خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Parvin.Amirkafi

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/7/20
ارسال ها
131
امتیاز واکنش
882
امتیاز
213
زمان حضور
2 روز 21 ساعت 8 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام اثر: رمان مطرود از جنگ
نویسنده: پروین امیرکافی کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: اجتماعی، عاشقانه
سبک: رئالیسم، درام
خلاصه:
زندگی همان جنگی است که مهلتش را به برخی‌ها نخواهند داد. گاهی تو را لایق نبرد نیز نمی‌دانند و تو را به سویی می‌کشانند که از جنگ بدتر است. گاهی کلمات بار زیادی را به دوش می‌کشند و وقتی بر روی کسی نامی نهاده می‌شود، فرصت مبارزه جدید را از او می‌گیرند. لیلی همان دختری است که باید پیله‌ها را بشکند و بار کلمه‌ای را تحمل کند که زندگیش در گروی آن است؛ تاهل...


نقد و بررسی رمان مطرود از جنگ | پروین امیرکافی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Z.A.H.Ř.Ą༻، دونه انار، Amerətāt و 4 نفر دیگر

دونه انار

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/8/20
ارسال ها
339
امتیاز واکنش
8,932
امتیاز
313
سن
17
زمان حضور
93 روز 8 ساعت 4 دقیقه
به نام او
نقد و بررسی رملن مطرود از جنگ
نکته کلیدی در مورد کتاب‌ها این است که شما خود را در دنیای نویسنده گم می‌کنید.
«جف بزوس»
هنگام خواندن این رمان در داستان گم شده بودم و به راحتی می‌توانستم خودم را با شخصیت وقف دهم و او را همراهی کنم. به نظر این رمان یک رمان بی‌نقص بود که به زیبایی نگاشته شده بود، ولی هیچ آثاری بی‌نقص و کامل نیست. مواردی هم وجود داشت در این رمان که به درستی و خوبی رعایت نشده بود، که به آن‌ها می‌پردازیم.
یکی از مواردی که ما را جذب رمان می‌کند، بعد از اسم و خلاصه، شروع رمان است. شروع رمانی که جدید و سوال برانگیز باشد خواننده را جذب و او را وادر به خواندن ادامه‌ی رمان می‌کند. شروع رمان هم مانند بقیه‌ی اجزای آن کلیشه‌هایی دارد، از جمله، صبح از خواب بیدار شدن، از دعوا و... شروع شدن رمان...
شروع رمان از مراسم خواستگاری بود که اجباری و به زور اتفاق افتاده بود. شروع رمان کلیشه بود و تا حدودی خواننده را متوکه داستان می‌کرد، هرچند که داستان طبق حدسیات خواننده پیش نرفت و... ولی چون شروع کلیشه بود خواننده را از ادامه دادن رمان منصرف می‌کرد.
جری بی جنکیز می‌گوید، طوری بنویسید که با خواندن کتاب صحنه‌ی تئاتر در ذهن خواننده تداعی شود.
این جمله به خوبی بیانگر این موضوع هست که رمان مانند فیلم نیست و نیاز به توصیفات مکان و... کامل دارد، تا به خواننده در مورد تصور مکان و... کمک کند.
در اصل خواننده با شروع رمان تمام صحنه‌های رمان را مانند یک سریال در ذهن خود تصور می‌کند و فضاسازی عاملی است که در این مورد بسیار به خواننده کمک میکند.
فضاسازی رمان یکی از عوامل مهم رمان است، در مورد فضاسازی رمان نیاز است بگویم در بعضی از قسمت‌های نویسنده ضعیف عملکرده بود و خواننده به سختی می‌تونست مکان را تصور کند، ولی توصیفات چهره خوب و به اندازه بود. نویسنده در مورد فضاسازی باید خود را در لوکیشن رمان تصور کند و مو به مو تمام ویژگی‌های مکان را بنویسد، ولی باید این را هم بگویم که زیاده روی نکند، زیرا برای خواننده خسته کننده می‌شود.
وقتی صحبت از شخصیت‌های رمان می‌شود، این سوال‌ها به وجود می‌آید، شخصیت در طول رمان چه ویژگی‌هایی داشت؟ شخصیت چه ویژگی‌های اخلاقی و... دارد؟ این اطلاعات از طریق عاملی به نام شخصیت پردازی در رمان به خواننده منتقل می‌شود و قسمت جذابی از رمان را تشکیل می‌دهد. شخصیت پردازی رمان در سطح متوسطی قرار داشت، ولی به صورت کلی بخواهم از آن بگوییم، فقط شخصیت چند شخص در رمان به خوبی توصیف شده بود، مانند محمد که شخصیت سرد و ظاهری بی‌تفاوت داشت.
ولی برخی دیگر از شخصیت‌ها مانند فرهاد خیر... البته این امکان هم وجود دارد که در ادامه رمان بیشتر با شخصیت‌ها آشنا بشویم.
زمانی که داشتم رمان را مطالعه می‌کردم حدسیاتی در مورد ادامه‌ی داستان و ایده زده بودم، از جمله ازدواج قراردادی، همخونه شدن و در آخر عاشقی می‌زدم که نویسنده، بر خلاف تصور من پیش رفت و این یک امتیاز است.
وجود برخی دلنوشته در مونولوگ رمان، رمان را دلنشین کرده بود، همچنین کمک بزرگی هم در مورد حس‌آمیزی انتقال احساسات کرده بود. حس‌آمیزی عامل انتقال احساسات است، در اصل این حس‌‌آمیزیست که کمک می‌کند یک خواننده با رمان اشک بریزد، بخنند و...
حس‌آمیز انواع مختلفی دارد که می‌تواند فیزیکی و یا گفتاری باشد. منظورم از فیزیکی، علائم طبیعی بدن نسبت به احساسات است، برای مثال شخص عصبانیست، پس نفس نفس می‌زد و رفتار‌هایش بدون فکر و... است، در مورد گفتاری هم شخص به سادگی بیان می‌کند که عصبانیست...
در کنار این دو مورد می‌تواند با کلمات بازی کرد و از توصیفات استفاده کرد و در اخر تمامی این مراحل باعث به وجود امدن یک حس‌آمیزی درست می‌شود.
نمی‌توان گفت که رمان سیر تندی را برخوردار است، ولی منکر این نمی‌شوم که نویسنده قسمت‌هایی از رمان را رد کرده بود که می‌توانست جذاب باشد، رمان مطرود از جنگ با وجود کلیشه‌ها ایراداتی که داشت، به دلیل قلم نسبتا خوب نویسنده مجذوب کننده و زیبا بود.
قلم‌تان به عشق بچرخد.


نقد و بررسی رمان مطرود از جنگ | پروین امیرکافی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: LIDA_M، MĀŘÝM، Parvin.Amirkafi و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا