خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش یانه‌سر یکی از بخش‌های شهرستان بهشهر در استان مازندران در شمال ایران است اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ بخش یانه سر مقر اسکان سردار رفیع یانسری از حاکمان منطقه استرآباد و گرگان و قسمتهائی از هزارگری می‌باشد.بخش یانه سر از شمال به بخش گلوگاه (شهرستان بهشهر) و شهرستان بندر گز؛ از مغرب به شهرستان کردکوی. از جنوب شرقی به شهرستان دامغان. از جنوب و غرب به شهرستان نکا محدود است که از سمت شمال شرقی و مشرق به استان گلستان و از جنوب به استان سمنان محدود است. بخش یانه سر دارای۲/ ۷۶۳ کیلومتر مربع (۳۵ درصد مساحت شهرستان) است و تمامی آن در ناحیه کوهستانی البرز قرار دارد.بخش یانه سر یکی از بخش‌های سه‌گانه شهرستان بهشهر در ناحیه کوهستانی البرز قرار گرفته‌است. این بخش از دیرباز منطقه هزار جریب یا هزارگری نامیده می‌شده‌است. ظاهراً وجه تسمیه آن با وسعت کل منطقه در ارتباط است.هزار جریب (سابق) به عنوان جزئی از منطقه کوهستانی البرز دارای روستاهای پراکنده و کوچک است. منطقه هزار جریب بهشهر (هزار جریب سابق یا هزارگری) در تقسیمات سـ*ـیاسی کشورتقریبا منطبق بر بخش یانه سر می‌باشد. بخش یانه سر در جنوب شرقی شهرستان بهشهر، بین ۳ استان مازندران – گلستان و سمنان قرار دارد. مساحت آن حدود ۷۶۳ کیلومتر مربع و جمعیت آن طبق سرشماری عمومی ۱۳۷۵ برابر با ۸۸۸/۱۱ نفر است. این بخش به مرکزیت روستای بیشه بنه، مشتمل بر دو دهستان بنامهای عشرستاق و شهداء و ۶۸ روستا می‌باشد. موقعیت شکل بخش یانه سر: این بخش بین ۲۸–۳۶۰تا ۴۰ـ ـ۳۶ عرض شما لی و ۴۱–۵۳ تا ۹–۵۴ طول شرقی قرار گرفته‌است. اختلاف بین مرز شمالی و جنوبی به ۱۳ دقیقه و بین مرز شرقی و غربی به ۲۸ دقیقه می‌رسد.
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


بخش یانه‌سر

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,252
امتیاز واکنش
43,145
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش یانه سر در منتهی‌الیه جنوب شرقی استان مازندران و محل اتصال ۳ استان (مازندران. گلستان. سمنان) در ناحیه کوهستانی البرز قرار گرفته‌است. شکل هند سی بخش یانه سر: بخش یانه سر از نظر هند سی تقریباً به شکل مستطیل است. مرز شمالی تا جنوب آن ۵ /۱۶ تا ۲۲ کیلومتر و مرز شرقی تا غرب در حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.
تقسیمات اداری بخش یانه سر: بخش یانه سر به مرکزیت روستای بیشه بنه از نظر اداری تابع شهرستان بهشهر است. این بخش به دو دهستان تقسیم می‌گردد: الف: دهستان عشر ستاق: این دهستان با وسعت ۷ / ۲۴۳ کیلومتر مربع (۹ /۳۱ درصد از وسعت بخش) به مرکزیت روستای بیشه بنه (مرکز بخش نیز می‌باشد) در قسمت جنوب و جنوب غربی بخش یانه سر قرار دارد. فا صله مرکز دهستان تا شهر گلو گا ه ۴۰ کیلومتر و تا شهر بهشهر ۶۳ کیلومتر می‌باشد. دهستان عشر ستاق اگر چه حدود ۳۲ درصد از وسعت بخش را به خود اختصاص داده. لیکن به دلیل ویژگی خاص خود از جمله استقرار روستای بیشه بنه (مرکز بخش) مورد توجه می‌باشد. ب: دهستان شهداء: این دهستان به مرکزیت روستای سفید چاه با وسعت ۵ /۵۱۹ کیلومتر مربع (۱/۶۸ درصد از وسعت بخش) در قسمت شرقی و شمال بخش یانه سر قرار دارد. فاصله مرکز دهستان (روستای سفید چاه) تا مرکز بخش (روستای بیشه بنه) ۱۲ کیلومتر و تا شهر گلو گاه ۳۸ کیلومتر و تا مرکز شهرستان بهشهر ۶۱ کیلومتر و تا شهر دامغان ۱۰۲ کیلومتر می‌باشد. روستای سفید چاه در مسیر راه ارتبا طی گلو گاه دامغان قراردارد.اسماعیل مهجوری می‌نویسد حد فاصل سوادکوه و استرآباد، هزارجریب نام دارد و سرزمین آن به دو بخش تقسیم شده‌است. چهاردانگه و دودانگه. چهاردانگه نیز سه قسم است: «چهاردانگهٔ سورتیجی، چهاردانگهٔ مسعود الملک و چهاردانگهٔ شهریاری به مرکزیت یانه سر»
آثار تاریخی: خانه شهریاری ۱ و امامزاده محمد خوش انگور
منبع: ویکی پدیا
#تالار_گردشگری_ایران


بخش یانه‌سر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا