خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ریحانه رادفر~

کپیست انجمن رمان ۹۸
کپیست انجمن
  
عضویت
3/8/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
10,764
امتیاز
303
سن
20
محل سکونت
♥Dream♥
زمان حضور
63 روز 18 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»
سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند.
این تاپیک اختصاصی رمان ۹۸، آموزش مقدماتی «بُحران و اوج رمان» برای نویسندگان مبتدی است.
هرگونه کپی برداری از متون با ذکر منبع پیگرد قانونی خواهد داشت!

••• تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند. •••
#تیم_آموزش_نویسندگی
#انجمن‌رمان98
#آموزش


آموزش بُحران و اوج | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
  • جذاب
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Parmida_viola، Vahide.s.shefakhah، ~Kimia Varesi~ و 8 نفر دیگر

~ریحانه رادفر~

کپیست انجمن رمان ۹۸
کپیست انجمن
  
عضویت
3/8/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
10,764
امتیاز
303
سن
20
محل سکونت
♥Dream♥
زمان حضور
63 روز 18 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوستان اگر نکته‌ای رو در تدریس جا انداختم؛ داخل شخصی بگید تا به پست‌ها اضافه کنم. امیدوارم این تاپیک برای شما عزیزان مفید واقع شود. با تشکر!
••• تیم آموزش نویسندگی انجمن رمان98 •••
***
در جلسات گذشته حنانه جان پیرنگ یا همان طرح داستان را تدریس کرد و گفت که نقشه یا طرح و برنامه ریزی در یک داستان و حوادث را بر اساس علت و معلول پی‌ریزی می‌کند. هر حادثه و رویدادی به چه دلیلی اتفاق افتاده و از پس هر حادثه، چه ماجرا و یا اتفاق دیگری خلق می‌شود. این حوادث مانند زنجیری به یکدیگر متصل‌اند یا به عبارتی دیگر وابستگی دارند و علاوه بر آن به صورت کاملا عقلانی و منطقی پی‌ریزی می‌شوند.
بار اصلی حوادث و اتفاقات بر عهده شخصیت اصلی شماست.
شخصیت‌اصلی هست که پیرنگ شما را به پیش می‌برد. شخصیت می‌تواند انسان، حیوان و یا هر موجودی باشد که شما با تخیلتان آن را به قلم در آوردید. (شخصیت‌پردازی در جلسات قبل تدریس شده) شخصیت اصلی در پیرنگ نقشی مهم و بسیار حیاتی دارد. پیرنگ را با قرار دادن شخصیت اصلی در یک موقعیت شروع کنید. پیرنگ کنشی و عملی است که داستان را به جلو می‌برد و یا به تعبیر دیگر موتور متحرکه داستان است.
شخصیت اصلی آرزویی دارد که باید آن را بر آورده سازد؛ یا چالش و یا خواسته‌ای که باید از پس آن بر آید؛ اما شخصیت نباید این آرزو و یا خواسته را به راحتی به دست آورد، باید موانعی برای او بیافرینید تا سد راه او شوند. این موانع به شکلی باید طرح ریزی شوند تا رسیدن به آرزو و یا خواسته را دشوار سازند. شخصیت باید این موانع را بشکند و از پس آن بر آید.
داستان شما جزییات چینش این موانع و چگونگی گذر شخصیت از آن‌هاست.
داستان شما باید روایت‌گر و تصویرگر این جزییات باشد سپس پیچیدگی‌ها را بیشتر کنید و تا رسیدن به نقطه اوج آن را پیش ببرید. هر داستان آغاز، میانه، و پایان دارد. مراحل مهم داستان شش مرحله هستند.
تشریح وضعیت (مقدمه)، بر هم زدن وضعیت پایدار، گره افکنی و ایجاد مشکل و تعلیق، رسیدن به نقطه اوج و بعد گره گشایی و در انتها رسیدن به نقطه پایانی و ایجاد وضعیت پایدار دیگر.
1-تشریح و بیان موقعیت( مقدمه)
شخصیت اصلی را معرفی کنید. او کیست؟ در کجا زندگی می‌کند؟ آرزوی مهم و یا چالش اصلی او چیست؟ چه شخصیتی دارد؟ نقطه عطف زندگی شخصیت چیست؟
در حقیقت این مرحله را می‌توان یک جلسه معارفه قلمداد کرد که در آن شخصیت اصلی را با مخاطبان خود آشنا می‌سازیم. در همین مرحله هم آرزو ویا چالش پیش روی شخصیت مطرح می‌شود. شخصیت اصلی هدف‌مند می‌شود. هدف همان مقصدی است که شخصیت اصلی آن را دنبال می‌کند تا تعادل را به زندگی خود باز گرداند.


آموزش بُحران و اوج | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • جذاب
  • عالی
Reactions: Parmida_viola، Vahide.s.shefakhah، *ELNAZ* و 11 نفر دیگر

~ریحانه رادفر~

کپیست انجمن رمان ۹۸
کپیست انجمن
  
عضویت
3/8/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
10,764
امتیاز
303
سن
20
محل سکونت
♥Dream♥
زمان حضور
63 روز 18 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
2-بر هم زدن وضعیت پایدار (گره افکنی)
به هم ریختن و برهم زدن شرایط مرحله مقدمه است. در این مرحله شرایطی که وجود دارد توسط یک اتفاق دگرگون می‌شود. این دگرگونی بر اساس خصوصیت‌های شخصیت است و یا وضعیت و یا موقعیت دچار تغییر می‌شود. سطح آرام آب ( مقدمه)، انداختن سنگ( گره افکنی)
یا یک مثال دیگر: چند شب پیش نصف شب صدای تیراندازی از خانه دوستم آمد. قبل از آن یعنی ساعت 12 شب همه چیز عادی بود و همه در خواب بودند، یک تیراندازی همه را از خواب پراند و عده‌ای سراسیمه از خانه بیرون رفتند. در اینجا تیراندازی و صدای تیراندازی حکم همان حادثه محرک و یا رویدادی است که شخصیت اصلی را از تعادل خارج می‌کند، یا گره افکنی به زندگی معمولی شخصیت است تا همه آنچه وضعیت پایدار و همیشگی است را بر هم بزند. این مرحله همان گونه که آورده شد می‌تواند یک حادثه باشد و یا یک بحران درونی برای شخصیت پیش بیاید.
3-کشمکش و درگیری:
این مرحله جدال و ومقابله است؛ اما جدال و مقابله چه کسی و یا با چه کسانی؟ جدال با چه چیزی؟
جدال و مقابله یعنی رویارویی. در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقابله شخصیت‌ها و یا نیروها با یکدیگر است. شخصیت اصلی مهمترین عنصر در داستان است؛ اما این شخصیت باید در روند داستان و اتفاقات با نیروها و شخصیت‌هایی که با منافع و اهداف او هماهنگ نیستند بجنگد و روبرو شود. این جدال می‌تواند از مجادله شخصیت اصلی با شخصیت و یا شخصیت‌های دیگر بوجود بیاید و یا جدال شخصیت با خودش و یا حتی جدال شخصیت با عوامل طبیعی و یا در داستان‌های تخیلی با موجودات دیگر... هرچه هست چیزی یا مانعی وجود دارد که باید شخصیت با آن روبرو شود. رویارویی شخصیت و کشمکش او با نیروهای متضاد تا رسیدن به نقطه اوج ادامه دارد.
4-نقطه اوج یا بزنگاه:
لحظه‌ای که در داستان، فیلمنامه، نمایشنامه و... بحران و رویارویی شخصیت با نیروهای مخالفش به نهایت خود می‌رسد. این برخورد، برخورد اصلی است. چیزی که شخصیت را تا مرز از پای افتادن به پیش می‌برد. در این مرحله است که شخصیت اصلی در راه رسیدن به هدف خود پیروز می‌شود یا شکست می‌خورد. نقطه اوج یا بزنگاه اصلی باید نتیجه منطقی همان علت و معلولی باشد که بذرش از مقدمه تا کنون کاشته شده است. شخصیت اصلی را در یک طوفان قرار می‌دهیم. این نقطه، نقطه تلاقی تمامی حوادث است.


آموزش بُحران و اوج | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
  • جذاب
Reactions: Parmida_viola، ~Kimia Varesi~، ✧آیناز عقیلی✧ و 10 نفر دیگر

~ریحانه رادفر~

کپیست انجمن رمان ۹۸
کپیست انجمن
  
عضویت
3/8/20
ارسال ها
534
امتیاز واکنش
10,764
امتیاز
303
سن
20
محل سکونت
♥Dream♥
زمان حضور
63 روز 18 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
در بعضی از داستان‌ها می‌توانیم چند نقطه اوج داشته باشیم؛ اما مهمترین، قوی‌ترین و اصلی‌ترین آن در میانه داستان و بزنگاه اصلی است. در حقیقت در این مرحله شخصیت باید بحران «دشوارترین، و اغلب آخرین تصمیمی که شخصیت اصلی برای فائق آمدن بر موانع می‌گیرد» را پشت سر بگذارند.
5-گره گشایی:
این مرحله، همان جایی که خواننده داستان یا بیننده فیلم؛ متوجه ماجرا و اتفاقات می‌شود. همان لحظه کشف معما است. همان جایی است که با خود می‌گوییم: آهان ...حالا فهمیدم.
رشته حوادث و وقایعی که تا حالا به هم گره خورده بودند حال باز می‌شوند. رازها، معماها و توطئه‌هایی که مطرح کرده بودیم و یا زمان بر طرف شدن تمامی ‌رازها و سوءتفاهم‌هایی است که باعث همه حوداث شده است در این مرحله از هم باز می‌شوند. شخصیت و یا سایر شخصیت‌های داستان سرنوشت‌شان در این مرحله مشخص می‌شود. گره گشایی به نوعی تعادل دوباره است که در نتیجه نقطه اوج حاصل می‌شود.
6-رسیدن به نقطه پایانی و ایجاد وضعیت پایدار دیگر:

شخصیت از ابتدا که وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبال کردیم. در آخرین مرحله یعنی رسیدن شخصیت به نقطه پایانی شخصیت تغییراتی کرده است. این تغییرات می‌تواند رسیدن به آرزو و پشت سر گذاشتن چالش و یا هر آنچه شخصیت دنبال کرده است، ‌باشد. نقطه مهم در این میان آن است که شخصیت معمولا دیگر همان شخصیت اول داستان نیست. تغییر کرده است. رشد کرده و بلوغ یافته است.
پایان داستان نیز می‌تواند نقطه پایان به شکل مطلق نباشد شاید پایانی باشد برای شروع دیگر.
***
تیم آموزش نویسندگی انجمن رمان۹۸
1400/04/30


آموزش بُحران و اوج | اختصاصی انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • تشویق
  • جذاب
Reactions: Parmida_viola، atena ghadamgahi، ~Kimia Varesi~ و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا