خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سراب در لغت به معنای خیال و تصویر آب یا آبادی یا واحه‌ای است که در بیابان به چشم می‌خورد. معمولا در بیابان‌ها، منظره آب یا برکه دیده می‌شود که وقتی به سوی آن حرکت می‌کنیم، آن هم با همان ساعت پیش می‌رود و وقتی نزدیک می‌شویم از نظر محو می‌شود. این منظره را سراب می‌گویند. درواقع سراب فریب طبیعت است که در شرایط معین چشم را دچار خطای دید می‌کند. برخی نیز سراب یا سرآب را در معنای سرچشمه یا منبع آب می‌دانند. گاهی اوقات نیز برخی چشمه‌های پرآب در ایران هستند که وجودشان واقعی است و شاید به علت زیبا بودن نام سراب را به خود گرفته‌اند یا در فرهنگ‌های محلی چون سرچشمه آب‌های دیگر هستند، به آن‌ها سرآب هم می‌گویند.
نامیدن سراب به این چشمه‌های زیبا در معنای سرچشمه بودن آن‌ها است. اما می‌تواند ایهام هم داشته باشد و خیال‌انگیز، زیبا و رویایی بودن آن‌ها را نیز در نظر آورد. یکی از این چشمه‌های پرآب و زیبا، سراب گیان همدان است که هم سرچشمه محسوب می‌شود و هم چشم‌اندازی خیال‌انگیز دارد. این سراب از جاهای دیدنی نهاوند است.سراب گیان همدان یکی از زیباترین و پرآب‌ترین سراب‌های استان همدان است. این چشمه شگفت‌انگیز در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان و در شمال شهر گیان قرار گرفته است. این چشمه زیبا و پرآب و سراب چشم‌نواز دارای آب بسیار غنی و مرغوب و درختان چنار کهن و جنگلی زیبا و رویایی است. در اطراف سراب گیان درختان بلند و تنومندی وجود دارد. سرآب گیان سی و یکمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ۱۳۷۸ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت و ثبت ملی شد.نام چشمه یک نام لکی است است. واژه گیان در گویش لکی نهاوند معنای جان را می‌دهد که به دلیل زیبایی‌هایی که این منطقه دارد به نام سراب جان یا سراب گیان نام گرفته است. این گوشه از طبیعت مطرود و مغفول که برای بسیاری از گردشگران شناخته شده نیست، واقعا تکه‌ای از بهشت است که به‌وسیله جاده باریکی به نهاوند وصل می‌شود و در دو سوی آن بقایای ۲۰۰ هکتاری جنگل‌های قدیم زاگرس چشم‌انداز و تابلویی فوق‌العاده از کوه، جنگل و دشت‌های وسیع و خرم ضلع غربی جاده را به نمایش می‌گذارد.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


سراب گیان

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ز دو مسیر می‌توان به سراب گیان رسید، یکی از مسیر جاده کرمانشاه سه‌راهی دهفول و سپس روستاهای برزول و در آخر گیان و دیگری میدان عارف نهاوند مسیر روستای دهنو و ادامه مسیر برای دسترسی به سراب گیان از روستای گیان که به نزدیکی دامنه کوه‌ها می‌رسد. سراب گیان چشمه‌ای بسیار پرآب است که آب آن مصارف آشامیدنی و کشاورزی دارد و مازادش به رودخانه گاماسیاب دو طرف جاده منتهی به سراب گیان پوشیده از درختان بلوط و پوشش گیاهی سرسبز است که جاده‌ای رویایی را رقم می‌زنداگر می‌خواهید چند ساعتی را در یک طبیعت زیبا خوش بگذرانید که آب هم داشته باشد به منطقه سراب گیان بروید. دو طرف جاده مانند شمال ایران پوشیده از درختان بلوط و پوشش گیاهی سبز است. از دل کوه و از دل صخره‌های بزرگ سنگی آب زلال از قسمت‌های مختلف بیرون می‌آید درختان کهنسال چنار نشان از قدمت طولانی منطقه دارد. دیدن این چشم‌انداز زیبا از جاده سرسبز و طبیعت اطراف آن، جاذبه‌‌هایی دارد که چشم از دیدن آن سیر نمی‌شود، گویی در یک مسیر رویایی و یک جاده خیالی به سمت بهشت روانه شده‌اید. جاده سراب گیان جاده زیبایی است، وقتی از کنار گیان وارد جاده شوید طبیعت تماما سرسبز است. بعضی از گردشگران به اندازه‌ای این جاده رویایی را دوست دارند که آن را برای اقامت و استفاده از طبیعت انتخاب می‌کنند تا از زیبایی‌ها و تصویر دل‌انگیز جاده نهایت بهره‌برداری را بکنند.تپه گیان در ۲ کیلومتری این سراب قرار دارد. تپه گیان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی قابل بازدید و تحقیق هستند. باستان‌شناسان قدمت تپه گیان را به ۳۷۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسانند. کل مسیر ۲۰ کیلومتری آسفالت بوده و ۵ کیلومتر آخر طبیعت زیبا و سرسبزی دارد.کل مسیر ۲۰ کیلومتری آسفالت بوده و ۵ کیلومتر آخر طبیعت زیبا و سرسبزی دارد. متوسط آب چشمه گیان ۵ درجه سانتی‌گراد است. جاده این سراب از دیدنی‌ترین جاهای این منطقه است که بسیار باصفا و دیدنی است. آب چشمه نیز در سال‌های پیش حجم بسیاری داشت و می‌توان گفت سرآب گیان پرآب‌ترین سراب منطقه محسوب می‌شد. آب این چشه بسیار گوارا است و صدای گوش‌نواز ریزش آن بر روی سنگ‌ها، و تصویر دلنشین آب چشمه یکی از صحنه‌های زیبا را در این منطقه رقم می‌زند.عکس از عبدالرحمان رفعتی
سراب گیان در اردیبهشت، پرآب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و در پاییز نیز با طلایی شدن رنگ طبیعت چهره‌ای رویایی و زیبا به خود می‌گیرفاصله تهران تا شهر نهاوند حدود ۴۱۱ کیلومتر (حدود ۵ ساعت) است. برای رفتن به سراب گیان میدان عارف نهاوند را به سمت روستای دهنو بروید، در ادامه مسیر برای دسترسی به سراب از روستای گیان به نزدیکی دامنه کوه‌‌ها می‌رسید. در مسیر این سراب، زیبا جنگل طبیعی به وسعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد که شامل بلوط، چنار، گردو، زالزالک، بید، گلابی و... است. سراب گیان در فاصله کمی از «سراب کاماسیاب» قرار دارد. بهترین فصل سفر به این منطقه اردیبهشت تا اوایل آبان است. در اردیبهشت چشمه سراب گیان پرآب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و طبیعت نیز زیباترین و سرسبزترین چهره خود را نشان می‌دهد. در پاییز برگ‌های درختان زرد و نارنجی شده و زمین اطراف سراب را می‌پوشانند و تصویری رویایی را از طبیعت طلایی این منطقه می‌آفرینند. گردشگرانی که طبیعت پاییزی را دوست دارند، می‌توانند در پاییز از این طبیعت روح‌نواز دیدن کرده و لـ*ـذت ببرند. اطراف سرآب گیان و در زیر سایه درختان چنار منطقه، مکان‌هایی برای استراحت گردشگران تعبیه و در نظر گرفته شده است. بسیاری از اهالی نهاوند اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها سپری می‌کنند.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


سراب گیان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا