارد داستان کنید. اجباری برای استفاده از نماد نیست. خیلی از داستان‌های مطرح دنیا فاقد نماد هستند. در حقیقت بسیاری از نویسندگان سعی نکردند نمادی را وارد داستان کنند و به زور به خورد مخاطب و خواننده خود بدهند.
داستان‌هایی که از نماد استفاده مناسب کرده‌اند چه در داستان‌های ایرانی و چه خارجی ماندگاری بیشتری داشته‌اند. نماد به نوعی روح داستان است. نویسنده با به کار بردن نمادِ مناسب، انگار روح در کالبد داستان می‌دمد.
یکی دیگر از کاربردهای نماد در داستان به منظور ایجاد اختصار و ایجاز است. این نقش کاربردی نماد به خصوص در داستان کوتاه بسیار مهم است.
نماد در داستان به نویسنده کمک می‌کند تا علاوه بر ایجاز و اختصار را در داستان خود عمق نیز ایجاد نماید و علاوه بر آن قدرت تصویری نیز به داستان بیفزاید.
کار با نماد نیاز به دقت و مراقبت دارد؛ چرا که ممکن است نه تنها منظور و هدف نویسنده را نرساند بلکه داستان را آشفته و سبب گنگی داستان گردد.
اگر خواستید نماد را به کار ببرید این نکات را مورد توجه قرار دهید:
نمادهای شخصی زیاد به کار نبرید. نمادهای شخصی نمادهایی هستند که تنها خود شما به عنوان نویسنده آن را در داستان خود به کار می‌برید و ممکن است نتوانید آن را به سایرین تعمیم دهید. برای شروع کار بهتر است از نمادهای شناخته شده استفاده کنید.
-در چیدمان کلمات قبل و بعد از نماد دقت کنید. کلمات پیش و بعد از نماد باید در خدمت تکمیل نماد به کار برده شده باشند. کلمات را به گونه‌ای بچینید که فراتر از معنای خود را در بر داشته باشند و ساحت دو وجهی نهاد را در بر بگیرند یعنی به جز معنای خود به صورت حقیقی، معنای غیر حقیقی را نیز در برگیرد.
به هنگام استفاده از نماد ممکن است آنقدر جذب نماد و کاربردهای آن شوید که خط داستانی را گم کنید. بنابر این پیشنهاد می‌شود ابتدا داستان خود را به صورت کامل بنویسید و آن را به اتمام برسانید. آن زمان فکر کنید آیا نیازی به آوردن نماد در داستان خود می‌بینید. سپس به داستان فکر کنید و به معانی نهان و آشکار داستان خود بیاندیشید.
نقاط مهم و برجسته داستان‌تان را علامت گذاری کنید. شخصیت‌ها، فضاها، اشیا و موقعیت‌های داستان‌تان را با استفاده از نماد در نظر بگیرید ببینید داستان‌تان بار معنایی که دنبالش هستید را در بر دارد؟
اشیاء یا موقعیتی را که با استفاده از نماد به کار برده‌اید را مورد حلاجی قرار دهید ببینید کاربرد لازم را دارد؟ نماد به درستی در داستان جا گرفته است.
بعد از آن داستان‌تان را با استفاده از نماد در اختیار فردی دیگر قرار دهید ببینید نماد و ساخت دو وجهی آن را متوجه می‌شود؟


آموزش نماد‌ها در نویسندگی | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • جذاب
  • تشویق
Reactions: Tiralin، Parmida_viola، Mahla_Bagheri و 6 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا