خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
چشمه میشی یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد و جاهای دیدنی سی سخت است که در چهار کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد.
میشی یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس بوده که آن را چشمه «بشو» نیز می‌نامند.چشمه میشی چشمه‌ای همیشگی و از مهم‌ترین چشمه‌های منطقه سی‌سخت به‌شمار می‌رود که در امتداد دره‌ای طولانی با شیب نسبتا تند روان است. جویبار پرآب و سپیدرنگ آن همچون رشته‌های مروارید زینت‌بخش دره‌ای است که آب‌چشمه را به زمین‌های کشاورزی پایین دست آن می‌رساند.میشی علاوه بر تأمین آب‌ شرب شهر سی‌سخت، تأمین‌کننده آب کشاورزی باغات سیب و انگور و گردوی سی‌سخت و روستاهای پایین دست است. آب زلال و گوارای آن خستگی هر رهگذری را از تن خارج می‌کند.سردی آب این چشمه به حدی است که تا فاصله ۸۰۰ متری از محل جوشش نمی‌توان دست را در آن نگاه داشت. در اسطوره‌ها آمده است که کی‌خسرو به امیر اهورامزدا در این چشمه سر و تن بشست و در غاری آرامید.چشمه در دره‌ای جاری است که اگر کمی چشم بچرخانید و آن سوی دره را نگاه کنید، صخره‌های سنگی و بلند و زیبای آن وسوسه‌تان می‌کند که از آن‌ها بالا بروید. این صخره‌ها که در زمستان پوشیده از برف هستند، در تابستان فرصت خوبی برای صخره‌نوردی به شما می‌دهند.مردم محلی به چشمه میشی، چشمه بشو هم می‌گویند. در کتاب‌های تاریخی هم که جستجو کنید، می‌بینید که منطقه دنا را با نام همین چشمه می‌شناختند. چشمه میشی یا بشو البته با افسانه‌های کهن از سلسله کیانیان و دوره کیخسرو شاه نام آورش گره خورده است.آنگاه که شاه کیخسرو به دستور اهورامزدا در همین مکان می‌بایست غسل می‌گرفت و تاج شاهی را به جانشین خود لهراسب می‌داد و همان شد که چشمه «بشو» نام گرفت.چشمه میشی در فاصله پنج کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت، مرکز شهرستان دنا قرار گرفته است.
مسیر دسترسی به چشمه میشی
از یاسوج با طی مسیر ۳۵ کیلومتری به سمت شمال غرب، به سی‌سخت می‌رسید، شهری که مرکز شهرستان دنا است و جاذبه‌های تفریحی و طبیعی زیبایی را در خود جای داده است. از سی سخت مسیر چشمه میشی را در پی بگیرید. مسیری که تنها با طی ۵ کیلومتر شما را به چشمه می‌رساند. چند کیلومتر اول این جاده آسفالته است، در انتهای مسیر آسفالته رستوران و کافه‌ای برای پذیرایی از مسافران و گردشگران وجود دارد. پس از آن باید مسیر جاده شوسه را دنبال کنید تا به چشمه برسید. همچنین در بالادست این نقطه و بر بلندی‌های جنوب جاده، آبگیر زیبایی در دامنه کوه‌های برف پوش شکل گرفته که دریاچه کوه گل نامیده می‌شود.
منبع: کجارو
#تالار_گردشگری_ایران


چشمه میشی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا